Tankar om X-games 2006 superpipe.

JockeSki

Ny medlem
1. Jon Olsson kör som en jävla sopa! Körde lägst av alla i x-games superpipe. Till och med Andreas Hatveit körde högre... OCH HAN DROPPADE IN SWITCH!
2. Dumont skulle ha vunnit. Körde 1000 gånger bättre än sopan Hall... OCH DUMONTS RYGG VA HELT SLUT!
3. Tanner, ta av dig dina fula jävla solbrillor! Klockan är 9... PÅ KVÄLLEN!
4. X-games är ett kommersiellt skit-evenemang där allt handlar om att göra reklam för nästa års grejer. Skidor och kläder, ok men nästa års filmer och solbrillor, hallå!!!
5. Bojkotta X-games eller flytta det till europa så vi slipper dom där jävla domarna!

Over and out.

rosand

Ny medlem
skön sammanfattning, håller med...
dock va jon bättre än de ni skrev, och definitiv bättre än en jävla delad 8e plats? han körde lungt, kontrolerat och tekniskt. satte alla sin 3 runs med stil. va fan hände sen?

Dumont ska ha all cread för sina tre åk. Klarade inte att köra uppvärmingsåk - och sattsade stenhårt med en totalt pajad rygg (vet hur en pajad rygg känns) fina åk - men domarn gav mer poäng för hans rygg en för hans hopp!

Hall körde som han alltid gör - lite högre än de andra. Ger den en första plats?

Nej x-games va fan helt slut! Domarnainsattsen är de sugigaste som nånsin funnits i en tävling. Håller helt med - görs inga radikala förändringar. BOJKOTTA x-games.

P

pizzaaugust

Guest
kan nån direkt länka till super pipe filmerna hitar ingen. skidor allså

cardon-boyster

Ny medlem
Vet inte hur man länkar direkt till filmerna. Men som sagt, klicka här http://expn.go.com/expn/feature?name=wx10video klicka sedan på t ex "Winter X: Shaun White Soars...". Då kommer du fram till en mediaspelare. I högra delen av rutan som kommer upp finns en scrollbar lista på alla filmer. Scrolla uppåt. Där hittar du brons, silver och guldåken av Dumont, Favre och Hall. Lycka till.

MedlemJapaner

Ny medlem
men for fuck sake!
X-games e fan ett av årets fetaste event, d handlar mest om uppvisning och stil o e inte lika mycket "tävling" även iom d e jävligt mycket som står på sspel o sånt. tycker absolut att x-games ska finnas kvar.

och varför bryr du dej om ifall tanner har solglasögon på sej klockan 9 på kvällen, d e väl fan inte ditt problem han får la ha d om han vill.

både dumont o tanner är jävligt duktiga skidåkare och inte minst när det gäller superpipe. domarna lär ha ett jääävligt svårt job att dömma alla grymma åkare för hur dom än gör så blir det alltid någon som blir sur, tycker du skulle sätta dej där som domare isället och försöka, då skulle du nog inte vara så kaxig.

ha d bra

peace

Gustav

Aktiv medlem
Har det varit X-games? Lite halvdassig backup om det på TV eller? Har inte hört ett knyst. Fast sen bryr jag mig inte så fantastiskt mycket heller, men man borde väl åtminståne ha hört att det går av stapeln?

U

user35807

Guest
Jag håller med om det mesta ni säger men jag tycker att tanner för en gångs skull var värd det.
Det finns ju inte ett fel i hans åk, han sätter alla landningar alla grabar perfekt, dessutom har han bra höjd.

JWester

Medlem
Jag skulle väldigt gärna se någon av er här på freeride ta back to back flairs, och back to back 900s, till en
10, i en pipe tillräckligt hård för att åka skridskor i. det är väldigt lätt att sitta framför datorn och gnälla, en
del av oss (t.ex Jon) försöker istället åka skidor. Tanner körde ruggigt bra igår och förtjänade segern, hans
sista åk var helt felfritt, Laurent körde bra men enbart första 4 hittarna, sen tappade han fart och gjorde
riktigt rackligt ifrån sig på sista hiten.
det var inga större jättefel på domarna, förutom att stil och flow i åket helt dömdes bort till fördel för stora
trick högt över kanten utan grabs och med halvkassa landningar. Jon skulle placerats bättre än han gjorde,
andreas fötjänade någon plats högre dock inte podium med sitt åk.
tycker att Du Jockeski och ni andra som sitter o whinar över kasst Xgames, och att Tanner inte borde få ha
solglasögon på tv, och att jon kör som en kärring, ta o lär er åka skidor istället för att sitta framför datorn,
och försök själva att imponera ett gäng gnälliga kids på en skidcommunity.
J

ALXX

Ny medlem
shiit dumonts åk va sååå sjuukt men han lyckades typ inte riktit me grabarna pga ryggen så tanner förtjänade att vinna men dumont borde vart över favre lätt!

Knarren

Ny medlem
Som vanligt kul att nagon forsoker reta upp ett annars kvalmigt gammalt badkarsvatten som annars totalt dominerar freeride forumet. Sa trott jag ar pa att se 180 fragor om vilka twins eller skidbrallor jag skall valja...

Over till vad det egentligen handlade om - X Games, vara eller icke vara. Man skall inte glomma att X Games ej ar att jamfora med VM eller OS. Det ar fran borjan ett helt kommersiellt event skapat av ESPN (kommersiell TV kanal) for att locka unga tittare till apparaten och i forlangningen salja reklamtid till hungriga annonsorer som inte vill annat an att trycka upp sina varumarken i kaften pa alla finniga tonaringar med solbrillor mitt i natten. Sa hade det inte varit for ESPN hade inte X Games funnits. Att sedan pa ett barnsligt satt tro att ESPN skulle komma for sig att tanka tanken pa att flytta skiten till Europa ar helt vansinnigt... Marknaden ar USA. Vad galler domarinsatser ar det iofs trevligt att se att vi konsumenter bryr oss men som sagt var ar X Games agande helt i ESPNs hander och om det ar viktigt for "storyn" att Tanner vinner sa kommer han vinna. Se eventet som en jamforelse med Big Brother eller Robinson. En reality sapa som om den inte ar nog intressant for tittaren laggs ner for att ersattas med nagot annat format.

Sjalv ar jag givetvis helt medveten om den kommersiella sanningen men jag bryr mig inte ett skit. For mig ar det skidakning pa en javligt hog niva utford av grymt duktiga atleter. ESPN skapar helt och hallet forutsattningarna och hade det inte varit for dom ar nog mojligheten att det inte hade funnits nagon Tanner, Dumont, Jon eller Candide mycket stor. Bedom sjalva om det ar bra eller daligt men nog satan har det forandrat hela ansiktet pa en hel hog actionsporter.

MedlemJapaner

Ny medlem
håller helt me jacob, tar inte tillbaka det jag sa men dumont körde faktiskt riktigt jävla snyggt!!
tanner körde oxå riktigt snyggt enligt mej men dumont körde snäppet snyggare. tror oxå d va som mr Wester sa att han inte fick till sina grabs, tanners flair va dock sick.

peace

Jay-deuce

Ny medlem
Knarren,

Helt korrekt analys av avsikten och bakgrunden till eventet. Det förändrar dock inte den uppenbara sanningen, vilket tydligt visar sig på detta forum, att konsumenten (dvs kidsen) håller på att tappa intresset! Därför är det fortfarande en intressant debatt som bör "tas på allvar".

Själv måste jag medge att förväntningarna på x-games har varit extremt höga och att även jag känner en viss besvikelse. Jag slutatde åka snowboard runt 2000 pga av att ALLA gjorde sw 900 mute och att hela mystiken/stilen byttes ut mot någon form av gymnastik. Helgens x-games visar med all tydlighet att detsamma har hänt inom skidåkningen.

Detta resulterar naturligvis till avsevärt minskat intresse = minskad köpkraft = förändring. I snowboardens fall var förändringen att folk började åka skidor. Historien upprepar sig återigen.

Robbott

Ny medlem
Visst jag håller med om att de europeiska åkarna fått oschysst poäng men vilken jävla runda av Tanner, tycker han var värd guldet, synd bara att han är en jävla tönt men det har ju inte med hans skidåkning att göra.

Knarren

Ny medlem
Jay-deuce,

Tack for ett en intressant replik. Jag haller med dig om att "kidsen" ar pa vag att tappa intresset for alla typer av mega event. Samma sak galler OS, VM, EM osv. Den helt klara strommnigen inom actionsporter ar att dessa sporter inte hor hemma inom sammanhang med allt for klara ramar och dommare som bedommer. Snowboard, skidakningen, skateboarding handlar ju inte i grunden om att tavla mot andra men om att ha skoj.

Det som talar emot hela den har "mysigt" hemvavda filosofin ar att nar intresset okar for dessa sporter okar ocksa medias intresse med konsekvensen att mangden pengar fran sponsorer okar. Darfor kan vi nu se akare som Dumont eller Tanner mer likna julgranar med all sponsorvarumarken kletade over dom. Red Bull i pannan, Target klibbor pa laggen, Oakley brillor mitt i natten etc etc.

Antar att det snart nar sin kulmen, plattas ut och till slut hittar en balans.

hyllengren

Ny medlem
såhär är det, jag har inte sett jons åk och inte heller håtveits.. men pallen var helt korrekt, tanner stompar sina trick totalt, favre är orginell å kör lite switch vilket är sjukt coolt, dumont satsar högt och drar en tia med pipesmek i slutet

tanners åk var bäst men giftigast är dumont som bara behöver lite finslipning och en hel rygg så dominerarar han, favre ska ha creds för de sjuka switchtricken

jon_nilsson

Ny medlem
haha vilket gnäll det är här jag tycker att xgames är jävligt roligt att se på alla grymma åkare är med och man får se helt sjuka grejjer

N1tschke

Ny medlem
Fy fan va rätt jacob har! du som har skrivit det här kan fan dra dit nästa gång och visa vad du går för, och om du är bättre än dom kan du klaga hur mycket du vill...

Skribble

Ny medlem
ingen skugga ska falla över domarinsatsen. tanners åk var som sagt felfritt och dumonts grabs var inte lika bra som ifjol. tanner var riktigt bra ifjol men flög högre i år vilket gjorde att dumonts första hit heller inte framstod som lika banbrytande och exceptionell detta år. kul att favres innovativa switchåkning gav plats på podiet även om jag personligen hellre sett honom som bronsmedaljör efter dumont me tanke på de bådas avslutande hopp. Favre tappar alltså mkt fart o kommer inte riktigt över kanten (måhända switch) medan dumont boostar på med tre varv och klart bättre HÖJD även här som slutkläm på sitt åk.

jon sa i intervjun efter förra årets X-games: "I pipen är det höjd som gäller till 110 procent och det fanns inte en chans att jag skulle hänga på Simon Dumonts grymma satsningar, för gör man det och misslyckas slår man ihjäl sig. Jag tycker ändå att det är rätt fokus på bedömningen för ingen åkare har den tekniknivån som matchar mycket luft. Men de som kan lägga 900 åt båda hållen kan nog ändra på situationen väldigt snart." slutcitat

framtidens segerrecept lyder säkerligen: mer unnaturalsnurrar och mer switchåkning utöver sjuk höjd.. den som kan lägga av en mixad runda me flairs, sw 10:eek:r och reverse 9:eek:r blir nog dominerande me andra ord..

FTR, sluta klaga på Jon!

Giro

Ny medlem
Jag håller också med Jacob och knarren som gav en exceptionell beskrivning av X-games och dess innebörd..jag kan hålla lite med det att Dumont skulle ha vunnit p.g.a hans sjuka höjd och hans stompade 1080...men men det e ju min åsikt och den kan ingen ändra på...Jag har ju inte sett de andra åken som kom utanför pallen...men de var säkert bra det me...Så jag tycker att ni som håller på att klaga kan lägga ner det och dra dit själva och va domare...de som jag tror domarna tittar efter är:
Stil, höjd,snygg grabar, klockrena landningar och nyskapande...och det är nog inte lätt att sitta där och könna pressen på hur man ska bedömma...Så "keep on the god work judges" och så håller ni andra käften...

peace....

skulle gärna vilja sett Jons, håtveits åk...tråkigt att de bytte ut slopestylen mot bästa trick:(

OlofM

Ny medlem
en sak är ju jäkligt tråkig med x-games, det är ju att man ofta bara ser top 3 åkarna...

A

ASberg

Guest
förstår inte varför en snubbe i din ålder beter sig såhär...
sen kändes dumonts åk väldigt trött då det nästan var likadant som två år i rad...
ger mycket cred till Favre som gav originalitet och stil till den tävlingen där allt som värderas är höjden på hoppen(känns det som),och visst fan ere viktigt men bara för att CR skrev en hel artikel baserat på det för två år sen betyder inte att vi ska skita i alla som inte håller den höjden.

och skulle jon va på g skulle han åka röven av alla :D

Sandraheterjag

Ny medlem
Ärligt nu får ni ge er..
Jon är Sveriges stolthet...

Och om ni tycker att han suger kan ni väl spela in när ni åker
så får vi se om det är mkt bättre...

Och eftersom Tanner är proffs kan han väl ha på sig solglajjor dygnet runt om han vill..
Bara för att han har ett eget mode och ni int ehar..
Go own style!

Om ni dissar alla stora skidåkare vem är eran favorit då ?

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp