Telemarkens framtid. Eller ska den självdö?

anulaikar

Medlem
Svenska skidförbundet har dammat av sitt "Nationella råd för främjande och utveckling av Telemark".
Vi som är med där representerar landslaget, skidlärare, föreningar och skidanläggningar.
MEN! Nu vill vi veta vad DU tycker vi ska göra för att få fler att åka telemark.
Skicka mig dina åsikter och tankar!
Eller hör av dig when in Jämtland så åker vi en sväng samtidigt som vi diskuterar...
daniel.hedin AT telemark.se

telemarkus

Aktiv medlem
1.
Jag vet många av mina alpinbekanta som gärna vill prova telemark men det blir aldrig av eftersom det upplevs som för otillgängligt. Det hade varit trevligt om skidanläggningarna hade någon form av prova på-upplägg då och då.

2. Jag förstår svårigheterna med detta men det är tråkigt att det aldrig går att testa telemark under våra skidtestarhelger. Som telemarkåkare tvingas du mer eller mindre köpa grisen i säcken när du köper utrustning.

lmk30

Aktiv medlem
Bra initiativ. Men oklar på om det som avses är att få fler att åka telis i största allmänhet eller att få fler att tävla?

ByB3rg

Aktiv medlem
Med risk för hatstorm ställer jag den frågan många säkert också bär inombords:

- Varför ska man åka telemark?
Personligen så är det för känslan.
Lite av snowboardens surfiga känsla fast på 2 skidor.
Telis på stora fält med runt 30graders lutning. Med antingen puder eller slask. Mm en dröm.
Slår för min egen del, det alpina på fingrarna. Medans all annan åkning än det. Så har jag gärna min häl fast.

Realmode

Aktiv medlem
Med risk för hatstorm ställer jag den frågan många säkert också bär inombords:

- Varför ska man åka telemark?
::) Den här frågan eller nån variant kommer alltid när det diskuteras telemark, nån hatstorm tror jag inte kommer, förstår inte riktigt varför du tror det.

Det finns ett enkelt svar på frågan. Om du tycker det är kul så ska du åka. Förstår du inte alls poängen med det så ska du inte lägga mer energi på där. :)

termons

Aktiv medlem
Ja. Jag tror den självdör. Synd, det ser ganska roligt ut alltid då någon kommer åkanda.

Kan hända att jag har fel. Om någon tycker det ser roligt ut så borde den ju överleva...
Synd att det är lite lättare att sladda sig fram med hälen låst.

Lenz

Aktiv medlem
Personligen så är det för känslan.
Lite av snowboardens surfiga känsla fast på 2 skidor.
Telis på stora fält med runt 30graders lutning. Med antingen puder eller slask. Mm en dröm.
Slår för min egen del, det alpina på fingrarna. Medans all annan åkning än det. Så har jag gärna min häl fast.
Telemark i djupt puder är en känsla som inte går att komma i närheten av med (alpin) utrustning.

pclemens

Medlem
För mig är det prislappen (kopplat till tillgängligheten antar jag) som gör det svårt för mig.

Hur jag började med telemark:
Åkt massor med alpint och blev mer och mer offpist och randonne, men kände att utvecklingskurvan inte var lika brant längre. Det blev liksom bara farligare. Har alltid kollat lite extra på åkare med fri häl så det kändes givet som nytt spår. Har hyrt utrustning senaste 4 gångerna jag åkt varav senast med NTN. Då vart jag såld även om det bara var pist. Älskar flow'et (och mjölksyran!)
Nu är en resa planerad i januari och jag letar efter egen utrusting. Tyvärr verkar det nästintill omöjligt att hitta något NTN-kit utan att lägga mer än en månads CSN... Och det är där skon klämmer för mig. Har nog helt enkelt inte råd att gå över till telemark än.

flixhix

Ny medlem
Började åka telemark då jag gjorde min andra säsong i sverige. Kul att prova på något nytt. Började åka på sladdriga hyr grejor. Insåg snart att jag behövde skaffa eget och NTN va ju framtiden. Så blev det, men ett helt set med pjäxor, skidor och bindningar är dyrt. Jag tror att det priset för utrustningen skrämmer många, samtidigt som det fortfarande anses vara lite töntigt. Men när man fått kläm på det är det riktigt schysst, blir ett helt annat flyt i åkningen.

thureb

Ny medlem
Telemark är för mig roligare och mjukare än med fast häl. Men sista 5 åren ser jag färre åkare än tidigare. Synd att det finns så många olika bindningssystem, svårt att välja. Jag och övriga i min familj fortsätter så länge vi trivs. Bra att detta diskuteras.

sajo

Ny medlem
Jag har själv åkt telemark från tiden med låga skinpjäxor till nutid med NTN. Anledningen att börja med telemark var att kunna både tura och åka i backen med samma utrusting. Att kunna ha en utrustning sparade pengar till annat kul.
För 5 år sedan blev benen för trötta och jag har bytt till fast häl. Jag saknar telemark varje gång jag åker lagom brant mjuk snö, inte nödvändigtvis puder. Men så fort det är brant, smalt eller hårt så är fast häl överlägset.
Jag tänkte ett tag att Telemark skulle bli coolt igen när någon börjar köra telisar i parken. Det känns som antalet trick man kan göra blir än större med lös häl. Men jag tror att, som många säger tidigare i tråden, kostnaden för telis-utrustning är för hög.

rabbit

Aktiv medlem
NTN dödade telemarksåkningen.
Rottefella lät sina ekonomiska intressen tvinga fram att en icke-skidåkande, inhyrd utifrån "projekt-fixare" tog de sista besluten och drev ut produkten på marknaden.
En bindning som, genom sin konstruktion, inte tillåter att man har "ball-of-foot" kontakt med skidan kan, i min mening, aldrig fungera tillfredsställande till telemarksåkning.
Man kan "få det att funka" och ha kul ändå, något man också kan med snowblades, monoskis och alla andra sätt att leka i snö.
Men "känslan", som är det enda unika telemarken har att erbjuda, är "byggt ut" ur NTN.

fwiw, imho, etc...

lmk30

Aktiv medlem
Smaken är som baken! Jag ställer mig helt emot rabbits personliga åsikt ovan, tycker NTN tillfört en helt ny dimension till telemarken! Borta är hasandet i plasttofflor och slappa kablar, äntligen kan man njuta av kantkontroll och stabilitet. Plus att turandet nu går väldigt mycket enklare (även om pjäxorna släpar efter).
Tur att alla gillar olika! 😂😂

norly

Medlem
Tycker det är ganska konstant med åkare här nere i alperna. dock inte speciellt många som är bra. Och de man ser är ofta skandinaver. Jag kommer från snowboard och gick över till telis. Tycker fördelarna är att det är roligt oavsett förhållanden (borsätt tung blöt offpist). Med Snowboard så var offpisten fantastisk, men pisten blev ganska slentrian efter en 15-20 år på snowboard. Man kunde åka allt i full fart och aldrig tveka. Lite samma är det med skidor. Går ganska fort att kunna bränna ner en pist i fullt ös utan att svänga speciellt mycket.

Telis är roligare för att det kräver mer planerande och arbete för att bemästra. Klart man kan bränna ner en pist i full fart, men jag måste svänga, till skillnad mot alpin-skidor som är så fastligt stabila (kör 75mm). Jag har kul på telis oavsett om det är puder, is, nypistat eller puckelpist... Och så är man lite rädd när man droppar in i offpisten, och den känslan e ju rätt go.

Nöjet kanske försvinner efter x antal år, men många som jag träffar som kör skidor vill gärna prova telisar, eller är i alla fall nyfikna. Och det finns att hyra här nere i Disentis i alla fall, men man får beställa nån dag i förväg.

NTN har jag aldrig provat, men det är säkert helt ok. Gillar dock att det är lite flexibelt med 75mm... Men nästa gång man byter skidor så kanske.

Ps. Vi kanske kan lobba för att autorättningen på datorn inte skall envisas med att ersätta Telis med Telia...

rabbit

Aktiv medlem
Borta är hasandet i plasttofflor och slappa kablar, äntligen kan man njuta av kantkontroll och stabilitet.
Skyhöy var ju ungf som ntn. Både Linken och Bomber Bishop har mer "kantkontroll och stabilitet". Det är inte ens diskutabelt, bara att sätta sig ner och räkna med någon mekanik-kunnig. :)
Plus att turandet nu går väldigt mycket enklare
Fast med t.ex. free-pivot R8 och BD01 går ju turandet ännu enklare. Och i mjuk snö borde den "kantkontroll och stabilitet" de båda erbjuder vara mer än tillräcklig. ;)

Tur att alla gillar olika! 😂😂
Visst är det så. :)

Men ntn som "marknads-standard" är ett nedköp om man gillar att verkligen använda innerskidan.
Men har man kul på ntn så är väl det bra. Skidåkning är ju väldigt solipsistiskt i slutändan. ;)
#nofriendsonpowderdays

lmk30

Aktiv medlem
Om du tycker att turandet går enklare med R8 free pivot och BDO1 har du inte testat någon av tele-tech bindningarna som finns nuförtiden. Det finns inte bara NTN-varianter utan t o m "mjukhas"-älskare som du kan åka tech med typ Kreutzspitze eller Moonlight TTS (båda kabelhäl och techfront). Att jämföra Linken och NTN känns lite som att jämföra äpplen med päron eftersom hela foten resp framfoten sitter i bindningen. Hade det varit överlägset om man ser till helhetsbilden hade de nog varit marknadsledande nu men icke...🤷‍♀️🤷‍♀️

Ärligt talat tror jag att den här lite reaktionära inställningen hos många telisåkare gör att utvecklingen stagnerar. Tänk om den alpina industrin hade stannat av innan "carvingskidan" kom, hur hade det sett ut då? Många saker känns bra bara för att man är van. Telisindustrin är ändå så pass marginaliserad att vi ska vara jäkligt tacksamma att det ens finns tillverkare som orkar utveckla nya produkter trots en mycket begränsad marknad. Se bara på pjäxorna, där har det ju väsentligen inte hänt något på länge, ffa inte om man jämför med utvecklingen inom alpina turpjäxor.

Om du tycker att turandet går enklare med R8 free pivot och BDO1 har du inte testat någon av tele-tech bindningarna som finns nuförtiden. Det finns inte bara NTN-varianter utan t o m "mjukhas"-älskare som du kan åka tech med typ Kreutzspitze eller Moonlight TTS (båda kabelhäl och techfront).
Jag tycker att free pivot bindningar gör turandet enklare än med gamla kabelbindningar. Och jag har testat Dynafit (mina äldsta är snart 20 år gamla) och Meidjo och hemgjorda kombinationer av techtå och kabel. Även om man testat tech tå så upplevs free pivot som bättre än gamla kabelbindningar. Slutsats: Du har fel.

lmk30

Aktiv medlem
Jag tycker att free pivot bindningar gör turandet enklare än med gamla kabelbindningar. Och jag har testat Dynafit (mina äldsta är snart 20 år gamla) och Meidjo och hemgjorda kombinationer av techtå och kabel. Även om man testat tech tå så upplevs free pivot som bättre än gamla kabelbindningar. Slutsats: Du har fel.
??Slutsats: Du har fel??

Alltså smaken är som baken men det är bra om argumentet innehåller förståelig logik. "Även om man testat tech tå så upplevs free pivot som bättre än gamla kabelbindningar" Att free pivot är bättre att gå med än gamla kabelbindningar känns inte som ett kontroversiellt påstående. Men hur du får det till att det är ett felaktigt påstående att det är smidigare att tura med en tech-tå än de kabelbindningar som har gåläge förstår jag inte (annat än om du avser enkelhet att komma i och ur bindningen och att skifta mellan gå och åkläge).

Senast ändrad:

lmk30

Aktiv medlem
Har turat på både free pivot (22D) och tech och tech vinner hands down varje dag i veckan. Free pivot ger endast ca 50-60 grader mot skidan medan tech är obegränsat. Gör stor skillnad i brant terräng och underlättar verkligen kickturns. Plus att man inte släpar en massa skrot under foten i varje steg.
Smaken är som sagt som baken. 🤦‍♀️

rabbit

Aktiv medlem
Om du tycker att turandet går enklare med R8 free pivot och BDO1 har du inte testat någon av tele-tech bindningarna som finns nuförtiden
Jag jämförde ntn och 75mm. Inte tech-tå-touring vs 75mm.

Ärligt talat tror jag att den här lite reaktionära inställningen hos många telisåkare gör att utvecklingen stagnerar.
Det har inget med det att göra.
Snarare tvärtom då de flesta telisåkare snarare haft för vana att kasta pengar på första bästa nyhet i förhoppningen att marknadsföringen skall vara sann.

Får jag föreslå ett vardagsrumsexperiment?
Prova att stå på en balansplatta på tå med rak fot (ballerina-aktigt) eller att stå på vad jag tidigare kallade Ball-Of-Foot aka leden distalt om 1a metatarsalen.

Det är den del av foten man vill "stå på" när man åker alpint, när man skall reagera snabbt i bollsporter, snurrsparkar i kampsport etc...
Den starkaste delen av foten förutom att trycka genom hälen.

Den del av foten som ntn byggt bort ifrån telemarksåkning.

Testa balansplatta-experimentet ovan och du förstår varför jag menar att ntn dödade telemarken.

lmk30

Aktiv medlem
Jag jämförde ntn och 75mm. Inte tech-tå-touring vs 75mm.

Det har inget med det att göra.
Snarare tvärtom då de flesta telisåkare snarare haft för vana att kasta pengar på första bästa nyhet i förhoppningen att marknadsföringen skall vara sann.

Får jag föreslå ett vardagsrumsexperiment?
Prova att stå på en balansplatta på tå med rak fot (ballerina-aktigt) eller att stå på vad jag tidigare kallade Ball-Of-Foot aka leden distalt om 1a metatarsalen.

Det är den del av foten man vill "stå på" när man åker alpint, när man skall reagera snabbt i bollsporter, snurrsparkar i kampsport etc...
Den starkaste delen av foten förutom att trycka genom hälen.

Den del av foten som ntn byggt bort ifrån telemarksåkning.

Testa balansplatta-experimentet ovan och du förstår varför jag menar att ntn dödade telemarken.
Måste fortfarande säga att jag inte håller med. Tycker faktiskt att det är en av sakerna som förbättrats, åtminstone med vissa NTN-bindningar, förmågan att få tryck nedåt på skidan, under trampdynan eller "ball of foot". Jag kan tänka mig att det kanske kan bero lite på individuella skillnader i åkstil och position på skidorna, hur man upplever att bindningen ger möjlighet att komma till position över trampdynan eller inte.

Angående viljan att prova nya saker känns det verkligen inte som om majoriteten av telisåkare hör till kategorin springa och köpa prylar bums. Kolla på vilket forum eller community som helst, oerhört poppis med 75mm och i många fall även äldre skidor.

Man behöver inte gilla NTN för att ta telemarken vidare men sporten riskerar i vilket fall att självdö, både på utövar- och materialsidan, tyvärr!

telemarkus

Aktiv medlem
Jag förstår uppriktigt sagt inte problemet och kontroversen mellan 75mm och NTN. Det är inte så lite arrogant att hävda att ens egen personliga preferens är den enda rätta. Det finns såklart massor av faktorer som spelar in när det gäller att hitta den rätta bindningen för just dig. Till största del handlar det väl ändå om hur och var du vill åka och vilken känsla du är ute efter? Dessutom är det nog minst lika stor skillnad mellan olika bindningar inom 75mm respektive NTN än mellan de båda bindningssystemen. Jämför t.ex. en Rottefella Cobra med en Black Diamond O1 eller G3 Enzo och en Rottefella Freeride med en Meidjo så har du väldigt olika bindningar inom samma system. Vi telemarkåkare är en försvinnande liten minoritet så det vore ju kul om vi kunde försöka känna gemenskap istället för att se ner på varandra utifrån hur vi väljer att fästa foten i skidan.

Det sägs en hel del klocka saker på temat i det här avsnittet från den för övrigt lysande telemarkpodden Freeheel Life.

lmk30

Aktiv medlem
Exakt! Tror att den här klanmentaliteten blandat med en rejäl dos "jag vet bäst" som uppstår bland många telisåkare (kolla på vilket forum som helst, ffa de amerikanska) i stor utsträckning påskyndar självdöden, tyvärr...

Gick själv från snowboard till telemark för många år sedan men då utvecklingen av utrustningen stagnerat helt jämfört med techutrustning blev det dynafit spåret för mig. Börjar inte tillverkarna satsa mer på innovationer och göra telemark synligare så kommer sporten att dö ut vilket den redan gjort på många ställen skulle jag påstå. De måste även rikta in sig till fler segment än just nu för att man ska få en större bredd än entusiaster. Som man brukar säga så utvecklas man inte dör man ut för någon annan gör det.
Äger du ett par lätta alpina toppturspjäxor kan du åka med dem i all terräng, topptura riktigt lätt och is/alpinklättra. Allt detta på en hög nivå till en låg kostnad och begagnat marknaden på tech utrustning är stor. I nuläget kan man inte säga det om telemark. Snowboardåkare som toppturar går nuförtiden över till skidpjäxor för att även de kunna dra nytta av detta.
75mm systemet är alldeles för nischat för att funka som ett "allt i ett" system för att ha möjlighet att konkurrera med tech.

Dagens tech/tele blandning av bindning är ett stort steg i rätt riktning men de är senast jag kollade små företag/entusiaster med knappa resurser jämfört med de stora företagen och distributionen är bristfällig om man vill växa sporten igen.
Personligen tror jag telemarks framtid precis som historian finns offpist, inte i pisten. Där möjligheten att växla mellan telemark och låst häl i en och samma bindning (som inte väger mkt och är lättanvänd) är framtiden. Dessa bindningar börjar finnas men helheten saknas. Möjligheten att kunna klättra bra i pjäxorna är också riktigt viktig då dagens skidåkare använder stegjärn mer och mer. Säkerheten får gärna också vara bra då jag inte vill paja fler korsband :p
Behövs nog i längden att någon av dessa stora tillverkare köper upp de små innovativa företagen på bindningsfronten och med deras större resurser tar vidare utvecklingen av bindningarna till nästa steg och även tar fram nästa generations pjäxor..

s-l400.jpg

De enda pjäxorna med ordentligt gåläge som dessutom går att åka Telemark i tillverkas inte längre. Undrar om Scarpa har pluggarna kvar?

Själv vet jag inte om jag verkligen tycker att Telemark måste utvecklas för att överleva. Jag har haft både Rottefellas NTN, tech och Meidjo, men har gått tillbaka till NNN och kabel (Switchback). Gillar känslan bättre. Det kanske finns nån ny fancy bindning som är ännu bättre, men jag lägger hellre pengarna på att åka skidor än att testa ännu en bindning. För mig kommer telemark alltid att vara sämre än alpint rent prestandamässigt, det är känslan jag vill åt och jag gillar känslan i NNN bäst av det jag testat. Om Scarpa gör en TX som är lika styv i skaften som gamla T-race utan att det går ut över bälgarna (mindre viktigt, skillnaden är minimal), och med ordentligt gåläge och gärna lättare, då ska jag öppna plånboken. Till dess får de gamla grejorna+Dynafitutrustningen duga.

Senast ändrad:

DannyH

Ny medlem
Jag har erfarenhet av snowboard och alpint. Anledning till att jag inte provat trots att jag är lite intresserad är bland annat att jag aldrig sett någon möjlighet att testa billigt eller gratis.
Synd då jag skulle vilja känna på det och gillar benträning.

Realmode

Aktiv medlem
Eftersom telemark som nisch nämns så är ju den numer tunn. tech-prylar är stabilare och bättre nerför, enklare att ta sig ner för lite mer avancerade åk osv. även bra nog för plattgång. det stora urvalet i utrustningsväg gör att det nog till och med är bättre även på platten, "klappskridskoeffekt" till trots. det tuggar bort en stor del av telemarkens nisch.

försvinner gör den ju inte så till vida att en hel hoper med folk åker längd/turskidor. finns ingen anledning till fast häl där inte, så nån knäböjning blir det väl ändå. däremot kan väl ingen ana att det inom en snar framtid ska bli samma eufori som under 90-talets början, det är nog inget att räkna med.

tillgång på utrustning styr ju också, när det var som mest populärt åktes det ju på billiga rottefella med billiga skidor, dvs lätt att få tag i och hoppa på. nu vill ju ingen prova utan att steppa upp på en värsting rigg.....== dyrt. det tar ju även några år att lära sig åka roliga åk på sådan utrustning.

en anledning till att åka telemark som väl i princip aldrig nämns men som var mitt största argument till att börja, och är ju i varje fall till viss del än, trots mycke bättre utrustning.
Åken blir för mig bra mycket större och utmanande på telemarkprylar än med annan utförsåkningsutrustning. det ger i sin tur mycket lägre riskexponering för en själv, då det går att få samma känsla i lite snällare miljöer än annars. Den här anledningen håller absolut inte lika bra idag som 1990 eftersom utrustningen idag är av helt annan kaliber....

nåja, den som lever får se :)

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp