Tankar kring ditt "quiver" inför 11/12?

PNyberg

Aktiv medlem
LawndartGustav sa:
PNyberg sa:
Ja det blir alltså 957 på köttarlaggen
FKS185 på EHP193
Bibby får dukes och STH16 och 916 (samma hål right?)
och PB&J får STH16.

Tror jag blir nöjd såhär :)

Låt vintern komma!
Jag har ett par sth16 och ett par p18. Funderar på om vi borde byta bindningar med varandra för att underlätta... har oxå köpt inserts och hade varit smidigt med flera bindningar med samma hål...

va tros? sry om jag rörde till det =)
Hmm måste nog avböja tror jag. Men tack för erbjudandet.

stoof007

Ny medlem
Eftersom jag är lite omodern och inte riktigt gillat de rockerskidor jag prövat så har jag dessa lagg:

Pist och vardagsskida: Rossignol B-squad 191 med P18, mest för att jag gillar att dra på och hatar fladder. Trivs bra med denna, käkar höjdmeter.

Tur och puderskida: Dynafit Stoke 191 med FT Z12, inte testat dessa ännu, men har höga förhoppningar.

På fossingarna till B-squaden har jag ett par Tecnica The Agent 130 och till Stoken Dynafit ZZero4.

Dags att tagga till, det är vinter snart!

Timbe

Medlem
Ut går: Rossingol Scratch pro 158
In ska: Armada JJ (Har du några till salu får du gärna kontakta mig, har mycket svårt att hitta ett par :)

jet

Aktiv medlem
Jag behåller mina 11/12 Armada Alpha 181 och JJ 185.
Dock så får ett par AK JJ och ett par TST göra gänget komplett.

Har även ett par förra årets JJ 185 som jag funderar på att mittmontera för att leka på till våren. Kanske kan bli skoj...

Sitter STH16 på alla paren.

Senast ändrad:

Blidee

Medlem
För tillfället bara ett par Stokes med Plum Guide. Ska införskaffa ett par allroundskidor också, funderar på Sidestash, blir barons på dem i vilket fall.

Aktiv medlem
4Frnt EHP med NTN, kommer att finnas kvar i kogret länge...om jag inte trillar på ett par Renegades.
Nytt för i år är ett par Black Crows Corvus med slalombindning.

Slogen

Ny medlem
Pist / hårt /lätt tur:
Head Johnny med Sollyfit plattor. Kommer växla mellan ST och STH 16 på dessa, blir interessant att prova hur sollyfit plattorna funkar. Tanken är att jag skall kuna resa med bara 2 par skidor inte 3 som jag har brukt att göra.

Mina gamla salomon pocket rocket som jag har haft som lätta turskidor får nu vila.

Puder/mjuk snö:
Ur garderoben: Moment Bibby Pro 190 m Dukes. Grym och inte rolig att göra mig av med den, trodde det var min drömskida men jag tyckte den var lite för styv för mig.

In kommer ett par fladdriga och oseriösa obSethed med Dukes så att det finns möjlighet för lite sidecountry och kort puder turande.

Sen köpte jag ett par Coreupt Richard Permin på SC när dom sålde ut dom för 99 euro. Kan vara en schysst köttar-motsats till obSethed'en. Dock har jag inte stora förväntninger till dessa skidorna. Spannet verkar helt sjukt, och dom har mottagit lite växlande recensioner. Bla i Fri Flyt blir dom omtalad som "opålitliga".

Mina Gamla 08/09 obSethed som jag ständigt återkommer till får vara kvar som sten / utlånsskida.

PNyberg

Aktiv medlem
Slogen sa:
Pist / hårt /lätt tur:
Head Johnny med Sollyfit plattor. Kommer växla mellan ST och STH 16 på dessa, blir interessant att prova hur sollyfit plattorna funkar. Tanken är att jag skall kuna resa med bara 2 par skidor inte 3 som jag har brukt att göra.

Mina gamla salomon pocket rocket som jag har haft som lätta turskidor får nu vila.

Puder/mjuk snö:
Ur garderoben: Moment Bibby Pro 190 m Dukes. Grym och inte rolig att göra mig av med den, trodde det var min drömskida men jag tyckte den var lite för styv för mig.

In kommer ett par fladdriga och oseriösa obSethed med Dukes så att det finns möjlighet för lite sidecountry och kort puder turande.

Sen köpte jag ett par Coreupt Richard Permin på SC när dom sålde ut dom för 99 euro. Kan vara en schysst köttar-motsats till obSethed'en. Dock har jag inte stora förväntninger till dessa skidorna. Spannet verkar helt sjukt, och dom har mottagit lite växlande recensioner. Bla i Fri Flyt blir dom omtalad som "opålitliga".

Mina Gamla 08/09 obSethed som jag ständigt återkommer till får vara kvar som sten / utlånsskida.
99euro??? Skojar du med mig?

För övrigt tycker jag att det låter som en bra setup.

Synd bara på Bibbyn. Väldigt lätt skida kontra storlek.

LawndartGustav

Aktiv medlem
PNyberg sa:
LawndartGustav sa:
blir det kanada blir det definitivt dynafit på mina Mavens :P
Är inte det lite som att sätta 920 och trekkers på en Lotus 120 Pure? :P
Haha. kan ju tyckas =) allvarligt så väger maven sjukt lite, förstår inte själv hur den kan väga så lite och vara så bred, mina gotama väger definitivt mer.

Jag ser det snarare som att dynafit väger mindre än duke... 800g/bindning mindre nästan (ft12 då)... om jag någonsin använder mina treckers igen är det på försäsongen på stenskidorna =)

Heinz_p

Aktiv medlem
Jahapp, då måste jag omvärdera min tidigare prognos.

För min del blir det att downsiza skidgarderoben lite samt utöka lite. Dessutom har jag insett att min gamla kropp inte längre tycker det är kul med parkåkning, varpå mina sådana lagg är överflödiga.

Charger/tävling/stora berg:
BD Zealot. Funkar den för Reine så funkar den för mig.

Lek/Pist/Puder:
DPS 112, måste lära känna den mer i orolig snö för att undvika dykeffekten och våga lita på den fullt ut.

Puder:
Salomon Rocker2

Försvinner:
Dynastar XXL 194, jävligt rejäl skida som nu blivit ersatt av ett lite mer lätthanterligt dito
K2 Public Enemy 174 av ovan nämnda anledning.

Slogen

Ny medlem
PNyberg sa:
Slogen sa:
Pist / hårt /lätt tur:

Puder/mjuk snö:

99euro??? Skojar du med mig?

För övrigt tycker jag att det låter som en bra setup.

Synd bara på Bibbyn. Väldigt lätt skida kontra storlek.
Helt sjukt när man ser att Born to Drop kostar runt 4500 nu.. det kan löna sig att titta förbi SC innimellan :)

Bibby\'n är grymm, och sjukt mycket bättre än JJ (vilken besvikelse efter all hype) fin balans mellan läkfullhet och charger, dock gillar jag inte skidor med kolfiber, blir någon konstig styvhetskänsla, gillar metall bättre, men då har man vikten igen. Bibby\'n var det närmaste jag har kommit en ski som passar mig perfekt, men jag hade mer kul på mina 09 obSethed som jag ständigt kom tillbaka till...sjukt eller vad?? gillar personligen den lite mer dova, smörmjuka känslan i ett par lagg med vanlig glasfibersandwich.

Jag skall prova lite olike grejer i vinter så får vi se.. ångrar innimellan lite på att jag sålde Bibby'n. vägde mina nya obSethed i går.. 2550 gram!!! sen kommer en Duke på det.. :(

En 188 cm Bibby liknande skida med vanlig glasfiberupplägg och 24M radie är min våta dröm... finns det?? Känns som Alla 5-points / funshapes har pygmèradie untagen Bibby Pro. Har kollat lite på Countdown 2, men självklart har dom slängd in dom djävla carbon stringers'ene som det verkar som alla indie-skidmakara måste ha.

Monterade förresten mina Sollyfit plattor i går, blir interessant att se hur det funkar. En grej som jag inte hade tänkt över är att man får sjukt många olika skruver (längd, huvud) att hålla reda på.. måste ha stenkoll på alla dom olika längderna och veta vart dom skall när man monterar och tappar man en, så är man f***ed då några av dom har rett konstiga huvud. Hmmmm... några andra som har ärfarenheter av det här?

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Slogen sa:
En 188 cm Bibby liknande skida med vanlig glasfiberupplägg och 24M radie är min våta dröm... finns det??
Bibby 196 med 23 m radie är ditt svar ;)

Carbonen ligger i Moment bland annat för att få bindningen att sitta kvar. Och den behövs tyvärr.

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Nja den skall inte vara styvare enligt killarna på Moment. Men iofs en helt annan skida än 190 cm. Den är faktiskt sjukt bra. (oväntat va) Nej men alla som testade den i vintras kom verkligen ner med ett stort smile i ansiktet.

Senast ändrad:

Slogen

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
Carbonen ligger i Moment bland annat för att få bindningen att sitta kvar. Och den behövs tyvärr.
Jag trodde kolfiberet var för att få styvhet utan att addera massor med vikt (vilket är kolfibers ledande egenskap) Det finns jo massor av skidor som har ett extra lager glasfiber eller metall bara i bindingsområdet för att hålla på bindingarna som funkar fint.

SiSt

Medlem
Slogen sa:
Hasse_Lindborg sa:
Jag trodde kolfiberet var för att få styvhet utan att addera massor med vikt (vilket är kolfibers ledande egenskap) Det finns jo massor av skidor som har ett extra lager glasfiber eller metall bara i bindingsområdet för att hålla på bindingarna som funkar fint.
Vet ikke hva Moment gjör, men vi (Down) har et lag ekstra tykk glassfiber i bindingsområdet for å sikre oss mot utriving.

Som du sier om karbon, den legger til stivhet uten å legge til mye ekstra vekt, men de stringersene vi bruker er der bare for å "tune" fleksen (gjör skien örlite stivere). Det er de to lagene med triaxfiber som er det vesentlige i CD2, sammen med gummistringers og vds-gummi under stålkantene. Karbonstringersene er bare 1" brede, og utgjör svärt lite av den totale mengden fiber.

Vi lager også ski med hybrid karbon/glass layup, men det er en annen diskusjon.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Moment har valt att ha Kolfiber för att styva upp den lite. Men om tar tex Night Train så är den inte alls styv fast det är kolfiber i den. Men de har valt att inte lägga glasfiber då de inte gillar Glasfiberns inverkan på skidan enligt Casey.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem

@PNyberg: Ryktet säger att din Quiver blir lite annorlunda från Feb och att du bara kommer ha en favoritskida tydligen? En skida du velat haft en längre tid?

borat25

Ny medlem
Hasse_Lindborg sa:
@PNyberg: Ryktet säger att din Quiver blir lite annorlunda från Feb och att du bara kommer ha en favoritskida tydligen? En skida du velat haft en längre tid?
ska vi anta att det är en momentskida? vore ju extraordinärt förvånande, du som gör så lite marknadsföring här på forumet.

PNyberg

Aktiv medlem
borat25 sa:
Hasse_Lindborg sa:
ska vi anta att det är en momentskida? vore ju extraordinärt förvånande, du som gör så lite marknadsföring här på forumet.
Ja det kanske är en Moment skida. Och jag är stoked för att säga det minsta! :D

arildGFB

Medlem
Mitt utstyr:

Faction Thirteen 194 m/FKS155, for å kjøre fort, samt bruke på mindre sikkert føre (les: stein, trær, osv). Montert for fjerde gang, på 75cm, ca 15cm bak recommended.
Whitedot Ragnarok 193 m/S920, for å kjøre fortere, da disse bokstavelig talt er like stive som B-Squads, med en meget gradvis rocker og relativt lave tupper. Hehe. Gleder meg! Egenhendig montert på 83cm fra tail, innenfor recommended.
Dynastar Course SL 207 (1986modell) m/S737, for å føle vibrasjonsdempernes effekt, samt vise at innsving virkelig er for newschoolers. Disse står hos pappa, men jeg henter dem til nyttår.

I tillegg også større planer om å låne et demopar med Down Countdown 3 av SiSt, da jeg tror dette er en veldig bra ski, og kanskje til og med litt leken i forhold til resten av haugen.

Nye boots (pjäxor; hvem fant på begrepet??): Full Tilt Seth, str 27. Var satans heldig med fit på disse, kun en varming av intuition, så perfekt. Bør punches ut noe ved 6.tå på høyrefot. De er skapt sånn at man ikke skal få kompliserte benbrudd, tibia knekker bare tvers av!

Sesongoppvarming: Spaserturer med barnevognen, ascenderende intervalljogg, Sällskapsresan 2, Aspen Extreme, nye MSP-filmen, samt Absinthe films, single malt og General. BiB-rødvin når jeg blir amorøs med fruen.

Senast ändrad:

PNyberg

Aktiv medlem
arild_ak sa:
Whitedot Ragnarok 193 m/S920, for å kjøre fortere, da disse bokstavelig talt er like stive som B-Squads, med en meget gradvis rocker og relativt lave tupper. Hehe. Gleder meg! Egenhendig montert på 83cm fra tail, innenfor recommended.
Ragnarok..för dig som har svängt klart.

arildGFB

Medlem
PNyberg sa:
Ragnarok..för dig som har svängt klart.
Ragnaroken har dog kun en 37m radius, mens nummer 13 har 46m. Sistnevnte er fartstabile som faen, så eneste reelle årsak til at jeg "måtte" ha Ragnarok, må være at de i teorien skal være mer svingvillige (hahahaha), bør flyte marginalt bedre grunnet arealet, samt et machokompleks som følge av at jeg er hjemme i pappapermisjon, norsk velferd på sitt beste.

Gazza1

Aktiv medlem
Blev en massa nytt i år

Lib tech pow nas 192 117 midja. En skida som funkar till allt och fick mig äntligen. Att inse att fetingar visst hör hemma i pisten också. Synd att fler inte har upptäckt denna juvel.

Det svåraste valet sedan stod mellan nya Bent Chettler 192 eller Rocker 2. Den nya BC är styvare i tail än tidigare varför jag som flera andra hade svårt att känna skillnad på desamma två skidor. Beslutet fick till slut fällas på priset. BC gick för 1200 kr mindre varför det till slut blev ett enkelt val. Blev en BC.

Det viktigaste och roligaste tillskottet blev däremot ett par nya pjäxor. Välbehövligt som få. När ens ena for är en storlek större, bredare och har en lägre vrist på det också då kan ni ge er fan på att det var svårt att hitta något som passade. Lösningen blev ett par Technica Cochise 120. Den här känns jävligt rätt och jag kunde kliva ner till 28,5 stl istället för 29,5 så dom sitter som ett smäck utan att vara osköna.

Allt detta och tre resor inbokade måste väll bädda för en kanon säsong :)

Martok

Ny medlem
Kommer köpa ett par Dps 112 för pist/lek/puder och sen ett par Salomon rocker 2 i 192, sedan så behåller jag mina Radicts från förra säsongen.
Ska ha ett par sth 16 på rocker 2, sedan så har jag ett par sth 16 stål och ett par fks 180 men vet inte vilka jag på Radicten eller Dps 112 av dom 2. Några tipps?

snej

Aktiv medlem
Martok sa:
Kommer köpa ett par Dps 112 för pist/lek/puder och sen ett par Salomon rocker 2 i 192, sedan så behåller jag mina Radicts från förra säsongen.
Ska ha ett par sth 16 på rocker 2, sedan så har jag ett par sth 16 stål och ett par fks 180 men vet inte vilka jag på Radicten eller Dps 112 av dom 2. Några tipps?
sätt sth16 på 112an för att hålla ned vikten på en lätt skida och sth 16 stål på rocker2 för att hålla ihop märket och sen fks på radicten eftersom den ändå ser ut som skit så spelar färgkombon ingen roll...

LawndartGustav

Aktiv medlem
Martok sa:
varför behöver du rocker 2 när du har radict?
hur går tankegången?
var ska du åka i vinter?

A-Pow

Ny medlem
Nytt för i år
Blir ett par K2 sidestash 188, med Baron och hudar, kommer att användas som varje dag skida och även lite turande.

Kommer att behålla mina gamla k2 Seth och ha som skit skidor, när det kommer att vara dåligt med snö och man inte är så rädd om belagen, annars får dom nog agera utlåningsskidor till vänner.
har även kvar mina gamla rossignol bandit 80, som man får plocka fram när det är riktigt isigt i pisterna när man måste vara där och harva runt.

Martok

Ny medlem
LawndartGustav sa:
Martok sa:
varför behöver du rocker 2 när du har radict?
hur går tankegången?
var ska du åka i vinter?
Varför jag behöver rocker 2an? Bara för att dom var för heta att inte köpa..
Kommer till största sannolikhet åka i Revelstoke i vinter.

Senast ändrad:

albinpb

Ny medlem
Pist: Rossignol GS World Cup (184 cm) - Släpper aldrig!

Allround/Park: Rossignol S5 (185 cm) - Funkar klockrent till allt utom blåis eller 14 meter puder. Grymt allround skida som enligt mig fått alldeles för lite uppmärksamhet.. Om ni inte testat, testa!

Puder: Salomon Rocker 2 (192 cm) - Har ju inte testat dem än men vi kan säga att det känns inte som man kommer bli missnöjd!

Känns som man är redo för det mesta, taggar Valdi om två veckor!! Ciao

Park: Ett par Armada Alpha 1, 176 cm. Det känns kul med en något stiffare skida som jag hoppas kunna gå ännu större på.

Urban: Ett par väldigt trötta Armada Halo, 176 cm från förra säsongen där bindningen behöver en del underhåll.

Utanför pisten: Ett par nyinköpta Armada JJ, 185 cm, Tommy Hilfiger Edition som behöher lite belagfix. De verkar vara ruskigt poppiga och roliga!

Jag är själv 173 cm lång men skidorna har en del rocker, speciellt JJ, vilket inte skapar en grotesk längdskillnad.

Senast ändrad:

PNyberg

Aktiv medlem
Nu sitter jag här :P
Det hade jag inte riktigt trott för några månader sedan :P

Har funderingar här.
Skall ha ett par offpisplank för tävlingsåkning, samt ett par för funpow och lättare toppturer.

Det jag tittar på är

Charge-lagg:
Völkl Katana 191
Völkl Shiro 193
Salomon El Dictator 194

FunPowTurLagg:
Mr. Pollards Opus 185
Völkl Chopsticks 185
Atomic Bentchetler 192
Armada AKJJ 195
Black Crows Nocta 188
4frnt YLE 187

Jag har egentligen mest funderingar kring årets Katana + Shiro samt Chopsticks, AKJJ, YLE, Nocta och AKJJ.
Är Shiro för vek för att köra tävlingar på? De verkar ju marknadsföra den som en freeridevänligare variant av Chopsticks. Blir den då för lekfull?
Katana 191 känns bara helt råååå. Men hur är nya konstruktionen?

Lekskidorna då. Har AKJJ och YLE för mkt form i tailen? Att chopsticks är symmetriska är helt ok då de har lång radie och kommer gå relativt stadigt även i uppkörd snö.

MrLarsen

Ny medlem
Tror nok jeg ville valgt Katana som charge/konk. ski, i og med at jeg vet at du skal kjøre i norden blir det fort mye variable forhold, så er vel best å velge noe som er mest mulig stabilt på forskjellige forhold. Prøvde 184 katana (de hadde ikke med 191, dårlig valg) på pudderføre på Oppdal i mars. De flyter mer enn godt nok så lenge du har litt fart, og takler vel stort sett alt du kan dra de med på. Tror ikke det lønner seg å ofre stabiliteten til katana for litt ekstra flyt med Shiro (som jeg ikke fikk prøvd).

Når det kommer til FunPowTur liker jeg kanskje mest Bentchetler, Opus eller YLE. Nocta var hvertfall ikke spesielt artig når jeg testa den, litt kjedelig og livløs lissom. Men utifra hvor du jobber bør det jo være mulig å få prøvd litt ski?

PNyberg

Aktiv medlem
MrLarsen sa:
Tror nok jeg ville valgt Katana som charge/konk. ski, i og med at jeg vet at du skal kjøre i norden blir det fort mye variable forhold, så er vel best å velge noe som er mest mulig stabilt på forskjellige forhold. Prøvde 184 katana (de hadde ikke med 191, dårlig valg) på pudderføre på Oppdal i mars. De flyter mer enn godt nok så lenge du har litt fart, og takler vel stort sett alt du kan dra de med på. Tror ikke det lønner seg å ofre stabiliteten til katana for litt ekstra flyt med Shiro (som jeg ikke fikk prøvd).

Når det kommer til FunPowTur liker jeg kanskje mest Bentchetler, Opus eller YLE. Nocta var hvertfall ikke spesielt artig når jeg testa den, litt kjedelig og livløs lissom. Men utifra hvor du jobber bør det jo være mulig å få prøvd litt ski?
Ja det får man hoppas iaf. Vet att Björn har ett par Nocta. Hade gärna testat dem asap.
Hoppas på att Åre får nog snö att jag kan testa lite skis där :)

SiSt

Medlem
Har vel noe liggende med navnet ditt på Per. Eller uaktuelt ifølge Robert? Må tenke langsiktig...

Topp