Styrketräning för puderåkning att göra hemma?

Bikeaholic

Medlem
Jag testade att svänga mindre andra veckan jag körde. Det slutade med att jag sänkte två arga fransmän i backen, ganska pinsamt.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Bikeaholic sa:
Jag testade att svänga mindre andra veckan jag körde. Det slutade med att jag sänkte två arga fransmän i backen, ganska pinsamt.
Åk med lärare. Det är typ det tråkigaste tipset nånsin, men det funkar faktiskt. De kommer ge dig bra feedback och se till att du hamnar i situationer som utvecklar ditt åkande. I min mening är det det absolut bästa sättet att utvecklas på kort tid (upp till en viss nivå i alla fall).

För lite mer handfasta och direkta tips skulle jag nog ge samma sak som du förmodligen skulle få höra av en skidlärare (tänk dock på att det här blir väldigt handviftande, har ju aldrig sett dig åka!). Stavföring. Inte bara "försöka få fram armarna" - tänk dig att du "hämtar" upp backen med staven i varje sväng. Det kommer (sannolikt) kännas som du böjer dig långt utav satan framåt i varje sväng till att börja med, men efter ett tag kommer du få in rytmen och komma in i ett naturligt gung (och som resultat förmodligen inte heller böja dig lika långt fram). Går även utmärkt att träna i pist. Och om du känner du pjäxans bakkant när du åker, oavsett situation, gör du fel.

Senast ändrad:

havreboll

Aktiv medlem
Bikeaholic sa:
Många gör det felet att dom tror att inte ha bakåtvikt är att böja överkroppen framåt. Det handlar snarare om höfterna som skall framåt. Det vanligt bra tips är att tänka på att trycka fram höfterna och låtsas att man har ett mynt i plösen på pjäxan som inte får ramla ner.

IT-Milan

Ny medlem
En kul förövning för knän och lår såhär års är ravinvandringar utför (t ex Alperna, Föralperna, Kreta). Försök gå lite snabbare än normalturisterna, kanske småspringa en bit där marken är jämn. Ha med vatten (efter en solig sommar kan man räkna med att en del källor sinar).
Kul medan det pågår, sedan träningsvärk i veckor.:)

Jfs

Ny medlem
Kör djupa knäböj (upphopp) tills du spyr av mjölksyra. Så många rep du kan. Brukar köra det innan vintersäsongen börjar när man är lite ringrostig.

kappakomplett

Aktiv medlem
Kan inte vara någon större mening om man heter BIKEAHOLIC att köra en massa styrkeövningar etc.
Skulle föreslå meditation, yoga, andningsövningar, visualisering, avslappningsövningar!
Skidåkning, utanför världscupen, går inte ut på att hålla på att brotta runt skidorna med alla kroppens muskler samtidigt...

jadeK2

Medlem
Vattendroppe sa:
Bikeaholic sa:
Åk med lärare. Det är typ det tråkigaste tipset nånsin, men det funkar faktiskt. De kommer ge dig bra feedback och se till att du hamnar i situationer som utvecklar ditt åkande. I min mening är det det absolut bästa sättet att utvecklas på kort tid (upp till en viss nivå i alla fall).

För lite mer handfasta och direkta tips skulle jag nog ge samma sak som du förmodligen skulle få höra av en skidlärare (tänk dock på att det här blir väldigt handviftande, har ju aldrig sett dig åka!). Stavföring. Inte bara "försöka få fram armarna" - tänk dig att du "hämtar" upp backen med staven i varje sväng. Det kommer (sannolikt) kännas som du böjer dig långt utav satan framåt i varje sväng till att börja med, men efter ett tag kommer du få in rytmen och komma in i ett naturligt gung (och som resultat förmodligen inte heller böja dig lika långt fram). Går även utmärkt att träna i pist. Och om du känner du pjäxans bakkant när du åker, oavsett situation, gör du fel.
Detta är enda riktiga sanningen här. Känner många som är riktig erfarna men ändå tar de lärare för att utvecklas.

Bikeaholic

Medlem
Kommer antagligen att åka med samma personer som jag lärde mig åka med förra året, och en av dom är före detta skidproffs, så jag kommer få bra tips där. Annars hade jag absolut kört på lärare.

Tack igen för alla bra tips jag fått i tråden :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp