Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

pinn

Ny medlem
Skall du köpa en ny snowboard?

Är det din första eller skall bara uppgradera eller köpa en ny?

Jag skall försöka svara på alla frågor som ställs gång på gång i forumet så ni kan ha detta som en guide eller riktlinje när ni skall köpa en snowboard.

(Jag är en Burtonkille så jag kommer att hålla mig till Burton när det gäller rekommendationer i stor utsträckning)

...

steg ETT är att veta längd, vikt och skostorlek på sig själv.

steg TVÅ är att veta vart man kommer att åka: pist, off-pist, park, allround, bara rails...etc

steg TRE är att veta vilken åkstil man har: nybörjare, okej, bra, superbra eller Pinn

steg FYRA är att veta hur pass mycket man kommer att åka

...

kom ihåg att detta är relativa mått och rekommendationer så det finns vissa variationer.

...

: : STEG 1 : :

LÄNGD:

Skall du: jibba, åka park, bonka, hoppa å snurra massor ta ca: 20-30cm kortare än din längd ("under hakan")

ex: du är 180cm, du skall ha en snowboard som är: ca: 150-160cm

Skall du åka allround med lite hopp och lite off-pist men mest i pisten så tar du ca: 15-20cm kortare än din längd ("till hakan")

ex: du är 180cm, du skall ha en snowboard som är 160-165cm

Skall du åka mycket off-pist, lössnö och lite pist men ingen park så tar du ca: 10-15cm kortare än din längd ("till näsan")

ex: du är 180cm, du skall ha en snowboard som är ca: 165-170cm lång

...

VIKT:

gillar du hårda brädor, ta då å köp en hård bräda, gillar du mjuka brädor, ta då å köp en mjuk bräda.

Det är lättare att åka fort i pisten med en hård bräda och det är lättare att jibba och raila och åka i parken med en mjukare bräda.

Är du aggresiv så kör du en hårdare bräda och hårdare bindningar, är du en mellow-chill-out-snubbe så åker du på en mjuk och skön bräda. (Generellt)

(på många snowboardmärkens sidor finns viktspecifikationer för samtliga modeller)

...

SKOSTORLEK:

Skorna har väl en rätt stor betydelse på din åkning och ditt allmäna välmående så jag skall försöka att berätta lite om skorna

1. Det är skorna som är det viktigaste "plagget" i hela din snowboardutrustning oavsett vad någon annan säger eller tycker
2. Många köper för stora skor och får ett dåligt hälgrepp vilket förstör hela åkningen
3. Dyra skor ÄR skönare och bättre är billiga skor
4. Har du lite pengar: köp ett par dyra skor och hyr bräda och skit uppe i fjällen
5. Håller dina fötter på att växa (ex. ungdomar) så köp dyra skor iaf för det e högre andrahandsvärde på dem
6. Har du iaf inte råd att köpa dyra skor och dina fötter växer så se till att köpa RÄTT storlek

Hur köper man rätt storlek?

Skit i alla guider på alla sidor du sett för de stämmer oftast INTE, jag har blivit mäkta förvånad många många ggr.

1. Mät dina fötter

ex. mina fötter är 27,3cm långa

2. ta med dig de strumpor du kommer att åka i. (helst specifika snowboardstrumpor , och JA de är MYCKET skönare att åka i snowboardstrumpor än andra vanliga "alpinstrumpor")

3. testa med dina egna strumpor på dig och se till att ha TID när du testar dina snowboardskor

Hur skall du testa dina snowboardskor?

1. ha TID (ca: 15-20 minuter per modell)

2. knyt upp hela skon så du slipper trycka ned fötterna och se till att du inte har några knölar på strumpor eller underställ vid smalbenen.

3. ställ dig upp med den oknutna skon på foten och "knacka" ned hälen ordentligt och stå sedan kvar med hälen på skon i golvet

4. KNYT innerskosnörningen (om det finns en sådan) eller spännen eller det som finns till innerskon ORDENTLIGT!

5. KNYT nedifrån hela vägen upp och se till att det blir en jämt tryck.

6. gör detta på BÅDA skorna

7. ställ dig nu upp, BÖJ PÅ KNÄNA, och vicka på tårna (tån SKALL nudda lite längst framme i innerskon nu när skor är NY och "HÅRD".)

8. gå omkring i 10 minuter (jaaaaa i TIO minuter så att innerskon blir varm och börjar att forma sig runt din fot) du kommer att känna att du får mer och mer plats i skon och att innerskon kommer att bli mjukare, när du efter ca: 10 minuter böjjer på knäna skall du känna att du fått ca 2-4mm mer plats i skon.

9. känner du inte "exakt" detta (efter ca: 5-10 minuter i en bra knuten sko innomhus) att du har ca. 2-4mm plats för tårna så har du FEL sko (storlek, modell eller märke)

10. skon skall naturligtvis INTE klämma på sidorna eller runt tårna eller dylikt.

.......

När skor sitter perfekt så skall man inte kunna gå omkring utan att tårna tar i längst framme, kom ihåg att skon skall sitta perfekt när du åker i backen med ett perfekt hälgrepp så du slipper att spänna bindningarna så jävla hårt eller snöra sönder blodcirkulationen i fötterna, INTE att skon skall sitta bra när du skall gå å köpa en snickers och en cocacola.

...

Ett perfekt hälgrepp gör att du kan slappna av i foten, det gör också att du kan spänna dina bindningar lite lösare och bibehålla en bra cirkulation i fötterna det gör också att du slipper att knyta dina skosnören så jävla hårt och börja frysa om fötterna eller att få domningar ell dyl... allt blir mycket bättre med en perfekt passform på skorna.

...

Hur skall skon sitta på brädan då?? och vilken bredd skall jag ha för att det skall funka ???

1. Skon SKALL sticka ut på sidorna av brädan MEN inte mer än 1-2 cm. hälkappan på dina bindningar sticker ju ut en bit men samtidigt så är ju din sko formad på så sätt på sina sulor att de har en böj som gör att de kan sticka ut lite utan att de tar i när du svänger. detta är ju så olika beroende på vilken storlek man har på skorna, vilken stance (vinkel på bindningarna och avståndet mellan bindningarna) man har.

jag brukar sätta fast bindningen på brädan med skorna i, trycka ned stålkanten i golvet och vinkla brädan och se när det tar i. har man 45grader utan att bakkappan eller tårna nuddar golvet så brukar det funka.

annars skall jag försöka göra en snabb och enkel måttstock.

skostorlek vs. midjemått (detta är INTE vetenskapligt och väldigt generellt)

40 - 24,0 till 24,3
41 - 24,4 till 24,7
42 - 24,8 till 25,1
43 - 25,2 till 25,5
44 - 25,6 till 26,0
45 - 26,1 till 26,5
46 - 26,6 till 27,0
47 - 27,1 till 27,5
48 - 27,6 till 28,0

ex. jag har 42½ i skor US 9 Eur 27,5 (fast mina fötter är 27,3) MIN bräda är 24,8 cm bred i midjan och jag kör med -12 / +24 i stance med ca. 50cm mellan bindningarnas mitt.

stance för nybörjare bör vara positiva för att underlätta svängarna. ex: +15 / + 27
stance för de som gillar att åka switch kan vara följande ex: -15 / +18 (sen är det väldigt individuellt)

[tillägg för stance]

hur brett skall man stå? eller, hur många cm bör det vara mellan mitten/mitten på dina bindningar?
ett generellt mått är: --> mät från ditt knä ner till hälen, ta detta mått och använd det till din stancebredd. (ex. mitt mått från knä till häl är 50cm, jag åker med 50cm mellan bindningarnas mitt)

står du bredare kommer du att ha något bättre balans med det kommer att vara svårare att snurra, står du smalare kommer du att ha något sämre blans men det kommer att vara lättare att snurra.

: : STEG 2 : :

Vart skall du åka?

park, jib och bonk, lite hopp å massa snurr = kort mjuk bräda

allround, pist å kanske lite lite park = mellanlång och mellanhård bräda

pist och off-pist = längre å hårdare bräda

: : STEG 3 : :

Vilken åkstil har du?

åker du fort och hårt, flyger långt, hoppar högt och är en aggresiv åkare skall du ha en hårdare bräda vilket innebär ett hårdare flex i träkärnan (inklusive: glasfibret, eventuella kolfiberinlägg mm)

åker du mellanfort, hoppar lite, flyger lagom och åker mest pist men lite off-pist och kanske en sväng i parken så skall du ha ett mellanhårt flex som gör att den inte släpper när du åker fortare men samtidigt e mjuk och skön att leka å jibba lite med..

åker du långsamt, e nybörjare eller gillar att jibba loss i parken så skall du välja en följsam och mjuk bräda som inte sprätter iväg när du kör dina butters i kickarna.

: : STEG : :

Hur mycket åker du ?

man kanske inte behöver det värsta om man bara åker en vecka om året men har man pengar så har man... oftast så är dock de dyraste brädorna hårda och har ett hårt flex som är till för de mer aggresiva åkarna.

........

EX. Bosse 18 år (växer) 182cm, 67 kg, 44 i skor, åker 4 veckor / år och har åkt i 3 år, har hyrt men vill ha egen bräda. åker allt men gillar parken mer och mer.

Burton Cruizer Wide 159, (bara för att den längre modellen är för hård) 26 i midjan. (bra för balansen på rails etc i parken)
lätt, flexibel och okej bräda för en medelgod åkare

Hade Bosse varit mer aggresiv hade jag rekommenderat en Burton Royale 162 (för att han är mer aggresiv och inte vill att brädan skall vika sig under honom) 25,6 i midjan

EX 2. Johan 29 (vuxit klart) 180, 85kg, 43 i skor, åker 3 månader / år och har åkt i 10 år, har egen bräda som e knäckt, åker pist och off-pist men vill testa lite hopp.

Burton Triumph 160 (25,4 i midjan) hårt flex
Burton Custom X 160cm (24,9 i midjan) (kanske lite smal beroeden på stance) hårt flex
Burton Royale 162 (25,6) mjukare

....

hoppas att detta gav någon hjälp alls... det va iaf kul att skriva av sig.. hehe

/Kalle

Dr_Snow

Ny medlem
Gudabenådat inlägg, nu har vi äntligen en guide för brädköp!

Så grymt bra jobbat! Creds!

En förvillande felskrivning bara:
skostorlek vs. midjemått (detta är INTE vetenskapling och väldigt generellt)

40 - 24,0 till 42,2 <-- Ska väl vara ... till 24.2?

pinn

Ny medlem
man kan föreslå:

ride, atomic, elan, salomon, völkl, atlantis, forum, rome, bataleon, nitro, glissade, gnu, extrem, rossignol, morrow, sims, sapient mfl mfl mfl

det finns så otroligt många roliga och bra snowboardmärken..

så...

välj och vraka..

/Kalle aka Pinn aka Burton/Analogmannen

E

e-Lias

Guest
Myyycket bra jobb! Intressant även om jag inte åker snowboard :D

Gustav

Aktiv medlem
Ett motsvarande inlägg angående goggles och twintips skulle minska aktiviteten på forumet med uppåt 30%, så frågan är om man skulle våga önska sig ett sådant. Mycket bra skrivet.

frippeh

Ny medlem
Mycket bra!!!!
Detta är vad jag som säljare säger till mina kunder åxå.
Men det har blivit lite svårare för oss åxå bla därför att nybörjaren har ofta läst sej till vad han/hon ska ha för bräda men väljer ofta en bräda som är för styv/lång/hård och framförallt på designen.
Ni som nu ska köpa en bräda kan ju kolla runt lite och fråga mycket. då kommer vi som säljer brädor att fråga dubbelt så mycket om hur du åker ,var du åker, hur mycket du åkt och hur mycket du skall åka mm mm.
Du som åkare vill ju utvecklas och det är då som all information kommer till nytta.
PINN- Det du skriver om boots är och förblir det bästa jag läst på väldigt länge, detta gäller ju även pjäxor, så var inte rädd för att fråga men var beredd på att få många frågor också.

Tack för ett bra inlägg

Sandgren2

Ny medlem
Haha, sköön du är Pinn =D
De va ett jäkligt grymt inlägg :p önskar det var jag som skrev det... =/
Längtar fan tills jag blir lika lång å tung som dej :p så vi även kan byta brädor och jackor..

Jämnt med mej och min brorsa har du klart skönaste smaken på hela freeride vad det gäller snowboardutrustning! De ända som fattas är att du ska förstå att jag gör d snyggaste virkade mössorna och att du bara måste skaffa dej en!

Ord från SnowboardFreak till SnowboardGuru =P

Trebor

Ny medlem
Seriöst pinn, livet består av mer än mondopoints, negativa vinklar på bindningarna och B****n i allmänhet..... börjar bli seriöst orolig för dig. =) u får se till att åka lite också!

Skämt åsido, bra guide för svenne-banan men jag har ju (som du förstår) vissa invändningar angående vissa saker. Bla "Skall du åka mycket off-pist, lössnö och lite pist men ingen park så tar du ca: 10-15cm kortare än din längd"
Skulle snarare säga c:a 10cm kortare -> 30 cm längre än kroppsländ beroende på typ av offpist. När jag tävlade i Longboard Classic i Stuben (chinese downhill/offpist) så åkte jag på en 177 cm planka - 4cm längre än min kroppslängd och den kändes kort. (och då är ändå min cityrails bräda 153 cm....) Var inte rädd att fläska på med längden om ni enbart ska ut i pudret.

Peace.

/Trebor

(som stått och krängt plankor med pinn back in the day...)

pinn

Ny medlem
..

Trebor min käre vapendragare...

jag åker så mycket jag kan med 7000:- / månad i CSN stöd och 4000:- / månad i HYRA för min lägenhet.. sen till kommer väl mat, min hund, bilen/bensin, räkningar och annat som gör att man överlever .. typ..

tyvärr, denna säsongen är nog top 3 i minst åkta dagar .. jag e just uppe i 7 stycken sen premiären på juldagen. sen är jag väl något kinkig också.. jag åker BARA när det e SOL och blå himmel... så är det bara ... med den pressade ekonomiska situationen jag är i iom studierna så väljer jag åkdagar med omsorg.

jag kan endast önska att livet var som på "den gamla goda tiden" när vi harvade i Väsjöbacken du och jag .. men ack.. se det är svunna tider...

... jo .. det var ju just detta med min lilla "guide" jag lade till en rad i början som jag skall ta och upprepa, eller citera mig själv..

"kom ihåg att detta är relativa mått och rekommendationer så det finns vissa variationer."

såååååå.. comprende?

jo, klart du gör.. jag tacken för ditt inlägg om längd vid off-pist-åkning .. nu är det ju så att den stora massan inte kör 100% off-pist och de som nu kör seriös off-pist vet vad som gäller.. likaså vet både du och jag "vad som gäller" för alla fören..

Burton ;)

peace broder... aj fakkin miss jo

/Pinn

Trebor

Ny medlem
Allting är relativt min käre vän... det var ingen "kritik" mot din guide, snarare ett tillägg.

Så du har gått och blivit coctail-åkare på gamla dar... Väsjöbacken funkar otroligt bra fortfarande (klart bäst i stan!) men det är ju inte direkt som back-in-the-day när vi drog av seriösa indy-stiffys i Tages nypistade hopp.
Varför känns det alltid som att allt var lite bättre förr...?

Kör franskt och var glad.

J

judyblueeyes

Guest
Grymt bra att äntligen få lite klarhet i denna djungel! Har just undrat varför fötterna domnar bort efter tre åk;) /Jules

pinn

Ny medlem

..

..jo... Trebor... my bad mannen.. kanske var mina ord av den hårdare typen, men ack, jag menar inget illa... tillägg är bara bra för min relativa guide till snöbrädedjungeln..

på tal om den gamla goda tiden.. jag minns så väl när du spräckte ditt ryggskydd... det var dagar det...

franskt?? hmmm

...

men.... Burlington bor i mitt hjärta... för alltid..

13

/Pinn

"Det gör mig dock lite orolig över att du kanske negligerar dina studier och att du inte kan ha mycket till liv"

Det är nog så att han har ett liv. Bara tanken att göra den här saken för att främja alla andra förutom han själv tyder på allt annat än "inget liv".

Zweetchuck

Ny medlem
chill krabbar, "ze one who tells everybody ells they suck, is the one with the most problems"

citat direkt från snöguden, peace

A

aphx

Guest
Hej!

Då var det dags. Jag kör på flowbindningar idag. Dom är väldigt smidiga att ta på och av. Men jag känner ändå att jag behöver nåt bättre.

Info om mig:
20 år, har åkt snowboard i 9 säsonger.
183cm lång, ca. 75kg.
Skostorlek 44.5-46 beroende på märke.
Jag åker mest pistat med tanke på att jag har många vanliga skidpolare.
Men det är i big jumpsen jag trivs bäst och det är där jag verkligen vill kunna prestera.
Jag älskar att åka riktigt fort och hoppa högt.
Jag är berädd att casha för att få riktigt bra grejjer.

Jag har kikat på Burtons P1, P1 Carbon, Cartel, Fusion och C60 och jag känner mig helt förvirrad.

Jag är rädd att jag ska sakna flowet med en vanlig pumpbindning när jag använt flow såpass länge.

Jag litar inte på butikerna riktigt så jag frågar här.... Vilken bindning ska jag ha?

Kan tillägga att jag även ska köpa nya snowboardpjucks. Så har ni nåt tips där med så är jag tacksam!

Trebor

Ny medlem
"Jag litar inte på butikerna..." !????

Gå till en seriös butik då! Om du är osäker så gör det bästa möjliga:
1) Köp inget i år
2) Boka en bussbiljett eller lifta till Sälen eller Åre i början av nästa säsong
3) PROVA, PROVA, PROVA olika märken och modeller på nästa års snowboard och skidtest
4) Åk hem till din lokala nasare och sponsra honom/henne med dina slantar
5) Njut av din redan provåkta nya set-up i din lokala backe

Peace.

A

aphx

Guest
Jag har varit runt i alla snowboardbutiker som jag vet om i Stockholm och dom jag har pratat med tycker jag är oengagerade. Plus att det alltid är så mycket kunder i butiken så det känns stressigt. Men skit samma...

Tack iallafall... bra tips!

Hade hoppats på att hitta nåt den här veckan... (ivrig).

Men du tror att det kommer komma nya och bättre modeller nästa år?

MrHolm

Ny medlem
aphx, antagligen har du varity på oneoff, men om inte gå dit!! har spenderat ett anntal dagar där för att hitta boots.. och varje gång har jag gått därifrån en halvtimma efter att dom har stängt, och dom har inte sagt någonting, mycket hjälpsamma och dom vet vad dom pratar om..

smeknamn

Ny medlem
Det är klart att det är ändringar i Burtons sortiment, men överlag kommer man känna igen sig rätt mkt sen 06, men vi gillar ju färg så =)

aphx: Varför inte en Cartel bindning då? Det låter som en bra lösning

Trebor

Ny medlem
aphx! Kanske får välja en "bättre tidpunkt" att besöka butiken om du vill få mkt hjälp....? Många butiker har mkt kompetent personal. Om du hade hoppats på att hitta ngt bra så bör du nog inte stressa, testa runt lite och jämför olika modeller... Besöker du en butik på t ex en förmiddag en vardag vore det väldigt konstigt om alla säljare skulle vara upptagna.

Sen ska du veta att det från alla tillverkare ALLTID kommer nyare och bättre modeller nästa år. (konstigt vore väl annars... evolution....)

Go french...

A

aphx

Guest
Tja... jag kanske är skadad av branschen jag jobbar inom... Musikbranschen... Där e nästan alltid dom gamla produkterna bättre än dom nya... Faktiskt. Men jag ska ge Oneoff en till chans... när jag var där så var jag själv väldigt stressad... Dom verkade trevliga. Tror ni jag kan köpa ett par Burton pjäxor då? Å köra med mina flow till nästa säsong? Och ungefär när brukar dom nya produkterna komma? November? Ursäkta... jag är helt lost när det gäller snowboardutrustning... har använt samma grejjer allt för länge...

Iller

Ny medlem
Bra jobbat.

En sak jag lite saknar, som skrivits om i tidigare inlägg men kan vara värt att ta upp även här, är vikten av att välja rätt styvhet i skor och bindningar. Det kan vara lite förödande om en nybörjare hamnar i fel skor.

I likhet med råden om brädstyvhet så skall man även välja styvhet på skor o bindningar efter åkstil och kraft. Stort o hårt = styvt. Om man missar detta tex vid inköp av ny bräda och försöker åka på sin nya fina Custom X med Mission eller Cartel och anväder sina gamla småjibbar-mystofflor så kommer brädan att upplevas som extremt hård och omedgörlig. Om man däremot väljer rätt dojor också så kommer det hela bli en myycket trevligare upplevelse.

Summa: följ pinns utmärkta råd om skor men välj även efter flex i skon och välj rätt bindningar.

A

aphx

Guest
Mycket klokt skrivet... jag har svårt att definera åkstilar... vad är det för skillnad på "Freeride" och "Freestyle" ?

Jag åker fort och hårt och hoppat högt och långt...

Ska jag har hårda grejjer då?

Trebor

Ny medlem
Freeride (a.k.a "friåkning") = utanför pisten, mest betoning på renodlad puderåkning och klipp eller windlip drop mm. Vanligtvis lite tajtare brallor.

Freestyle (a.k.a "fristil" hahaha) = åkning i park, pipe, backcountry-kickers el. dyl. Betoning på tekniska hopp och åkning på rails. Vanligtvis lite lösare brallor.

Angående hårda eller mjuka grejor så är det en smaksak. Generellt kan man säga att ju fortare du åker eller ju högre du hoppar desto mer stabilitet behöver du i grejorna.
Jag har t ex en helt annan set-up idag (freestyle åkning i Sthlm) än för några säsonger sen då jag säsongade i Arlberg (enbart friåkning). Ju mer du vill åka långsamt med känsla och jibba runt och tweaka som en galning, desto mjukare prylar (bräda/boots) Vill du åka fort, hoppa högt och höjsta så välj mer stabila grejor.

Många tillverkare sätter egna flexskalor på både brädor, bindningar och boots. Följ dom och ta hänsyn till att det inte finns ngn "standard-norm" utan varje tillverkare har sina egna skalor. Nöt lite katalog, lyssna på säljare, hör med polare och testa om möjlighet finns......

lycka till.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp