Studsmatte skidor

jeppenator

Aktiv medlem
Hej, jag å några polare har hoppat lite studsmatta nu när skidsesången börjar ta slut.. men för å ersätta skidåkningen på sommaren funderar vi på å bygga ett par "studsmatte skidor" men vet inte riktigt hur vi ska göra... funderade på å göra dom av nått lättare hårdplast material. sen typ limma eller skruva på ett par skor att ha fötterna i. någon som har nått tips eller bilder efter egna byggen?

KELLNER

Ny medlem
om du ska köpa nya skidor nästa år så kan du ta bort stålkanterna på dom gamla o börja hoppa

jeppenator

Aktiv medlem
det är bara det att dom väger så mycket.. då får man ingen höjd:S funderar på nån lättare plastskida ellel liknande som kanske bara är 130 lång så man får in lite "skidkänsla" iaf

Axl89

Ny medlem
Blir nog inte så stabilt med pjäxor dock, kan bli tungt! testa att sätta fast ett par skor på ett par plywoodbitar i önskad längd och bredd. dom lär vara tillräkligt mjuka för att inte gå sönder när du hoppar som högst... /Axl

joshshibby

Ny medlem
Ta ett liggunderlag o skär två bitar i skid storlek o tejpa fast ett par tofflor på dom . Funkar rätt okej :p :p

Sweeeet

Ny medlem
ta ett par sandaler på sätt fast dom på två lager kartong eller ett lager tjock plast tejpa bara fast det! lättare om dom inte är för långa eller breda om du andvänder kartong.

HamPersson

Medlem
tror det är bättre om du använder något papp eventuellt liggunderlag som kan "symbolisera skidor, har du e plast material e riksken att om du landar med framåtlut , hälproblem, hälsenme problem osv. å så, bara ett tips.,,, :D iof får man säkert fertt mcyket finare feelingen med ett hårdare amterial :p hade gytt

JBO

Ny medlem
plast är inget bra. det är så halkigt så man gör ofrivilliga sidovolter...

jeppenator

Aktiv medlem
hmm.. tror inte att liggunderlag funkar så bra.. det är nog för mjukt och blir bara slipprigt på studsmattan.. tror att om man tar lilvertejp runt två långa plastbitar å skruvar i skor så blire nog ganska bra

HansAron

Ny medlem
Jag hade tagit som du jeppenator tagit tre lager hård plast (ca 1 cm tjockt) och limat och tafit några varv silvertejp

Alex_Sverin

Ny medlem
liggunderlag funkade skitbra. ja provade nyss. ta silverteip och linda runt skiderna. dom blir mycket mer stabil då. ja teipade bara fast fötterna på skidorna å d fungerade. ut å prova d ä skit kul.

MBurestam

Aktiv medlem
Jag provade med kartong å tejpade på ett par tofflor, det gick åt helvete så kartong e inge bra men liggunderlag funkar :D

jeppenator

Aktiv medlem
blir inte liggunderlag för mjuka? alltså dom bara fladdrar omkring? eller ska man ha 2 eller 3 lager? förklara hur ni byggde gärna bilder också

Alex_Sverin

Ny medlem
mina skider är 142cm. lite fladdriga blir dom men inte så mycke. den enda graben ja inte satte va true tail. då fladdrade skidan när man skulle lägga upp den på sidan.

Gurra

Ny medlem
Hm om du ska köpa nya skider ta dom äldre sen gör du typ ngt me dom . Är nog inte bra om stål kanten är kvar. Sen e det bara astt börja hoppa & leka.

J

JForsberg

Guest
jag å henke harlaut hoppade me ett par små korta plastskidor som de bara va ett par spännen på...så hade han tejpat under dom så inte mattan skulle skadas..

F_Kasperi

Ny medlem
Tja:)

Om man tänkt använda sina egna skidor som man åker med i vanliga fall.
Kan man tejpa eller sätta dit en vatten släng runt hela om ni förstår vad jag menar. Liksom skära en skåra i den och sätta runt hela skidan, bör funka.

Fast som sagt blir nog för tungt och klumpigt i alla fall.

jeppenator

Aktiv medlem
jag har provat med mina vankiga skidor.. dom var aldeles för tunga så man fick igen höjd och det var ingen känsla alls.. men prova att tejpa kanterna med silvertejp.. då borde det gå att hoppa... jag satte bara 180 och mute me mina skidor.. vad har ni satt?

medxnANDREW

Ny medlem
Jag har ett par twintips sen har jag också Snowblades som jag aldrig använder, skulle jag inte kunna använda dem?

swed

Ny medlem
jag har tagit ett lager med pappkartong ett plast rör och ettl ager pappkartong och som pjux har jag ett par gammla sandaler och (silver tejp) runt hela p.s. (MYCKET) silvertejp

swed

Ny medlem
jag har tagit ett lager med pappkartong ett plast rör och ettl ager pappkartong och som pjux har jag ett par gammla sandaler och (silver tejp) runt hela p.s. (MYCKET) silvertejp
130 cm långa så dom inte blir så fladdriga

A

Aldrigmer

Guest
1.Rita av din skida på plywood såga ut den använd den som form gör några par
2.Rulla in dom i liggunderlag
3.Ta ett par stövlar kapa av en bit av dom sätt nått som är skönt att ha mot fötterna där i och tejpa ihop allt med massa silvertejp

:D

swed

Ny medlem
jag håller på att ladda upp en bild i foto album jeppenator jag säger till när den r uppe detär dock ingen bild på plaströren

A

Aldrigmer

Guest
FLEXIBELT
Du måste ju få en känsla av riktiga skidor som då inte kan förstöra madrasen :p

jeppenator

Aktiv medlem
jo men eftersom att ett par hårda skidor inte fljer mattan när man studsar utan bara ligger ovanpå så får man ingen känsla i själva hoppandet...sen är det juh bra ifall man råkar landa lite fel att skidorna böjjer(flexar) på sej så att dom inte har sönder mattan

swed

Ny medlem
man får röt bra känsla men volt har jag inte provat än då finns det ju en chans att dom knäcks men som jeppenator säger dom måste fälja matta min är det J*ävligt bra flex i plaströr eller liknande är ett måste tror jag

A

Aldrigmer

Guest
Okey såg din bild bob 91 mycket snygga måste jag säga.
När du skriver plast rör har du delat det på mitten då och är röret ungefär som ett stuprör i diametern ??

Man leker ju med iden att sno runt 8 sånna där rör som de har för att markera var plogbilen ska göra och tejpa ihop allt med ett lager av nått skyddande :D

Senast ändrad:

swed

Ny medlem
nej der är "el" rör typ 2 cm i diameter och jag har bara ett inuti men två är nog bättre

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp