Svängens 1-2-3

zupermac

Medlem
Jag hörde i förbifarten någonstans om något koncept med namn liknande "Svängens 1-2-3". Är det någon som hört om det och kan förklara?

Senast ändrad:

mac-O

Medlem
Typ en sån här beskrivning:

1 . Neutral grundposition
> Hela foten i sulan (stå mitt på foten).
> Lätt plöskontakt, utan att hänga i skaften. > Parallella fötter/skidor.
> Höften ovanför fötterna.
> Lätt krummad rygg (box i magen).
> Händer/armar framför kroppen.
> Blicken framåt.
2 . Aktiv kantning
> Spänn upp fotbladet, genom att skapa stöd i hålfoten (stå på hela foten).
> Aktiv kantning med båda knän, sikta knänas rörelse mot ”svängcentrum”.
> Sträva mot att rikta överkoppen i fallinjen (sker naturligt vid aktiv fot och knäkantning).

3 . Kantstöd
> Sök kantstöd på en ”ren” ytterskida.
> Möt kantstödet genom att flytta in kroppen i svängen, sikta mot svängcentrum med höften.
> Viktigt är att höften leder rörelsen, annars uteblir vinkeln och belastningen riskerar att hamnar på innerskidan.

4 . Maxtryck
> Möt maxtrycket med ett så rakt ytterben som möjligt (rakt = starkt).
> Höften i linje med fötterna (undvik att sätta dig snett inåt/bakåt i svängen).
> Var aktiv i svängen genom att ”trycka” på framåt med höft och ytterskida.

5 . Avlastning mot svängväxel
> Avlasta/döda trycket aktivt genom att släppa spänningen i lårmuskeln, tillåt knävinkeln att öka, samtidigt som du släpper in skidorna under kroppen.
> Samtidigt med att benen släpps in/fram under kroppen görs en lätt uppåtresning av kroppen, för att avlastningen inte skall bli en lågavlastning (vilket skulle resultera i hältryck = bakvikt). Räta inte på ryggen, utan behåll attackpositionen (lätt krummad rygg (box i magen)).
> Inta din neutrala grundposition...
Farten
> Undvik maxtryck i läge ”5”, såkallat bottentryck = BROMS!
> Undvik rörelser, t.ex. att stämma alt. överdrivet vertikalarbete i svängens läge ”5”, då en sådan rörelse arbetar mot eller delvis mot riktningen på farten.

zupermac

Medlem
mac-O sa:
Typ en sån här beskrivning:

1 . Neutral grundposition
> Hela foten i sulan (stå mitt på foten).
> Lätt plöskontakt, utan att hänga i skaften. > Parallella fötter/skidor.
> Höften ovanför fötterna.
> Lätt krummad rygg (box i magen).
> Händer/armar framför kroppen.
> Blicken framåt.

2 . Aktiv kantning
> Spänn upp fotbladet, genom att skapa stöd i hålfoten (stå på hela foten).
> Aktiv kantning med båda knän, sikta knänas rörelse mot ”svängcentrum”.
> Sträva mot att rikta överkoppen i fallinjen (sker naturligt vid aktiv fot och knäkantning).

3 . Kantstöd
> Sök kantstöd på en ”ren” ytterskida.
> Möt kantstödet genom att flytta in kroppen i svängen, sikta mot svängcentrum med höften.
> Viktigt är att höften leder rörelsen, annars uteblir vinkeln och belastningen riskerar att hamnar på innerskidan.

4 . Maxtryck
> Möt maxtrycket med ett så rakt ytterben som möjligt (rakt = starkt).
> Höften i linje med fötterna (undvik att sätta dig snett inåt/bakåt i svängen).
> Var aktiv i svängen genom att ”trycka” på framåt med höft och ytterskida.

5 . Avlastning mot svängväxel
> Avlasta/döda trycket aktivt genom att släppa spänningen i lårmuskeln, tillåt knävinkeln att öka, samtidigt som du släpper in skidorna under kroppen.
> Samtidigt med att benen släpps in/fram under kroppen görs en lätt uppåtresning av kroppen, för att avlastningen inte skall bli en lågavlastning (vilket skulle resultera i hältryck = bakvikt). Räta inte på ryggen, utan behåll attackpositionen (lätt krummad rygg (box i magen)).
> Inta din neutrala grundposition...
Farten
> Undvik maxtryck i läge ”5”, såkallat bottentryck = BROMS!
> Undvik rörelser, t.ex. att stämma alt. överdrivet vertikalarbete i svängens läge ”5”, då en sådan rörelse arbetar mot eller delvis mot riktningen på farten.
Bra beskrivet, det kan ha varit något liknande. Jag fick inte all information men typ:
Initiering - Tryck - Växling. Jag tror det kom ifrån någon Nordlund eller liknande.

Intressant är det iaf. Jag tycker det är supersvårt att sätta ord på sånt här. Grymt av alla tränarna som lyckas nå fram.

mac-O

Medlem
linder sa:
Ja, men det är ju så enkelt egentligen.
Teorin jag la ut är hämtat från en alpin klubb som tagit fram den. Och det är ju en teori - det många alpina klubbar ofta glömmer är glädjen och att njuta...

zupermac

Medlem
I teorin ser det enkelt ut och för den som redan har bitarna på plats men i verkligheten när man ser åkare cykla omkring där ute i snön så hjälper det inte så mycket.

Vilka är de vanliga fallgroparna och vilka övningar kan man tillänpa för att komma

Jag saknar ett verktyg som kan ge mig stöd när jag ser brister hos åkare. Vad är t ex steg 1-2-3-4-5 för att kunna åka stabilt på kanten?
Vilka övningar hjälper mot vilka problem och vad ska man prioritera före det ena eller andra?

Glidaren

Medlem
Du vill ha bibeln i fem meningar, känns omöjligt, men min bibel när jag tränar är.
-Stå centrerat fram bak i en beredd/aktiv position.
-Hitta stödet på ytterskidan.
-Skapa en rörelse i kroppen, framförallt i knäleden, Att böja och sträcka.
-Chilla i inledningen av svängen, våga åka med skidan.
-Våga släppa stödjebenet, alltså innerskidan ska upp på kant.
-Utmana kantningen, genom att böja innerbenet lite extra.
Detta är min bibel och den ordning jag använder när jag tränar, vad allt innebär har ju skrivits tidigare på tråden.

wayney

Ny medlem
Är lite sugen att vässa på tekniken. Ska upp till Vemdalen/Björnrike om någon vecka, kan det vara en vettig investering att ta en lektion? Är skidlärarna bra i Vemdalen/Björnrike?

Har aldrig tagit en lektion tidigare, utan är självlärd, så finns nog en hel del inövade fel.

Glidaren

Medlem
Det borde det göra, om jag tar en lektion kräver jag en examinerad instruktör som jobbar ett tag.
Jag vill även få tre till fyra övningar med förklaring varför jag ska träna på dessa saker och hur det gör min åkning bättre. Vet inte din nivå men en lektion med dessa önskemål borde inte vara bortkastad.
Jag brukar även kolla youtube och härma någon som åker ballt.

wayney

Ny medlem
Ingen rutinerad räv här på forumet som håller till i Vemdalen/Björnrike som kan tänka sig att kolla på tekniken?
Ska upp 10-13/3. Betalar självklart en slant!

zupermac

Medlem
wayney sa:
Är skidlärarna bra i Vemdalen/Björnrike?

Har aldrig tagit en lektion tidigare, utan är självlärd, så finns nog en hel del inövade fel.
Jag kommer inte ihåg vad hon heter men det finns en skidlärare i Skalet som kan upplevas som lite hård. Jag har (nog, som liten kanske) inte haft henne men jag vet andra som upplevt henne som tydligt/rak med hennes feedback. Kanske någon här som vet vem hon är. Tror hon har hängt med ett tag och hon kan förmodligen både förklara och visa skidåkningsteknikens grunder.

Annars vet jag några här på forumet som beskrivit (i trådar) väldigt tydligt hur det ska gå till.

zupermac

Medlem
Om du vill titta på film finns det många kanaler som visar hur.

Här är ett förslag som även beskriver i text.

wayney

Ny medlem
Kör nog ev en timmes lektion i Vemdalen för att testa.
Funderar om man ska köra själv eller ta med en kompis samtidigt. Blir ju lite billigare om man är två, men det kanske är tight att vara två stycken under en timmes lektion?

zingo11

Aktiv medlem
Finns det intresse att gå ihop för att "hyra" instruktör ett par dar? Köra i början på veckan i någon lämplig backe för att utvecklas. Isig pist och max midja 75 mm.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp