Svar till alla som skall köpa ny snowboard!

Erks

Ny medlem
Tjena!

Steg 1
Jag är 176 cm, blandar och ger på vikten men brukar ligga runt 68-74 kg. I dagsläget 68 kg. 41 i skostorlek.

Steg 2
Eftersom de svenska fjällen sällan tillåter bra puderåkning så blir det mycket pist för min del. Men jag strävar alltid efter att åka så mycket off-pist som det bara går. Vill även åka mer park än vad jag gör i dagsläget.

Steg 3
Jag åker alltsom oftast rätt fort, carvar en hel del, gillar att flyga så länge det är under kontrollerade former utan alltför fet kick.

Vill utvecklas i parken men åker sällan park då de jag åker med sällan är sugna på att åka park, och att åka park ensam är uteslutet. Vill däremot utveckla lekfullheten i pisten genom att bli bättre på butter 180 och sånt kul.

Steg 4
Hur mycket jag åker skiljer sig från år till år men det lära bli cirka 20-30 skiddagar de nästkommande 3-5 åren som jag kommer vistas uppe i Luleå.

Egen slutsats:
Just nu åker jag på en Capita Scaremaster 156 cm (2009 års modell). Den har fungerat sjukt bra men känner samtidigt att den inte är överdrivet 'lekfull' då den är rätt stiff. Gillar däremot att den inte är särskilt tung då det blir enklare att poppa.

Min nästkommande bräda vill jag nog ska ha lite mer flex men att den samtidigt är rätt all-around och tillåter aggressiv åkning med mycket kantställning i svängarna.

Jag har kollat på en Rome Mountain Division vilket jag såg vann Åka Skidors snowboardtest.
1. Det skulle vara kul att höra vad folk som äger den brädan tycker, oavsett årsmodell.
2. Jag har kollat på en 159 cm lång Mountain Division, men då är huvudfrågan; ska jag fortsätta på ungefär samma längd som min nuvarande Capita-bräda, vilket i det här fallet blir 155 cm, eller ska jag köra på 159 cm?
Ni får gärna ge tips om andra brädor också.

Kan väl även kolla med bindningar:
Hur viktiga är bindningarna för att utveckla åkningen? Har ett par Union-bindningar som jag dessvärre inte vet modellen på, men även de har hängt med sen 2009 så det kanske är dags att skaffa nya.

Tacksam för så snabba svar som möjligt eftersom det finns mycket bra priser på snowboards nu i mars-april.

linder

Aktiv medlem
Erks sa:
Steg 4
Hur mycket jag åker skiljer sig från år till år men det lära bli cirka 20-30 skiddagar de nästkommande 3-5 åren som jag kommer vistas uppe i Luleå.
Är det per vinter eller över hela perioden?

Knappast värt med egen bräda för 4-10 åkdagar per vinter

Jag har samma mått som du och rekommenderar Bataleon Airobic 154-156W, men det är ju väldigt annorlunda mot det du själv kollat på men 159 blir på tok för långt om du ska ha med ordet lekfullt och park

Erks

Ny medlem
linder sa:
Erks sa:
Steg 4
Är det per vinter eller över hela perioden?

Knappast värt med egen bräda för 4-10 åkdagar per vinter

Jag har samma mått som du och rekommenderar Bataleon Airobic 154-156W, men det är ju väldigt annorlunda mot det du själv kollat på men 159 blir på tok för långt om du ska ha med ordet lekfullt och park
Var lite oklar men det e självfallet 20-30 skiddagar per år! :)

Kunde inte bärga mig så köpte en 155 cm Rome Mountain Division igår. Apropå det; någon som har erfarenhet av shipments från företaget ss20?

GustafNoren

Ny medlem
jag är 1,73 lång hitta en fin bräda men den va 158 blir det för långt är 17år kanske växer? eller är den för lång åker alround för det mesta

Hej. Jag undrar om du vet vilket typ av bräda en Burton Lux är? Jag vill ha en mellanmjuk bräda att åka lungt i pisten med och lite offpist där det går. Jag kan åka, men gillar ta det lugnt.

skwlkr76

Ny medlem
Hej! Grabben har en snowboard som är mellan 5 och 10 cm under hakan. Han kommer antagligen växa rejält kommande år då han fyller 14 2019. Tanken är att han får åka denna säsong med den snowboard han har för att köpa en mer permanent till nästa säsong som han kan ha i några år då han antagligen inte kommer öka i längd lika mycket efter detta år. Han åker i pist, lite offpist, gör lite hopp och railsåkning. Tror ni att han klarar sig på den han har, eller är det farligt att den är för kort?

Vänligen
Johan

Det stora problemet som brukar finnas för grabbar i den åldern är ju att snowboarden blir för smal, se till att bootsen passar med bredden på brädan bara. Sen kan en ju tycka att 5-10 cm under hakan är lite väl kort men det är nog ingen kris, så länge han har roligt!

pdrotz

Ny medlem
Tjena!
Är dags för mig att leta ny bräda för att ge mig ut i backen igen. Åkte sjukt mycket förr men har nu blivit mindre de senaste 10 åren pga jobb osv.

Är 173 cm, 70-75 kg och har storlek 40 i boots.

Vill ha en bräda som jag kan trycka på med i pisten, carva ordentligt med. Den ska ockå gå att ta det lite lugnare med, och kanske leka lite både i skog och puder och på plattare ställen i systemen. Åkte förr mycket i parken så kan såklart hända att man glider in där men det är inte prio. Egenskaper i pisten såsom flex och cambert kommer först nu.

Söker alltså en allmountain och till skillnad från många här inne är jag en sucker för Burton. Har tittat på Deep Thinker 18, vad tros om denna, något för en sådan som mig eller något annat att tipsa om? Samt vilken längd ska jag ha?

Tacksam för svar.

Seppuccu

Aktiv medlem
Tjena!
Är dags för mig att leta ny bräda för att ge mig ut i backen igen. Åkte sjukt mycket förr men har nu blivit mindre de senaste 10 åren pga jobb osv.

Är 173 cm, 70-75 kg och har storlek 40 i boots.

Vill ha en bräda som jag kan trycka på med i pisten, carva ordentligt med. Den ska ockå gå att ta det lite lugnare med, och kanske leka lite både i skog och puder och på plattare ställen i systemen. Åkte förr mycket i parken så kan såklart hända att man glider in där men det är inte prio. Egenskaper i pisten såsom flex och cambert kommer först nu.

Söker alltså en allmountain och till skillnad från många här inne är jag en sucker för Burton. Har tittat på Deep Thinker 18, vad tros om denna, något för en sådan som mig eller något annat att tipsa om? Samt vilken längd ska jag ha?

Tacksam för svar.
Du blir säkert hemskt lycklig på en Deep Thinker i längd 157 (eller möjligen 154 om du är hemskt ringrostig och otränad).

pdrotz

Ny medlem
Du blir säkert hemskt lycklig på en Deep Thinker i längd 157 (eller möjligen 154 om du är hemskt ringrostig och otränad).
157 var den jag funderade på, blir nog lite mer stabil och förhoppningsvis kan man utveckla lite carving i pisten med den när rosten släpper. Ringrostig lär jag vara med är relativt vältränad så det borde ju släppa relativt snabbt hoppas jag.

Vad säger folk om wide modeller? Vet att jag med små fötter inte är målgruppen för detta men efter att läst på lite så verkar det ju ge grym stabilitet i brädan med lite bredare midja men att det blir lite långsammare skär till skär. Någon med små fötter som har erfarenhet?

Seppuccu

Aktiv medlem
157 var den jag funderade på, blir nog lite mer stabil och förhoppningsvis kan man utveckla lite carving i pisten med den när rosten släpper. Ringrostig lär jag vara med är relativt vältränad så det borde ju släppa relativt snabbt hoppas jag.

Vad säger folk om wide modeller? Vet att jag med små fötter inte är målgruppen för detta men efter att läst på lite så verkar det ju ge grym stabilitet i brädan med lite bredare midja men att det blir lite långsammare skär till skär. Någon med små fötter som har erfarenhet?
Om du menar volume shift-brädor så är det inte riktigt sama sak som wide-modeller. Det finns ingen anledning för dig med stl 40 att välja en wide-modell. En volume shift-bräda skulle kanske kunan vara något, men jag kan inte svara på hur du med mindre fötter skulle uppleva den eftersom mina är större (43,5). Det finns olika grader av volume shift, några av dem med lite mindre sådan (t.ex. K2 87 eller Simple Pleasures) skulle nog inte upplevas lika dramatiska.

pdrotz

Ny medlem
Om du menar volume shift-brädor så är det inte riktigt sama sak som wide-modeller. Det finns ingen anledning för dig med stl 40 att välja en wide-modell. En volume shift-bräda skulle kanske kunan vara något, men jag kan inte svara på hur du med mindre fötter skulle uppleva den eftersom mina är större (43,5). Det finns olika grader av volume shift, några av dem med lite mindre sådan (t.ex. K2 87 eller Simple Pleasures) skulle nog inte upplevas lika dramatiska.

Tack för svar!
Såg ju en fin DT här på köp och sälj som var 157W, därför jag undrade.

Nu är iaf en DT157 beställd och det är dags att skaffa en bra bindning till denna. Verkar vara svårt att hitta bindningar i storlek small hos burton och storlek medium ska börja på 41 i boots. Mina boots är 40.5, funkar det med en medium då?

Seppuccu

Aktiv medlem
Tack för svar!
Såg ju en fin DT här på köp och sälj som var 157W, därför jag undrade.

Nu är iaf en DT157 beställd och det är dags att skaffa en bra bindning till denna. Verkar vara svårt att hitta bindningar i storlek small hos burton och storlek medium ska börja på 41 i boots. Mina boots är 40.5, funkar det med en medium då?
Det beror på bootsen, och bindningarna.

Seppuccu

Aktiv medlem
Jag skulle förresten rekommendera dig att kontakta Burtons kundtjänst istället och fråga dem. De har alltid varit väldigt hjälpsamma när jag pratat med dem.

kaffekask

Ny medlem
Hej! Jag bytte från skidor till snowboard nyligen och har åkt några gånger på hyrbrädor. Är nu sugen på att köpa begagnad utrustning då jag åker för sällan för att lägga mycket pengar. Har dock ingen koll på vad som är köpvärt, Går det att hitta något vettigt för 1000-2000 kronor?

Jag är 184 cm, 82kg, 43 skostorlek och vill ha en allroundbräda, åker mest pist. Har möjlighet att köpa denna, några tankar?https://www.blocket.se/annons/stock...3p7JTcttaJJXv2YguxDtp87dysOs_bZvIYKdy0GrR1xuk

Doughboy

Aktiv medlem
Hej! Jag bytte från skidor till snowboard nyligen och har åkt några gånger på hyrbrädor. Är nu sugen på att köpa begagnad utrustning då jag åker för sällan för att lägga mycket pengar. Har dock ingen koll på vad som är köpvärt, Går det att hitta något vettigt för 1000-2000 kronor?

Jag är 184 cm, 82kg, 43 skostorlek och vill ha en allroundbräda, åker mest pist. Har möjlighet att köpa denna, några tankar?https://www.blocket.se/annons/stock...3p7JTcttaJJXv2YguxDtp87dysOs_bZvIYKdy0GrR1xuk
Det paketet är köpvärt för 2k om även bootsen passar. Bjud 1500.

Schoobang

Medlem

hur gamla är grejerna? Jag lyckas inte googla fram exakt modell men årsmodell 2007 är ganska lik. Jag tycker det är för gammalt i så fall, speciellt om hela kittet är så gammalt.

madness

Medlem

Max du ska ge är 1000 för hela paketet, belaget ser torrt ut och kommer behöva slipas och vallas.

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp