Stretcha eller köpa andra pjäxor?

El patron

Ny medlem
Tjena,

Söker råd från någon med mer erfarenhet när det kommer till pjäxor. Jag åkte länge med ett par pjäxor i storlek 29.5, lärde mig backflips, raila och carva i dom och hade inga större problem. När min häl började åka halvvägs upp i skaftet insåg jag dock att pjäxorna var för små. Mätte min fot till strax under 27 cm längd och 100 resp. 102mm lästbredd hos Alpingaraget. S/max 100 blev det ett köp på men när jag kom hem och provade dom lite längre började det kännas varmt under foten och göra ont så fick ta av mig dom snabbt. Tyckte förstås det var märkligt och efter att ha mätt foten flera gånger efter så mätte den närmare 104-105mm lästbredd samt ett ganska högt insteg på det. Flärpen över foten på pjäxan stängs inte helt förens jag spänt de.

Nu till min fråga, är det lönlöst att försöka forma ytterskalet? Att forma innerskon gjorde att jag kunde ha på pjäxorna nästan dubbelt så länge och skalet i sig känns helt okej rymligt men innerskon för sig känns väldigt tight. Nån som har någon erfarenhet om hur mycket Custom Shell HD plasten kan töja sig. Behöver ju cirka 4 mm lästbredd och en del instegshöj, med andra ord ganska mycket större volym. Salomon själva uppger att lästbredden kan töjas till 106mm i en strlk. 27.5.

Alla svar uppskattas, har gjort så mycket research jag bara kan. Anledningen till att jag vill ge pjäxan en chans är att alla dom större pjäxorna har så mycket sämre hälgrepp och att jag fick pjäxorna för enbart 1600kr.

TailGunnar

Aktiv medlem
Hmmm... S/Max är nog ett konstigt val om du har högt insteg. Jag har själv samma pjäxa för piståkning och den har ganska tajt passform precis där.

Jag skulle satsa mera deg och hitta pjäxor som sitter bättre.

QRikard

Aktiv medlem
Att trycka ut lästen är relativt lätt att göra (för butik med verktyg) och kan rekommenderas. Jag har behövs göra det på i stort sett alla pjäxor jag köpt och med bra resultat. Innerskon är oftast väldigt tunn därframme så att värma den gör troligtvis inte en jättestor skillnad.
Testa att ta ut innerskon och lägg i inlägg/sula och testa skalet. Då känner du om foten ligger emot eller är nära skalet eller om du har gott om utrymme vilket indikerar var och om du behöver trycka ut lästen.

Innan du trycker skalet se till att ha gjutna inlägg, det gör stor skillnad och kan få pjäxan att upplevas smalare.

El patron

Ny medlem
Hmmm... S/Max är nog ett konstigt val om du har högt insteg. Jag har själv samma pjäxa för piståkning och den har ganska tajt passform precis där.

Jag skulle satsa mera deg och hitta pjäxor som sitter bättre.
Tack för rådet, köpte s/pro istället och helt klart mer volym där. Får dock fortfarande en brännande känsla under foten med dom. Tänkte prova värma dom och se om vristen och insteget öppnar upp sig, har hört att sula ska hjälpa också.

El patron

Ny medlem
Att trycka ut lästen är relativt lätt att göra (för butik med verktyg) och kan rekommenderas. Jag har behövs göra det på i stort sett alla pjäxor jag köpt och med bra resultat. Innerskon är oftast väldigt tunn därframme så att värma den gör troligtvis inte en jättestor skillnad.
Testa att ta ut innerskon och lägg i inlägg/sula och testa skalet. Då känner du om foten ligger emot eller är nära skalet eller om du har gott om utrymme vilket indikerar var och om du behöver trycka ut lästen.

Innan du trycker skalet se till att ha gjutna inlägg, det gör stor skillnad och kan få pjäxan att upplevas smalare.
Tack för svaret, har du någon erfarenhet av att det bränns på undersidan och sidan av foten innan du tryckt ut lästen eller är det något annat problem jag har kanske.

herrgard

Aktiv medlem
Det är inte säkert att din pjäxas lästsiffra avser samma ställe där din fot är bred. 4mm är jättemycket utrymme i en pjäxa. Hur är det med utrymme om du står i skalet utan innersko?

El patron

Ny medlem
Det är inte säkert att din pjäxas lästsiffra avser samma ställe där din fot är bred. 4mm är jättemycket utrymme i en pjäxa. Hur är det med utrymme om du står i skalet utan innersko?
På s/pro som jag skaffade nu kan jag typ få in ett finger på ena sidan när jag lägger foten emot andra.

dnleriksson

Medlem
Bränns under foten brukar innebära för dåligt stöd under fotvalvet för mig så när man trycker på lite får foten jobba på tå. Var längesen jag kände så dock för har haft anpassade sulor i pjäxorna länge nu.

Koppelman

Aktiv medlem
Bränns under foten brukar innebära för dåligt stöd under fotvalvet för mig så när man trycker på lite får foten jobba på tå. Var längesen jag kände så dock för har haft anpassade sulor i pjäxorna länge nu.
Och just hålfotsstöd är den största fördelen med formgjutna sulor enligt mig. Vanliga sulor är ofta helt platta med väldigt lite stöd för hålfoten.

El patron

Ny medlem
Okej, får nog införskaffa ett par formgjutna sulor då. Brukar man kunna använda sulorna till olika pjäxor om man köper nya?

herrgard

Aktiv medlem
Jag får in ett finger ungefär på en sida men hade jag placerat foten i mitten av skalet hade det alltså varit ungefär ett halvt finger på varje sida mellan fot och skal.
Då låter det snarare som att pjäxan är för bred än för smal. Din fot mäter 27cm och vilken storlek är pjäxan?

QRikard

Aktiv medlem
Får du in ett finger vid sidan av foten i bara skalet så lär inte pjäxan vara för smal, kanske för bred? Speciellt inte med gjuten sula, det får foten att resa sig vilket gör att pjäxan upplevs smalare.
Jag trycker ut lästen för att min fot tar i skalet i sidled utan innersko...

Annars är det helt klart formgjuten sula som gäller oavsett pjäxmodell. Kolla även om bottensulan i pjäxan är helt plan (lägg i en linjal eller liknande på högkant i skalet). I stort sett alla pjäxor är helt plana i botten och sen förväntas (formgjuten)sula stå för anpassning mot foten.
Hade ett par K2 pinnacle som hade välvd bädd/platta (inlägget under innerskon var förhöjd mitt på foten) vilket orsakade kramp för mig. Slipade ned den så botten i pjäxan blev plan och vips passade gjutna sulan mycket bättre.

När du gjuter sula så finns det olika skolor och jag vill att dom bygger på och stabiliserar upp den ytterligare vid hälen och hålfoten. Jag tycker den blir för mjuk annars och ger inget stöd i åkningen när krafterna är stora och det behövs. Andra föredrar att inte stabilisera ytterligare

herrgard

Aktiv medlem
Storlek 27.5 tror dock inte pjäxan är för bred, lästbredden är 102mm i strlk 27.5 och s/max var 100mm o dom tryckte en del längs utsidan av foten
Ok! Men jag tycker inte det låter som pjäxan är för smal om du kan röra foten i sidled i skalet. Hur känns det om du tar ut sulan ur innerskon? Kanske är höjden som är problemet. Hur mycket har du använt pjäxan?

El patron

Ny medlem
Får du in ett finger vid sidan av foten i bara skalet så lär inte pjäxan vara för smal, kanske för bred? Speciellt inte med gjuten sula, det får foten att resa sig vilket gör att pjäxan upplevs smalare.
Jag trycker ut lästen för att min fot tar i skalet i sidled utan innersko...

Annars är det helt klart formgjuten sula som gäller oavsett pjäxmodell. Kolla även om bottensulan i pjäxan är helt plan (lägg i en linjal eller liknande på högkant i skalet). I stort sett alla pjäxor är helt plana i botten och sen förväntas (formgjuten)sula stå för anpassning mot foten.
Hade ett par K2 pinnacle som hade välvd bädd/platta (inlägget under innerskon var förhöjd mitt på foten) vilket orsakade kramp för mig. Slipade ned den så botten i pjäxan blev plan och vips passade gjutna sulan mycket bättre.

När du gjuter sula så finns det olika skolor och jag vill att dom bygger på och stabiliserar upp den ytterligare vid hälen och hålfoten. Jag tycker den blir för mjuk annars och ger inget stöd i åkningen när krafterna är stora och det behövs. Andra föredrar att inte stabilisera ytterligare
Tjena, ska dubbelkolla igen hur jag mätte med fingret men kommer ihåg att på s/max tog sidorna i som du beskrev. Tror dock största problemet är höjden, känner att det trycker vid vristen och vid insteget i nästan alla mellanvolyms pjäxor har tryckt lite där. Får se om bootfitter kan lösa eller om jag får byta pjäxor igen.

El patron

Ny medlem
Ok! Men jag tycker inte det låter som pjäxan är för smal om du kan röra foten i sidled i skalet. Hur känns det om du tar ut sulan ur innerskon? Kanske är höjden som är problemet. Hur mycket har du använt pjäxan?
Tror också det är höjden, har inte använt den i backen än utan börjar bränna redan efter 5-10 min när jag provat dom hemma.

Mg25

Ny medlem
Jag har provat rätt så många modeller av pjäxor då jag har bred fot med högt insteg och fotvalv. Bootfittern jag fick hjälp av byggde en custom sula som är ca 2 mm tjock, vilket gav mig utrymmet jag behövde för mitt insteg. För mig har tredelade pjäxor känts bäst från början även om jag har fått trycka mina för att slippa få ont eller domnande fötter.

El patron

Ny medlem
Jag har provat rätt så många modeller av pjäxor då jag har bred fot med högt insteg och fotvalv. Bootfittern jag fick hjälp av byggde en custom sula som är ca 2 mm tjock, vilket gav mig utrymmet jag behövde för mitt insteg. För mig har tredelade pjäxor känts bäst från början även om jag har fått trycka mina för att slippa få ont eller domnande fötter.
Ok, tack för hjälpen. Ska spana in full tilt igen o se om dom sitter bra!

El patron

Ny medlem
Update, kollade utrymmet i skalet igen och såg till att foten låg rätt till längdmässigt innan jag mätte. Då var foten väldigt nära skalet på några ställen men kunde trycka in fingret så nageln nådde sulan. Nu kunde jag dock sitta 10+ min utan att få brännande känsla, kanske beror det på att foten är mindre på morgonen. Då tänker jag att det inte är mycket plats som krävs ändå.

Jag ser dock när jag tagit av pjäxan att det är rött längs hela sidan av foten vilket tyder på att pjäxan är lite smal. Kan dock inte röra sig om mer än 6mm tänker jag och salomon uppger ju att den kan bli 6mm större när man värmer skalet. Känner även lite tryck vid fotknölarna och på insidan av foten samt lite vid hälen. Ska man rent av byta pjäxa när man känner tryckpunkter som dessa eller är det värt att värma skalet?

herrgard

Aktiv medlem
Man brukar vilja åka några dagar med pjäxorna så innerskon hinner sätta sig, den kommer bli större. Dock är ju det svårt om man bara kan ha på sig pjäxorna i 10 min. Har du några andra sulor att testa med? Min fot blir smalare med formgjuten sula.

El patron

Ny medlem
Man brukar vilja åka några dagar med pjäxorna så innerskon hinner sätta sig, den kommer bli större. Dock är ju det svårt om man bara kan ha på sig pjäxorna i 10 min. Har du några andra sulor att testa med? Min fot blir smalare med formgjuten sula.
Jag tror på dig, bara av att ha på pjäxorna ett par gånger verkar innerskon ha format sig. Tog av pjäxorna nu efter 30 min och tog inte av dom för att det gjorde ont eller så utan helt enkelt för det var tråkigt och lite obekvämt. Känner ett par tryckpunkter lite här o var men för optimal prestanda tänkte jag att det är bättre med en lite smalare pjäxa som i värsta fall går att forma istället för en större som inte går att krympa.

Om jag får ont i backen igen kommer jag nog först börja med en formgjuten sula och om det krävs forma skalet. Kanske gör en sula i vilket fall för att värna om foten. Jag tackar dig och alla andra för hjälpen.

Eskas

Aktiv medlem
Jag tror på dig, bara av att ha på pjäxorna ett par gånger verkar innerskon ha format sig. Tog av pjäxorna nu efter 30 min och tog inte av dom för att det gjorde ont eller så utan helt enkelt för det var tråkigt och lite obekvämt. Känner ett par tryckpunkter lite här o var men för optimal prestanda tänkte jag att det är bättre med en lite smalare pjäxa som i värsta fall går att forma istället för en större som inte går att krympa.

Om jag får ont i backen igen kommer jag nog först börja med en formgjuten sula och om det krävs forma skalet. Kanske gör en sula i vilket fall för att värna om foten. Jag tackar dig och alla andra för hjälpen.
Om du aldrig har åkt med pjäxorna och du tycker insteget är för lågt. Varför då inte bara lämna tillbaka dem och köpa en "high volume" pjäxa istället? Om du upplever pjäxan både för smal och för låg så borde en "high volume" sitta bättre.

Salomon S/pro 100 finns exempelvis som high volume också.

El patron

Ny medlem
Om du aldrig har åkt med pjäxorna och du tycker insteget är för lågt. Varför då inte bara lämna tillbaka dem och köpa en "high volume" pjäxa istället? Om du upplever pjäxan både för smal och för låg så borde en "high volume" sitta bättre.

Salomon S/pro 100 finns exempelvis som high volume också.
Vill inte sitta löst i pjäxan eller ha dåligt hälgrepp, högvolymsmodellen av s/pro 100 är också mycket billigare vilket ger intrycket att det är en lite "sämre" pjäxa för nybörjare som prioriterar komfort, särskilt eftersom det är en 100 flex pjäxa. Man kanske inte kan säga detsamma om 130 flex modellen. Men du har en poäng, kanske ska prova någon pjäxa med högre volym och se om jag hittar en som ändå inte sitter allt för löst.

Eskas

Aktiv medlem
Vill inte sitta löst i pjäxan eller ha dåligt hälgrepp, högvolymsmodellen av s/pro 100 är också mycket billigare vilket ger intrycket att det är en lite "sämre" pjäxa för nybörjare som prioriterar komfort, särskilt eftersom det är en 100 flex pjäxa. Man kanske inte kan säga detsamma om 130 flex modellen. Men du har en poäng, kanske ska prova någon pjäxa med högre volym och se om jag hittar en som ändå inte sitter allt för löst.
Salomon S/pro 100 och Salomon S/pro 100 HV högst troligt samma pjäxa med olika lästbredd och höjd för insteget. Priset på dem är samma på Salomons hemsida, 4000:-. Det är nog färgkombon som skiljer bara.

Jag testade S/pro 130 och S/pro 130 hv ifjol. De var identiska färgmässigt till och med har jag för mig.

El patron

Ny medlem
Salomon S/pro 100 och Salomon S/pro 100 HV högst troligt samma pjäxa med olika lästbredd och höjd för insteget. Priset på dem är samma på Salomons hemsida, 4000:-. Det är nog färgkombon som skiljer bara.

Jag testade S/pro 130 och S/pro 130 hv ifjol. De var identiska färgmässigt till och med har jag för mig.
Såg nu att jag hade jämfört med s/pro select HV istället för s/pro HV.

Pillard

Aktiv medlem
Absolut, gör det!
Mina sulor börjar vara lite slut nu men det är efter två par pjäxor och säkert 7 år.
//R
Haha! Mina sulor funkar än. Gjorde dem 2009 hos Åke på Verkstan i Åre :)

När det kommer till pjäxor kommer det aldrig bli bra om du har hittat ett kap prismässigt och sen försöker lösa så den sitter bra. Du behöver köpa pjäxor på en skidort med fria modifieringar så du kan teståka också. Och om du har problem med insteget hemma så kommer du vilja såga av dig fötterna när du befinner dig på ett kallt berg och pjäxorna ska på eller av. Tredelat är vinnarlösningen här. Överlappspjäxor är satans tortyrverktyg och borde inte användas av någon med ens marginellt höga fotryggar. Tvådelade funkar bara om de inte överlappar över foten, såsom Salomon MTN Lab gör. Jag tror inte riktigt det är en pjäxtyp som du är ute efter dock, så kör tredelat. Och kom ihåg att om det gör ont att kliva i och ur hemma är det bara en västanfläkt jämfört med hur det kommer kännas utomhus

Topp