Switch telemarkteknik

Phedrix

Ny medlem
Switch telemarkteknik
Hej

Jag har testat att åka switch på mina telisar några gånger. Igår kollade jag på några youtubeklipp där dom åkte telemark switch. Det jag tänkte på då var att dom sköt fram benet åt det håll dom svängde, dvs tvärtemot normalåkningen (framlänges).

Hur brukar alla andra åka? Varför åker man åt något speciellt håll?

//Fredrik

oscarmodigh

Ny medlem
Switch telemarkteknik
Jag brukar åka tvärtemot normalåkningen :) Det känns naturligt att skjuta fram benet åt det håll man svänger eftersom att man har bäst balans och koll på läget med den tekniken :) Lycka till! :D

Phedrix

Ny medlem
Switch telemarkteknik
Ok tack, själv har jag alltid åkt normalt och jag kommer inte ihåg ifall jag provat att åka fel, det har känts som att ska man åka telemark så ska man köra rätt oavsett om det är framlänges eller baklänges.

Hur gör ni för att se var ni åker? Tittar ni över samma axel hela tiden eller byter ni sida från sväng till sväng?

Men jag ska testa att åka på det andra sättet nästa gång jag åker.

Sen hittade jag en annan tråd om skärande svängar och telemark, vid switchåkning visst känns det som om det är lättare att åka med skär än på sladd?

Följdfråga: när man hoppar, hur landar man i en switch telemarklandning? blir det första bästa ben fram eller enligt den rotation som kroppen eventuellt har?

Ta inte illa upp om det där med rätt, fel och normalt...

//Fredrik

oscarmodigh

Ny medlem
Switch telemarkteknik
Okej, kör på det du tycker är skönast :)

Jag tittar över axeln för att se, men jag byter sida från sväng till sväng för att se bättre.

Jaa jag tycker att det är mycket lättare att åka på skärande sväng än att sladda när man åker switch. Dock så har jag inte riktigt fått till helt rent skär än, men det kommer snart :)

När det gäller hopp så kan jag tyvärr inte hjälpa dig så mycket :( jag hoppar inte så mycket :P

// Oscar

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp