Telemark VS Slalom

Ski-For-Life

Ny medlem
Hej jag håller på och skriver ett arbete om vanlig slalom åkning i förhållande till telemark
det jag undrar typ är:
fördelar/nackdelar i pist
fördelar/nackdelar i offpist
hur stor skillnaden är prismässigt på en telemarks utrustning i förhållandevis till en slalom(självklar inte den bästa telisen mot den sämsta slalom men typ lika bra grejer)
skillnader i utrustningen förrutom att bindningen har lös häl.
hur tele fungerar och lära sig teknink mässigt (hur lång tid det tar och hur många blå märken man får på vägen)
och vad som klassas som en bra telemarks skida för pist.

Visste inte direkt om det här var rätt forum funderade på utrustings forumet men valde det här flytta det om ni vill men :)

Senast ändrad:

liiisa

Ny medlem
Att åka slalom går ju fortare än att åka telisar och är kanske inte lika jobbigt (de beror ju på hur man åker iofs..)
att åka offpist me telisar tycker i alla fall jag är mycket krångligare än att åka slalom och mycket jobbigare i benen...
En telemarksutrustning tror jag i de flesta fall är dyrare än en slalomutrustning... i alla fall pjäxorna.. annars tror ja man kan åka på nästan vilka skidor som helst. Jag åker på vanliga skidor och de funkar prima :)
Det kan vara lite svårt att komma på tekniken när man åker...blir mycket sladd när man börjar men sen när man kommer på det så går det mycket fortare och blir mycket roligare! Antal blåmärken innan man lärt sej är inte så många faktist (till skillnad från att lära sej åka bräda)

...det är vad ja tycker i alla fall! inte säkert att det stämmer...hehe :)

OstMats

Ny medlem
vanliga lagg "vinner" nog för det mesta om man ska hålla på med för och nackdelar, det är nästan alltid svårare och kanske långsammare att åka telemark. fast det är roligare. och så behöver man ingen specialutrustning för toppturer, bara komplettera med stighudar.

skulle man välja det lättaste sättet att komma ner från berget så skulle man aldrig tagit liften upp från början.

Axl

Ny medlem
OstMats sa:
vanliga lagg "vinner" nog för det mesta om man ska hålla på med för och nackdelar, det är nästan alltid svårare och kanske långsammare att åka telemark. fast det är roligare. och så behöver man ingen specialutrustning för toppturer, bara komplettera med stighudar.

skulle man välja det lättaste sättet att komma ner från berget så skulle man aldrig tagit liften upp från början.
helt rätt. telemark är dyrare och krångligare.

A

annna_H

Guest
liiisa vet väldigt mycket om tävlingar i telemark... men hon är för tillfället i Norge å tävlar i världscupen i telemark... enda svenska tjejen som är med där, hennes första WC tävling, men hon kommer nog beskriva rätt bra hur de går till :)

M

MikeMike

Guest
Att tävla i telemark är som att tävla i gång, man ska förflytta sig så fort man kan på ett så inefektivt sätt som möjligt. För ska man gå så fort som möjlig så springer man. Ska man åka port så slutar man lyfta på hälen!

Telis är för pow pow puder och lyckliga stunder på berget inte nått man ska tävla i!

M

Ski-For-Life

Ny medlem
Mrs_All-In sa:
liiisa vet väldigt mycket om tävlingar i telemark... men hon är för tillfället i Norge å tävlar i världscupen i telemark... enda svenska tjejen som är med där, hennes första WC tävling, men hon kommer nog beskriva rätt bra hur de går till :)
Nice får prata med ett proffs då:D

men funderar typ mest om man använder samma teknik när man kör portar som slalom(blocking) elr om det är ngt annat
och typ hopp och så måste vara svårt och hoppa när hälen är lös:)

Fred-o

Ny medlem
Det är dyrare med telemark. Det normala priset för en sjysst bindning brukar ligga på 2000-2500 kr. Pjäxorna kostar nån tusenlapp mer. Skidorna är demsamma.

I pist går telemark lika fort som slalom. Om inte snabbare! I nybörjarbackar vinner telemark tack vara "snake" positionen där man blir väldigt liten jämfört med slalomens äggställning (störtlopp). Telemark ser mer avslappnat ut i höga farter men är lite jobbigare.
Offpist är det inte så stor skillnad på förutom att det är jobbigare och roligare på telemark. Mer frihet, man är närmare snön. Det är svårt att lära sig svänga utan att nosarna dyker.

TRAVERS- telemark tar slalom lätt både i hastighet och energibesparing.

Telemark är svårt att lära sig. Det är som att stå på ett ben och blunda. Det kräver mycket balans och tryck på bakskidan. Blåmärken blir det mest på knän de första dagarna. Det gäller att ha ryggskydd att ramla på så att man inte vrider benen. TELISBINDNINGAR har oftast ingen UTLÖSNINGSFUNKTION! Men med den extra rörligheten brukar det gå bra endå.

Lite från en telisåkares perspektiv.

Gammal tråd jag vet, men någon kanske läser den igen och slipper fråga igen! :)

E

E-SundberG

Guest
Asså föreförsta så tycker jag inte att telemarks svängens e så och för det andra så är det svårare att åka brant

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp