Sveriges ekonomiskt bästa berg

flocky

Medlem
Vilket berg i Sverige lämpar sig ekonomiskt bäst för skidåkning om man väger in olika aspekter som fallhöjd, lutning och närhet till folk? Det kan både vara befintliga fjäll men även outbyggda. Med befintliga berg kan man väga in utvecklingspotential, exempelvis kan Lofsdalen utvecklas mer än Sälenfjällen. Låt säga att man får en påse med 1 miljard som måste användas till ett bygga en helt ny skidort eller köpa befintlig och utveckla, var finns bästa möjligheten om man vill få bäst lönsamhet? Det är ju givet att Lapplandsfjällen skulle ge bäst skidsystem men ekonomiskt skulle det nog inte vara bäst.

Mina favoriter
Åreskutan - Hyfsat bra vägar från Stockholm, nära till flygplats, tåg. Trondheim ligger nära. Finns mycket potential kvar att bygga vidare systemet. På minussidan finns vädret och att det ändå är ganska långt från Stockholm.
Romme Alpin - Har utnyttjat berget så bra det bara går och har nära till Stockholm samt många andra storstäder. Minus att man inte erbjuder kvällsåkning samt att det inte finns samma mysfaktor för övernattning jämfört med Järvsö exempelvis.
Lofsdalen - Bra berg med stor potential. Lofsdalen köpte marken på baksidan nyligen och utvecklas detta så är Lofsdalen ett riktigt bra berg som är närmare Stockholm än Åre.
Isaberg - Precis som Romme har man nära till mycket folk. Litet berg men som är utnyttjat till fullo. Nackdelen är att vissa år är det riktigt knapert med kyla/snö.
Ryfjället - Det enda berget på min lista som idag inte har liftar. Ligger längst bort från storstäderna men hade egentligen räckt med en lift från dal till topp så hade man haft ett lika bra skidsystem som Åre. Så med hyfsade medel hade man kunnat få ett stort skidsystem som borde kunna lockat hyfsat med folk.

Fyll gärna på listan med andra spännande berg där ni väger storlek på skidsystem mot närhet till många människor.

fredw

Aktiv medlem
Romme verkar iofs ha en del ytterligare terräng att utnyttja. Och folk som vet hur man bäst får till det. Mysfaktorn bör väl också gå att åtgärda.
Ulricehamn (se nedan) skulle kanske kunna klämma in nån backe till eller två och skaffa stollift. För oss i sydvästra Sverige är jag annars rädd att södra Norge har större potential, delvis pga hur vägnätet ser ut i Sverige norr om Vänern.

1643636157128.png

Senast ändrad:

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Bydalsfjällen skulle kunna få till uppåt 600 höjdmeter och skulle kunna byggas ihop i flera dalgångar. Stort behov av några sittliftar...
Ligger bara 5,5 mil från tåg/Flygplats i Östersund (med färjorna eller isväg över storsjön). 55 mil från sthlm.

Redbeard

Aktiv medlem
Ja tänk vad nice det hade varit om det blivit en anläggning på Ryfjället. Hittade denna text på Hemavan/Tärnabys sida: "På sydvästsluttningen av fjället syns en igenvuxen störtloppsbana med 950 meters fallhöjd.
Slalomklubben Tärna IK Fjällvinden röjde backen på 50-talet, men den ansågs alltför brant och svåråkt varför den snart övergavs.
"
Det tycker jag låter som ett komplement till övriga anläggningar i området. Men tyvärr tror jag rennäringen sätter stopp. Har åkt en del skoter där från Umnäs-hållet och fjället stängs oftast från skoteråkning vid påsk. Fram till 5:e Januari i år har också fjället varit stängt.

stojje

Aktiv medlem
1. Hemavan har i dagsläget hygglig infrastruktur men ett ytterst medelmåttigt liftsystem med fantastiska möjligheter runt omkring.
Men där ligger inte liftarna :(.
Med rätt investeringar är det ingen annan skidort som skulle kunna konkurrera med skidåkningen ( utom möjligen då Riksgränsen men det ligger ännu längre bort.)
2. Med 3 liftar till skulle Kittelfjäll slå det mesta
3. Annars finns det rätt hyggliga skidberg i Sarek eller Kebnekajseområdet men då måste man börja om från början och förstöra en massa naturvärden.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Men framtidens skidåkning är ju redan här:
Materialutvecklingen inom rando och pannlampor har egentligen gjort skidanläggningar överflödiga (utom för småbarn som ändå åker gratis).

Folk kanske kommer välja skiddestinationer där det både finns enkla barnbackar och närhet till bra toppturer..?

Bayd99

Medlem
Men framtidens skidåkning är ju redan här:
Materialutvecklingen inom rando och pannlampor har egentligen gjort skidanläggningar överflödiga (utom för småbarn som ändå åker gratis).

Folk kanske kommer välja skiddestinationer där det både finns enkla barnbackar och närhet till bra toppturer..?
Håller tyvärr inte med. Jag tycker om att tura (och äger riktiga turskidor) men skulle välja liftbaserad åkning alla dagar i veckan om jag bara fick välja en. Tycker att de kompletterar varandra bra.

En sak som jag skulle vilja se i framtida topptursdestination är ett rejält berg med toppstuga inklusive servering på toppen. Tänk att kunna ta sig en öl i en varm stuga på toppen av Ryfjället. Dit hade jag gärna åkt!

stojje

Aktiv medlem
Även om Ryfjället är ett ikoniskt berg så finns det ju 200 fjäll i Sverige som ger bättre och intressantare åkning än ryfjället

PisteCarver

Aktiv medlem
Kom nyligen från Zermatt o klien matterhorn med kidsen, vi sätter oss inte vår fot i svenska backar igen 😂
Det var väl ganska mycket OT på den?:rolleyes:
Tråden handlar om det bästa fjället i Sverige, och du bestämmer dig för att jämföra med den skidort i Alperna som är omgiven av flest antal 4000 meters jättar av alla orter.

Jag går också lite OT, men för oss på västra sidan är Norge minst lika intressant. Leker man runt i google earth mellan Bergen och Oppdal (ungefär) så hittar man många berg med en bra bit över 1km fallhöjd till dalgången. Ingen aning om det går att utveckla något där.
Rujkan/Gaustatoppen pratas det ibland om att utveckla och få 1.6km fallhöjd.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Jag går också lite OT, men för oss på västra sidan är Norge minst lika intressant. Leker man runt i google earth mellan Bergen och Oppdal (ungefär) så hittar man många berg med en bra bit över 1km fallhöjd till dalgången. Ingen aning om det går att utveckla något där.
Rujkan/Gaustatoppen pratas det ibland om att utveckla och få 1.6km fallhöjd.
Det är en västsvensk miljardär som äger Gausta. Ryktet säger att de har stora planer…
1650 fallhöjdsmeter vore något 🙏

stojje

Aktiv medlem
Storpotaten, jag tänker så här: Ryfjället har visserligen 1000 fallhöjdsmeter men fjället är som en stor kon utan några såeciellt ontressanta raviner, branter eller formationer. Det är stort men ett ganska ointressant fläll. Ponera att man nu skulle bygga ett nytt kommersiellt skidområde i Sverige - varför i så fall bygga något sämre än der vi redan ha? Det vi bygger nytt borde vara bättre än det vi har. Ex Vassitjocka, tarrekajse. Sytertopparna Dulkptjocka, Borkafjället, Giemse, Skäckerfjällen, Nieras eller Snadahögarna, mfl skulle i mina ögpn ge mera varierad och intressan åkning än Ryfjället, eller Lofsfalen för den delen

PisteCarver

Aktiv medlem
Storpotaten, jag tänker så här: Ryfjället har visserligen 1000 fallhöjdsmeter men fjället är som en stor kon utan några såeciellt ontressanta raviner, branter eller formationer. Det är stort men ett ganska ointressant fläll. Ponera att man nu skulle bygga ett nytt kommersiellt skidområde i Sverige - varför i så fall bygga något sämre än der vi redan ha?
Hmm... tråden heter "Sveriges ekonomiskt bästa berg".
Vet du @stojje , den stora överväldigande majoriteten av de som åker skidor i Sverige åker inte "raviner", "branter" eller "formationer". De vill ha breda fina och välpreparerade nerfarter, och det är vad som är ett intressant fjäll för de flesta.
Dvs. om det ska vara ekonomiskt försvarbart att exploatera ett skidområde för åtskilliga hundratals miljoner, så krävs det också att det kommer många turister dit.
Om du hade alla dessa pengar att investera, skulle du investera dem i ett skidområde dit det kom några hundra besökare i veckan eller 10.000?
Duktiga skidåkare som är aktiva här på forumet borde kanske vara medvetna om att man representerar ett "särintresse".;)

Dubbis

Aktiv medlem
Sen på bollen som vanligt, upptäckte tråden först nu. Jag tycker vi blåser lite liv i den igen. Jag slänger fram två i vardera kategorin anslutning till befintlig skidort samt helt obebyggt berg.
  • Anlutning till befintlig skidort - Bydalen/Höglekardalen/Mårdsundsbodarna: Vilken potential! Lift upp till Västerfjället och med nedfarter rakt ner i falllinjen på nordsidan eller ända bort till Mårdsundsbodarna (som hade en lift och några fina nedfarter för bra tag sedan). Tillbaka mot Bydalen över Jämthön, max 650 m fallhöjd. Drommen är naturreservat och förblir obebyggt men kanske något upp mot Falkfångarfjället någon gång i en framtid. Bydalens läge får väl sägas vara mkt bra. Bilvägen är det närmare storstäderna än Åre och det är inte långt till Östersund. Varför Himmelfjällsmiljarderna inte hamnar på ett område som det här istället kan man filosofera över.
  • Obebyggt berg - Linsell (Sätervålen mm):
    Ända sedan jag första gången passerade Linsell på 70-talet har jag tänkt att det här borde vara ett perfekt ställe för en skidort. Från Sätervålen, berget närmast byn Linsell, bort mot Skorvdalsvallen går det att få ut 450 - 470 m i fallhöjd med variation i väderstreck och svårighetsgrad. Några mil närmare Mälardalen jämfört Vemdalsorterna och Lofsdalen samt endast 20 minuter till Sveg. Taskigt fjällväder skulle inte påverka nämnvärt då det mesta av åkningen ligger under trädgränsen. Örndalen i all ära men bättre att starta om på ett nytt berg. Varför inte Sätervålen?
De här bergen är inte de i Sverige med mest fallhöjd, raviner etc men som PisteCarver riktigt poängterade så är rubriken Sveriges ekonomiskt bästa berg. Utifrån den så torde de vara starka kort.

fredw

Aktiv medlem
Nu börjar det likna något. Få till en ort med rejäl åkbar och liftbar fallhöjd med typ Rommes effektiva liftsystem så... "en stor kon utan några speciellt intressanta raviner, branter eller formationer..." låter ju t.ex. perfekt.

Dubbis

Aktiv medlem
Nu börjar det likna något. Få till en ort med rejäl åkbar och liftbar fallhöjd med typ Rommes effektiva liftsystem så... "en stor kon utan några speciellt intressanta raviner, branter eller formationer..." låter ju t.ex. perfekt.
Romme och familjen Funcke förtjänar ett särskilt omnämnande. Där har man gått efter trådens rubrik till punkt och pricka. Leta efter bästa berget på dagsavstånd till Mälardalen, utnyttja området på bästa sätt, inga spikraka brandgator utan mer inspiration från Nordamerikansk skidortsdesign och sist men inte minst - exemplarisk service med korta väntetider trots att anfallsvågor med skidåkare motsvarande en rysk bataljon anländer varje helg under vintern. Hatten av!

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Sen på bollen som vanligt, upptäckte tråden först nu. Jag tycker vi blåser lite liv i den igen. Jag slänger fram två i vardera kategorin anslutning till befintlig skidort samt helt obebyggt berg.

• Obebyggt berg - Linsell (Sätervålen mm):
    Ända sedan jag första gången passerade Linsell på 70-talet har jag tänkt att det här borde vara ett perfekt ställe för en skidort. Från Sätervålen, berget närmast byn Linsell, bort mot Skorvdalsvallen går det att få ut 450 - 470 m i fallhöjd med variation i väderstreck och svårighetsgrad. Några mil närmare Mälardalen jämfört Vemdalsorterna och Lofsdalen samt endast 20 minuter till Sveg. Taskigt fjällväder skulle inte påverka nämnvärt då det mesta av åkningen ligger under trädgränsen. Örndalen i all ära men bättre att starta om på ett nytt berg. Varför inte Sätervålen?
De här bergen är inte de i Sverige med mest fallhöjd, raviner etc men som PisteCarver riktigt poängterade så är rubriken Sveriges ekonomiskt bästa berg. Utifrån den så torde de vara starka kort.
Kul att du nämner Sätervålen och de andra topparna runt Linsell. Där har jag länge och väl roat mig med att dra tänkta liftlinjer på kartan och samtidigt undra varför ingen tidigare gjort slag i saken? Det skulle kunna bli ett riktigt stort område med bra åkning och dessutom en magnifik utsikt över Sonfjället.
Bara att sätta igång .

Dubbis

Aktiv medlem
Kul att du nämner Sätervålen och de andra topparna runt Linsell. Där har jag länge och väl roat mig med att dra tänkta liftlinjer på kartan och samtidigt undra varför ingen tidigare gjort slag i saken? Det skulle kunna bli ett riktigt stort område med bra åkning och dessutom en magnifik utsikt över Sonfjället.
Bara att sätta igång .
Synd att vi inte sitter på några oljemiljarder men ett crowdfundingprojekt kanske. Freerides läsare utmanar Skistar :D

fredw

Aktiv medlem
Fast Linsell låter mer som ett VVS-företag och Sätervålen litet mesigt… Tycker att vi börjar i rätt ände och först lägger ner några år och miljoner på nytt snitsigt namn och tjusig logga. 😉

PisteCarver

Aktiv medlem
En rishög i skogen.

Nej förresten: "vål: höjd, som i allmänhet är lägre än »fjäll» ock skogbeväxt från foten uppemot toppen. Denne är kal ock höjer sig över skogsgränsen."
enligt DE SVENSKA LANDSMÅLEN OCK SVENSKT FOLKLIF utgåva om Härjedalen från 1901
Naaa… det låter ju inget vidare.
Det ska vara Aiguille, Spitze, Horn, Kogel, Picco eller Dome! 🏔️

Dubbis

Aktiv medlem
Jag har en idé hur vi finansierar. Vi låter området sponsras av DC och döper skidorten till Gotham och berget till Arkham. Tuffaste nedfarterna får heta Jokern, Pingvinen och Gåtan:LOL:

STORPOTATEN

Aktiv medlem
Fast Linsell låter mer som ett VVS-företag och Sätervålen litet mesigt… Tycker att vi börjar i rätt ände och först lägger ner några år och miljoner på nytt snitsigt namn och tjusig logga. 😉
Området vimlar ju av vålar och vallar, varför ny centralort i sydläge blir hybriden Vålvallen!
1664534330544.png

Vålvallen, är det ett gångbart namn, eller fortfarande alldeles för mesigt? Tycker ändå det ligger ganska bra i munnen.. :)

Dubbis

Aktiv medlem
Området vimlar ju av vålar och vallar, varför ny centralort i sydläge blir hybriden Vålvallen!
Visa bilaga 19801
Vålvallen, är det ett gångbart namn, eller fortfarande alldeles för mesigt? Tycker ändå det ligger ganska bra i munnen.. :)
Utmärkt idé! Om Linsell hade varit en mysig by, typ Alperna, så hade en transportgondol mellan byn och berget varit given. Som det ser ut nu är det väl en del jobb med mysighetsfaktorn...

Bilagor

• Linsell.jpg
    Linsell.jpg
    115.6 KB · Besök: 51

Anzom

Aktiv medlem
Läge, läge, läge- och fallhöjd! Nyckelorden för en bra anläggning. Nord- Värmland har en supermöjlighet att tuffa till Branäs med en sida utan naturskyddsområde. Går att på sikt också att länka ihop med nuvarande Branäs. Nedergårdsberget eller Rådalsknölen som skidområdesnamn?
image001.png
image002.png

Dubbis

Aktiv medlem
Läge, läge, läge- och fallhöjd! Nyckelorden för en bra anläggning. Nord- Värmland har en supermöjlighet att tuffa till Branäs med en sida utan naturskyddsområde. Går att på sikt också att länka ihop med nuvarande Branäs. Nedergårdsberget eller Rådalsknölen som skidområdesnamn?
Visa bilaga 19805 Visa bilaga 19806
Jajamensan, betydligt intressantare att bygga norrut, riktning Venåsen, än söderut så som sker idag. Närmast Branäs får man upp till 370 m fallhöjd. Mer svart och rött som saknas lite idag i Branäs. Jag hade inte kikat lika långt norrut som du men nu ser jag att det är mestadels brant och högt ända upp till Sysslebäck.

Bilagor

• Branäs.jpg
    Branäs.jpg
    207.6 KB · Besök: 23

Dubbis

Aktiv medlem
Tillbaka till Bydalen, allt blir ju enklare när det redan finns en befintlig skidort på plats. Bifogar en liten illustration till det jag skrev ovan (Västerfjället, Mårdsundsbodarna och Jämthön)

Bilagor

• BydalenFR.jpg
    BydalenFR.jpg
    181.9 KB · Besök: 44

Dubbis

Aktiv medlem
Kul. Men hur tar du dig tillbaks till Mårdsundsbodarna från Bydalen?
Längst upp i bilden startar Mårdsundsbodarnas lift, ungefär där den gamla startade. Den går upp en bit ovanför trädgränsen och där kan man tänka sig byte eller en mellanstation. Sista biten går i den grunda dalgången upp till Jämthön. Nu har jag bara ritat in tre liftar men man kan ju en som servar grytan mellan Västerfjället och Jämthön, alternativt glider man ner till gondolen/sittliften på Västerfjällets nordsida.

Topp