Surfspots mellan Byronbay och Cairns

iche

Ny medlem
Hej! Jag ar i Sydney, Bondi Beach, och kanner mig lite rastlos. Bestamde mig nu att jag inte vill vara i Sydney langre och bokar en hoponhopoff-ticket till Cairns. Forsta stoppet blir i Byron Bay.

Till min fraga: Ar det nagon som har koll pa bra/unika surfspots mellan Byron Bay och Cairns? Hort att Noosa ar ratt schysst? Tacksam for alla svar. :cool:

xoxo :lol:

ahagstroem

Ny medlem
Finns shysst surf i stort sett längst med hela östkusten.
Hela noosa området erbjuder bra surf eftersom att det finns spots i flera väderstreck.
även tweed heads som dock är proppat med folk att bråttas med.
Sen får du såklart inte glömma agnes water och 1770 som sista stop innan Carins ;)

Senast ändrad:

Hawk100

Aktiv medlem
Har också varit i Lenox heads. Lång strand och lite folk. Väldigt lugnt jämfört med Byron B.
Noosa är fint, men rätt dyrt/lyxigt. Var en hajattack på en surfare veckan efter jag var där..... (Många år sedan dock!)

Dekadent

Ny medlem
Kolla in MSW - http://magicseaweed.com/New-South-Wales-Surf-Forecast/47/ . I princip varenda strand söder om Agnes Waters/1770 kan få swell, resterande kustremsa norrut är i vågskugga bakom barriärrevet så blir icke noet däråt.

Reste faktiskt längs östkusten för några år sedan, och kan rekommendera området runtom Coffs Harbour(dock söder om Byron), samt själva Byron Bay(med Lennox Head, men just Lennox är inte något att bara paddla ut i om man inte har koll, otroligt strömt och ganska stökigt). I själva Byron så är det självklart olika beroende på swell, men i stort sett hela Main Beach är surfbart - från The Wreck norrut genom Main Beach upp till The Pass precis vid udden - otroligt bra setups för riktigt bra vågor. Hade min absolut bästa longboarddag i The Pass, otroligt sköna och långa vågor även vid minimalt swell. Fick kanske runt 15 dagars surf i och runt Byron då jag var där, otroligt skönt ställe(lågsäsong dock).

Norrut från Byron så är det i princip bara två ställen att prata om, Gold Coast (alltså Coolongatta/Kirra främst, men även Burleigh Heads längre norrut längs stranden) samt Noosa/Sunshine Coast. Gold Coast är känt för sjuka points, dock är det djävulskt trångt då swellet börjar trycka in. Noosa är lite mer avspänt vad jag kände(var där dock runt september, så inte direkt säsong), och mer ett longboardställe med sköna långsammare bryt. Allting kan ju självklart ändras beroende på swell och vindriktning också, så bästa tipset är väl egentligen att bara spana ut mot havet och se vad som händer!

Hajar är inget att tänka på, se så lite ut som en säl du bara kan samt surfa aldrig ensam.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp