Telemark

Joakim_Krantz

Ny medlem
Telemark
Hej!

Tänkte börja köra Telemark vintern 2003/04. Så extremt snyggt, de som behärskar tekniken så tänkte höra hur svårt det är ibörjan? Funderar på att dra upp till Trysil eller eventuellt Hemsedal en vecka och köra med privatlärare för att komma igång, är det något ni rekommenderar?

Linn_Linn

Ny medlem
Telemark
Ta några lektioner att nog jättebra! Har själv tänkt att göra det i år för att lära mig på "rikigt".
Jag testade telis två dagar uppe i Åre över nyår och ska helt klart göra om det. Innan trodde jag att jag skulle ligga en hög så fort jag stälde mig på skidorna. men inte! det gick hur bra som hellst! Inte ett enda fall på två dagar!
Tänk på att ha fart, åk i fall-linjen och överdriv böjningen av benen. (Man böjer aldrig så mycket som man själv tror). Åk utan stavar första åken så du finner balansen!

Lycka till!!!

G

Gubbf-n

Guest
Telemark
Hallå Jocke!
Kan varmt rekomendera att du testar telemark, men varför vänta till nästa säsong!? Jag började uppe i Trysil över nyår och tog två privarlektioner, vilket varmt kan rekommenderas. I början kändes det svårt, men efter ett tag kommer det och efter att ha åkt några dagar gick det riktigt bra...
Precis som Linn säger böjer man sig aldrig så mycket som det känns som, precis som det går aldrig så fort som man tycker!
Tänk på att telemark är en dynamisk åkstil. Tänk på boxaren som hela tiden rör på sig för att ha god balans och rörelseberedskap. Dessutom, fall inte i fällan som många nybörjare gör, nämligen att åka parallellt mellan svängarna.
Ang. att åka utan att falla, tja då tycker jag att man inte provat sina gränser....
Lycka till och börja träna benmusklerna, det behövs!
Gubbf-n!

brandt

Ny medlem
Telemark
Kan bara instämma med Lilla_linn. Trodde oxå jag skulle vurpa en del när jag provade på telis. Kanske inte fullt lika mycket som Lilla_linn verkar ha trott. Kör utan stavar för att träna upp balansen. Jag upptäckte även att det var lättare att åka snabbare än det var att åka långsamt. Misstänker att det är som med snowboard att man måste få upp farten lite för att det ska fungera.

//brandt

Telemark
Vurpor härdar! Vete sjutton med privatlexioner. Se till att få dig ett par hyfsade lagg, kolla in www.upproductions.com, bit ihop och satsa stort. Kom dock ihåg att om du gillar knäböjande i pisten så är det nothing jfr med i pudret där freheeling is the solution for a nicer day.

J

Jey

Guest
Telemark
vet inte om privatlektion är det första man behöver som nybliven telisåkare.
Själv skulle jag vilja ha haft bättre benmuskler när jag började åka.
Utrustningen är också viktig, för långa ovallade skidor är inget att rekomendera...
Annars är det bara att köra på, och faller man inte sattsar man inte tillräkligt!

G

Gubbf-n

Guest
Telemark
Hmmm!?
Det är en konstig inställning skidåkare har till utbildning/lektioner och därmed utveckling. Varför göra saker och ting svårare än det är och uppfinna hjulet igen. Lektioner, med en skidlärare eller en god vän som både behärskar skidåkningens ädla konst såväl teoretiskt som praktiskt och har en pedagogisk ådra (vilka knappast finns - för då är de skidlärare), utvecklar alla på alla nivåer. Inom de flesta idrotter utnyttjar alla toppidrottsmän goda instruktörer för att utvecklas och bli bättre.
Jag lovar, ta en lektion eller två när du börjar med telemark och din inlärningskurva kommer att bli brantare. Tro mig!!
Gubbf-n!

PS:Usch för värmen som kommit in över de svenska fjällen...

Joakim_Krantz

Ny medlem
Telemark
Tackar alla, utom senaste inlägget. Då jag styrketränar ben några gånger i veckan och kommer öka på ännu mer inför nästa skidsäsong så tror jag inte benmuskler blir största problemet utan snarare problem med tekniken.

Anledningen till att jag inte testar denna säsong är brist på semester, men nästa säsong e det fixat =)

PS. Bestämt för att ta skidlärare DS.

Phedrix

Ny medlem
Telemark
ett tredje alternativ är ju att ligga titta på alla andra som åker, ligg några meter bakom och härma det mesta dom gör. det gjorde jag ibörjan och det fungerade ganska bra för mig, att det sedan var en "tant" med yllekjol som var bland de första jag tittade på gjode ju sitt till tekniken.

istället för att åka utan stavar är ju käppen ett bra alternativ, skala av en käpp på ca 2 meter (gärna jämntjock) och använd den till att hitta balansen. antingen som en kanotpaddel med greppbyte eller kajakpaddling. det är mycket skönt att ligga ganska fort i lössnö med en stav på sidan som roder...plus att det ser ganska tufft ut efter ett tag!

men en lektion eller två är aldrig fel, eller iaf att låta någon som "kan" berätta vad han/hon tycker, men bli inte sur på denna person ifall dom har för mycket att säga...

lycka till!
Fredrik

Vildmark

Ny medlem
Telemark
Jag prövade telisar första gången förra veckan i Serre Chevalier efter att en snowboardåkare kört sönder mina skidor.

Tips e att vänta med lektioner förrän man har känt på skidorna en dag. Den första balansen måste komma själv innan en privatlektion ger något. För övrigt kan det vara ett bra riktmärke att ha den bakre skidans spets vid den främres bindning. Och det e som sagt inte fel att ploga i början heller!

Vad det gäller att trilla så e det ju ett måste om man vill bli bättre! Jag anser en fallfri skiddag som ett misslyckande!

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp