Tävling Mest skidor - minst utsläpp

ville-vessla

Ny medlem
Existerar växthuseffekten? Svar ja, (skulle inte gå att bo på jorden annars) ,
men det får ni diskutera på en annan tråd. Här handlar det om att åka skidor utan att bidra till jordens uppvärmning.

Reglerna är enkla: Åk så mycket skidor du kan - förbruka så lite koldioxid som möjligt.
(Hints, tåg är bättre än bil, buss är bättre än flyg, fyra i bilen är bättre än två, om du flyger - var borta länge)

Så hur gör du?
Jo, tänk apk på systemet - fast tvärtom. Förbrukad koldioxid genom skiddagar ju lägre siffra, desto gladare ska du vara.
Exempel: Jag åker till Andermatt på en två veckors skidresa.
Kollar upp vad flygresan drar per skalle på:

http://sasems.port.se/Emissioncalc.cfm?sid=calculate

(Vilken flygplanstyp är inte så noga, så exakta är vi inte)
Flyget drar 270 kg tur och retur. Sen lägger jag på bussarna jag åker:
Kollar upp det på,

http://www.sj.se/sj/jsp/polopoly.jsp?d=280&l=sv

(som sagt, vi behöver inte vara så känsliga på att alla decimaler stämmer)
får med mig tio kilo växthusgas till. Det ger siffran 280, delar med 12 skiddagar vilket ger 23 kg koldioxid per dag. Inte så där alldeles lysande.

Nenne har redovisat sin skidåkning på annan plats på forumet:
Han går till kastrup,(hoppas han bor i Skåne), flyger till Zurich, och går sedan vidare till Engelberg. Nenne räknar med 100 skiddagar i vinter. Flygningen gick på 260, dela med 100, och han får 2,6 kg per skiddag.
Misstänker att det är en väldigt bra siffra, och så fick han ju riktigt bra benträning också!

Heliskiing? - En liter flygfotogen innehåller ca 3 kg CO. Fråga hur mycket soppa som går åt. Alltså 3 ggr soppa = utsläpp. Någon kanske vet förbrukningen per timme?

Än så länge bryr vi oss bara om resor. I brist på sätt att räkna antar vi att alla pistmaskiner kör på biogas och att elen i liftarna bara kommer från vindkraft.

Allteftersom vi får in beräkningar är det bara att planka andras.
Är ni med?

Senast ändrad:

Koppelman

Ny medlem
bra idé. Bra läsning med tanke på att jag har prov i Naturkunskap A ozonlagret/växthuseffekten/försurning imorgon :)

Koppelman

Ny medlem
Alla borde, speciellt vi som älskar snön, det är ju den som kommer försvinna, eller ja minska.

Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Jag ska se om jag inte kan få tag i lite uppgifter om elförbrukning på liftar och bränsleåtgång på pistmaskiner, skotrar och bilar för skidanläggningar. Det känns ganska viktigt, jag är låst till Åre i vinter och behöver då inte köra bil en meter för att kunna åka skidor, mina värden blir alltså extremt låga men jag misstänker att med riktiga uppgifter från skidanläggningarna så kommer värdet att stiga i alla fall en aning.

Senast ändrad:

Mattias-J

Ny medlem
Har nu hunnit räkna ut mina utsläpp för flygresan till och från calgary:
Flyg= 1341kg CO2 (tur och retur)
Transfer= La på 10kg för transfern till och från flygplats.

Det blir tot. 1351kg CO2
Delar på 140 skiddagar och då blir det 9,65kg /skiddag.

Då har jag alltså inte räknat med liftar, bussar och bilar på plats i Fernie.
Kompenserar det lite med att jag går till jobbet här hemma =)

Senast ändrad:
D

dutchess

Guest
åh,greit! jag är med
Kul metod att bli insatt i saker och ting

Senast ändrad:

ville-vessla

Ny medlem
Ställning:
1. Nenne - 2,6 kg (Innan några priser delas ut måste han berätta om sina fotvandringar)
2. Mattie 9,7. 140 skiddagar är mycket, varje dag du latar dig kommer du sjunka på listan

Räkna med att reglerna ändras under tävlingens gång, i sann friåkningsanda.

Irra

Ny medlem
tåg är bättre än bil ,,??rätta mig om jag har fel mend et är väl ändå tvärtom, man har ju börjat lasta och skicka via lastbilar nu istället för tåg för attt dem släpper ut mindre

H

Hasse

Guest
Har inte räknat då. Men Borlänge-Andermatt med bil (190 mil) Själv i bilen, hade köpte utsläpps rätt(bara en sån sak) Kommer åka skidor 5 dagar i veckan tills 29 april här nere. Någon som orkar räkna ut då?

//H

Ps. Sen blir det ju gränsen en månad oxå. Men det vill jag inte vara med på för då är det mycket skoter och hleiskiing så... Ds.

ville-vessla

Ny medlem
Hasse;
Bilresan drar iväg på ca 340 kg enkel. Räknar på 100 skiddagar och du landar på
knappa, 7 kilo per lycklig skiddag.

Pallplats, men med tanke på heliskiingen blir det nog tröstpris för dig, Hasse.
Du kanske får dra av för usläppsrätterna? Köp dig fri.

Då vet vi det; - Mälardalen - alperna tur och retur med bil ger 700 kilo.

Irra;
Det där har du fattat fel. Bilar går på bensin.

H

Hasse

Guest
Har ju utsläppsrätt på 1 ton så. Funderar bara på hur mycket jag behöver till gränsen sen då...

//H

ville-vessla

Ny medlem
Hasse, du kan räkna 300 kilo CO i timmen för helikoptern, är ni fem, 60 kg per flygtimme och person. ( Kan halveras om koptern kör två gäng) Allt enligt Kallax.

Roof

Ny medlem
Irra sa:
tåg är bättre än bil ,,??rätta mig om jag har fel mend et är väl ändå tvärtom, man har ju börjat lasta och skicka via lastbilar nu istället för tåg för attt dem släpper ut mindre
hmmmm.....

ja du har fel

H

Hasse

Guest
Oki då så får man köpa på sig 1 ton rätt till då.. Eller mer blir det ju. Ska ju ta mig upp oxå...

//H

P

pizzaaugust

Guest
åker kollektivt / buss varje dag til skolan och buss annars också så ofta som möjligt.
skidor så ofta ja kan;)

AbsolutIggy

Ny medlem
För den som är interesserad: 1 kg Koldioxid motsvarar ca. 550 l gas. Det blir mer om man räknar med att temperaturen på utsläppen är högre än 25°C.

(jaja offtopic jag vet, men jag studerar kemi..)

mans1

Ny medlem
jag åker buss till och från bjursås, det är ca 2 mil dit och jag åker nästan varje helg från jul till påsk. kan någon räkna ut det

G

George_Hagi

Guest
11 dagar i whistler med flyg, känns som jag får gå å ställa mig i skamvrån med en gång....

wuchi

Ny medlem
jag borde nog hamna rätt bra på listan. åkte tåg upp till åre och ska åka ca 5 månader skidor. behöver inget färdmedel fram till liften.

H

Hasse

Guest
wuchi: Kom ihåg att du måste räkna med dom gånger du åker hemm oxå. Du har ju redan varit hem en gång så...

Mattias-J

Ny medlem
Ja, vi måste klargöra reglerna lite.
För att de ska kunna ändras måste iaf. några vara fastställda från början...

Hursomhelst hamnar jag förmodligen nånstans mellan 13kg och 9,7 kg CO2 /skiddag om jag räknar med att jag åker mellan 100-140 dagar under mina fem månader som dagdrivare.

/M

PeAC

Ny medlem
185.4 kg/passenger för flyg från Skavsta till Milano
7.21 kg för bussresan från Milano till Gressoney St. Jean
133 skiddagar/klätterdagar
1.45 CO2 / dag

(då är ingen hemresa inräknad men vet inte om jag ska hem)

Senast ändrad:
B

BigAir

Guest
Shit, vad krångligt att räkna.
Ska försöka göra det ändå..

JakobJ

Medlem
bakgården, jättelite bränsle för att bygga allt med traktorn . tillgång till bigjump och rails

ville-vessla

Ny medlem
OK, på begäran, jag ska läsa några rader ur regelboken.

Skiddag = dag man åker skidor.
Jibba en dag i Hammarbybacken,gå en alpin tur med skidor på anmarschen eller skejta upp på ett fjäll. Och givetvis allting däremellan.

Vilken koldioxidförbrukning ska jag räkna med?
Räkna dina resor.
Varför bara resorna? Därför att de går att räkna på...
Centralbyrakraten har lovat komma in med en förbrukning för liftanläggning. Det blir en schablon, x kilo för en dag i lift, oavsett hur stort systemet är.

Vilka resor ska jag räkna in? De resor som kommer av att du vill åka skidor.
Exempel, Jag jobbar säsong i norra norrland. Mycket talar för att jag inte skulle valt att bo i denna lilla by, om det inte vore för skidåkningen. Någon gång varje säsong åker jag söderöver för att hälsa på släkt och vänner. Solklar skidresa -även om jag åker från skidåkning. (se hasses kommentar)

Mans, 2 kg per skiddag för bussen. Det dubbla omni åker två i en bil.
Hagi; runt 75 kg per skiddag
Wuchi; Du kan göra 10 hemresor med tåget, och hamnar ändå på 100 g per skiddag.

Aktuell ställning
1. Wuchi 0,01
2. Mans 2,0
3. Nenne 2,6
4. Hasse 7,0
5. Mattie 9,7
6. Hagi 75

Är det orättvist? Javisst, mycket. Alla som åker skidor nära hemmet gynnas ofantligt.
Mitt förslag är att vi lottar ut priserna bland alla som deltar.

Senast ändrad:

Jarle

Ny medlem
Känns som att jag ligger risigt till.

Utgångspunkt: säg göteborg

3 dagar hafjell - resa med full dubbeldeckarbuss
7 dagar hemsedal - resa med halvfull buss
3 veckor funäs - resa med bil, 2 personer (massa + för skoterresor och frakt till och från skarven på sm)
8 dagar österrike - resa med full buss, olika system varje dag, restid 25-80 min.

ev. resor
spontana hemskedal resor (bil)
1 vecka kittel (bil eller flyg)
gränsen (tåg)
stryn (bil)

Sista plats?

Senast ändrad:

wuchi

Ny medlem
Hasse sa:
wuchi: Kom ihåg att du måste räkna med dom gånger du åker hemm oxå. Du har ju redan varit hem en gång så...
fan hasse ibland är du lite läbbig. hur visste du det?

ok. har åkt hem tur&retur med tåg till sthlm en gång. då kanske jag inte ligger så bra till längre. dock ska jag inte hem ingen förens skidsäsongen är över.

Då har jag gjort en djupdykning i skidanläggningarns utsläpp CO2. Genom att titta i SkiStars årsredovisning 2004-2005 fick jag fram att hela koncernen hade ett årligt utsläpp på 3356 ton (de minskade faktiskt sina utsläpp från tidigare år, tummen upp!). Detta rapporterade de till ett miljöindex som försäkringsbolaget Folksam för över börsnoterade företag. De slog ut denna siffra över antal omsatta miljoner och fick då fram värdet 3.4 ton/omsatta miljoner kronor.

Jag tog då omsättningen från de enskilda anläggningarna SkiStar hade vid det tillfället, Åre, Sälen, Vemdalen och Hemsedal och gångrade det med 3.4 för att få fram vad de enskilda skidanläggningarna släppte ut.

Sedan tittade jag på antalet skiddagar för varje anläggning och delade det med antalet kg utsläppt CO2. Då får vi fram det värde som man som enskild person är medskyldig till att skidanläggningen släpper ut.

Resultatet blev följande (presenterat i antal kg utsläppt CO2 per skiddag):

Åre: 0,98
Hemsedal: 1,15
Sälen: 1,07
Vemdalen: 0,58

Så jag föreslår att schablonvärdet för liftbunden skidåkning blir 1 kg/skiddag.

Senast ändrad:

ville-vessla

Ny medlem
Bra jobbat CB, då bestämmer vi 1 kg per dag i liften. (ny tabell kommer)

Några schabloner:
Bil 2 kg per mil och bil
Buss ca 0,5 kg per mil. ( Halvfull buss)
Tåg - försumbara utsläpp.
Skoter: (tvåtaktare) 1 kg per mil och skoter

Telecarve

Ny medlem
Oslo-Hemsedal 1 skiddag=50,6 kg/pers vid två personer... FY MIG!
Men vi körde en bensinsnål bil... Ska bli fler skiddagar per bilresa snart!

Februari 07:
Flyg Oslo-Salzburg, buss til BG ca 1,5 timme och 6 skiddagar. Ligger väl inte bättre till nu, men kul var det!

Senast ändrad:

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp