Typ en sån här beskrivning:
1 . Neutral grundposition
> Hela foten i sulan (stå mitt på foten).
> Lätt plöskontakt, utan att hänga i skaften. > Parallella fötter/skidor.
> Höften ovanför fötterna.
> Lätt krummad rygg (box i magen).
> Händer/armar framför kroppen.
> Blicken framåt.
2 . Aktiv kantning
> Spänn upp fotbladet, genom att skapa stöd i hålfoten (stå på hela foten).
> Aktiv kantning med båda knän, sikta knänas rörelse mot ”svängcentrum”.
> Sträva mot att rikta överkoppen i fallinjen (sker naturligt vid aktiv fot och knäkantning).
3 . Kantstöd
> Sök kantstöd på en ”ren” ytterskida.
> Möt kantstödet genom att flytta in kroppen i svängen, sikta mot svängcentrum med höften.
> Viktigt är att höften leder rörelsen, annars uteblir vinkeln och belastningen riskerar att hamnar på innerskidan.
4 . Maxtryck
> Möt maxtrycket med ett så rakt ytterben som möjligt (rakt = starkt).
> Höften i linje med fötterna (undvik att sätta dig snett inåt/bakåt i svängen).
> Var aktiv i svängen genom att ”trycka” på framåt med höft och ytterskida.
5 . Avlastning mot svängväxel
> Avlasta/döda trycket aktivt genom att släppa spänningen i lårmuskeln, tillåt knävinkeln att öka, samtidigt som du släpper in skidorna under kroppen.
> Samtidigt med att benen släpps in/fram under kroppen görs en lätt uppåtresning av kroppen, för att avlastningen inte skall bli en lågavlastning (vilket skulle resultera i hältryck = bakvikt). Räta inte på ryggen, utan behåll attackpositionen (lätt krummad rygg (box i magen)).
> Inta din neutrala grundposition...
Farten
> Undvik maxtryck i läge ”5”, såkallat bottentryck = BROMS!
> Undvik rörelser, t.ex. att stämma alt. överdrivet vertikalarbete i svängens läge ”5”, då en sådan rörelse arbetar mot eller delvis mot riktningen på farten.