Tälta i Riksgränsen?

MattiasN

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Är det någon som har erfarenhet av tältning i Riksgränsen? Tänkte åka dit veckan innan midsommar. Brukar det finnas barmark någonstans i närheten där då? Några speciella platser som är extra bra kanske? Och om det nu finns tältplats finns det då någonstans, förutom det nyöppnade spat, där man kan fina till sig inför hemresan genom Finland?

Många frågor på en gång. Hoppas någon bemödar sig med att svara.

Nalleman

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Jag tycker det var en rolig ide och skulle gärna vilja göra det samma... Hör av dig så bildar vi ett tältläger. :)

PaleRiderErsa

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Tälta i Riksgränsen går alldeles utmärkt! Det är bara att fixa en tältplats på campingen. Det gör du i receptionen uppe på hotellet. Då får du samtidigt en kod som går till bla. torkrum, duschar och ett kök. Helt OK med andra ord!

Lycka till!

Ryssland

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Tältplats på campingen kostar 100 kronor per natt (eller nåt sånt)...
har själv tältat där i våras med min käre vän Fransson och det är inga som helst problem.

Andreas_Thorell

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Inga som helst problem, tältade med ett par polare nere på campingen förra året. Vi hade ett Tatonka tält som vi slog upp på skoterpackad snö i anslutning till grusplanerna, klockrent! Precis som PaleRiderErsa så får du för en billig penning tillgång till kokmöjligheter, dusch och toaletter samt då hyra av platsen.

Freezer

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Skit i Campingen, gräv ner tältet och hänvisa till allemansrätten. Det gjorde några polare i Gränsen, funka skitbra. Gratis dessutom.

Tälta i Riksgränsen?
Det finns en platå på en höjd en bit bort i riktning längs spåret. Gå vägen mot Campingen men ta vänster i samma riktning som spåret, upp på en platå, när vägen svänger höger ner mot campingen.
Där brukar stå en kåta och hotellet har ibland arr där men skit i dom, ta med banderoller och låtsas att ni hungerstrejkar till stöd för USA"s inblandning i Israel/Palestina-kriget. Om Svenska lantmäteriets flygfoton är korrekta så ligger området på den norska sidan gränsen se http://www.lantmateriet.se/sbindex.htm , knappa in RIKSGRÄNSEN i sökfältet och zooma dig fram, följ vägen från Konsum/hotellet upp åt vänster, precis utanför fotot ligger platsen. Ser längre ut än vad det är och det är gratis.
Om du har GPS så är koordinaterna (rikets rutnät, rt90) ca X 759510, Y 159485.

Gratis är bra, med tanke på hur sopig skidåkningen är i Gränsen så lär du behöva alla sparade pengar till att dränka sorgerna i baren på Grönan som för övrigt under Happy Hour (vems Happy Hour undrar man) säljer ölen dyrare än på Stureplan (vilket iofs med säkerhet är Sveriges största rövhål).
Det är inte svårt att sneaka sig in till badutrymmet men för en slant kan man slappna av, med bastu och grejjer (bar bredvid poolen).

Eftersom det är Riksgränsen som är på tapeten så antar jag att det inte är skidåkningen som lockar mest och rekomderar därför även ett besök i metropolen Narvik som kan stoltsera med en riktigt fin utsikt över Bajs-fjorden, oups Beis-fjorden var det visst.

Ta med en stor säck med pengar så kan t o m Riksgränsen bli kul!

~-={[CHAMONIX-FOREVER]}=-~

P_ontus

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Har tältat två midsommrar vid riksgränsen och framförallt den senare gången var det riktigt grymt. Visst, åkningen i "snobben" går inte att jämföra med vad man kan uppleva under sportlovet men är det 20C och full sol dygnet runt i en vecka så är även slaskåkning underbart. Gillar man att hoppa så finns få bättre tillfällen att sätta den där flippen eller snurren. Vidare kan det vara riktigt kul att i snö dansa runt midsomarstången, kanske inte vad man är van vid.

Ett praktiskt krux kan vara att få våta kläder torra men va fan solen skiner ju.

Har planer på att iår tälta i gränsen även i påsk, kanske blir det mer utmaning än lapande i solen, men man lever ju bara en gång.

Freddelito

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Hmmmmm........... Vad är det frågan om egentligen? Frågan var enkel, finns det barmark att tälta på vid midsommar? Svar JA, håll till nere vid sjön där brukar det vara bart. Dusch och piffa kan du göra SISTA dan på campingen (går att göra tätare gratis, det är bara att snika in i duschrummet). Seriösa skiers luktar illa ibland, även på afterski och midsommarpartaj. Se dock till att ta med redigt med snaps, vår tog slut allt för tidigt vilket innebar att vi tvingades snapsa Gin halva kvällen. Vare sig roligt eller gott.

Blir nog bra ska du se.

Koordinaterna till vår ginflaska har jag tappat bort, men det går säkert att fixa med en redig beskrivning ;o)

Ha det skoj!

m_a_r_t_i_n

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Finns det inga andra alternativ att bo i riksgränsen utan att bli ruinerad!!!.. hört nått om ett vandrarhem, dyrt?
vad gör ni av skidorna när ni tältar?

MiaH

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Lås fast skidorna uppe vid hotellet i deras ställ utanför entrén så slipper ni släpa på dem till o från tältningen. Särskilt från campingen kan det vara skönt att slippa bära skidorna pga höjdskillnaden, den "orken" kan man använda till nåt roligare.

Lilla-My

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
E inte stryn ett bättre alternativ eller har jag fel??? Kanske é ännu dyrare där....?
Dit vill i alla fall jag dra snart....
ylvis....

stickan

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Jag har också planer på att tälta där samma vecka, men ingen av polarna vill dela mina planer. Hör av dig om ni vill ha en resekamrat till!

annelieKN

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Tja!
Givetvis finns det lite barmark och vid husvagnsparkeringen är det nog reko. Jag har iaf erfarenhet av att tälta där uppe och vet folk som gjort det.
I servicehuset finns det tillgång till dusch, kostar 5:- Vet ej om det behövs ngn kod dit när man tältar.annars är det alltid ngn vänlig människa som öppnar åt dig.
Hoppas du får fint väder!

Kram på dej!

TommyVince

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Jag ska till riksgränsen fredag 8/3 för att njuta av pudret, fyra skiddagar. Kommer tälta med ett Hilleberg Nallo 3GT och har således plats för någon mer som vill hänga på. Tar tåg från Umeå.

Senast ändrad:
U

user166697

Guest
Tälta i Riksgränsen?
TommyVince sa:
Jag ska till riksgränsen fredag 8/3 för att njuta av pudret, fyra skiddagar. Kommer tälta med ett Hilleberg Nallo 3GT och har således plats för någon mer som vill hänga på. Tar tåg från Umeå.
Åker eventuellt upp fredag själv, tänkte ta bil från Boden.

KarinLager

Aktiv medlem
Tälta i Riksgränsen?
Kul tråd, min man tältade i riksgränsen för massa år sedan och pratar fortfarande om det. Sugen på att ta tåget upp från södra Sverige med man och två barn, sju och nio år. Tveksamt om jag orkar med tält dock. Vilket annat boende är billigast/mest prisvärt? Funkar skidåkningen för barn? De åker hyfsat obehindrat...

U

user166697

Guest
Tälta i Riksgränsen?
KarinLager sa:
Kul tråd, min man tältade i riksgränsen för massa år sedan och pratar fortfarande om det. Sugen på att ta tåget upp från södra Sverige med man och två barn, sju och nio år. Tveksamt om jag orkar med tält dock. Vilket annat boende är billigast/mest prisvärt? Funkar skidåkningen för barn? De åker hyfsat obehindrat...
Turiststationen i katterjåkk har billiga rum, enkelt och mysigt boende. Fin relax byggd. Lite svårt att få tag i lediga rum bara men går ibland.

Man hamnar ju lite off mot hotellet osv gällande afterski, partaj etc men de går lift upp från katterjåkk så man behöver inte köra bil till gränsen.

5 min promenad så har man restaurang och affär

TommyVince

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Tack för alla svar på denna tråd. Jag testade i helgen att tälta strax bakom ICA (sett på bilden ner till höger). Skulle tro att det är på gränsen för att man efter tid skulle få någon kommentar, men jag stannade bara en natt och behövde lite lä från nattens stormblåst. Dessutom fick jag lite godkännande från hotellet.

Tråkigt nog erbjöd campingen inga tältplatser vintertid. Heller inte tillgång till servicerum. Anledningen har jag ingen aning om. Men hotellet erbjöd bastu och dusch för 50 kr. Tyckte att det var värt det då man får en ren och torr handduk med.

Överlag skulle jag säga att det inte är några större problem att tälta i Riksgränsen och ändå har bra tillgång till värme och faciliteter utöver allt annat man vill ha i skidväg. Folket är väldigt sköna när det kommer till det mesta så länge det ligger i linje med skid- och skoteråkning.

TommyVince

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Rolig berättelse jag stötte på under tågresa hem. Ett tyskt par hade gett sig ut på upptäcksfärd för att hikea norska fjällen. Efter något överläggande så bestämde de sig för att inte ge sig ut på den fem dagar långa turen utan istället slå om till abisko och narvik dagsturer med övernattning. Väldigt bra kände jag. Då slapp fjällräddningen åka på en trip till. Hur som, de hade haft en del intressanta upplevelser när de testa sin utrustning.

3-säsongstält ventilerar friskt i vinterfjäll. Något som tydligen inte är jätteuppskattat när det kröp ner till -25. De försökte åtgärda det med att skotta över springorna. Dock visade det sig svårt att göra utan att snön lade sig mot förtältet och långsamt smälte och blötte ner allt, inklusive sovsäck och tysk.

De hade inte testat sovsäckarna tidigare och överraskades negativt med att behöva ha alla kläder på sig, inklusive dagens blöta för att försöka hålla värmen. Dessutom stoppade de ner huvet och försökte värma sovsäcken med andningen. Resultat var att säcken frös på insidan till morgonen. Var tydligen inte den bästa sömnen.

Efter samtalet är jag väldigt glad att de aldrig kom iväg på deras stora expedition. Och jag kan delge mig råden:

+ 4-säsongstält
+ testa din säck någon kväll innan så att du vet hur kallt du kan ta den. Tips: merinoullsliner. Hygieniskt och värmer förvånansvärt mycket.
+ andas inte ner i säcken. (Förslag på hur folk ska hålla näsan varm mottages förövrigt för framtida tips till tyskar)

Bizz

Medlem
Tälta i Riksgränsen?
Imponerande bump av en 16 år gammal tråd!
Men kul att höra att det går bra. Ska du tälta någon annanstans resten av nätterna? Ser du några problem med tältning flera dagar kombinerat med skidåkning på dagarna? Torkning av våta kläder? Stöldrisk under dagen? Blir det mycket packning med allt som behövs för att hålla värmen, smälta snö osv?

TommyVince

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Det är hos de gamla och visa man lär sig alla knepen antar jag!

Jag nöjer mig med två dagar skidor den här gången. Den bra sikten har gått från hela helgen till att flyttas fram hela tiden så jag kände att jag ville hem istället. Idag upplevde jag det som jag annars trodde var överdrivet gnäll på gränsen-plattljus. Men det är så sant som det är skrivet. Man kan inte urskilja stup från puckel om man så står 1 m från kanten. Nej just det, det var ingen kant utan bara helt platt. Ja, svåråkt helt enkelt.

Torkningen förblev största frågetecknet. Fler dagar så kan det bli ett problem. Men jag upplevde att alla merinoullsgrejer klarade sig enkelt. Hanskarna var kanske det som var svårast. Jag ställde faktiskt in pjäxor och handskar i bagageutrymmet på hotellet med skotork som jag pluggade in i det enda uttaget där. Utrymmet används för alla möjliga grupper och jag har inte haft några problem med att lämna väskor där under tidigare resor. Jag tror att man kan vara trygg med att grejerna är kvar. Ligger ett kollektivt intresse över att det funkar.

Som jag sa tidigare. Tror att de flesta är rätt sköna med allt skidfokuserat däruppe. Så jag tror att man kan lämna grejer i tältet utan att man får besök. Ju längre bort, mer avskilt, ju bättre. Jag tror skiers left från backen sett är bra då det är flackare och har mer plats mellan vägen och järnvägen. Om man inte vill ha så långt till afterskin det vill säga.

Vatten hämtas enklast på toaletter på hotellkomplexet. Det är där de flesta rör sig så man är välkommen att vara där.

Det blir en hel del packning! Jag fyllde 85 l och en 40 l skidväska. Men då hade jag allt ner till kök. Fördelaktligen så är man två som kan dela. Men ja. Man vill helst inte pulsa för långt genom snö utan pulka. Så man får välja avstånd själv. För min del var det ski in ski out. Och det finns ett par platser lite längre bort som skulle vara mer avskilda. Så det funkar absolut.

Senast ändrad:

J-P

Medlem
Tälta i Riksgränsen?
Tråkigt nog erbjöd campingen inga tältplatser vintertid. Heller inte tillgång till servicerum. Anledningen har jag ingen aning om.
Ingen tillgång till servicehus vintertid heller? Konstigt... Tänkte dra upp och tälta i gränsen slutet av mars så det var ju bra att man såg detta. Nån som vet mer?

arvidenglund

Ny medlem
Tälta i Riksgränsen?
Vi är också två ungdomar som tänkte tälta då det inte finns några lediga platser på vandrarhem, och man får inte tälta på campingen (vilket är konstigt tycker jag) men får man tälta uppe på fjället?

dr_cosmo

Aktiv medlem
Tälta i Riksgränsen?
Vi är också två ungdomar som tänkte tälta då det inte finns några lediga platser på vandrarhem, och man får inte tälta på campingen (vilket är konstigt tycker jag) men får man tälta uppe på fjället?
På fjället gäller allemansrätten så det borde gå bra så länge det är utanför skidområdet.
//R

ByB3rg

Aktiv medlem
Tälta i Riksgränsen?
och man får inte tälta på campingen (vilket är konstigt tycker jag) men får man tälta uppe på fjället?
Campingen är fylld med antingen husvagnar eller stora snöhögar. Så hade nog själv aldrig valt å tälta där.
Och sen alla skotrar som kör förbi i tid å otid.

Bättre plats brukar att vara mellan Ica å Niheuku. På nån platt plats!

Topp