Tegefjäll & Björnen stänger en vecka innan Åre By 2022; varför?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ville kolla hur länge man planerar hålla öppet Åre i år och ser att 1a maj står kvar som slutdatum vilket är gott nog.
Man har skjutit fram Duved/Tegefjälls & Björnens stängningar från i år när man stängde flera veckor innan.
Men man stänger en vecka innan Åre By.

Vän av ordning undrar varför? Känns en smula dumsnålt om man ändå ska hålla öppet så länge.
Jag tänkte själv åka upp på avslutningshelgen med några vänner och bl.a. gå på Åre Sessions, men bor man i t.ex. Björnen så blir det alltså taxi/bil till och från backen, istället för att kunna åka som brukligt är.

Förstår att det kostar och kanske är mindre folk, men har man öppet till 24e april, så kan man väl lika gärna ha öppet till 1 maj kan jag tycka.

pd

Aktiv medlem
Var där sista veckan i år och att de höll stängt Björnen och Duved under vardagarna kan jag förstå. Vi som var där fyllde knappt det som återstod. Liftköer var på skalan obefintligt - sällsynt. Men på helgen skulle de gott kunna hålla öppet åtminstone Fjällgårdexpressen och Sadelexpressen.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Var där sista veckan i år och att de höll stängt Björnen och Duved under vardagarna kan jag förstå. Vi som var där fyllde knappt det som återstod. Liftköer var på skalan obefintligt - sällsynt. Men på helgen skulle de gott kunna hålla öppet åtminstone Fjällgårdexpressen och Sadelexpressen.
Det köper jag. Men om man nu har öppet så nära inpå när de har stängning i Åre By (och man nu vill ha dit folk med Åre Sessions, Valborg osv) så borde man väl kunna köra en vecka till. Eller åtminstone stängningshelgen.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
skippa Skistar-trängseln och köp ett säsongskort som gäller på 10 skidanläggningar (ända fram till slutet av maj):
Scandinavianskipass.com

xviggenx

Aktiv medlem
Nu är det väl knappast så att det bjuds på några konserter "i backen" under "Sessions", det närmaste en kommer det är väl uteserveringen på Timmerstugan...

Anledningen till att Duved/Tege och Björnen stänger tidigare är helt enkelt för att det oftast inte finns speciellt mycket folk som vill åka där då och snön brukar vara rätt skral runt liftarna framåt vårvinter.
En kostnadsfråga helt enkelt, Skistar tycker inte att det är försvarbart att ha folk som jobbar med att hålla liftar/backar öppna för "så få gäster".

Black-Daimond

Aktiv medlem
Det beror helt enkelt på att det inte finns några skidåkare kvar så det räcker gott med att ha endast centrala Åre öppet. Anledningen till att slutdatum skiftar år från år beror på när påsken inträffar dvs en sen påsk medför att man stretchar säsongen Duved/Tege/Björnen. Mao en tidig påsk medför tidigare stängning så åkarunderlaget avgör that’s all.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp