Tankar kring ditt "quiver" inför 12/13 (Once again)

Valmgren

Aktiv medlem
Nu när skidsäsongen börjar närma sig (kanske redan startat för vissa?) så har säkert många funderat på vilka skidor som man ska behålla eller byta ut/slänga. När jag själv satt här i augusti mörkret och surfade efter inspiration lyckades jag hitta denna tråd som MnO startade inför förra säsongen. Personligen tycker jag att den höll hög klass och att det var väldigt intressant när folk delade med sig om sina tankar och idéer. Så jag fick därför inspirationen till att starta denna tråd. Tanken är att den ska gå i fotstegen av MnO's tråd men inrikta sig för säsongen 12/13 (som avslöjas i rubriken)

För att kickstarta tråden kommer jag använda mig av det första inlägget från föregående tråd som mall. Hoppas att ingen tar illa upp och ser detta "plagiat" utansnarare en möjlighet att få tips, råd och idéer.

Pistskidor/everyday:
Kommer köra vidare på mina K2 Rictor som jag köpte för två säsoner sedan. Tycker att de funkar skitbra i alla förhållanden, förutom bottenlöst puder. Vissa kanske anser att midjan är för small, men jag anser att den är fullt kapabel att ta sig igenom decimeter djupt puder. Inte optimalt, men inget som stoppar eller får en att avstå ett puderåk.

Offpist
Införskaffade mig precis ett par Atomic Bent Chetler 11/12. Orsaken var ett bra reapris och diverse prylbegär. Min vision med dessa skidor är att kunna köra diverse BC hopp och skogsskidåkning när puderegenskaperna är optimala eller nästintill. De fetaste skidorna jag någonsin ägt och de enda med rocker i både tail och tip. (även första twin-tip, så måste lära mig lite tricks)

Slackcountry/randonné
I slutet på förra säsongen blev det ett par K2 Sidestash med Diamir Freeride bindningar. Körde en vecka på dem i åre snö och tyckte att dem var super för den typ av åkning som jag skulle ha dem till. Men ska utvärdera dem mer då en vecka är ganska tamt när det gäller skidor, imo. Helnöjd än så länge.

Utvärdering/möjliga inköp/annat
För inte plånboken ska känna sig ensam så måste skidinköpen hejdas lite. Men jag skall i framtiden kanske införskaffa mig ett par riktiga pist-smiskare (typ slalomskidor av tävlingskaraktär) eller ett par fetare allround skidor (något med 90 midja +) Allt beror på hur nöjd jag är med min nuvarande setup och hur bra skidorna kompletterar varandra.

Ännu en orsak till varför jag köpte sidestash skidorna var för att i framtiden kunna montera ett par dynafit bindningar. Men innan jag tog steget med nya pjäxor och dyra bindningar så vill jag testa på lite rando. Än så länge är det lovande, men tiden får avgöra.

Det var nog allt, hoppas att fler fyller ut tråden med era tankar och idéer. Hoppas även att ingen tog illa upp av att jag starta en tråd som var så pass lik en tidigare, försöker inte ta åt mig äran för något utan allt är MnO förtjänst (i och med att han startade en så grym tråd förra året.)
Tar även emot tips, idéer och kritik på min nuvarande setup. Man vet aldrig mer än vad någon annan person kan lära en...

//RsQ

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Vad folk krånglar till det!

Pist/everyday/heldagsturer/teknisk brantåkning
K2 hardside med dynafit vertical ft. Bra skida för ändamålen, onödigt att försöka laga något som fungerar så bra.

Offpist/slackcountry/japan-skidan
K2 Sideseth eller Atomic Automatic, blir med dynafit radical ft. Får se vilken det blir, fortfarande inte fått några bekräftade uppgifter på vikten hos automaticen eller vad conrad tar för K2s egna hudar till den nya sethen. Beror lite på en kombination av vikt/slutpris och vilken skida som matchar mina byxor bäst, just nu lutar det åt sethen.

Corin

Aktiv medlem
På skidfronten blir det inga större förändringar.

Varjedagskida/puder/skog är fortfarande Nordica Patron i 185, om än ny årsmodel. Antagligen blir det Dukes i år igen, tyckte det funkade riktigt bra förra året. Har ju även hudarna kvar, och det vore ju synd att inte kunna använda dom i vinter också.

Större linjer/tävling/puder blir Helldorado 193. I vintras hade jag ett par med någon slags demobindning från Marker (DIN 16), vilket jag tror det kan sitta även på vinterns par.

Park/vattenhopp/nåt rail blir igen Ace Of Spades. Inget nytt par utan fortsätter på fjolårets.

pjäxfronten blir det förändring! Körde med Ace of Spades förra säsongen, och dom funkade bra, men blev lite otajta mot slutet av säsongen. Nu är nya Patron Pro beställda, i en storlek mindre. 25,5 istället för 26,5. Blir intressant.

Mer än så är det nog inte. Känns väl lite smått kanske med 113 som bredaste, men det funkade ju bra förra året.

Edit: Pistskidor verkar ju vara något man ska ha också. Har/har tillgång till racestock Atomic GS (27m) SG, och nåt DH. Tror även att vi har ett par SL kvar i garaget. Alla riktiga herrmodell racestock, plus att vi har nån damskida från då man var yngre.

Senast ändrad:

Hasse_Lindborg

Aktiv medlem
Då man har blivit "dansk" och surfare så kör vi på en lille quiver i år.

Moment Night Train 196 cm
som kommer stå i Alperna med en komplett uppsättning pjäxor, kläder så det bara är att flyga ner man vill. Kom ingen Night Train 196 till år....
Moment Deathwish 184 cm för hemmaberget Røldal. QK för Dynafit och STH 16

Sedan pisksmiskarna Head GS och Elan SL båda är racestockskidor och till för svenska fjällen.

Sedan har ju Moment Bibby 190 med Guardian blir det..

@GOS: 113 mm är väl mer än nog i Svenska fjällvärlden?

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Får se hur mitt quiver ser ut i vinter. Vissa bitar som faller på plats...eller ej.

Just nu så har jag ett par Down CD3 med FKS185 bindningar på monterade -7cm från mitten. Trivs som fisken i vattnet på de när det kommer till offpist. Den käkar det mesta, utom när det blir riktigt hårt, då släpper den rejält.

Men det har nog att göra med att jag kör med sjukt slöa kanter. Det man lär sig i kicking horse är att kanter finns där för att skydda skidan...inget annat. Behöver ju inte stålkanter i pow ;)
Så en slip så blir dem som nya ;)

Som puderskida så sitter jag på ett par Down CD1 som jag ska fixa till insertsen på. Vart en rätt dålig installation, polare som var stressad som installerade dem, så ska slipa ner dem och sätta på en STH16 ist för dukes som sitter på nu.

Vet inte om jag kommer att köpa mig en så fet skida igen. Så jag kan lika gärna ha kvar dem. Kommer väl inte som en chock att CD1 flyter som en kork och smearar allt, så länge det är mjukt. Ja menar... 135mm under foten, 30m radie och långa raka sektioner som avslutas med en jäkligt fin rockerkurva!
Det var första gången som jag på riktigt kunde lära mig McConkeyturns.

För pisten har jag just nu ett par Rossignol 9x GS 185 (årgång okänd) med FKS155or på. Köpte dem av Jarle som köpt dem av ngn som köpt dem av Nike Bent. Perfekta skidor när det är stenhårt i backen. Visst...det är en damskida, och tur är väl det! Tror inte jag hade kunnat hantera en WC herrskida om jag ska vara ärlig. Ska jag vara brutalt ärlig så vet jag egentligen inte heller hur väl jag hanterar skidorna jag åker på för den delen. Tror att jag sitter i en Porsche 911, men jag har satt på ett släp.

I övrigt har jag ett par shletna parklagg som jag nog ska ta till dödens dal, här i trondheim, för att jibba lite när första snön kommer.
Samt ett par Head Supermojo103 193cm som jag hade som tävlingsskida förr. Numera åker de fram om jag vill lära mig åka på riktigt igen. Går inte att slöåka på dem, för att uttrycka mig milt. Den är väldigt ödmjukande....om man nu kan säga så.

Eftersökes:
Vad jag ser efter är egentligen ngt att ha som lekskida när det inte är 1m djupt. Jibba lite, men även kunna ta med på lite offpist om man så känner för det.
Sen vill jag egentligen ersätta mina GS skidor med ngt annat. Ngt med kanske lite kortare radie, så jag inte behöver straightlinea halva backen innan jag har fart nog att börja svänga.
Sen ett par topptusskidor...helst med techbindning. Vet inte om det finns en pjäxa därute som är precis som jag vill ha den. Så i värsta fall så har jag redan beställt ett par Guardians som kommer ersätta mina dukes.

Har även införskaffat ett par väldigt exklusiva skidor. Men just nu vet jag inte hur det kommer att lösa sig, då jag egentligen behöver pengarna till att eventuellt köpa resa/techbindningar.... vi får se.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Sverige
Dynafit Manaslu 187cm 124-95-109 1530g, Speed Radical som flyttas till Justice. Turer i Sverige/Norge
som inte utlovar mkt nysnö samt långa turer
ON3P Jernonimo 181cm 126-96-120 park/lekskida
Down Skis CD2 190cm 137-114-128 typ allt utom park och is
(Coreupt Slasher 187cm 131-112-128 för svensk skog (ÅRE), har inte bestämt mig om jag ska behålla den)

Alperna, Kanada osv
Black Diamond Carbon Justice 185cm 140-115-125 1850g, turer i mjuk snö ;)
ON3P Billy Goat 191cm 143-118-128 till allt egentligen, tar jag med en skida blir det denna,
kanske säljs om jag känner att CD2 fungerar bra till allt.
Lokomotiv Skis Rockerbily 190cm 156-131-138 Puder!

Senast ändrad:

Carled

Aktiv medlem
Det mesta av mitt gamla quiver är utblåst/på väg ut... Men från smalt till brett ser det ut som följer:
Pist
Atomic GS12 190cm, 27-meters. Per, man up! Riktiga herr-GS slår allt!!! Tyvärr behöver man ju nästan komma upp till Åre eller ner till Alperna för att släppa lös dem. De får stanna kvar och de kommer nog aldrig säljas...

Park
Körde med Salomon 2012 i 186 förra säsongen (FKS155). Eller, så många åk blev det inte. Hade hoppats på lite, lite mer skida än 179. Fick bra mycket mer än jag önskade då den är rejält styvare i längsta längden. Så jag tänker gå tillbaka till 179 så man har någon möjlighet att kunna raila och göra butters. Så 2012'orna är till salu till förmån för 179, antagligen nya Rocker2 92 som ersätter. Förbannat bra skida för övrigt!

Offpist
Wailer 112RP Pure 190 är på väg ut (FKS185). Vill ha lite mer köttighet ur min varjedagsskida. Blir lite mycket gungstol vilket iofs. är jäkligt kul, men inte riktigt vad jag själv vill ha varje dag i backen. Kommer bytas ut mot Rocker2 115 188cm med Guardian.

Puder
Körde litegranna på Rocker2 192cm i våras och älskade dem. De gjorde verkligen det som Wailern inte klarade av. Därav övergången till 115 för allroundsmiskare. Var lite sugen på Praxis Protest förrut men nu lutar det starkt åt ett par Down Skis CD5! Smal rev/rev-skida (117mm), hur fett lär inte det vara?!? Visst är det kul med megaflyt, men man vill ju få faceshoten. Och sen är det ju pre-seasonrea nu. Blir med stor sannolikhet Guardian på den med. FKS185 stannar väl antaligen kvar i ägorna så det kan mycket väl bli QK för att kunna köra båda.

Så blir det nog för min del! Dags att beställa en säck Guardians...

Senast ändrad:

PNyberg

Ny medlem
Carled sa:
Det mesta av mitt gamla quiver är utblåst/på väg ut... Men från smalt till brett ser det ut som följer:
Pist
Atomic GS12 190cm, 27-meters. Per, man up! Riktiga herr-GS slår allt!!! Tyvärr behöver man ju nästan komma upp till Åre eller ner till Alperna för att släppa lös dem. De får stanna kvar och de kommer nog aldrig säljas...
Men jag har Vassfjellet nära mig..inte alperna. Tror mer att du körde RP112 i Hammarbybacken än Atomicsen?!

Carled

Aktiv medlem
Japp, det blev faktiskt ingen åkning på GS i år tyvärr... Men Wailern är ju perfekt för Hammarby!

evil

Ny medlem
Åker man i min bil får man bara ta med ett par ett par skidor. Hur löser ni det med era mega-quivers? :)

LawndartGustav

Aktiv medlem
evil sa:
Åker man i min bil får man bara ta med ett par ett par skidor. Hur löser ni det med era mega-quivers? :)
Enkelt, man tar ett par skidor ;)
Fast takbox är en trevlig uppfinning =) För Per som bor i Norge drar det inte ens mer besin eftersom man kör så långsamt ;)

L

limegreen

Guest

@PNyberg: apropå det du eftersöker:

jag fynda ett par extrem calibre för några vintrar sedan som jag har till lättsammare allt-i-allo. dom har jag kul på, kräver inte någon aktiv åkning, e framkomliga i swe-bc å iom mjukheten får man till en del goa skär i pisten. så ett par mjuka med ca 95-midja verkar vara något du söker efter. å där finns ju en uppsjö modeller å säkert mycket beggat i gott skick för en spott-styver. tänker även på scratch bc som e sköj.

på rena pist-fronten så borde ju en gs med några år på nacken (snällare radie) finnas i bra skick för 500-1000kr till salu. annars typ av ski-x skida, även de med mer sväng. annars har ju en poppis instruktörs-skida vart head supershape SL. har dock aldrig provat. men där finns ju risken att man flyger ur pjäxorna :)

skall slutligen tillägga att detta inlägg är det 1a på mycket länge där jag undviker flum-politisk/filosofisk mumbo-jumbo - å det känns fanimej gott :D är jag back-on-track månne??

LawndartGustav

Aktiv medlem
PNyberg sa:
LawndartGustav sa:
evil sa:
Enkelt, man tar ett par skidor ;)
Fast takbox är en trevlig uppfinning =) För Per som bor i Norge drar det inte ens mer besin eftersom man kör så långsamt ;)
Haha. Dagens sanning! Snitthastighet på E6?? 67 kanske?
Perfekt, jag har faktiskt hört att under 70km/h spelar inte luftmotståndet någon roll när man kör bil, över 70 ökar det exponentiellt.
Jag kör Passat och har aldrig haft lägre snittförbrukning på en tank än med takbox, detta var i Norge ;)
Och skidor till mr Per, ross s3? rocker? Brukar finnas en del billiga takboxar i Östersund/åre om du behöver.

Senast ändrad:

JSellberg

Medlem
Har nyss införskaffat mig ett par nya Moment Night Train 186 -12 samt Tyrolia Tanner Hall 18 bindningar.
Har även Atomic BC i 183 som är till salu, hoppas att dessa försvinner innan vintern.

Köpte ett par Coreupt Caspers under sport conrads rea med STH 12 driver, då jag är väldigt sugen på att lära mig köra pipe, och tycker det kan va roligt att köra park lite då och då.
Det blir nog en hel del pist körning på dom med.

Annars så har jag ju kvar alla gamla tävlings skidor från den tiden, så pist raketer finns det många av!
Nu ska man bara köpa ett par pjäxor.. Får se vad garaget kan erbjuda.

PNyberg

Ny medlem
limegreen sa:
@PNyberg: apropå det du eftersöker:

jag fynda ett par extrem calibre för några vintrar sedan som jag har till lättsammare allt-i-allo. dom har jag kul på, kräver inte någon aktiv åkning, e framkomliga i swe-bc å iom mjukheten får man till en del goa skär i pisten. så ett par mjuka med ca 95-midja verkar vara något du söker efter. å där finns ju en uppsjö modeller å säkert mycket beggat i gott skick för en spott-styver. tänker även på scratch bc som e sköj.

på rena pist-fronten så borde ju en gs med några år på nacken (snällare radie) finnas i bra skick för 500-1000kr till salu. annars typ av ski-x skida, även de med mer sväng. annars har ju en poppis instruktörs-skida vart head supershape SL. har dock aldrig provat. men där finns ju risken att man flyger ur pjäxorna :)

skall slutligen tillägga att detta inlägg är det 1a på mycket länge där jag undviker flum-politisk/filosofisk mumbo-jumbo - å det känns fanimej gott :D är jag back-on-track månne??
Är helt inne på det spåret ja. Vet relativt exakt vad jag vill ha i just det segmentet...och jag finner inte dem i bakspegeln om vi säger så. Tack för tipsen dock.

snorkel

Ny medlem
Försäsongsoffpist (sten, grus&gräsåkning)
Gamla Fischer Watea
Dynafit Vertical FT12

Åre
DPS Wailer Pure 112 RP
Dynafit Radical FT12

Fluffigare snö än Åre
K2 Sidestash
Dynafit Vertical FT12

Turande
Dynafit Manaslu
Dynafit Vertical FT12

Pjäxor
Dynafit ZZero
BD Factor

Senast ändrad:

Valmgren

Aktiv medlem
Jag har alltid undrat hur stabila Dynafit bindningarna är. Vet att många kör det som tur-bindningar och det är fullt förståeligt. Men när du kommer med din grymma(!) setup så får det än att höja ögonbrynen. Hur stabila anser du att de är? självklart svårt att jämföra mot en STH 16, men gentemot liknande rando. bindningar eller alldagligare alpinbindningar?
Sugen på att göra en, näst intill, total skiftning till dynafit i framtiden men vill inte förlora åkkänsla eller känna sig begränsad av sin utrustning.

edit: vilken model av wailern kör du som åre lagg? är det 112;an eller en smalare modell?

snorkel sa:
Gamla Fischer Watea
Dynafit Vertical FT12

Åre
DPS Wailer RP
Dynafit Radical FT12

Fluffigare snö än Åre
K2 Sidestash
Dynafit Vertical FT12

Turande
Dynafit Manaslu
Dynafit Vertical FT12

Pjäxor
Dynafit ZZero
BD Factor

Senast ändrad:
U

user133436

Guest
Park/Urban/rail/Diversesmåkul
K2 Bad Seed 159

Puder/Skog/Löst/NM
K2 Kung Fujas M Atomic FFG 14

Som ni märker trivs jag med K2.

PNyberg

Ny medlem
snorkel sa:
Gamla Fischer Watea
Dynafit Vertical FT12

Åre
DPS Wailer RP 112 (?)
Dynafit Radical FT12

Fluffigare snö än Åre
K2 Sidestash
Dynafit Vertical FT12

Turande
Dynafit Manaslu
Dynafit Vertical FT12

Pjäxor
Dynafit ZZero
BD Factor
QuiverKillers? Annars har du ett sannerligen monotont bindningsval. :p

skibumwannabe

Ny medlem
Rossignol Bandit B-Squad Pro med nagon gammal marker duke bindning
Gammal kärlek rostar aldrig... Att användas vid riktigt dåliga förhållanden när man behöver en riktigt stabil kompis samt som inåkningsskida i början på sesongen när man måste lära sig att stå rätt på skidorna.

Stöckli Stormrider Pro med 22 designs hammerhead telis bindning.
inåkningsskida som ovan, köttarskida vid icke-puderförhållanden, kortare turer.

DPS Wailer 112RP Hybrid med dynafit tlt radical ft
Tur, puder, vårsnö, social / fin - åkning... You name it...

DPS Wailer 112RPC på dom kommer det ett par telisbindningar men vet ej än om 22 designs hammerhead eller något lättare...
Tur, puder, vårsnö, social / fin - åkning... You name it...

snorkel

Ny medlem
resqual sa:
Jag har alltid undrat hur stabila Dynafit bindningarna är. Vet att många kör det som tur-bindningar och det är fullt förståeligt. Men när du kommer med din grymma(!) setup så får det än att höja ögonbrynen. Hur stabila anser du att de är? självklart svårt att jämföra mot en STH 16, men gentemot liknande rando. bindningar eller alldagligare alpinbindningar?
Sugen på att göra en, näst intill, total skiftning till dynafit i framtiden men vill inte förlora åkkänsla eller känna sig begränsad av sin utrustning.

edit: vilken model av wailern kör du som åre lagg? är det 112;an eller en smalare modell?
Har beställt RP 112, har inte fått leverans än.

OT/
Finns väl en rad trådar om Dynafit och stabilitet men ska sammanfatta kort

Dynafit är en mycket stabil bindning eftersom pjäxan sitter mer eller mindre spikad i bindningen mha de pinnar som sticker ut från bindningen. Avsevärt stabilare än Diamir och sitter minst lika bra som Dukes. Inget glapp och heller inget flex i bindningen. Det är inte Dynafitbindningen som är bekymret med breda skidor och hård pist, det är de mjuka randopjucken som ger sig och lägre skaft ger sämre stöd. Därav BD Factor som är rätt biffig.

Skillnaden i karaktär mot en vanlig alpinbindning ligger i bristen på flex. Höga hopp och landa snett kanske går med en biffig alpinbindning som då fjädrar ut och tillbaka utan att släppa pjäxan. Dynafit släpper i det läget om kraften är tillräcklig för att lösa ut.

Finns proffsåkare som gör i princip vilka storbergsåk som helst med Dynafit, antar de har bra balans. Åka Everest etc.

Jag hoppar ytterst sparsamt, snarare dropp någon meter ibland och har aldrig haft problem. En annan sak är att vara ûbernoga med inställningen av bindningen, någon millimeter för långt avstånd mellan fram/bak gör att bindningen släpper avsevärt lättare pga att momentet på bindningen ändras radikalt. Var noga då är det inget problem. Har du bara en setup med pjäxor så behöver du inte heller skruva mer än en gång. Lär dig också att kliva i bindningen riktigt, för att få bort is i pjäxhålen så kliv i gåläge, ta några luftsteg och kläm i hälen.

Det är helt klart värt att slippa de extra kilo som en tung bindning utgör, lättare att släpa bagaget, 2 lagg inom bagageviktgränsen, bättre sula på pjucken och lättare pjuck att gå omkring i, smidigare att släpa runt laggen i byn. Sedan naturligtvis det viktigaste, du orkar ytterligare åk/dagar när du turar/bättre ork ner.

Von_vettet

Medlem
Ja, det har väl blivit ett par stycken nu...

Park/Pistskida
Coreupt The Caspers 171cm / Marker Griffon 13 - Hyffsat hårt flex, med mycket pop i. Funkar fint när det är rejält isigt

Förmodad rolig everyday-skida till Sverige
Coreupt Banger 173 / Marker Griffon 13 här med - Tysken hade rea. jag var bakfull och skidsugen efter snöabstinensen. Vips! Så hade jag två par påväg hem till dörren. 90mm under foten och lätt rocker fram och bak.

everyday-skida utanför sveriges gränser/ Slitvarg
Amplid Hill Bill 179cm / Amplid FTF 15 - Första riktiga Puderskidan, blev kär direkt. Må vara nyhetens behag, såhär i efterhand är de lite korta (iallafall för mig med mittmontering), lite för mjuka och alldeles för tunga för en skida med alpinbindning (6.6kg) Men vi har haft en sjukt kul säsong ihop i Bad Gastein, så de får stanna för de sentimentala värdet

Japan / Nukleär vinter
K2 Pon2oon 179 / Marker Tour F12 - Helt oåkta. Men de är feta, mycket rocker i tipen, Ser antagligen ut som ett UFO i liften. Men vad gör det? Där har de inget att göra ;)

R.I.P
Ninthward LT 176 - Vi Hade kul i ungefär tre veckor. Innan jag bestämde mig för att hoppa som en tankad bäver, och fixa en rejält fin hemmagjord tailrocker, dock bara på ena skidan.

Jag-vill-ha
Atomic Automatic 186 / Atomic Tracker - Sage och Dana's Hemmabygge. Ser sjukt kul ut. Hög Vill-ha-faktor. Vi får helt enkelt se hur många timmar övertid det blir på jobbet!

eriC1

Medlem
I garaget:

Puderskida:
Salomon Rocker 2 - ska bort

Allmtn: Rossignol S3 - Ska bort

Turskida: Rossignol Sickle med Duke - Ska behållas men med annan bindning

Nu till frågan, Jag har fått ett bra pris på ett par Rossignol Squad 7, en skida jag inte har en aning om hur den känns förutom vad man lästs sig till i diverse recensioner. Den tänkte jag slänga på min Duke på och sedan köra mina Sickle med sth16 eller fks 140 som följer med Squaden.

Men priset jag fått på Squaden är väldigt bra, men fortfarande mkt pengar (jävligt högt utpris till kund tydligen mot andra Rossiskidor tycker jag).
Om jag istället lägger till ca 500 kr på den priset får jag istället ett par Salomon Rocker 115 med guardianbindning från sportkorren.

Så min skidgarderob vill jag istället ska se ut som följande:

Allmtn, bc lek etc: Rossignol Sickle med sth16/fks 140

Puder, tur:
Squad 7 med duke, eller Rocker 115 med Guardian?

Vad hade ni valt i min sits? Squaden verkar onekligen som en bra skida, den verkar vara betydligt dyrare ut till kund än vad rocker 115 är. Skiljer 5 mm i midjan de två skidorna imellan, och vikten är väl marginell till rockerns fördel.
Kan väl tilläga att jag mestadels kommer bruka puderskidan i alperna med timmeslånga hikes maximalt, möjligtvis lite tävlande och annan liftnära offpist

SiSt

Ny medlem
Det blir vel å kjøre på en del forskjellige prototyper... (Yawn) :p

Eller:

Everyday: CountDown 3, med enten FKS 155 eller Guardian/Tracker, mest sannsynlig det første.

Tur: CountDown 4, dynafit, CountDown 6, dynafit. Står mellom disse to, litt avhengig av forhold og hva slags kjøring man har planer om.

Pooder: CountDown 1, FKS 185

Og litt av hvert med demobindinger på.

Sannheten er at jeg nok har flere ski å velge i enn det blir skidager. Familielivet har sine drawbacks, men det er ikke mange år før eldstemann får sine første alpinski. Mulig jeg får se på å utvikle en juniormodell snart.

MnO

Aktiv medlem
Gott att se att någon tar över stafettpinnen och drar igång ett inlägg där prylbögarna får idka terapi och skriva av sig :)

Race/is/lågland:
[KVAR]Behåller mina Fischer SL och GS (21m) Racestock ytterligare en säsong. Det blir femte vintern för dessa båda trogna följeslagare, vilket för mig definitivt är ett rekord. Löftet för vintern blir att lufta GS:en lite oftare. SL:en får betydligt fler dagar när det ska nötas kvällsåkning i låglandsbackar.

Varjedagskida, placerad i Alperna:
[KVAR]Fortsatt förtroende för Down CD2, 190cm. Jag trivs bra på dom och de får åka med en vinter till. Fin rockerkurva, balanserat beteende och bra flyt. Jag har de senaste åren haft en komplett utrustning ståendes i Alperna för att kunna åka ner billigt med flyg utan att bry sig om skidfrakt. Funderar på att dra på ett par Griffon på CD2:an för att lätta upp den lite, men än så länge är den borrad för Duke.

Varjedagskida, placerad i Sverige:
[NYTT]Nyförvärv i form av Nordica Patron 185cm. Blindköp, men fick ett läge att handla billigt när brorsan var i USA i somras. Ersätter Icelantic Keeper 178cm som liten lekskida för lattjoåkning och dagsturer. Tanken är att tillföra lite mer pondus med Patron, men med bibehållen lekfullhet. Test får avgöra om det är ett korrekt antagande. Patronen ska monteras upp med Dukes.

Sverigeallround/alppist:
[NYTT]För första gången på några år kittar jag upp med en 100mm:are för Sverigeåkning, och kanske även en hel del alpåkning om det visar sig fungera på så smala grejor. Jag testade Extrem Project 100 i 186cm i våras och hittade hem direkt. Pistprestanda av absolut yppersta klass, men med det trivsamma tillägget av en tydlig rocker som gör att den fungerar även utanför tom i bra snö. Nu återstår bara prövningen att våga låta fetingarna ligga kvar i bilen eller hemma när det ska väljas skidor för dagen... (hellre lite för fett än lite för smalt om det finns det minsta tvekan har gällt för mig på skidfronten i många år...). Monterade med Jester.

Sen står det ju kvar lite andra grejor som kanske får sig nån dag här och där. Några Explosives, VR Snowrider Ti(den måste jag fasen lufta nån gång... håååååård), Icelantic Shaman och lite annat löst diverse. Man lär väl inte kunna hålla sig ifrån Guardian heller, så ett par sådana blir det förmodligen när det börjar kyla till. Behov eller ej. Det får gå på allmänbildningskontot att testa ett par sådana.

Senast ändrad:

jet

Aktiv medlem
Sverige allround Line SFB 11/12 184cm med Jester Team 18. Sjukt trevlig skida att leka runt med på hela fjället.
Ända gången jag känt att den inte riktigt räckt till var i Tahoe förra året då vi lyckades pricka in en av vinterns ordentliga stormar. Skida var helt enkelt för kort och smal för Flatstar...

Pow Armada JJ 185 11/12 185cm med STH16 ska bort till förmån för antingen Salomon Rocker2 122 i 184 eller 192 eller Armada Magic J i 190. Svårt att bestämma mig helt enkelt.

Park Armada Alpha 11/12 182 cm med STH16 ska bort till förmån för Salomon Rocker2 92 i 179 eller en ny Alpha.

Utlåningsskida Har även ett par Moment Night Train 10/11 med Jester på den lite längre hyrplattan. Står på kontoret och tjänstgör som utlåningsskida till mina kollegor på vårt moderbolag. Aldrig hunnit provat den själv men gubbarna verkar gilla den. Nån dag är det väl min tur.

Hur som helst så är det ju "bara" träbitar med belag och stålkant... :)
Kommer med största sannolikhet ha skoj på vad det än blir, hinner ändå inte åka som mycket som jag gjorde förr. Intensiva jobbperioder under vintern samt ett skoterköp kör det svårare att få tid, lust och ork att bege sig ut i backen.

Senast ändrad:

Blidee

Medlem
Blir nog inte så stora förändringar i mitt Quiver iår, ska för en gång skull försöka vara nöjd med det jag har tänkte jag. Får se hur det går... Sålde av mina RP112 hybrid och barons och har kvar sidestash som everyday ski och Bd drift för brantåk. Plum guide på båda (inserts för både plum och baron/duke i sidestash och enbart för plum i drift).

Hade gärna biffat ut med ett par renegades 196, får se om jag kan hålla mig i skinnet.

Vad gäller pjäxor blir jag kvar på factor minst ett år till. Fick nya innerskor av bd efter 2 års slitage på de gamla och kan inte motstå en så bra affär känner jag. Kan ju dock inte säga att jag inte är ganska sugen på ett par dynafit one eller vulcans. Stackars lilla plånbok...

Pillard

Aktiv medlem
Jag vet inte om jag ska vara stolt över mig själv eller faktiskt må lite smått illa nu när säsongen börjar dra igång och min enda förändring är att jag tänkte byta ut mina sth14driver mot Dukes på mina Bibby 190? Den här tiden på året är jag van vid att ha nån form av skräckblandad förtjusning/förhoppning/seriös oro kring skidvalet för säsongen men den känslan är helt som bortblåst. Jag misstänker att mitt bankkonto kommer att vara enormt välfyllt framåt vintern med tanke på att jag slipper förra säsongens utlägg för sth, bibbys och ABS. Men det är klart, är det nån som provåkt R2 115 ordentligt? Modellen verkar väldigt trevlig men den får allt visa nåt rejält för att det ens ska börja funderas över skidbyte.

LawndartGustav

Aktiv medlem
Pillard sa:
Men det är klart, är det nån som provåkt R2 115 ordentligt? Modellen verkar väldigt trevlig men den får allt visa nåt rejält för att det ens ska börja funderas över skidbyte.
Kan säga att jag trodde oxå den skulle vara något men den sa inte mycket till mig det åket jag provade dem....

Blide

Medlem
Ska komplettera mina Hardside 181, som jag köpte för att tura på med ett par Hoji. Vill montera med inserts för Dukes och Speed Radicals. Den stora frågan är, driver TLT5P 195:eek:rna? Någon som testat gränserna med någon annan lite större skida?

MnO

Aktiv medlem
Pillard sa:
Jag vet inte om jag ska vara stolt över mig själv eller faktiskt må lite smått illa nu när säsongen börjar dra igång och min enda förändring är att jag tänkte byta ut mina sth14driver mot Dukes på mina Bibby 190? Den här tiden på året är jag van vid att ha nån form av skräckblandad förtjusning/förhoppning/seriös oro kring skidvalet för säsongen men den känslan är helt som bortblåst. Jag misstänker att mitt bankkonto kommer att vara enormt välfyllt framåt vintern med tanke på att jag slipper förra säsongens utlägg för sth, bibbys och ABS. Men det är klart, är det nån som provåkt R2 115 ordentligt? Modellen verkar väldigt trevlig men den får allt visa nåt rejält för att det ens ska börja funderas över skidbyte.
Det var fasen vilken mognadsgrad herrn visar. Det är tur att du skickar in den där näst sista meningen "Men det är klart, är det nån som provåkt R2 115 ordentligt?" som visar att det finns en gnutta av prylmänsklighet kvar :)

jannes

Ny medlem
Pist, Betong: Elan Boomerang med Marker Jester
Offpist, skog, stock, grus och sten: Elan Boomerang med Marker Jester
Puder, backcountry: Elan Boomerang med Marker Jester
Topptur: Elan Boomerang med Marker Jester (tyvärr)
Med barna i barnbacken: Elan Boomerang med Marker Jester
I stället utanför resturangen eller värmestugen: Elan Boomerang med Marker Jester
Övriga ställen: Elan Boomerang med Marker Jester

Frågor på det ?

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp