Svensk skidskola i Alperna?

JANNAH

Medlem
Ska ner till Alperna och vi tänkte då plocka med oss en 5-åring.

Hade Alpe D´huez på tapeten men tyvärr så har Langley klantat till det rejält för oss och vi måste ev. hitta något annat alternativ då vi kan få svårt att byta resvecka av olika orsaker.

Finns det någon andra alport med svensk/nordisk skidskola alt. svensk/nordiska instruktörer med "ski instructors licence"? Någon som vet?

Tips mottages med tacksamhet!

Senast ändrad:

JaroV

Ny medlem
Fråga langley!
De borde ha koll på sånt om ingen annan här på freeride vet!

Har för mig (inte alls säker) att de har det i Val disere, men är inte säker.

Kolla som sagt med Langley de borde veta!

A0S

Ny medlem
Hej jag har många polare som är nere i framförallt Bad Gastein och Zell am see och jobbar som skidintruktörer, så på de två orterna finns det garanterat. Annars är det bara att mejla de lokala skidskolerna i orterna ni är intresserade av och fråga, brukar finnas en svensk/norsk här och där ;)

För att få jobb så krävs det att man har gått en skidlärarutbildning, så oroa dig inte över licens :)

Hare gött

Sputniq

Ny medlem
Tror att Langley har skidskola på många orter :) Kolla Val d'Isere, deras i särklass största ort (har flera hotell där!), de lär med största sannolikhet ha skidskola där :) Riktigt bra skidåkning i övrigt också så ni kommer nog att bli nöjda om valet faller på Val d'Isere.

Tompan14

Ny medlem
Det finns svenskar som arbetar på skidskolorna i de flesta orter, och de ska som tidigare redan nämnts ha en godkänd utbildning. Däremot är det ingen garanti för att just ditt barn kommer att få en svensk skidlärare, gruppindelningen sker på åkkunskap och inte språk. Givetvis försöker de i möjligaste mån para ihop skidlärare och barn som kan prata med varandra men det är som sagt ingen garanti.
Vill du absolut tvunget ha en svensktalande skidlärare så finns det två alternativ. Ta reda på om skidskolan har några svenskar där den aktuella veckan och boka redan nu en privatlärare åt ditt barn. Alternativ två är att du åker till en svensk skidort.
Sen är det faktiskt inte så jätteviktigt med en svensktalande skidlärare till en femåring. Den mesta undervisningen sker ändå genom att härma, visa och lekar. Man kommer oerhört långt på kroppsspråk med barn i den åldern.

skidepartment

Ny medlem
Hej,
Jag kollade upp detta inför förra året för vår dotter som då var 5 år. Jag gjorde som skrivits ovan, dvs mailade flera olika skidskolor. Hade kontakt med skidskolan i Dorfgastein och de hade skvensktalande skidlärare under förra säsongen i alla fall. Adressen dit är: www.schischuledorfgastein.at. Nu blev det inte så att vi åkte dit så jag vet inte hur det skulle funka.
Jag tror att det även finns goda möjligheter i Bad Gastein. Jag tror att STS har något slags utbyte med skidskolan där för sina svenska gäster. Kan vara värt att kolla. Finns säkert folk på forumet som vet detta.
Lycka till!

alpint-aventyr

Ny medlem
frågan är om du behöver en svensk talande skidlärare eller en instruktör med svensk utbildning. Till exempel i Frankrike är en svensk skidlärare inte legitimerad för att jobba i landet. Det krävs att läsa en del av den franska utbildning som ställer höga krav än den svenska. Det blir därför möjligt att hitta svensk talande instruktörer men svårt. Jag kan inte reglerna i andra alpländer men det är kanske svårt att hitta svenska instruktörer. Som sagt redan i trådet är utbilningen av mycket högre kvalitet i alperna.
Hoppas att det hjälper dig!

Tompan14

Ny medlem
Nja, att skidlärare som har utbildat sig i Frankrike skulle vara bättre på något sätt går jag inte med på. Att de inte vill anställa personer med "utländsk" utbildning handlar helt enkelt om pengar. Skidlärarutbildningen är ingen ideell verksamhet vare sig i Frankrike eller något annat land. Inom Österrike till exempel finns det inget som hindrar dig från att gå en kurs och göra en säsong i ett förbund, för att nästa vinter flytta till ett annat förbund och arbeta där, ändå är det många skidskolor som inte är överdrivet positiva till skidlärare utbildade utanför förbundet och det beror till 100% på att alla pengar för din utbildning har hamnat i någon annans ficka.
Ska man ranka utbildningar så brukar den engelska räknas som lägst, men jag tror inte den är så mycket sämre än grundutbildningarna i andra länder om man börjar syna det i sömmarna.

alpint-aventyr

Ny medlem
Hej Tompan!
Jag förstår vad du menar men i Frankrike funkar utbildningen på ett helt annat sätt. Får du utbildning inom ett förbund (vilkett som helst, även franskt) får du inte jobba som skidlärare. Det franska idrottdepartementet ansvarar för utbildningen och alla skidlärare och bergsguider går till samma skola (ENSA i Chamonix). Sen blir man legitimerad för att jobba i landet liksom en sjukgymnast till ex. I alla skidskolor har alla instruktörer fått samma utbildning och de utlänska skidlärarna ska läsa och klara en del av den franska utbildningen ( eurotest, eurosecurity) innan de får utöva yrket i frankrike

utbilningen tar i snitt 5 eller 6 år och sen får man undervisa i alla nivåer, alpint, telemark och snowboard, samt guida offpist och topp-turer.

att det finns väldigt duktiga skidlärare i alla länder är det ingenting att tveka om, och det krävs ingen fransk utbildning för att vara kompetent. Men att utbildningen där är svårare är också faktum.

Anledningen till att andra skidlärare inte får jobba i Frankrike är att man inte vill dela på jobbet med lärare som har gått tre veckors utbildning när man har slitit i fem år med en lång och dyr utbildning. Sen är det också lönsamt att vara skidlärare i Alperna och fransmän vill försvara sina jobb och det är också en pengarfråga, absolut.

Iller

Ny medlem
5-6 års utbildning till skidlärare? Det känns lite tveksamt att ALLA franska skidskolor skulle vilja anställa sådana lärare. Bergsguider är en sak men att ha arkitekt/civilingenjörs-klass på "vanliga" skidlärare är nog lite overkill. Förvisso är det dyrt med skidskola men inte SÅ dyrt. Det kanske är kurser som tas under totalt 5-6 år som avses? Eller att man blir certifierad efter ett visst antal års arbete?

alpint-aventyr

Ny medlem
skidlärare är inte ingenjörer men utbildningen är lika lång som bergsguide utbildning. Alla skidskolor gör det, det är olagligt att anställa nån annan. Utbildningen innehåller däremot mycket praktik på skidskolorna och inte 5 år på skolan. men räkna lätt med 3 års fulltid arbete. Du behöver också mycket träning innan du klarar testet (en slalom) för att komma in i utbildningen.
Att anlita en skidlärare på en dag är lika dyrt som en bergsguide. Men du kan dela på kostnaden med andra kursdeltagare. Skidlärare och bergsguider känner ungefär lika mycket. De guidar offpistturer med.
En skidlärare på en skidskola är inte anställd utan egen företagare ( En skidskola är en förening, inget företag) förutom de som jobbar på UCPA.

Man kan tycka att det är överdrivet men så är det och jag tyckte att det var bra info för Jannah som leter efter skidskola i Alperna.

JANNAH

Medlem
Tack för era tips! Blir Alpe D´huez iallafall men först i vecka 13 (långt till dess).

Visst kan nog barn klara sig bra med enbart kroppspråk men risken är att L. vägrar att lämnas iväg x antal timmar om han inte förstår vad de säger. Mycket handlar om att det måste bli en så bra upplevelse som möjligt precis så här i början av hans "skidkarriär". Allt för att han ska tycka att det är så roligt som möjligt och vill fortsätta. Barn är ju barn trots allt. :)

Christian123

Ny medlem
Iller sa:
5-6 års utbildning till skidlärare? Det känns lite tveksamt att ALLA franska skidskolor skulle vilja anställa sådana lärare. Bergsguider är en sak men att ha arkitekt/civilingenjörs-klass på "vanliga" skidlärare är nog lite overkill. Förvisso är det dyrt med skidskola men inte SÅ dyrt. Det kanske är kurser som tas under totalt 5-6 år som avses? Eller att man blir certifierad efter ett visst antal års arbete?
Det är någon slags lärlingssystem, så de får
börja jobba som som skidlärare en viss tid efter att de har påbörjat utbildningen. Jobbar man som aspirant hos UCPA får man bostad, månadslön + att de betalar kurs- och provavgifter etc.

alpint-aventyr

Ny medlem
UCPA betalar tyvärr inte kurs och provavgifter ( lätt 40000 kr för hela utbildningen) och boendet är oftast ett litet sovrum. De bjuder däremot på bra internutbildning som kompletterar den obligatoriska.

Christian123

Ny medlem
Enligt aspiranten jag åkte med förra veckan så betalar UCPA även hela/delar av hennes avgifter.

Jag gillar det strikta, kravfyllda franska systemet, det är verkligen bra och inspirerande lärare man får där.

alpint-aventyr

Ny medlem
I så fall får du ingen lön utan utbilning ersättning för de har aldrig betalat för min utbildning!

Hawk100

Aktiv medlem
I Verbier finns det som sagt ett antal svenska skidlärare. Till och med några skidskolor med svenska delägare..... Kolla tex www.performaceverbier.com

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp