Stryn- VAR? HUR? NÄR?

pjexet

Ny medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Jag har funderat på att åka till Stryn och åka skidor i sommar. När är det bäst att åka? Hur lång tid tid tar det att köra från Göteborg (om man kör lagligt)? Var bor man? Jag har inte bestämt mig ännu om jag vill köra budgetvarianten eller välja något mer komfortabelt - typ pensionat eller hotell. Troligtvis kommer vi att vara två som åker så då kanske det inte blir så billigt att hyra en hytte - om de är för flera personer.

Troligtvis kommer vi att åka till Stryn över en helg? Är det värt det eller borde man åka dit på vardagarna för att slippa liftköer. Hur är det på midsommar? Vad finns det för annat kul att göra i området? Jag har förstått att väderleken är väldigt osäker så det kan ju vara kul att hitta på andra aktiviteter om skidåkning blir omöjligt.

Tack!!
sofia

The_Per

Ny medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Boendet som jag skulle rekomendera är Folven Camping som ligger strax nedanför Stryn. Där finns möjlighet att hyra hytta och även tältplatser och där är det mest folk och bäst fest. Tillbringade förra Juni där i tält med två kompisar och jag ångrar inte en sekund.
Midsommar är otroligt mycket folk, åk upp.
En helg är lite kort period om man ska åka till stryn för som sagt var vädret. Skulle rekomendera en vecka så slipper ni tvinga er upp även om det skulle vara skitväder.
Andra aktiviteter finns att tillgå, på Folven har de en skatepark. Sen har de bland Norges bästa utomhusklättring om man åker mot Loen.
Här finns det lite mera info
http://www.strynefjellet.com

Per

jens_ekstrom

Ny medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
hur är det å åka tåg dit? vilken är närmsta station? finns de nån förbindelse mellan stationen å själva stryn? om man bor på Folven Camping eller andra campingar i närheten finns det då förbindelse mellan dom å stationen?

AnnikaB

Ny medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Jag var där en helg förra sommaren, den enda helgen som det regnade och var tokdimma så vi fick tyvärr inget tillfälle att åka. Surt när man åkt enda från Gtbg. Men vi bodde på ett ställe som hette Hotell Hjelle. Kanonfint boende inte alls långt från skidåkningen. Rekomenderar det verkligen. När vi var där hade de ett erbjudande om att bo billigt och få liftkort i priset - vet ej om de har det iår igen. Ha det så himla kul, e lite avis..
/Annika

Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Om det är skidåkningen och framför allt offpist ni söker bör du/ni inte åka för sent, utan helst i juni. Otroligt bra offpist speciellt om man knallar en bit. I år är det snö rekord enligt hemsidan www.strynefjellet.com bästa sedan 1990. Personligen kan jag verkligen rekommendera Stryn har varit där 4 ggr. Men ha alltid med i beräkningarna att det kan vara skitväder. Då är det bra att ha alternativ som är roligare än att skava omkring i usel sikt utan referenser. Var själv i Röldal i helgen med toppenförhålladen som gav mersmak, så det kanske blir Stryn i sommar också. Boende finns massor av hytter på olika campingar från Folven hela vägen mot Stryns samhälle, men bra att förboka. Det tar ca 10 timmar att köra dit fr. Göteborg med ett par korta stopp. Lite mer nytt att läsa http://www.friflyt.no/index.php?pagenr=12&articlenr=50758
MVH
Anders

pjexet

Ny medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Hej!!

Tack för tips. Jag har försökt boka boende på Folven (hytte) samt på Hjelle (skipakke på motellet) över midsommarhelgen. Jag trodde inte att norrmännen firade midsommar men det gör de ju..... så det var fullt på båda ställena. Är det någon som har tips på annat bra boende? Hytte eller enklare pensionat/motell inte alltför långt från skidcentret. I värsta fall får vi bo i tält men vad jag förstod av Folven campings hemsida så går det inte att boka tältplats utan det är först till kvarn.... Vi lär inte komma dit först om vi kör upp torsdag em från Göteborg. Dessutom är det skittrist att sitta och huttra i ett tält om det regnar.

Fercen

Ny medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Kolla på www.nordfjord.no och se efter boenden under "hytter, feriehus og camping". Tidigare idag fanns det lediga hytter på hjelledalen camping.

Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Helt ok. Men kolla dom olika som finns mellan Folven och Stryn, det skiljer en del i både pris och storlek. Eftersom ni ändå har bil är det max ca 10-15 min extra att köra. Enklast är när du hittat några alternativ är att också ringa för att få reda på standarden. Low budget utan dusch osv till luxus med bastu diskmaskin öppen spis mm. (Strynsvatn camping)
Anders

Skantz

Aktiv medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Folven ligger i Hjelledalen.

Mina tips om stryn kommer nu:
Åk till stryn.
Undvik midsommar.
Normalt är det bäst åkning innan midsommar. Eller direkt efter. Om du vill ha bra åkning förrutom parkåkningen. Parken är bra så länge de har öppet. Ska ni tura så är det bästa direkt i början av juni.
Mat handlar ni allt i sverige på t ex. ÖB, men glöm inte att köpa godis och ÖL även i sverige eftersom det är svindyrt i Norge. Den ända servicen i Hjelledalen är en bensinstation och till samhället Stryn är det ca. 5 mil till enkel resa.
Boende är tält det ända rätta. Tältning uppe vid liften eller en bit österut är helt okej men du ska ha klart för dig att det är tältning på snön som gäller. Ett tips är annars en bit ner i dalen, kan dock vara lite besvärligt eftersom nästan all mark som inte är blockstens terräng där är marken uppodlad och tälta inte på åkrar eller dyligt, då blir bönderna sura.
om du kör den lyxiga varianten så tältar du på campingen i folven. Men lite kul kuriosa är att det finns 29 campingar mellen Folven och Stryn samhälle.

ceci

Ny medlem
Stryn- VAR? HUR? NÄR?
Hej Hej!!!

Jag kom till Stryn før några dagar sen, har bara varit ute och åkt lite igår før vædret har varit ganska dåligt. Jag har fixat jobb hær och kommer att stanna till mitten på augusti. Jag och en annana tjej hær har hyrt ett helt hus 7km från stryn, men åt skidåkningen till dær vi har plats før många fler, så skulle ni vara 2 eller 3 och vill dela detta hus med oss så blir det bara billigare før oss alla.

Vi båda jobbar ju hær i sommar och tyckte att ett ordentligt boende ær næstan ett måste. Huset har 4 sovrum på øvervåningen och ett stort vardagsrum och ett ordentligt køk på mellan planet, en tvættmaskin osv. Det kommer kanske kosta 1500kr i månaden om vi ær 4, vilket blir billigt før alla!!!

Fundera, eller om du har fler frågor eller om något annat så kan du alltid ringa på mitt norska mobil nummer +4790255309

MVH Cecilia

Topp