surfing i Sverige?

mWadsten

Medlem
tjabba! jag befinner mig i Australien, har lärt mig surfa och har en egen bräda. Jag har också ett par stränder relativt nära mig där man kan surfa. det är riktigt kul! men hur blir det när jag ska hem i juni igen, kan man surfa i Sverige?

om någon vet några sjyssta spots i vårat avlånga land så är jag öppen för förslag!

tack på förhand//Marcus

H

Hasse

Guest
Klart du kan surfa i Sverige. Kolla på surfsverige.se så träffar du likasinnade..

//H

you-know-who

Aktiv medlem
Själva surfningen i Sverige är väl nite så bra... vågorna blir inte så bra som på andra ställen. Hehe.

Däremot finns ett bra ställe i Danmark vid namn Klitmøller

antar att du menar våg surf men då e de la varberg som är bäst här i sverige men vet att di finns endel riktigt skyssta place i norge oxå kan länga vänta 5 min bara.

westcoast_surfers sa:
antar att du menar våg surf men då e de la varberg som är bäst här i sverige men vet att di finns endel riktigt skyssta place i norge oxå kan länga vänta 5 min bara.
kollat upp ddet nu och de finns ett ställe som heter järn fast med norskt ä :D aja haj

TexMurphy

Ny medlem
Gäller det vågsurfing så räkna inte med att få några svar om ställen att surfa i sverige förutom Varberg... orsak... svenska vågsurfare är dom mest förstoppade egocentriska människor du kan tänka dig...

Det är jäkla tråkigt men det bästa svar du kommer få är "läs sjökortet och lista ut det själv".

Själv så har jag inte surfat i sverige dels för att det är så jäkla svårt att få information om var men dels också för att säsongen är oktober-mars.

Brukar åka över till Klittmöller och Norra Voruper i danmark på på sommar halvåret och surfa där. Även där så är bästa säsongen vintertid men det går att hitta lite små vågor även under det varma halvåret.

Håll koll på http://magicseaweed.com/Klitmoller-Surf-Report/161/ och dra när det ser bra ut.

Tex

easyD

Ny medlem
TexMurphy sa:
Gäller det vågsurfing så räkna inte med att få några svar om ställen att surfa i sverige förutom Varberg... orsak... svenska vågsurfare är dom mest förstoppade egocentriska människor du kan tänka dig...
Hrumpf.

Välkända, helt ohemliga svenska spots är b.la:

- Apelviken, Varberg
- Skäret och Mölle vid Kullen, NV Skåne
- Kåseberga, SO Skåne
- Torö, Stockholm

Marocko ligger dock bara 5 timmar bort med flyg, och en flygstol kostar drygt 2k med charterbolagen...

<edit>
Stavanger och Stadtlandet i Norge finns oxå.
Stadtlandet berättades det om i en artikel här på freeride.

Senast ändrad:
H

Hasse

Guest
Alltså den som säger att det är kass surfing i Sverige har aldrig försökt att surfa i Sverige Vågorna r kanske inte lika kraftiga som utomlands men stora blir det. Min största våg jag har varit ute på är ca 4 meter (iofs med kite då) Men med vågbräda så är det 2 meter på gotland. Och TexMurphy jag har 47 dagar i rad med surf på gotland. I aug-sep. Och i somras surfade jag 8 dagar i juli och 6 i Aug(sen en massa kite oxå) Så säsongen i sverige är året runt. Sen att det är bättre i okt-april stämmer iofs.

//H

ShredTed

Ny medlem
leta på nätet. finns massa sidor med sorfspots. Vågsurfa i sverige är kanske inte det bästa men så jävla kasst är det inte. vindsurf ffs

ArWin

Ny medlem
kolla om du kan luska ut nåt i forumet på www.surfsverige.se

förövrigt kan de bli grymt imorgon när vindarana lagt sig lite...

ArWin

Ny medlem
TexMurphy sa:

Det är jäkla tråkigt men det bästa svar du kommer få är "läs sjökortet och lista ut det själv".

Tex
Kan ju bero på att det inte finns så många secret spots med bra vågor?
Ligger lite sanning i det du säger men finns ju en annledning då det blir väldigt crowded på de kända ställena när det blåser mycket...

Kan ju jämföras med att du inte vill ha massa nybörjare som plogar upp allt puder i offpisten... på samma sätt vill inte surfarna ha massa nybörjare som blir spolade och är ivägen på varenda våg...

Dock är det ganska trist att det är såhär eftersom det inte gynnar surfsportens utveckling i sverige.

Podolski

Ny medlem
I norra Sverige så finns Salusand som under höststormarna befolkas av surfare. Salusand ligger lite norr om Sundsvall.

Daniel_Nilsson

Ny medlem
Salusand ligger drygt 20 mil norr om Sundsvall så det är nog lämpligare att beskriva det som lite norr om Övik, eller lite söder om Umeå.

biglebowski

Ny medlem
Har bara surfat en gång i varberg men det var fruktansvärt roligt! Dock kan jag inte riktigt förstå mig på er som säger att vågorna är bra, dom var ju skitsmå, även ifall vindförhållandena tydligen var dom rätta.. Det säger ju sig självt att ett land utan riktiga hav inte kan ha nå vidare vågor eller?

Lima-ko

Ny medlem
biglebowski sa:
Har bara surfat en gång i varberg men det var fruktansvärt roligt! Dock kan jag inte riktigt förstå mig på er som säger att vågorna är bra, dom var ju skitsmå, även ifall vindförhållandena tydligen var dom rätta.. Det säger ju sig självt att ett land utan riktiga hav inte kan ha nå vidare vågor eller?
Det är därför man kitesurfar istället.

Medlem
Lär dig kite/vindsurfa.
Visst går det då och då att vågsurfa i Sverige men du kommer att bli rejält besviken.
Har bara kört på östkusten och den duger inte till mycket (när det gäller surf).

Mustbeandrea

Ny medlem
I personlig kronologisk ordning över schysta spots i Sverige presenterar jag följande: (Nu är jag skåning i grunden och därav alla skånska spots.. :D) Tyvärr får vi ju dela vissa sport med idioter till vind-och kitesurfers. Önskar de inte fanns. (Sorry.)

* Varberg, och då Apelviken. Beroende på vindarna finns ju också Åsa..

* Skånes bästa våg, Mölle och även Skäret nere i Skåne.

*Kåseberga i Skåne

I skåne finns även ställen som Gislövshammar, och Löderup men där får man räkna med en vindsurfingfena i ryggen eller en kite-snara runt halsen... (Finns bättre ställen i krokarna, men det vill jag inte heller outa här)

* Torö i stockholm brukar vara bra, doch har det varit klent och lågt alla gånger jag varit där...

Sedan blir det ju varken ideala höjder eller krafter här i sverige, men vi får vrara glada för det vi har!

Sedan finns det en hel del "hemliga" spots, som är jävligt bra. Sådana tips tar jag enbart via PM. Till rätt personer som jag vet att de vad de gör. Dels pga att det kan krävas mycket erfarenhet och ju dels på att man inte kan outa vissa ställen offentligt, då man inte vill ha dit folk som crowdar sönder...

Och kom ihåg att du aldrig kommer få kunskap om havet på ett internetforum.

JWester

Medlem
du kan surfa i sverige, men i juni är det sällan vind, det måste blåsa för att det ska bli vågor. minst 10 m/s i minst 4-5 timmar brukar räcka för de mest exponerade spotsen.

oftast blåser det ju ordentligt okt-dec så köp en ordentlig dräkt.

Capbreton

Ny medlem
Halmstad - Sandhamn! Funkar fint i vår sköna vik när vindarna fått ryta till ett tag.

Förra våren så hade vi några schyssta dagar! Låt oss hoppas på en repris fast bättre

Sebbesan

Ny medlem
Jag har precis publicerat en hemsida som samlar surfspots i Sverige på en karta, så tror det skulle vara till hjälps i denna tråd:
www.surfspots.se

Annars är ju salusand en fantastisk strand

Senast ändrad:

Sebbesan

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Sebbesan sa:
Jag har precis publicerat en hemsida som samlar surfspots i Sverige på en karta, så tror det skulle vara till hjälps i denna tråd:
www.surfspots.se

Annars är ju salusand en fantastisk strand
Du saknar många spot på Gotland ;)
Garanterat! Hela Gotland + Fårö verkar ju vara en enda stor strand:), aldrig surfat där men det hoppas jag ändra på

zodde

Ny medlem
Hej! Ser på kartan att det är ett spot utanför kungshamn! Min tjej har familj där så vi är där stup i kvarten. Nån som vill ge lite mer info om vart det där å när det är bra? Ni får gärna skicka ett pm så slipper denna tråd handla om just det spottet.
Hade!
/Niklas

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp