styva eller mjuka skidor

skigirl91

Ny medlem
Hej jag har letat ganska länge bland olika trådar men kan inte hitta svaret jag söker så jag frågar er om hjälp.

Vad blir det för skillnad mellan styva och mjuka skidor i åkningen?
Till pisten/carvingskidor

U

user133436

Guest
Mjuka skidor har normalt sett kortare radie och fladdrar mer i högre farter, och vice versa.

Mountain_Man

Ny medlem
Mycket förenklat upplevs en mjukare skida som lättsvängd och följsam på mjukt underlag medan en styvare skida kan uppfattas som mer svårsvängd och mindre följsam. Nackdelen med en mjukare skida är att den inte är styv nog att hålla emot när farten ökar och underlaget blir hårdare. Dvs den upplevs som kul i flackare backar på mjukt underlag men håller inte emot när det börjar bli brantare , går fortare och är hårdare i backen. Nackdelen med en allt för hård skida är att man kanske inte har tillräckligt med tyngd, kraft och teknik vilket gör den svårhanterlig.

I verkligheten är det betydligt mer komplext än så här och det finns skidor som är förhållande mjuka i flexet men tillräckligt vridstyva och väldämpade för att mycket att passa en tung avancerad åkare ...

/MM

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp