Tänker Skistar lägga ner Åres skidområde på sikt?

Danil

Ny medlem
Nu står det alltså helt klart att Kabinen har gjort sitt, rivningslov är inlämnat. Tidigast till hösten och senast efter nästa säsong ska den ikoniska kabinbanan rivas.

Länk till Svt-inslag här.

Tidigare fanns planer på att ersätta denna men det tyckte skistar blev för dyrt, de har inte råd menar dem.
Den senaste halvårsrapporten visar dock annat, resultatet ökade med 27% jämfört med föregående år och under det senast rapporterade halvåret gjordes en vinst på 410 miljoner kronor.
Halvårsrapport finns att läsa här: https://www.skistar.com/sv/corporate/investerare/Finansiella-rapporter/

Tidigare har vi som åker ju fått tusenmetern nedmonterad utan ersättare och nu alltså den ståtliga kabinbanan. Säga vad man vill om dessa liftars kapacitet och ålder, det är likväl liftar som tillfört skidområdet möjligheter till åkning.

Skistar har inga planer på att ersätta någon av högszonsliftarna utan tycker att bytet av gondoler är tillräckligt för att täcka upp den förlorade kapaciteten (vilket det inte är kan jag meddela av egen erfarenhet).
I tidigare länkade inslag meddelas att det eventuellt kan bli nya liftar i lågzon på lång sikt. De tidigare aviserade investeringarna i liftar inför VM blev det ju heller inget av.

Frågan är nu vad ryker härnäst: tväråvalvet? Stendalen?
Skistar borde kunna kosta på att åtminstone ersätta de liftar de väljer att riva, inte minst med tanke på det kontinuerliga höjandet av liftkortspriserna. Det vore en rimlig nivå av respekt för deras gäster.

Jag tycker det är en oerhört tråkig utveckling i Sveriges största skidområde.

Hawk100

Aktiv medlem
Svar på rubriken är JA!
Målsättningen är enligt initierade källor att i snitt montera ner ner minst 1 lift per år och förhoppningen är att den långsamma takten ska göra att det inte blir så märkbart och därmed kommer protesterna att utebli! Att man börjar i högzon är för att flera av liftarna i lågzon automatiskt kommer att bli obrukbara i och med temperaturhöjningen som pågår och därmed kommer flera av de lägre liftarna kunna tas ur bruk med motiveringen att det är oanvändbara.....9

Anzom

Aktiv medlem
Med den insatsen som skrivs om ovan hade du kunnat bygga ett par liftar. Finns inte ord för hur man suger ut miljarder och sen inte har råd att investera i annat än hotell, barnområden och ny shopping. Är det ingen inom företaget/styrelsen som säger emot? Tänker Mats Årjes enbart på hur han ska finansiera en ny flygplats (!, hallå det är 2019!) i Sälen. Eller är han alltför involverad i att lösa OS till Sverigee att han helt tappat sitt huvudsakliga utvecklingsarbete.

Något är skevt i ledningen när man inte klarar av att snappa upp åsikter kring anläggningen som är så här tydliga. De hade kunnat bygga en lift enbart för goodwillens skull. Investera i en symbolisk lift i högzon, så hade de fått igen dem miljonerna i ökade intäkter. Men det är klart, liften ska investeras genom EU-bidrag. Sen är väl problemet inte enbart i Åre, i Hemsedal bygger man bort offpist genom att sätta upp lägenheter i sluttningarna.

bootfitta

Medlem
Skistar gör väl som vanligt och hoppas någon annan bygger liftarna åt dom, och sedan köper de för en spottstyver..

dallan

Medlem
Tycker sällan man hör om folk haft en bra vecka i Åre. Oftast är det vädret som folket ruttnar på, men sköter man inte om ortens liftsystem känns det som att det kan gå utför, är ändå det all shopping och annat kretsar kring. Eller har dom helt enkelt uppfattat att man inte åker skidor speciellt mycket längre, utan satsar på annan aktivitet.
Därav prioriterar andra investeringar?

Kaskar

Medlem
Vad jag har hört, och detta är rejäl hörsägen eftersom det var på afterski, att markägaren som arrenderar området inte är så sugen på att det ska byggas nya liftar...

Danil

Ny medlem
Kaskar sa:
Vad jag har hört, och detta är rejäl hörsägen eftersom det var på afterski, att markägaren som arrenderar området inte är så sugen på att det ska byggas nya liftar...
Har hört detta om området mellan Tege och Rödkullen, att markägare är de som stått ivägen för en ihopbyggnad av områdena.

Vet någon hur stor del av området/vilka delar som arrenderas?

Danil

Ny medlem
dallan sa:
Tycker sällan man hör om folk haft en bra vecka i Åre. Oftast är det vädret som folket ruttnar på, men sköter man inte om ortens liftsystem känns det som att det kan gå utför, är ändå det all shopping och annat kretsar kring. Eller har dom helt enkelt uppfattat att man inte åker skidor speciellt mycket längre, utan satsar på annan aktivitet.
Tveksamt, i senaste årsredovisningen visar deras statistik att såväl omsättning som antal skiddagar ökat de senaste åren, inte minst i Åre. Vet även att de nyligen hade rekord i antal skidåkare i systemet samtidigt.

Kanske ligger här en del av problemet, folk åker till Åre trots att skidområdet missköts.

Hawk100

Aktiv medlem
dallan sa:
Om det kan vara någon tröst så är det ju dessutom ofta rent djävulskt dåligt pistat i Åre, förutom det dåliga vädret, sjukt långa liftköer och allt färre liftar..... 😉

Senast ändrad:

Anna12

Ny medlem
Kan ni sluta prata strunt? Om nu Sverige får OS så är det ju i Åre de slpina grenarna kommer gå. Det är ingen som tänker lägga ner skidorten Åre.
Och beträffande vädret, har ni varit i Gränsen? Där kan det vara dåligt väder på riktigt. Åk dit, så kommer ni sen tycka att Åre har bra väder och är välpistat :)

Jag tillbringar ungefär hälften av min 70 skiddagar per säsong i Åre, fördelat över hela säsongen, och merparten av dagarna är det bra väder och inga köer. Undvik nyår, sportlov och påsk så slipper ni köer.

Och vad är ni för mesar som klagar på pistningen? En duktig skidåkare har kul oavsett underlaget. Och vad spelar pistningen för roll om ni åker off-pist?

Så sluta gnäll eller åk till en annan ort istället. Ingen tvingar er att vara i Åre.
Det lär vara väldigt många liftar och välpistat i Romme. Dit kan ni åka :)

dallan

Medlem
Anna12 sa:
Kan ni sluta prata strunt? Om nu Sverige får OS så är det ju i Åre de slpina grenarna kommer gå. Det är ingen som tänker lägga ner skidorten Åre.
Och beträffande vädret, har ni varit i Gränsen? Där kan det vara dåligt väder på riktigt. Åk dit, så kommer ni sen tycka att Åre har bra väder och är välpistat :)

Jag tillbringar ungefär hälften av min 70 skiddagar per säsong i Åre, fördelat över hela säsongen, och merparten av dagarna är det bra väder och inga köer. Undvik nyår, sportlov och påsk så slipper ni köer.

Och vad är ni för mesar som klagar på pistningen? En duktig skidåkare har kul oavsett underlaget. Och vad spelar pistningen för roll om ni åker off-pist?

Så sluta gnäll eller åk till en annan ort istället. Ingen tvingar er att vara i Åre.
Åker gärna till Romme :)
Klart en bra åkare har kul oavsett underlag, men det är roligare ju bättre det är, precis som lite folk kontra mycket, fint mot dåligt väder.

Biegg_Omai

Ny medlem
Skistar bryr sig bara om sin flygplats. Allt annat är lagt i den där påsen. Jag tror om vi tittar på samtliga anläggningar som Skistar äger ser vi några investeringar på liftsidan. Skistar är en väloljad maskin som vet hur ett företags ska styra för att maximera sina slantar....

enriico

Medlem
Det hoppas jag verkligen inte. Då riskerar våra "riktiga" fjäll att invaderas av nollåttor.

AndreasF

Ny medlem
Anna12 sa:
Fast för att genomföra ett OS så räcker det med två liftar (vm8:an och gondolen). Så det är knappast ett argument mot TS.

För egen del så påverkar inte en nedmontering av Kabinbanan min skidåkning. Däremot skulle en ersättningslift eller en ny lift på högzon addera värde till min åkning.

Jag tycker dock man ska kämpa att ha den kvar för det är en lift som gör att människor som inte åker skidor får tillgång till den vackra Åreskutan. Den är även ett landmärke och troligtvis väldigt viktig som marknadsföring för turismen i Åre.

bliparne

Ny medlem
Det märkligaste är att man efter rivning inte utan transport/"kunna" lite av systemet kan ta sig enkelt till toppen, vilket alla som är nya i ett skidområde vill göra. Fördelen blir väl att bussarna numer måste stanna vid vm8an (även om jag blir förvånad om dom gör det) och att skidåkarna än mer slipper glambyn. Nackdelen är att medtagna "barnvakter" som gjort Åre attraktivt för barnfamiljer inte längre kan ta sig upp till högzon och inte får ut något alls av berget man besöker.

Hawk100

Aktiv medlem
Anna12 sa:

Absolut rätt!! Det blir bara lättare och lättare att motivera varför man ska välja annan ort än Åre!!! 👍

bootfitta

Medlem
Anna12 sa:

Tycker senaste skid-VM visade med all önskvärd tydlighet att Åre inte är en bra ort för den typen av evenemang.

Tycker du borde testa att åka till Alperna och sedan jämföra med Åre...

Anna12 sa:
Grattis. Jag har bara ungefär 20 dagar i Åre per år. Jag har dock påfallande ofta "otur" med vädret.
Däremot håller jag med om köerna. Ganska sällan det är köer att tala om, bara man väljer rätt liftar vid rätt tillfälle. Och få ställen i Svergie pistar bättre även om jag tycker föregående säsong kändes slarvigare. Mer kraft på tävlingsbackarna och mindre på "pöbeln" eller bara nya förare som inte lärt sig?

Däremot är det faktiskt förbannat illa att det försvinner liftar utan planer på nya. Grymt vad jag saknat tusenmetern de två sista åren. Antalet besökare kommer att fortsätta öka eftersom man avser bygga fler boenden. Med en sänkt kapacitet och fler besökare förstår de flesta hur det blir med köandet. Dessutom tror jag Skistar blir förvånad hur snabbt och hårt pendeln kan slå åt andra hållet - mindre besökare - då folk inser hur mycket de får betala för köer. Lägg till en lågkonjunktur så ...

För mig blev detta beslutet avgörandet för att ta minst en skidvecka till i Alperna isf i Åre. Även troligt att det blir fler dagar i tex Kittel istället.

Super_G

Ny medlem
På något sätt kan jag ändå tycka det är bättre att köa i liften än att köa ner. Många ställen har ju på tok för effektiva liftar för åkytorna som finns att tillgå. Det är helt enkelt för många människor i Åre under de stora loven och det finns som sagt mängder med bra alternativ.

termons

Medlem
Öl priset är ju inte heller konkurrenskraftigt ;-)

Tycker det är ytterst konstigt att de monterat ner 1000m/kabinen utan någonsomhelst morot åt de som i förstahand uppskattar högzon.

Senast ändrad:

Jasperwijk

Medlem
Anna12 sa:

Senaste gången jag var i Åre var det nästintill orkan och ett tag var bara VM6an öppen. Dessutom har högzonen varit stängd varenda dag av de tre senaste veckorna jag besökt Åre. Av vad jag hört från andra är det rätt vanligt att högzonen är stängd. Men berätta gärna mer om hur bra vädret är i Åre. Personligen håller jag mig till skidorter där det inte hör till vardagen att liftar är stängda.

Hawk100

Aktiv medlem
gtagater sa:
Anna12 sa:

Senaste gången jag var i Åre var det nästintill orkan och ett tag var bara VM6an öppen. Dessutom har högzonen varit stängd varenda dag av de tre senaste veckorna jag besökt Åre. Av vad jag hört från andra är det rätt vanligt att högzonen är stängd. Men berätta gärna mer om hur bra vädret är i Åre. Personligen håller jag mig till skidorter där det inte hör till vardagen att liftar är stängda.
Precis!! Inget behov av liftar i högzon, eftersom de mest står stilla pga skitväder..... 😩

Ziggy23

Medlem
Måste bara säga att jag älskar Åre i all denna bitterhet. Såklart är jag inte naiv och inte ser brister (bevara Ullådalen och Kabinen), men oavsett har inte jag hittat något som slår Åre i Sverige. Ge mig exempel på perfekta skidorter! Undvik vecka 1, 9 och påsk så är köer ingen fara. Absolut, högzon är stängd p g a hårt väder ofta, face it Åre ligger utsatt för Atlantens oväder. Vet man var man ska leta finns det bra åkning oavsett och de dagar högzon levererar är det oslagbar liftnära offpist i Sverige.

Skistar är ett vinstdrivande börsnoterat bolag. Att driva Kabinen är tyvärr inte rationellt. Åre kommun däremot borde förstå att Kabinen är ett landmärke och ta över driften.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Ziggy23 sa:
Skistar är ett vinstdrivande börsnoterat bolag. Att driva Kabinen är tyvärr inte rationellt. Åre kommun däremot borde förstå att Kabinen är ett landmärke och ta över driften.
Nu låter du precis som Skistar. Någon annan ska betala för deras investeringar. Glesbygdsstöd, EU-bidrag, kommunen osv. Trots miljardvinster.

Ziggy23

Medlem
Anzom sa:
Ziggy23 sa:
Nu låter du precis som Skistar. Någon annan ska betala för deras investeringar. Glesbygdsstöd, EU-bidrag, kommunen osv. Trots miljardvinster.
Nja, är kanske lite otydlig. Står inte på SkiStars sida, menar bara att det är så det funkar. De har sin agenda för att öka aktieägarvärde (sen kanske de ska tänka mer på andra intressenter läs kunder än de verkar göra idag, vilket är en annan fråga). Jag vill ha kvar Kabinen och då är nog tyvärr kommunen som behöver lösa det.

Christiam

Medlem
Problemet är väl kanske att skistar inte behöver tänka på sina gäster, dom kommer ändå.
Fullpris på liftkort när 1/5 av nedfarterna är öppna - inga problem, folk betalar.
Prisökning på liftkort trots oförändrat eller försämrat med antal liftar - inga problem folk betalar.
Liftar står stilla - inga problem gästerna kommer nästa år igen.
Dålig service vid kontakt med kundtjänst och dylikt - inga problem gäster kommer nästa säsong igen.
Nu har jag inte besökt skistar på många år men detta är bilden jag har av skistar, och då även anledningen till att jag inte besöker dom.

Fatboy

Medlem
Christiam sa:
Problemet är väl kanske att skistar inte behöver tänka på sina gäster, dom kommer ändå.
Fullpris på liftkort när 1/5 av nedfarterna är öppna - inga problem, folk betalar.
Prisökning på liftkort trots oförändrat eller försämrat med antal liftar - inga problem folk betalar.
Dålig service vid kontakt med kundtjänst och dylikt - inga problem gäster kommer nästa säsong igen.
Nu har jag inte besökt skistar på många år men detta är bilden jag har av skistar, och då även anledningen till att jag inte besöker dom.
Det stora problemet med det är ju att skistar närmar sig monopol i Sverige vilket gör att dom kan hantera sina kunder sämre eftersom kunderna om dom inte är nöjda helt måste avstå skidåkning. Det som är trist med skistar är ju också att dom vill ha vinst och det gör man mest på det som är omkring backarna, badhus, resturanger osv. Lindvallen som exempel har ju fina lodger, badhus, bowling osv i väldigt hög klass men det matchar ju inte skidåkningen

gubbfan

Ny medlem
I diskussionen finns ännu ingen som ifrågasätt byggandet av kabinen överhuvud taget. När den byggdes var en av prioriteterna att den skulle synas från stora vägen och att den skulle vara handikapptillgänglig.
Att det fanns många motståndare som förstod det vansinniga läget ur vädersynpunkt tog beslutsfattarna ingen hänsyn till.
Facit har funnits från dag 1. Men typiskt svenskt. Det finns otaliga exempel på hur inkompetens styr över sunt förnuft.
Kabinbanan ligger på det olämpligaste stället på hela berget. Det finns väl ingen lift i hela världen som har så låg nyttjandegrad.
Bobbo Nordenskjöld gjorde en gång en dokumentär film om extrema miljöer där Åre kabinbana var en av de värsta ställen på jorden vad nedisning beträffar. Synd att filmen inte fick större spridning så att folk fick se hur tufft det kan vara på fjället
Vid ett filmat tillfälle var nedisningen på översta stöttan så omfattande att det krävdes helikopter för att sätta ner manskapet som skulle knacka is.
Sen kan man ha synpunkter om Skistar som företag och Åre som skidort. Men de som tycker och påstår att Åre är en topp ort har nog bara ett öga......
Självklart bör borttagna liftar ersättas med nya, speciellt 1000 metern.

Christiam

Medlem
Fatboy sa:
Christiam sa:
Det stora problemet med det är ju att skistar närmar sig monopol i Sverige vilket gör att dom kan hantera sina kunder sämre eftersom kunderna om dom inte är nöjda helt måste avstå skidåkning. Det som är trist med skistar är ju också att dom vill ha vinst och det gör man mest på det som är omkring backarna, badhus, resturanger osv. Lindvallen som exempel har ju fina lodger, badhus, bowling osv i väldigt hög klass men det matchar ju inte skidåkningen
Nja, flera år sedan skistar fick ”köpstopp” på anläggningar så någon monopol är det inte tal om. Däremot den största aktören och bland många fjällgäster är kunskapen så låg att de tror skistar är enda aktören.
Det finns anläggningar som lätt kan mäta sig med varje skistardestination men människan är bekväm av sig och väljer oftast det dom redan provat.
Skistar har skapat anläggningar där du inte ens behöver gilla att åka skidor för att ändå gärna besök. Åre är ju ett bra exempel på det.
Blir väldigt tråkigt i Nuolja om du inte åker skidor : )

Oavsett måste jag säga att skistar gjort det bra utifrån ekonomisk aspekt.
Inte för gästerna, utan för ägarna : )
Fatboy, insåg nu att jag typ upprepar det du skrev... så kan det bli.

Hawk100

Aktiv medlem
Ziggy23 sa:
Anzom sa:
Ziggy23 sa:
Nja, är kanske lite otydlig. Står inte på SkiStars sida, menar bara att det är så det funkar. De har sin agenda för att öka aktieägarvärde (sen kanske de ska tänka mer på andra intressenter läs kunder än de verkar göra idag, vilket är en annan fråga). Jag vill ha kvar Kabinen och då är nog tyvärr kommunen som behöver lösa det.
Hmmmm......
Åre kommun är väl inte direkt känd för att ha Sveriges bästa ekonomi eller lägsta kommunalskatt redan som det är? Tvivlar på att den skulle bli bättre/lägre av att ta över en lift som Skistar tydligen bedömt olönsam. Dessutom så lär väl Skistar då vilja ha riktigt bra betalt för att släppa marken där de hade tänkt bygga någon typ av stort komplex vilket jag förutsätter är för att tjäna bra med pengar....

Ziggy23

Medlem
Hawk100 sa:
Ziggy23 sa:
Anzom sa:
Hmmmm......
Åre kommun är väl inte direkt känd för att ha Sveriges bästa ekonomi eller lägsta kommunalskatt redan som det är? Tvivlar på att den skulle bli bättre/lägre av att ta över en lift som Skistar tydligen bedömt olönsam. Dessutom så lär väl Skistar då vilja ha riktigt bra betalt för att släppa marken där de hade tänkt bygga någon typ av stort komplex vilket jag förutsätter är för att tjäna bra med pengar....
...och då är den nog tyvärr ett minne blott.

Skrev egentligen det första inlägget då det bara klagades på allt och alla i Åre (SkiStar, väder, service, drift etc). Tycker inte det är en rättvis bild. Åre har sina för och nackdelar, men vilken ort har inte det. Har upplevt många av mina bästa dagar runt Skutan.

Åre är speciellt.
Å speciellt är att det i princip aldrig är några köer i Duved under "högtrycken" dvs v.9, påsk osv.
Senast bevisat v.9 i år då jag stod 45 min i kö nere vid VM8:an.
Tog ett åk i Gästrappet (...fullsmockat!) och hoppade sen i bilen och for till Duved.
Där var det bara att åka opp och ner så mycket man bara ville utan några som helst nämnvärda köer.

Fascinerande att folk är som flugor.
Finns det mycket folk nånstans så fylls det bara på mera... ;)

Men förr eller senare får nog Skistar ta sig en funderare.
Man behöver inte vara kärnfysiker för att räkna ut att det inte riktigt är till "kundernas" fördel att ständigt bygga ut bäddkapaciteten utan att tänka på att samtidigt planera mer liftar/pister.

Hawk100

Aktiv medlem
Telemarksystems sa:
Åre är speciellt.
Å speciellt är att det i princip aldrig är några köer i Duved under "högtrycken" dvs v.9, påsk osv.
Senast bevisat v.9 i år då jag stod 45 min i kö nere vid VM8:an.
Tog ett åk i Gästrappet (...fullsmockat!) och hoppade sen i bilen och for till Duved.
Där var det bara att åka opp och ner så mycket man bara ville utan några som helst nämnvärda köer.

Fascinerande att folk är som flugor.
Finns det mycket folk nånstans så fylls det bara på mera... ;)

Men förr eller senare får nog Skistar ta sig en funderare.
Man behöver inte vara kärnfysiker för att räkna ut att det inte riktigt är till "kundernas" fördel att ständigt bygga ut bäddkapaciteten utan att tänka på att samtidigt planera mer liftar/pister.
Nja.....
Jag var i Duved/Tege v 9 och i Duved var det allt rätt mycket köer också flera av dagarna, men i jämförelse med hur det var i Åre samtidigt såg det närmast folktomt ut som vid ett Ebolautbrott....
Köerna i Åre såg ut som om det var en gratiskonsert med alla Spotifys toppartister på en gång!! 😩
Vill man slippa liftköer v 9 så är det nog anläggningar som Kläppen man får välja med stor liftkapacitet och relativt få ”dagsgäster”. Men då får man ju inte någon högzon som i Åre. (Nu var ju HZ iofs stängd i stort sett hela sportlovsveckan, så inte ens den fick man njuta av...... 🤔)

lamboren

Medlem
gubbfan sa:
I diskussionen finns ännu ingen som ifrågasätt byggandet av kabinen överhuvud taget. När den byggdes var en av prioriteterna att den skulle synas från stora vägen och att den skulle vara handikapptillgänglig.
Att det fanns många motståndare som förstod det vansinniga läget ur vädersynpunkt tog beslutsfattarna ingen hänsyn till.
Facit har funnits från dag 1. Men typiskt svenskt. Det finns otaliga exempel på hur inkompetens styr över sunt förnuft.
Kabinbanan ligger på det olämpligaste stället på hela berget. Det finns väl ingen lift i hela världen som har så låg nyttjandegrad.
Bobbo Nordenskjöld gjorde en gång en dokumentär film om extrema miljöer där Åre kabinbana var en av de värsta ställen på jorden vad nedisning beträffar. Synd att filmen inte fick större spridning så att folk fick se hur tufft det kan vara på fjället
Vid ett filmat tillfälle var nedisningen på översta stöttan så omfattande att det krävdes helikopter för att sätta ner manskapet som skulle knacka is.
Sen kan man ha synpunkter om Skistar som företag och Åre som skidort. Men de som tycker och påstår att Åre är en topp ort har nog bara ett öga......
Självklart bör borttagna liftar ersättas med nya, speciellt 1000 metern.
Kabinens läge är ju en klassiker (kanske har detta varit en tidsfråga när marken för dalstation blivit mer och mer väderfull) men jag kommer sakna den. Men jag saknar 1000 metern mycket mer - liksom många andra här. 1 eller 2 nya liftar i det området skulle vara ett jättelyft.
Jag tror att Skistar-Åre i långa loppet förlorar på att inte upprätthålla högzon och tillgång till mer avancerad liftnära offpist-åkning. Även om inte alla utnyttjar möjligheterna så tror jag Åres dragningskraft kommer minska om duktiga åkare slutar åka hit - många vill upprätthålla imagen och åka dit de duktiga åkarna finns, även om äventyrsbad, spa och finrestauranger är där man spenderar tiden...

Senast ändrad:

Danil

Ny medlem
gubbfan sa:
När den nu ska rivas finns ju möjligheten att göra om och göra rätt. Planen var ju tidigare en gondolbana från byn upp på skutan, denna skulle som jag uppfattade också ha olika mellanstationer för att kunna vända gondolerna halvvägs upp på berget vid hård vind.

Det finns ju dessutom gondolliftar med 2 vajrar (funitel tror jag de heter) som ska klara högre vindhastigheter.
En ny bättre lösning hade gått att få till om skistar bara ville.

Kaskar

Medlem
Danil sa:
gubbfan sa:
När den nu ska rivas finns ju möjligheten att göra om och göra rätt. Planen var ju tidigare en gondolbana från byn upp på skutan, denna skulle som jag uppfattade också ha olika mellanstationer för att kunna vända gondolerna halvvägs upp på berget vid hård vind.

Det finns ju dessutom gondolliftar med 2 vajrar (funitel tror jag de heter) som ska klara högre vindhastigheter.
En ny bättre lösning hade gått att få till om skistar bara ville.
Det jag hörde var en gondol från byn-hummeln-tusen-toppen. Som ju hade varit klockrent.
Men det kommer ju inte att gå att bygga någon ny lift från kabinbanans utgångspunkt då det blir ett hotell där...

Danil

Ny medlem
Det jag undrar är om skistar (och åre som destination) har funderat över vilken påverkan detta har på Åre som varumärke. Kabinbanan har ju, inte minst sommartid, varit en attraktion i sig själv samt ett landmärke. Den finns ju med i otaliga bilder och är en viktig del av byns och skistars marknadsföring.

Att åka vm8:an + Gondol är ju inte samma upplevelse och dessutom så går denna väg upp på skutan från centralt i byn.

Jag tycker det är otroligt tråkigt och har som tidigare boende i jämtland flera gånger åkt kabinen med besökande bekanta som tyckt detta varit en trevlig upplevelse.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp