Tänker Skistar lägga ner Åres skidområde på sikt?

dallan

Medlem
Tanken är kanske att gynna skidbranschen i stort (OBS! Konspirationsteori)

Man ska skapa långa köer så folket ska få ta sig en god titt på alla andras gear i liftkön, och därav bli mer shoppingsugna och köpa mer prylar. Inte helt omöjligt.

pd

Aktiv medlem
Ledighetskommiten sa:
Jag tycker även det är intressant med informationen kring priser kontra antal nedfarter och åkyta.
Fast de siffrorna får jag inte riktigt ihop med verkligheten.

"I Åre har antalet nedfarter minskat sedan 2010 från 101 till 89 och den preparerade åkytan har minskat från 4,5 miljoner kvadratmeter 2010 till 3,3 miljoner 2017. Antalet skiddagar i Åre - en skiddag är en dags skidåkning – har samtidigt ökat med 10 procent till 1,17 miljoner."

Att skiddagarna har ökat med 10 % verkar rimligt och hur man räknar nedfarter är alltid intressant. Men att den preparerade åkytan skulle ha minskat med 25 % stämmer inte med min bild.

Hawk100

Aktiv medlem
pd sa:
Ledighetskommiten sa:
Jag tycker även det är intressant med informationen kring priser kontra antal nedfarter och åkyta.

"I Åre har antalet nedfarter minskat sedan 2010 från 101 till 89 och den preparerade åkytan har minskat från 4,5 miljoner kvadratmeter 2010 till 3,3 miljoner 2017. Antalet skiddagar i Åre - en skiddag är en dags skidåkning – har samtidigt ökat med 10 procent till 1,17 miljoner."

Att skiddagarna har ökat med 10 % verkar rimligt och hur man räknar nedfarter är alltid intressant. Men att den preparerade åkytan skulle ha minskat med 25 % stämmer inte med min bild.
Nä, för preparera åkytan har de ju aldrig gjort i Åre! Så hur skulle den då kunna minska???? 🤔

Anzom

Aktiv medlem
pd sa:
Ledighetskommiten sa:

Kan nog finnas flera anledningar. Typ man preparerar inte gamla slalombacken, gjorde man väl tidigare? Alla backar kanske inte körs igenom varje natt.

Spännande med ny VD för Skistar. Får hoppas på någon som vill fokusera mer på kärnprodukten- flygplatser.

lamboren

Medlem
Senast ändrad:

tallhage

Medlem
Om ni kollar på filmklippet på den här länken så framgår det ganska tydligt från vad Jonas Bauer (destinationschef Sälen) säger, hur Skistar ser på sin produkt

lamboren

Medlem
”...natursnö är ett jättetrevligt och roligt komplement till kanonsnö...”:oops:
Är väl så att vi har olika världsbilder

Grattis. Jag har bara ungefär 20 dagar i Åre per år. Jag har dock påfallande ofta "otur" med vädret.
Däremot håller jag med om köerna. Ganska sällan det är köer att tala om, bara man väljer rätt liftar vid rätt tillfälle. Och få ställen i Svergie pistar bättre även om jag tycker föregående säsong kändes slarvigare. Mer kraft på tävlingsbackarna och mindre på "pöbeln" eller bara nya förare som inte lärt sig?

Däremot är det faktiskt förbannat illa att det försvinner liftar utan planer på nya. Grymt vad jag saknat tusenmetern de två sista åren. Antalet besökare kommer att fortsätta öka eftersom man avser bygga fler boenden. Med en sänkt kapacitet och fler besökare förstår de flesta hur det blir med köandet. Dessutom tror jag Skistar blir förvånad hur snabbt och hårt pendeln kan slå åt andra hållet - mindre besökare - då folk inser hur mycket de får betala för köer. Lägg till en lågkonjunktur så ...

För mig blev detta beslutet avgörandet för att ta minst en skidvecka till i Alperna isf i Åre. Även troligt att det blir fler dagar i tex Kittel istället.
Om nu Skistar tycker det är för dyrt att ersätta nedmonterade liftar kan dom väl investera i en gammal begagnad släplift vid gamla Tusenmetern åtminståne.

Danil

Medlem
Nu finns det visst en namninsamling för att rädda kaninen, tveksamt om det är något som ger effekt då beslut redan är taget men kan väl bara en markering i alla fall.

TompeSpeedy

Medlem
Fick svar på min fundering om kabinbanan är pensionerad.
I appen står det "Tillfälligt stängd" :)

Kanske inte ska börja gnälla nu, men börjar faktiskt ångra att jag bokade Åre. Det vara några år sen jag var där sist, men det verkar inte som det har blivit fler liftar sen sist. Lite snabbt tänker man Åre är bäst vi åker dit, men får väl utvärdera vecka 8 och återkomma.

Grisen i säcken?

jollyroger

Ny medlem
Skistar är den sämsta tänkbara ägaren till liftsystemt i Åre. Färre liftar, högre pris på liftkort, det är utsugning av alla som kommer dit och utnyttjande av Åre som ort men ingen utveckling, folk kommer ändå, ännu... Varför gör de detta, bygga flygplats i Sälen och kabinbana i en liten ort i alperna.
Jag hatar Skistar och drömmer om att någon ny ägare tar över liftsystemet i Åre och bygger ut det på motsvarande sätt som de orter i alperna gör som man vill konkurrera med!

zerode

Aktiv medlem
Anledningen till att kabin står just nu, är vädret, och hur mycket man än ogillar Skistar, så kan de inte rå på vädretsmakter. Sen om det blir fint en dag, så är det tyvärr inte så enkelt att man bara trycker på start, så kör allt igång, tyvärr det heller.
Nu skall jag inte försvara Skistar, men ibland är det inte deras fel alltid

Skistar har nog gjort alla rätt som företag och maximerat vinsten för dess ägare. De konkurrerar mot vädrets makter, kronkurser och konjunkturen. Eftersom dom är helt dominerande på hemmaplan så borde ett stort köp i Europa eller USA vara nästa steg.
Enskilda destinationer som Åre spelar mindre roll i den större planen. Det som kan hjälpa Åre är en stark destinationschef som krigar till sig investeringar som annars skulle landat någon annanstans (Sälen) eller en VD som älskar Åre.

Ziggy23

Medlem
Om jag inte drömmer stod det i Vinterns upplaga av Åre-magasin att det planeras en släplift på ungefär samma plats, men ändå upp till kabinplatån. Extra stora hjul för att hålla för det hårda klimatet. Är det någon som vet något mer?

porschepake

Ny medlem
Har starka känslor för Åre efter att på 90-talet gjort 5 säsonger där, varav drygt 3 år som fast boende. Så tråkigt att SkiStar förstör Åre, var där förra vintern och prisläget motsvarar inte vad som levereras. Åker sen många år ner till ett mindre system i Schweiz (Scoul-Tarasp), och det blir totalt sett inte dyrare än att vara i Åre. Har också säsongskort i Romme då jag bor ganska nära och de ofta lyckas leverera bra åkning trots väderförhållanden. PS Tycker även Sälen försämrats mycket vad gäller pistpreparering senaste åren. DS

Har varit i Åre flera år vid nyår och det har ju aldrig blivit bra, så i år blev nog sista gången. Förstår att de inte rår på vädret, men man kunde ju kanske bygga liftar som klarar lite väder? Typ fler korta släpliftar i lågzon? I år hade vi hyrt dyrt boende precis vid VM8:an för att få ski in ski out, vilket jag prioriterar högt på grund av små barn som gärna vill hem och äta lunch, Men det var ju en katastrofalt dålig plan eftersom VM8:an stod still under 75 procent av tiden vi var där.... hade ju varit fint med en liten släplift under stolliften, men jag antar att det skulle bli för trångt med tanke på att backarna går över E14. Dessutom känns systemet så dåligt planerat. Tidvis var det bara öppet i Rödkullen och i VM6:an, med abnorma köer på båda ställena. Och för att ta sig emellan de två platserna var man tvingen att använda underdimensionerade Bräckeliften vilket gjorde tillvaron hopplös för de som ville åka park. Fick så otroligt mycket mer åkning under sportlovsveckan i Björnrike 2019, där var knappt några köer trots högsäsong. Och högzon var ju för övrigt inte i närheten av att vara öppet. MEN, till Åres försvar, en av de få dagarna under veckan med kvälsskidåkning var ju faktiskt World Cup-backen öppen för allmänheten, och vilken åning, vilken backe. Helt underbart. Men det blev dyra åk...

Kaskar

Medlem
Åres utmaning är ju att så många liftar går upp i högzon. Samt att svenska fjäll blåser det på.
vind plus lift är en jävligt dålig kombo. Alternativet är ju att ha fler liftar i lågzon/skog som inte påverkas lika mycket av vinden.

Men jag vet inte var det skulle vara.
Mellan WorldCup och VM8an? Lycka till att sälja in det hos stugägarna på Slalomvägen.
mellan Sadeln och Tott? Hade det gått så hade det nog redan funnits liftar där.

Svaret är nog att fylla igen bäcken under östra ravin och dra en lift upp mot tusen eller skiers right från fjällgårdsexpressen.
Jag skickar ett förslag till markägarna så får vi se om de godkänner bygglov...

Hawk100

Aktiv medlem
Har varit i Åre flera år vid nyår och det har ju aldrig blivit bra, så i år blev nog sista gången. Förstår att de inte rår på vädret, men man kunde ju kanske bygga liftar som klarar lite väder? Typ fler korta släpliftar i lågzon? I år hade vi hyrt dyrt boende precis vid VM8:an för att få ski in ski out, vilket jag prioriterar högt på grund av små barn som gärna vill hem och äta lunch, Men det var ju en katastrofalt dålig plan eftersom VM8:an stod still under 75 procent av tiden vi var där.... hade ju varit fint med en liten släplift under stolliften, men jag antar att det skulle bli för trångt med tanke på att backarna går över E14. Dessutom känns systemet så dåligt planerat. Tidvis var det bara öppet i Rödkullen och i VM6:an, med abnorma köer på båda ställena. Och för att ta sig emellan de två platserna var man tvingen att använda underdimensionerade Bräckeliften vilket gjorde tillvaron hopplös för de som ville åka park. Fick så otroligt mycket mer åkning under sportlovsveckan i Björnrike 2019, där var knappt några köer trots högsäsong. Och högzon var ju för övrigt inte i närheten av att vara öppet. MEN, till Åres försvar, en av de få dagarna under veckan med kvälsskidåkning var ju faktiskt World Cup-backen öppen för allmänheten, och vilken åning, vilken backe. Helt underbart. Men det blev dyra åk...
Välkommen till Kläppen istället!
Bra preparerat, korta eller obefintliga köer, grym park, god mat (om man väljer rätt ställe) och ingen högzon..... ;)

westlund

Ny medlem
Väldigt intressant tråd att läsa.

Tusenmetersliften var fantastiskt för en lik mig som spenderar andra delarna av april framtill stängning uppe i Åre. Det gav en fantastisk möjlighet att kunna variera mellan tväråvalvet och backarna ner mot tusenmetersliften utan att behöva åka ner till gondolen och ta av sig skidorna. Väljer man nu att åka ner där tusenmetersliften tidigare fanns, hamnar man ju till och med nere vid VM-8 om man vill ta sig upp till kabinplatån igen. Otroligt märkligt beslut att inte ersätta den med tanke på att man börjar satsa på senveckorna nu när Åre sessions har funnits ett tag och att folk börjar inse hur härliga veckorna är i slutet av säsongen. Med detta sagt är det ju högzon som gäller (i slutet av säsongen) och oftast håller att åka i intill mitten av maj.

Uppdatering kring snöläget här uppe baserat på era tidigare spekulationer. Senast det var så mycket snö som det är här uppe just nu var 1975. Ryktas om att det är 15 meters snödjup i tusenmetersdalen. 😉

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp