Tech eller Shift till Black Crows Atris?

DouglasThorell

Ny medlem
Har köpt ett par Black Crows Atris 184 som jag planerar att ha som puder och resort skida. Funderar på om jag ska montera en techbinding eller om jag ska köra Shift(har en liggandes)?

Kommer åka mestadels i svenska fjällen på helger och lov med ca 2 veckor i alperna per år och någon vecka i Nordnorge i slutet på säsongen. Har redan ett par lätta turskidor, Salomon MTN Explore 95 med ATK bindingar som jag tar för de långa turerna. Atrisen kommer att fungera som onequiver för resort shred och dump i alperna och Sverige. Känns som att det ofta blir turande nästan varje gång det snöar och ofta många höjd vilket får mig att luta mot en techbinding som typ ATK R14 eller liknande.

Har ni någon erfarenhet av att köra en techbinding på en liknande skida som Atris och använda den som one quiver? Tappar jag mycket känsla i pisten och offpisten eller är det värt viktbesparingen när man ska tura för att nå pudret/couloiren?

Tack för tips :)

Senast ändrad:

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag hade satt shiften på dem om du redan har ett par lätta turlagg med techbindning på. Klart trevligare att köra pist med shiften vs tech. Sen är det verkligen inga problem att göra 1000+ höjdmeter med shift + atris (har själv den kombon) så länge du inte försöker slå några rekordtider uppför.

Hade du bara turat i norge och typ inte åkt nån lift alls hade det ju varit en annan femma men då det låter som du ändå kommer köra en del liftburet hade jag kört shiften. Vet du att du ska köra en längre dags turande tar du väl bara dina mtn 95:or istället tänker jag?

MnO

Aktiv medlem
En röst till för Shift. Inte för att den är perfekt, men den är ändå bäst fortfarande på marknaden för just det ändamål du säger. Framförallt blir det en bättre känsla och en betydligt säkrare funktion om du laddar på i pister. Nog för att tech fungerar att åka med i pist, men skaderisken är högre. Och så jädra tung är den inte. Jag har flera gånger konstaterat vid turande att det trots allt är en ganska lätt bindning. Visst, ska man göra heldagsturer är det gott att få bort ett par hundra gram till, men för lite vardagstoppturer är det absolut inga problem med Shifts vikt.

Ett alternativ i sammanhanget är att sätta inserts (för ATK:n) i MTN och dito för Shift plus ATK:n i Atrisen. Då kan du ta med dig bara Atrisen och båda bindningarna om du vill minimera packningen under som innehåller både liftburna och turdagar. Shift är aningen mer meck med att flytta mellan inserts pga att man måste ta bort häldelen från bottenplattan och sen göra om förspänningstrimmet, men ATK har i typ alla modeller helt direktåtkomliga skruvar och fristående längdjustering och är därmed väldigt lämpliga just för inserts.

Pellelundberg

Ny medlem
Har köpt ett par Black Crows Atris 184 som jag planerar att ha som puder och resort skida. Funderar på om jag ska montera en techbinding eller om jag ska köra Shift(har en liggandes)?

Kommer åka mestadels i svenska fjällen på helger och lov med ca 2 veckor i alperna per år och någon vecka i Nordnorge i slutet på säsongen. Har redan ett par lätta turskidor, Salomon MTN Explore 95 med ATK bindingar som jag tar för de långa turerna. Atrisen kommer att fungera som onequiver för resort shred och dump i alperna och Sverige. Känns som att det ofta blir turande nästan varje gång det snöar och ofta många höjd vilket får mig att luta mot en techbinding som typ ATK R14 eller liknande.

Har ni någon erfarenhet av att köra en techbinding på en liknande skida som Atris och använda den som one quiver? Tappar jag mycket känsla i pisten och offpisten eller är det värt viktbesparingen när man ska tura för att nå pudret/couloiren?

Tack för tips :)
Cast Touring alla dagar i veckan. Åkt på både atk, kingpin och shift inget slår mina Cast Touring, har satt dem på alla mina skidor utom ett par som är fullt ut turskidor.

Inka

Medlem
Har själv något liknande upplägg. På puder- och resortskida Shift men även en lite "köttigare pjäxa" med gåläge till detta. Sen ett par st uppsättningar mer renodlade turskidor med Tech + lätta pjäxor. Framgår inte om du har ett par pjäxor eller tänker dig att använda flera par? Beroende på pjäxan du har och dess förmåga (flex, vikt mm) att driva kombinationen av skida + bindning så lär det också påverka vilken bindning som passar bäst...så det kan också vara värt att beakta :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp