Sveriges ekonomiskt bästa berg

Dubbis

Aktiv medlem
Längst upp i bilden startar Mårdsundsbodarnas lift, ungefär där den gamla startade. Den går upp en bit ovanför trädgränsen och där kan man tänka sig byte eller en mellanstation. Sista biten går i den grunda dalgången upp till Jämthön. Nu har jag bara ritat in tre liftar men man kan ju en som servar grytan mellan Västerfjället och Jämthön, alternativt glider man ner till gondolen/sittliften på Västerfjällets nordsida.
Man bör i ärlighetens namn tillägga att det vid dåligt väder kanske är bra med en skidbuss också ;)

Dubbis

Aktiv medlem
Längst upp i bilden startar Mårdsundsbodarnas lift, ungefär där den gamla startade. Den går upp en bit ovanför trädgränsen och där kan man tänka sig byte eller en mellanstation. Sista biten går i den grunda dalgången upp till Jämthön. Nu har jag bara ritat in tre liftar men man kan ju en som servar grytan mellan Västerfjället och Jämthön, alternativt glider man ner till gondolen/sittliften på Västerfjällets nordsida.
Ursäkta läste slarvigt. Från Västerfjället går det att anlägga en nedfart ända till liften vid Mårdsundsbodarna

Dubbis

Aktiv medlem
Så här skulle man kunna åka mellan områdena. Från Västerfjället ner till dalstationen i Mårdsundsbodarna är det ca 3,8 km och 650 m fallhöjd

Bilagor

• BydalenFR.jpg
    BydalenFR.jpg
    185.6 KB · Besök: 43

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Spinner vidare på Bydalen;
De liftar ni ritat in skulle bli uppåt 3km långa. Funkar inte🥴

Jag ser potential i en lift upp på Västerfjället från öster. Skulle kunna finansieras med ski-in tomter. Öppnar upp stort åkområde.
Med den här liftplaceringen skulle man slippa ta bilen ända in till Bydalen (och spara 5km)

Bilagor

• 937327FC-04A5-4C0D-9AC2-043F8555389A.jpeg
    937327FC-04A5-4C0D-9AC2-043F8555389A.jpeg
    164.1 KB · Besök: 25
Senast ändrad:

Dubbis

Aktiv medlem
Spinner vidare på Bydalen;
De liftar ni ritat in skulle bli uppåt 3km långa. Funkar inte🥴

Jag ser potential i en lift upp på Västerfjället från öster. Skulle kunna finansieras med ski-in tomter. Öppnar upp stort åkområde.
Med den här liftplaceringen skulle man slippa ta bilen ända in till Bydalen (och spara 5km)
Sant, både den från Bydalen upp på Västerfjället och den i Mårdsundsbodarna skulle bli så långa men jag tänker gondol med mellanstation. Liften från Höbodarna på Västerfjällets nordsida blir väl 2 km ungefär. Hur som helst - en otrolig potential finns det här.😊

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Hade inte naturreservat varit i vägen så hade man nog kunna göra finfina anläggningar av Sylarna och Helags. Krävs bara 3 mil ny väg mellan Storulvåns fjällstation & Ljungris norr om Ljungdalen.
(Hade förövrigt inte varit dumt att få till den vägen hur som helst; koppla ihop västra Jämtland med Härjedalen)

Bilagor

• untitled.png
    untitled.png
    34.3 KB · Besök: 22

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå kommunikationer; hade det inte varit väldigt trevligt om järnvägen mellan Östersund och Åre gick via Frösön och flygplatsen? Då hade man kunnat haft en station under/bredvid flygplatsen och alla som flyger till Åre hade kunnat hoppa på tåget istället för att åka buss/taxi/hyrbil.
29,5 km ny järnväg hade krävts.
untitled.png

Dubbis

Aktiv medlem
Hade inte naturreservat varit i vägen så hade man nog kunna göra finfina anläggningar av Sylarna och Helags. Krävs bara 3 mil ny väg mellan Storulvåns fjällstation & Ljungris norr om Ljungdalen.
(Hade förövrigt inte varit dumt att få till den vägen hur som helst; koppla ihop västra Jämtland med Härjedalen)
Förutom naturreservatet så är det väl det här med fjällvädret också. Det skulle nog bli en hel del dagar med helstängt. Fast om vi får önska oss vad vi vill så vore väl väder a la Alperna inte så dumt. Då öppnas fantastiska möjligheter.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Förutom naturreservatet så är det väl det här med fjällvädret också. Det skulle nog bli en hel del dagar med helstängt. Fast om vi får önska oss vad vi vill så vore väl väder a la Alperna inte så dumt. Då öppnas fantastiska möjligheter.
Jo sant.
Undrar om inte de södra bergen i Norge är bättre då. Inte lika väderutsatta och mer söderut = mer sol.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Apropå mitt vägförslag så hade det faktiskt knutit samman de flesta av landets största skidorter. Från Sälen till Åre. Enda som saknas är den mellan Funäsdalen (Rv 84) och Enafors (E14).
3,5 mil ny väg, ca 10 mil mellan de faktiska vägarna.

Skulle byggts på det glada 60-talet. :)

Bilagor

• Fjällväg.png
    Fjällväg.png
    190.4 KB · Besök: 27

Dubbis

Aktiv medlem
Apropå mitt vägförslag så hade det faktiskt knutit samman de flesta av landets största skidorter. Från Sälen till Åre. Enda som saknas är den mellan Funäsdalen (Rv 84) och Enafors (E14).
3,5 mil ny väg, ca 10 mil mellan de faktiska vägarna.

Skulle byggts på det glada 60-talet. :)
Då hade ju också Ljungdalen varit lite mer lättillgängligt 👍

Dubbis

Aktiv medlem
Gjorde som Bosse Funcke och kollade upp lite berg i Dalarna på bra avstånd. Om man kan tänka sig att lägga på en mil på resan till Orsa Grönklitt så hittar man bergen Kalserberg och Sjurberg nära Älvdalen. Åkning på två bergssidor, brant i norrsluttning och familjeanpassat i söder. Fallhöjd max 330 meter (dubbelt jämfört med Orsa G), 34 mil från Stockholm. Jag ploppade ut några liftar samt tänkbara boenden (gula områden). Krävs väl två. tre vägpassager men den lilla detaljen torde inte vara några problem. Lägger in en extra utzoomad bild där man ser läget i förhållande till Älvdalen.

Bilagor

• Kalserberg1.jpg
    Kalserberg1.jpg
    199.1 KB · Besök: 35
  • Kalserberg2.jpg
    Kalserberg2.jpg
    285.4 KB · Besök: 35
  • Kalserberg3.jpg
    Kalserberg3.jpg
    104.2 KB · Besök: 34

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Gjorde som Bosse Funcke och kollade upp lite berg i Dalarna på bra avstånd. Om man kan tänka sig att lägga på en mil på resan till Orsa Grönklitt så hittar man bergen Kalserberg och Sjurberg nära Älvdalen. Åkning på två bergssidor, brant i norrsluttning och familjeanpassat i söder. Fallhöjd max 330 meter (dubbelt jämfört med Orsa G), 34 mil från Stockholm. Jag ploppade ut några liftar samt tänkbara boenden (gula områden). Krävs väl två. tre vägpassager men den lilla detaljen torde inte vara några problem. Lägger in en extra utzoomad bild där man ser läget i förhållande till Älvdalen.
Jo, det är kul att leta höjdkurvor bland kartorna ;)

Lite avundsjuk på Bo Funcke och Per Eriksson som på 80-talet "hittade" Romme resp Kläppen.
Sämre gick det för Wäsabergen som borde ha ungefär samma potential. Ligger fö. ganska nära där du vill bygga "din" nya skidort ;)

Dubbis

Aktiv medlem
Jo, det är kul att leta höjdkurvor bland kartorna ;)

Lite avundsjuk på Bo Funcke och Per Eriksson som på 80-talet "hittade" Romme resp Kläppen.
Sämre gick det för Wäsabergen som borde ha ungefär samma potential. Ligger fö. ganska nära där du vill bygga "din" nya skidort ;)

Var på besök i Älvdalen för många år sedan på hösten och då kunde man köra upp till toppen av Wäsa. Intrycket var väl ok men inte bättre än t ex Romme och Gesunda som ligger på närmare håll. Mitt lilla projekt får trots allt till ytterligare 100 meter i fallhöjd plus åkning på två berg. Jag rekryterar dessutom familjen Funcke så är jag säker på succé:love:

Topp