Telemark & carving: Medvridning i höft?

loshal

Ny medlem
Hej!

Är det någon som vet om man ska ha medvridning i höften när man carvar med telisar (som Paul Parker skriver i Free Heel Skiing)? Med medvridning så menar jag att höften är längre fram på dalskidans sida.

När man använder parallellsväng så brukar man ju snarare ha motvridning och den sidan av höften som är på dalskidans sida är längre bak.

loshal

Ny medlem
Jag passade på att fråga barnens skidskolelärare i backen idag. Det verkar som om man inte längre har så mycket motvridning av höften när man gör parallellsvängar utan att man snarare för fram höften på dalskidans sida. Så då antar jag att det är OK att göra på samma sätt när man åker telisar.

Mountain_Man

Ny medlem
Jadu ... läs följande inlägg och se om du blir så mycket klokare ...

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=51689&p=2

Generellt kan man säga att motvridning behövs i kortsväng för att hålla kontroll på ekipaget. I större svängar kan du med fördel tillämpa medvridning för en mer naturlig åkställning och ett mer effektivt skär. Vrid mot i snäva svängar och med i stora svängar! Detta gäller även telemark!

Observera att detta är mycket generaliserat ... men prova själv!

/MM

loshal

Ny medlem
Tack för tipsen! Det var en grundlig diskussion om medvridning och motvridning :) Din sammanfattning verkar bra. Jag testade häromdagen och det kändes rätt OK.

Men jag måste säga att det är svårt att åka med skär med telisar. Nu har jag i och för sig ett par 10 år gamla Scarpa T2 (halvhöga pjäxor) och det är nog inte optimalt.

Nej, jag tror att det blir alpin utrustning i pisten för att få bra skär och telisar i off-pist och på toppturer...

liiisa

Ny medlem
Hejhej!
Om jag får ge ett tips så e de nog att införskaffa ett par högre pjöxor! Då kommer det bli mycket mycket lättare att hålla tryck på skidorna när du ska ut och carva...
Dessutom tror jag inte att medvridning är någon hit.. får man medvridning tappar man lätt ned den "innersta axeln" och då följer lätt hela kroppen efter... då följer resten av kroppen gärna med och man tappar trycket på ytterskidan helt och hållet... då blir det ganska svårt att få skärande fina svängar...

hoppas att det inte är allt för luddigt... lycka till :)

// L

loshal

Ny medlem
Hej liiisa!

Högre pjäxor är helt säkert en bra idé, kanske även stabilare binding, men det blir tyvärr inte i år :(

/Per

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp