Stukad fot och skall väg imorgon, kan man åka?

Hej!
Jag stukade foten måndags på fotbollen, foten svullnade upp i två dagar och har lite ont medans jag går när jag gör vissa rörelser men kan i princip gå på den. Jag fick en sorts temporärt gips men bandage liknande för att stödja foten och läkaren sa till mig att ha den i ungefär 10 dagar. Skall nämligen iväg imorgon (fredag) till Sierra Nevada och åka skidor över helgen. Men min fråga är ifall det går och åka med min fot eller ifall ni avråder detta.

Tack i för hand.

MnO

Aktiv medlem
Det är omöjligt att säga såklart eftersom stukning är en helt steglös skada som kan vara allt från att man känner en förhöjd känslighet vid sidledsrörelser under ett par veckor till att det tar ett halvår innan man kan belasta normalt. Jag personligen känner fortfarande av en rejäl stukning som jag fick vid en krasch med tech-bindning i december 2018.

Testa först om du kan få på dig pjäxorna. Det kan vara ett problem. Om det funkar går det säkert att "spendera tid i bergen" och att ta dig fram ok, men om det inte är en väldigt lätt stukning kommer du inte att kunna åka på med tryck. Mao förmodligen lösbart för familje- eller alpturist-äter-gulaschsoppa-på-solterass-åkning, men knappast för lite hårdare dagar på berget.

Christiam

Aktiv medlem
Freerides alla hobbyläkare har säkert mycket att säga. Har gjort samma sak, tejpade ordentligt och sen funkade det ok. Samma princip fungerar på bruten tumme, så länge den tejpas i ett ”hålla i staven läge”.
Testa med pjäxan på och rådfråga någon kunnig om lindande/tejpning.
Hoppas det ordnar sig så du får njuta av åkningen.

wessozi

Medlem
Som faktisk läkare/kirurg/ortoped säger jag att om det rör sig om en faktisk stukning så är smärtgränsen den enda begränsningen du har. Känns det bra så go for it. Men känns det inte bra eller om du börjar överbelasta är risken att du förlänger läktiden eller att det rakt av blir sämre.

wessozi

Medlem
Gällande tejpning och linda så är det enbart i smärtlindrande syfte. Känns det bättre med linda/tejp? Kör på. Känns det inte bättre? då är det ingen mening. Man brukar faktiskt rekommendera fasta stabila skor. Kan inte tänka mig något stabilare än en pjäxa :p Men man trycker ju ganska hårt samtidigt.

Freerides alla hobbyläkare har säkert mycket att säga. Har gjort samma sak, tejpade ordentligt och sen funkade det ok. Samma princip fungerar på bruten tumme, så länge den tejpas i ett ”hålla i staven läge”.
Testa med pjäxan på och rådfråga någon kunnig om lindande/tejpning.
Hoppas det ordnar sig så du får njuta av åkningen.
Japp skall göra det, tack för svaret!

Som faktisk läkare/kirurg/ortoped säger jag att om det rör sig om en faktisk stukning så är smärtgränsen den enda begränsningen du har. Känns det bra så go for it. Men känns det inte bra eller om du börjar överbelasta är risken att du förlänger läktiden eller att det rakt av blir sämre.
Okej tack för informationen det är skönt och höra ska se efter imon. Tack!!

RWD

Medlem
Stukade foten 3 dagar innan skidresa när jag spelade squash. Blev som en tennisboll på utsidan. Kylde ned och lindade. Fick ner svullnaden en hel del och lyckades få ner foten i pjäxan när det var dax. Funkade helt ok att åka med jämnt tryck men på t.ex transportsträckor med lite ojämnt underlag kändes det en del. Det absolut värsta var när pjäxan skulle av.

abbe12552

Ny medlem
Känn efter! jag stukade foten och kunde inte köra snowboard eller Telemark, men att ligga o carva lite försiktigt med alpinbindning gick bra :cool:

Kapten_Engberg

Ny medlem
Jag stukade foten kraftigt vid löpning i obanad terräng i höstas. Knölen är kraftigt förstorad fortfarande och rörligheten inte återställd. Försökte åka i december under skidtestet i Lindvallen, men fick ge upp efter några åk, gjorde för ont. Åkte i Ramis i januari, det gick, men fick allt ondare under dagen och hade inte samma tryck i den foten. Så det kan vara segt, men bara att testa, hoppas att det funkar!

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp