Stulna och återfunna skidor , värdeminskning?

linder

Aktiv medlem
Polaren blev av med sina Salomon Rocker2 108 med STH 14 drivers i måndags, i tisdags hittade vi killen som hade snott dom och på onsdagen fick vi hälsa på honom och kolla på skidorna.

När polisen kom så erkände han efter en stund.

Nu idag, torsdag så märker vi att han har hunnit montera om skidorna samt att han hade slipat ner färgen lite lätt på bindningarna för att det inte skulle se identiska ut.

Hur mycket värdeminskning kan man begära för att tjuven ommonterade skidorna?

Carled

Aktiv medlem
Om det är en bra ommontering och det inte är för nära de gamla hålen så påverkar det ju inte skidans prestanda. Passar det en ev. köpare så är det ju inget som automatiskt behöver dra ned priset. Förklarar man bara situationen så tror jag de flesta köpare förstår hur det ligger till. Skall det på andra bindningar än STH-bindningarna kan det ju däremot ställa till lite, men nu verkar ju dessa bindningar följa med.

Onlytelemark

Ny medlem
linder sa:
Polaren blev av med sina Salomon Rocker2 108 med STH 14 drivers i måndags, i tisdags hittade vi killen som hade snott dom och på onsdagen fick vi hälsa på honom och kolla på skidorna.

När polisen kom så erkände han efter en stund.

Nu idag, torsdag så märker vi att han har hunnit montera om skidorna samt att han hade slipat ner färgen lite lätt på bindningarna för att det inte skulle se identiska ut.

Jag har inget svar pa din fraga,, men ni ska ju ha beröm för att ni inte tog lagen i egna händer,, vilket hade varit lätt,,

linder

Aktiv medlem
Polaren hade bara haft skidorna i 1 månad så tanken är ju inte att sälja dom men han skulle anmäla ev. värdeminskning om det hade hänt något med skidorna. Så som dom är monterade nu så passar dom inte hans pjäxor vilket gör att dom måste monteras tillbaka och vad jag har förstått det så blir det då 3'e gången dom monteras.

Hur många gånger kan man montera ett par skidor innan det är kört?

linder

Aktiv medlem
Mountain_Man sa:
linder sa:
Vad menar du? Av vem ska ni begära ersättning för värdeminskning? Tjuven? Försäkringsbolaget? Polisen?

/MM
Det skulle anmälas till Polisen, då detta kommer gå vidare.

Så han skulle skriva upp värdeminskning samt andra utlägg som han va tvungen att göra för att för att han stått utan skidor så som skidhyra.

Sen vet jag inte om pengarna sen kommer från tjuven eller försäkringsbolagen

Mountain_Man

Aktiv medlem
Yrka ersättning för ett par nya skidor. Är det ett par 108 är det ju säsongens skidor och jag kan tycka att det går att argumentera kring de skador de fått genom ommontering och åverkan på bindningen. Nya skidor!

/MM

linder

Aktiv medlem
Hasse_Lindborg sa:
Blir väl ingen tredje gång? Han har ju redan borrat för sin längd?
Dom borrades för polarens längd när han köpte dom, sen snodde tjuven dom och lämnade in dom för ommontering, vi tog han dagen efter så nu måste dom borras om igen för polarens längd = 3 monteringar

Holmstrand

Ny medlem
Efter den stölden och att han ljög oss rakt upp i ansiktet kan han gott betala nya skidor tycker jag allt. Det bästa var ändå att erkännandet kom när polisen bad om tjuvens pappas telefonnummer.

linder

Aktiv medlem
Går det använda dom gamla hålen så är det ju iaf ett par extra hål i skidorna, går det värdera det till något?

Håller med, känns som att han lika gärna kan betala nya skidor och behålla dessa .

fredric84

Ny medlem
Du får väl yrka på ersättning när det blir rättegång, du kan knappast ta lagen i egna händer

Holmstrand

Ny medlem
Som jag förstår det så är det därför denna tråden skapades, för att få reda på vad som är rimlig ersättning, är det nya skidor som gäller eller några kronor för värdeminskning på skidorna? Någon med liknande erfarenheter?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Polisen lämnar bara vidare din krav på skadestånd till åklagaren. Se mer om detta här http://www.brottsoffermyndigheten.se/ersattning/skadestand/vad-ska-jag-begara-i-skadestand

Nu är jag inte jurist men jag är ganska säker på att ingen åklagare kommer att lägga ned någon större energi på den här typen av brott och att du definitivt inte kommer att få mer än du begär. Där för tycker jag det är helt rätt om utrustningen är förhållandevis ny ( mindre än 1 år) begära ersättning för ny utrustning. Du har ju hur som helst inget att förlora på denna begäran. Stor fördel om det finns inköpskvitton på utrustningen som kan styrka när den är köpt och till vilket värde.

/MM

IT-Milan

Ny medlem
Har ni tillägg till hemförsäkringen hemma, typ Allrisk/Otur osv med mycket låg självrisk, så kan man höra med ert försäkringsbolag om de går med på att kompensera dig för nya skidor (och kanske rentav ta över "för sin egen räkning" både de gamla skidorna och hela juridiken kring att försöka sätta dit tjuven i domstol - de har nog egna jurister).

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp