Telemark: Aktiva bindningar och hårda fjädrar/power tubes

Hendrix

Medlem
Som rubriken lyder, hur aktiva bindningar föredrar ni och varför? Hur hårt motstånd vill ni att bindningen ska ge?
Ger högre motstånd en fördel vid kantställning och/eller att ta sig snabbare in i nästa sväng?

Hendrix

Medlem
Någon som kan utveckla om hur skillnader i hårdhet på fjädrar påverkar åkupplevelsen? Tänker t.ex. om man byter mellan gröna/blå/röda fjäxdrar på Rottefella Freeride, eller mixtrar med fjädrarna på Meidjo?

Hur stor skillnad blir det?
Ökar det risken för att dra ut bindningen ur skidan?
Bättre kraft vid carving?
Kan det bli så att telemarkskänslan minskas om man byter till alldeles för hårda fjädrar, om man inte längre orkar flexa pjäxan så mycket?

jwunsche

Medlem
Jag tycker det är oerhört svårt att teoretisera om detta. Många pratar t.ex. om en skillnad mellan styvheten i fjädrarna och hur aktiv bindningen är (som då skulle styras mer av hur långt bak ”kabeln” är ledad). Jag har själv svårt att känna denna distinktion. Som ”turiståkare” vill man ju kanske inte heller ägna sina få skiddagar till att bara experimentera med detta. När jag testat andras skidor som varit hårdare ställda än mina egna så upplever jag ibland att det går åt mer kraft för att lyfta hälen än att trycka på skidan och kanta den. För mig känns det inte som att detta ger mer kraft eller kontroll i svängen, och något i känslan går förlorat för mig. När jag bytte från olika 75 mm bindningar till Meidjo började jag med löst ställd fjäder, stegvis har ja ökat för att hitta ett lagom läge. Vad det är tycks vara väldigt individuellt.

skidmannen

Aktiv medlem
Jag har en känsla av att fjädrarna matchar åkstilen det är svårt att säga vad som är hönan eller ägget. Dessutom beror det på underlaget. Förenklat kan jag tycka att hårda fjädrar matchar upprätt åkning, lite snabbare svängar, hårt underlag, kraftiga skidor. Men det beror också väldigt mycket på hur progressiva bindningarna är

Om man har normalbreda skidor med vanligt spann är det hemskt med hårda fjädrar i lössnö, bakskidan dyker. Hårt och slagigt med lösa fjädrar är drygt, bakskidan hoppar och far.

Har senaste åren gått från :
Rottefella 75 mm till Rottefella freedom NTN. Ingen stor skillnad med åktekniken men bättre lateral stabilitethelt klart. Förstörde dock fjädrarna efter cirka en säsong
Bytte vidare till OutlawX som är mycket mer aktiv och fattade först ingenting innan jag ändrade åkteknik till att initiera svängen mer med bakre skidan samt lättade på fjäderspänningen.

Nu när man vant sig är det både stabilare i hårda förhållanden och energibesparande då man får en lite mer upprätt still. Inte fått någon riktig puderåkning ännu tyvärr.

skidmannen

Aktiv medlem
Tack, bra med tipsen kring puder.
Rocker på skidorna är så skönt för just det, spetsarna dyker inte alls lika mycket om man råkar komma för långt fram med kroppsvikten. Så länge man har mycket vikt på bakskidan kan det ju gå bra ändå, men har man lite vikt på bakskidan, hårda fjädrar och smala skidor utan rocker, då dyker spetsen på bakre skida.

Realmode

Aktiv medlem
Egentligen tenderar man väl att ha sträva bindningar mera centrerat under kroppen. Och kan enklare lägga tryck på skidorna. Att aktiva bindningar dyker mera stämmer inte för min del. Det beror på hur jag lägger tyngden. Tror även att den bakre skidan behöver viss belastning oavsett bindning, annars kan den hitta på lite vadsomhelst. Flytet och flexibiliteten ökar markant om man använder bägge skidorna.

skidmannen

Aktiv medlem
Oavsett bindning ska man belasta båda skidor lika mycket, bakre skidan behöver mer än bara viss belastning även med läderpjäxor och Tua. Med mjuka grejor går det att hjälpligt ta sig ner genom att stå på främre skidan med bakre efter som ett sladdrande roder, i alla fall i pist, medan hårdare bindningar kräver att man lägger på lite vikt för att pjäxan ska böjas. Styvare grejor tvingar alltså roder-åkare att stå på båda skidorna, som dom borde gjort med dom gamla grejorna också.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp