Ta tjänstledigt för att åka skidor?! Var, när, hur?

Hej forumet som har svar på det mesta.😀 Under semestern så har idén om att tillbringa mer tid i Alperna börjat gro. En-två veckors skidåkning per år är verkligen för lite.

Så funderar lite på att ta tjänstledigt i tre månader ( tänkte läsa nån kurs på distans). Jag vet att det är mycket som måste fixas för att få det på plats men det är en kittlande tanke. Steg 1 är ändå att bestämma sig för vilken ort som skulle vara aktuell för att kolla på boende. Jag har nästan bara åkt i Franska alperna och känner mig rätt hemma där. Gjorde en säsong i Val d'Isere. Då jag tyvärr bara har en begränsad kunskap i franskan så behöver det vara en ort där engelska fungerar bra. Då jag sannolikt även kommer åka ner själv så behöver det vara en ort där man lätt kan lära känna folk, så tänker att en lite större ort är nog bra 😀 Kan tilläggas att jag 37 så fokus är bra skidåkning istället för nattliv.

Finns det någon som har gjort något liknande? Vilken ort var ni? Bra tips på vägen?

//Johanna

Hawk100

Aktiv medlem
I Verbier är skidåkningen riktigt bra, engelska funkar utmärkt och det finns (eller i alla fall fanns) många skidåkare/säsongare att lära känna och åka tillsammans med. Tyvärr är boendet galet dyrt, men har du jobbat ett tag kanske det går att lösa ändå, speciellt om du hittar någon att dela med. Sen är det lika galet dyrt att äta ute, men det kan lösas med att laga egen mat samt att köra matsäck på dagarna när du åker skidor…..
Badgastein och Mayrhofen i Österrike verkar ju ha varit populärt bland svenska säsongare ett bra tag. Bra åkning på båda ställena. Och Valdi eller Cham är ju klassiska! Visst kommer du väl långt med bara engelska där numera??
Går du på andra stora skidorter som La Plagne/Paradiski, Ischgl, Sölden, Arabba/Dolomiterna mm kanske du inte träffar så många svenskar, men får en häftigare upplevelse….😉
Lycka till!!
//Avis

I Verbier är skidåkningen riktigt bra, engelska funkar utmärkt och det finns (eller i alla fall fanns) många skidåkare/säsongare att lära känna och åka tillsammans med. Tyvärr är boendet galet dyrt, men har du jobbat ett tag kanske det går att lösa ändå, speciellt om du hittar någon att dela med. Sen är det lika galet dyrt att äta ute, men det kan lösas med att laga egen mat samt att köra matsäck på dagarna när du åker skidor…..
Badgastein och Mayrhofen i Österrike verkar ju ha varit populärt bland svenska säsongare ett bra tag. Bra åkning på båda ställena. Och Valdi eller Cham är ju klassiska! Visst kommer du väl långt med bara engelska där numera??
Går du på andra stora skidorter som La Plagne/Paradiski, Ischgl, Sölden, Arabba/Dolomiterna mm kanske du inte träffar så många svenskar, men får en häftigare upplevelse….😉
Lycka till!!
//Avis
Tack så mycket för bra info 😀 Ska ta och fila vidare på idén och hur jag lägger fram det för chefen.

Joye

Aktiv medlem
.. och hur jag lägger fram det för chefen.

Om inte studier duger som skäl så finns alltid:

Rätten till ledighet

3 § En arbetstagare har rätt till hel ledighet från sitt arbete under högst sex månader för att själv eller genom juridisk person bedriva näringsverksamhet. Arbetstagarens verksamhet får dock inte konkurrera med arbetsgivarens verksamhet. Ledigheten får inte heller innebära väsentlig olägenhet för arbetsgivarens verksamhet.
[S2] En arbetstagare har rätt till ledighet endast under en period hos en och samma arbetsgivare.
https://lagen.nu/1997:1293

Bedriva en näringsverksamhet kan alla göra, om den är lönsam eller ens särskilt aktiv är en annan fråga.

Men kul idé! Hoppas du får en snörik vinter!

A_Scott

Medlem
Jag var i liknande situation säsongen 18/19, där jag tog tjänstledigt för och åka skidor. Tanken jag hade länge var och åka till alperna, men valde och åka till Kanada. Dels på grund av att passa på när det är svårare och ta sig dit (åkte förvisso dit igen året efter för tre veckors skidor haha :LOL:), lättare med språket samt att jag ville få så bra skidåkning som möjligt.

Det beror såklart vad man är ute efter. Men jag gillade skidkulturen i Nordamerika (Tura och åka mycket utanför pisten (där jag har varit)).

Sen har jag jobbat på distans i Norge (deltid) och toppturade resten av tiden. Också världsklass om man åker till rätt ställe.
Jag brukar säga att man får fråga sig själv vad man verkligen vill och åk till det ställe som maximerar det. Då kommer man träffa likasinnade längst vägen och ha den roligaste upplevelsen (både på och av skidor) :)

Hej forumet som har svar på det mesta.😀 Under semestern så har idén om att tillbringa mer tid i Alperna börjat gro. En-två veckors skidåkning per år är verkligen för lite.

Så funderar lite på att ta tjänstledigt i tre månader ( tänkte läsa nån kurs på distans). Jag vet att det är mycket som måste fixas för att få det på plats men det är en kittlande tanke. Steg 1 är ändå att bestämma sig för vilken ort som skulle vara aktuell för att kolla på boende. Jag har nästan bara åkt i Franska alperna och känner mig rätt hemma där. Gjorde en säsong i Val d'Isere. Då jag tyvärr bara har en begränsad kunskap i franskan så behöver det vara en ort där engelska fungerar bra. Då jag sannolikt även kommer åka ner själv så behöver det vara en ort där man lätt kan lära känna folk, så tänker att en lite större ort är nog bra 😀 Kan tilläggas att jag 37 så fokus är bra skidåkning istället för nattliv.

Finns det någon som har gjort något liknande? Vilken ort var ni? Bra tips på vägen?

//Johanna
Hejsan,låter som en strålande ide!Jag lämmnade Sverige för 6 år sedan för gottl och bor i Mayrhofen i Zillertal,arbetar som skidlärare här.Zillertal har 6 skidområden som du åker i på samma liftkort.Dock om du ska vara 3 månader rekommenderar jag Snowcard Tirol,då har du tillgång till 103 skidorter,alltså hela Tirol och Osttirol.Hör av dej om du har frågor men sätt projekter i sjön,du ångrar dej inte det kan jag lova!!
Trevlig sommar,Åke Brander

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp