surfning portugal tips!

drawen

Ny medlem
Funderar på Portugal i augusti.
Surfen ok för en nybörjare? :)

Detta är en familje resa med mor, far, syster och partners.
Så är i första han en sol semester, mamma fyller år därför vi åker.
Men jag tänkte portugal så kan jag få tillfälle att prova surfbrädan jag fick i 30 Års present :)

Så frågan är var man åker, läst lite om det och hittat att man kanske skall bo på sydkusten för att ha skönast väder, runt Faro?
Sen får jag försöka ta mig ut till kusten på egen hand? Hyra bil de aktuella dagarna? Taxi? Bussar?

Tips tack!

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Här kommer lite surftips och allmänna tips. Jag har varit ett par gånger till Portugal och surfat lite och åker även dit i sommar igen, ska dock inte säga att jag hunnit hänga så mycket på varje ställe. Tipsen följer en resa med utgång från Faro och längs med kusten norrut till Lissabon.

1) Lagos
mysig ort med lite mer att se, även surf i stan - hyra ok om man inte har egen bräda.

2) Sagres
Tips om bra surf o flera ställen att hyra på vägen in till byn. Finns några restauranger och hotel och surfskola (www.freeridesurfcamp.com). Ett bra ställe att hyra bräda om man vill ta med.

3) Carrapateira
Bra surfställe för nybörjare (Amado Beach) - hyra ok

4) Arrifana
I stort sätt bara 10 hus (en restaurang) och en beach. Inte den enklaste surfingen med ett "måste" att besöka. Närmsta by är Vale da Telha (ingen by värd ett besök).

5) Monte Clerigo
Mysig by strax efter Arrifana.

6) Odeceixe (Prara de Odeceixe)
Riktigt schyst ställe även bra surf, dock troligen ingen möjlighet att hyra bräda.

7) Sines
Trevlig större by , dock lite tuffare surfing - hyra ok

8) Peniche
Ett av de större surfställena 1 tim. norr om Lissabon. Här finns flera hotell o restauranger, här finns även flera surfcamps.

-----
Bästa sajt och app för surfinfo och forecast:
www.magicseaweed.com

Söder om Lissabon är det generellt mycket mindre utvecklat, öde och enklare att hitta sin egen strand.

Berätta gärna här i tråden efteråt vad du tyckte om de olika spotsen som du besöker. Lycka till med nya surfbrädan!

drawen

Ny medlem
Tack för grymma svar!
Tyvärr blir det nog inte så populärt om jag skall vara ute på egna äventyr hela dagarna. Så blir det nån längre tur blir det nog bara en dag.
Man önskar ju det kunde finnas nån surf bar strand i närheten så man bara kunde pysa iväg i nån timme.
Lutar åt flyg till Lissabon eller möjligen faro och sedan bo rätt nära flygplatsen.
Jag har inge större krav bara det går att surfa och inte är allt för stort och stenigt, hellre nybörjar vänligt :)
Finns det några ok stränder utanför Lissabon alls?
Bättre runt Faro?
Tips på var man skall leta boende för 6 pers? Strandnära! Vill ha 3 sovrum. Lite större krav på boende än när jag åker själv om man säger så.

B

bokategefjall

Guest
Tjena Drawen!

Sitter i samma sits som dig. Åker nu på lördag och första stopp med familjen blir Lagos.
Ska försöka komma ihåg att posta här innan du åker.

drawen

Ny medlem
Ok! Spännande, men ni har tänkt åka runt lite? Vi blir på ett och samma ställe i en vecka. Är detta bra som jag absolut tror blir det säkert nån mer resa framöver.. Lämpligt om man bara kan åka en vecka. Surfade första gången förra året i Filippinerna och andra gången nu i februari i nicaragua och då krävs det ju lite mer ledighet.

B

bokategefjall

Guest
drawen sa:
Ok! Spännande, men ni har tänkt åka runt lite? Vi blir på ett och samma ställe i en vecka. Är detta bra som jag absolut tror blir det säkert nån mer resa framöver.. Lämpligt om man bara kan åka en vecka. Surfade första gången förra året i Filippinerna och andra gången nu i februari i nicaragua och då krävs det ju lite mer ledighet.
Tänkte åka runt lite i 1 månad. Siktat in mig på Lagos och Sagres sen hoppas jag kunna hitta någon okänd pärla också.

drawen

Ny medlem
Nu är det bokat, det blev Costa da Caparica utanför Lissabon. Ett hotell som skall ligga där alldeles på stranden.
Och enligt vad jag hittar är det ju stora och bra vågor just där för tillfället, kanske för stora för mig haha!
Så det bör ju gå att surfa alldeles utanför hotellet och sedan kanske ta en eller ett par turer till nån annan spot.

Senast ändrad:

Martin_Akesson

Moderator
Forumvärd
Kul! Hoppas du blir nöjd, sedan får du skriva en rapport här och lägga upp någon bild :) Jag själv drar en dryg timme norr om Lissabon i juni-juli i två veckor, där ska det också finnas en del bra surfspots. Längs med Portugals kust finns det hur mycket ställen som helst med olika svårighetsgrad.

drawen

Ny medlem
Ja enligt vad jag läst så är det nog runt där du ska som skall vara riktigt bra närmast Lissabon. Kanske åker tid en dag.
Själv är jag nöjd bara det går att surfa eftersom jag fortfarande har så mycket att lära! Lätt surf med konstanta vågor är ju drömmen :)
Ingen som har några erfarenheter om stränderna närmast Lissabon? Den utanför vårat hotell costa da Caparica?

beng122

Medlem
@bokategefjall
@Limpthepimp Hur är det i Portugal nu? Kallt i vattnet?? Blir man i princip de enda turisterna där om man åker ner nu i slutet av maj/början av juni, eller är det lite liv redan?

B

bokategefjall

Guest
Bättre än förväntat. 19-20 i havet och 23-25 på land. Väldigt lungt på turistfronten så det är väldigt behagligt. Just nu i Lagos och inon 30 min finns hur mycket surfing som helst. Bil ett måste om man inte hakar på någon av surfarrangerörerna lokalt.

Matte9

Ny medlem
Tjena,
Jag har planer på att åka ner till ericeira nu i juli.
Tänkte boka hostel i förväg men tror ni jag borde boka något surfcamp eller är det lätt att hitta så man kan ta någon lektion på plats?

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp