Taxi i Åre och tips på braheter

Efter 25 år i alperna tänkte jag ge svenska fjällen och Åre en chans. Känner mig redan lite besviken. Bokade boende i Björnen och inser nu att jag är helt avskuren från Åre by då inga skidbussar går på kvällen. Alltså inga restaurangbesök på kvällen. Någon som vet pris på taxi mellan Åre centrum och Björnen på kvällstid, alltså fram och tillbaka! Jag är en gammal tant så inga tips som innebär fysisk ansträngning.

Tar gärna emot information om bra saker i Åre också som kan passa en tant som brukar hobbyåka i alperna. Så bortskämd med att kunna hitta information om alporterna på nätet. Gällande Åre ser jag bara Skistar.

FMP

Aktiv medlem
Åre kommuns turistinformation;

Angående Björnen så är min erfarenhet att det tyvärr är ett stendött område för barnfamiljer som lagar middag i stugorna. Enda som kan vara värt är väl möjligen copper hill, om man gillar lite spektakulär arkitektur och att dricka drinkar. Men förvänta dig inget annat än hotelllounge- stämning, i bästa fall.

Ingen koll på taxipriserna tyvärr.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Det går kvällsbussar samtidigt med kvällsåkning.
Vill man stanna ute senare, så får man ta bulle hem. Carins krog i Björnen har haft väldigt god mat tidigare, men har inte ätit där i denna säsong.

Bobski

Medlem
Vill man stanna ute senare, så får man ta bulle hem. Carins krog i Björnen har haft väldigt god mat tidigare, men har inte ätit där i denna säsong.
Carins krog i Björnen var helt ok i sommras, men det stora utbudet av resturanger o affärer är inne i Åre. Björnen o Duved/Tegefjäll är präglat av mycket familjer som inte går ut på krogen kvällstid i någon större utsträckning.

Tack för tips om Carins krog. Hade inte hittat den på kartan innan. Kvällsåkning tar slut vecka 10 och bussarna verkar ha kvällsåkare som drivmedel.

Carins krog i Björnen var helt ok i sommras, men det stora utbudet av resturanger o affärer är inne i Åre. Björnen o Duved/Tegefjäll är präglat av mycket familjer som inte går ut på krogen kvällstid i någon större utsträckning.
Toppen, då får jag sova gott på kvällen och vakna till barnskrik på morgonen. Det verkar ju i alla fall finnas några restauranger på gångavstånd. Tack för tips.

Åre kommuns turistinformation;

Angående Björnen så är min erfarenhet att det tyvärr är ett stendött område för barnfamiljer som lagar middag i stugorna. Enda som kan vara värt är väl möjligen copper hill, om man gillar lite spektakulär arkitektur och att dricka drinkar. Men förvänta dig inget annat än hotelllounge- stämning, i bästa fall.

Ingen koll på taxipriserna tyvärr.
Tack för svar. Copperhill funderar jag faktiskt på.

FooBear

Ny medlem
Jag har boende i Björnen och frekventar Carins Krog när jag är där, bra mat och atmosfär och väldigt trevlig personal. Brukar använda Björn Olssons taxi vid behov och som redan nämnts ligger de på ca 250-300kr enkel väg, beroende på var i Björnen du bor.

Tack för alla tips. Jag är nu hemkommen efter veckan i Åre. Allt löste sig toppen. Åre city var inget att sträva efter, vi var bara där och handlade mat när vi kom. Så någon taxi blev aldrig aktuellt.

Stugan var mysig med bra kök så vi lagade många middagar där, en middag på Carins krog och personalen var som någon sagt tidigare mycket trevlig. Många goda luncher i backen blev det också :) .Inte var det särskilt dyrt heller, vilket jag hört att det skulle vara.

Åre var förresten bättre är förväntat ;).Strålande sol, mycket trevlig personal på alla restauranger, skiduthyrning mm. Chokladfabriken var super, den måste jag rekommendera. Skotergubbarna i Huså var helt underbara :love:

Det enda som jag inte gillade var de som trängde sig i liftkön, aldrig varit med om liknande😡. Som tur var så var det bara en dag som det var mycket folk så det påverkade inte så mycket ;).

Topp