Telemarksdilemma – hjälp efterlyses!

norrsken76

Medlem
Hej!

Känns som att jag har levt under en sten de senaste åren eftersom det tydligen har dykt upp något som heter NTN-bindning. Jag har ett par skidor med en Black Diamond O1-bindning som jag tycker väldigt mycket om. I den bindningen har jag ett par urgamla Scarpa T2-pjäxor med ”anknäbb” framtill. Nu känner jag att jag skulle vilja uppdatera pjäxorna, men funderar då på om jag ska köpa ett par anpassade för NTN-bindningen eller en som funkar i 75 mm-bindningar. Slår jag till på pjäxor anpassade för NTN måste jag ju skaffa ny bindning också..

Så – ni som kanske inte har levt under en sten de senaste åren och är mer uppdaterade på telemarksfronten: vad hade ni gjort? Skaffat nya pjäxor eller skaffat både nya pjäxor OCH NTN-bindning? Det jag klurar på, förutom att pjäxa OCH bindning blir dyrare, är att 75 mm-bindningar kanske blir helt ”ute” snart och att jag då ändå måste skaffa nya pjäxor och bindningar.

Hoppas någon förstår min fråga och kan svara =)

/Petra

esbeng

Ny medlem
Hej
Farbror har åkt med hälen lös sedan tidigt 80-tal.
Jag saknar inte T2 eller ”75mm” och har NTN på flera olika skidor.
/Esse

rabbit

Aktiv medlem
...så ditt råd skulle vara? :)
Det finns VÄLDIGT mycket att läsa på forumet om NTN vs 75mm.
Ännu mer om du letar runt på utländska sajter.
Det finns ett flertal anledningar till att det fortfarande tillverkas 75mm utrustning 16 år efter att NTN introducerades...
#imo

norrsken76

Medlem
Det finns VÄLDIGT mycket att läsa på forumet om NTN vs 75mm.
Ännu mer om du letar runt på utländska sajter.
Det finns ett flertal anledningar till att det fortfarande tillverkas 75mm utrustning 16 år efter att NTN introducerades...
#imo
Misstänker att jag inte kommer bli klokare, men då ska jag leta runt i forumet :)

Gally

Ny medlem
Spana efter nyare begagnade 75mm-pjäxor är mitt tips.
Åker själv på 75mm för det är billigare o funkar fint.

Schifoan

Medlem
Nu är det ju inte lätt att hitta telisutrustning på alla skidorter, men jag skulle ändå rekommendera att du hyr innan du går över till NTN. Jag kände själv stressen när NTN var nytt, men hade ingen lust att byta då. Jag åker fortfarande på 75mm och tänker fortsätta med det. Jag åker främst offpist när jag kör telis, och där har jag inte märkt att det fungerar bättre för dem som kör NTN. Snarare att NTN har mer tendens till nosedive.

lmk30

Aktiv medlem
Om du har möjlighet att testa NTN gör det. O1-an gillas av många, men om du gillar att tura finns många fördelar med att byta till NTN, eftersom det nu finns NTN tech-bindningar, vilka är både lätta uppförs och väldigt stabila nedförs (stabilare än i princip alla NTN och 75-mm bindningar). Och att gå uppför med tech är verkligen mycket skönare och effektivare än att behöva släpa bindningen upp och ner i varje steg.

Dessutom ryktas det att scarpa (och även crispi) äntligen är på g med lättare turpjäxor för telis.

norrsken76

Medlem
Om du har möjlighet att testa NTN gör det. O1-an gillas av många, men om du gillar att tura finns många fördelar med att byta till NTN, eftersom det nu finns NTN tech-bindningar, vilka är både lätta uppförs och väldigt stabila nedförs (stabilare än i princip alla NTN och 75-mm bindningar). Och att gå uppför med tech är verkligen mycket skönare och effektivare än att behöva släpa bindningen upp och ner i varje steg.

Dessutom ryktas det att scarpa (och även crispi) äntligen är på g med lättare turpjäxor för telis.
OK! Har mejlat skiduthyrningen dit jag ska och hoppas de har NTN-utrustning jag kan få testa. Lutar åt att jag avvaktar lite med inköp :) Tack för bra tips! Lite mer stabilitet utför samt slippa släpa bindning uppför säger man ju inte nej till :)

Jag körde först 13 år på Cobra R8 med Garmontpjäxor. Gick sedan över till Rottefella Freedom NTN och är nu inne på sjunde säsongen på NTN. Jag skulle aldrig gå tillbaka till N75. Lättar att kliva i/ur. Inga fångstremmar att strula med. Att köra i parken med de yngre familjemedlemmarna blev betydligt lättare. Att slippa använda knä som utlösningsmekanism i händelse av vurpa får väl ses som bonus. Men huvudargumentet är ändå att bindningen är starkare rörande hur hårt foten är i "normalläge". Med andra ord lite mindre jobb för benen. Har testat 22 Design Outlaw X. Sjukt imponerad av hur starka/stabila dom är! Har ingen erfarenhet än av att åka med NTN Tech, än...

Jag trodde jag hört allt men tydligen inte. :D
Kan du vänligen förklara vad du menar för oss som inte riktigt förstår?
Jag upplever att mina Freedom-bindningar väldigt snällt vrider ur pjäxan i händelse av vurpa. Infästningen under foten har möjlighet att flexa och låta pjäxan släppa. Inte samma upplevelse med R8:an. :)

rabbit

Aktiv medlem
Jag upplever att mina Freedom-bindningar väldigt snällt vrider ur pjäxan i händelse av vurpa. Infästningen under foten har möjlighet att flexa och låta pjäxan släppa. Inte samma upplevelse med R8:an. :)

Jag läste det här: "Att slippa använda knä som utlösningsmekanism i händelse av vurpa ..." som att du/ni kommit på nåt sätt att manipulera bindningen med knäet som du/ni sen tränat in för att använda i händelse av krasch.

Jag kunde för mitt liv inte komma på hur! :P

Såhär i efterhand misstänker jag att du bara menade att R8orna inte "löste ut" förrän knät gick sönder, en något mer jordnära förklaring även om antalet knäskador pga kabelbindningar indikerar att det inte är en faktisk risk. [15-20år gammal statistik iofs men jag misstänker att det inte gjorts någon ny?]

Jag brukar räkna det som en fördel med 75mm att man kan säkerställa att man slipper tappa en skida mitt i åket. Förutsatt att man monterat rejält.

#snö #toeachhisown #toeachherown #75mmforlife

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Jag har åkt sen slutet av 80-talet (så kan inte stolta med lika många år som @esbeng men ändå en hel del)
Har alltid varit snabb att byta, först från läder till plast och sen från 75mm till NTN och har aldrig ångrat mig.
Jag har tom första generationen Scrapa NTN pjäxor OCH gillar dem fortfarande, även om de är lite moddade genom åren

Det har ju hänt en hel del genom åren och skulle jag köpa idag hade jag lagt lite tid på att hitta pjäxa och kanske inte hoppa på första bästa (som jag kanske gjort) och sen hade jag köpt ett par begade NTN bindningar, kanske ink skidor men inte helt nödvändigt.
Helt klart är det annorlunda mot att åka 75mm men man anpassar sig snabbt och ser man till vilken effekt man kan få ut så är NTN överlägset, jag ser inga fördelar med ett par 75mm pjäxor och bortsett från att tillverkarna fortfarande har formar kvar och kan tillverka så förstår jag inte varför de fortfarande säljs :)

Jag har ett par bindningar som jag flyttar mellan ett par olika skidor, ett par Ross WC FIS GS damskidor för pist och ett par Salomon QST 85 för lite mer allround åkning, olika höjd på monteringsplattorna.

Thats all folks - an

PalmS

Medlem
Det enkla, ekonomiska och kanske rent av miljövänliga men lite tråkiga svaret kan vara att om du är nöjd och det fungerar bra finns kanske inget större skäl att byta innan du har testat?
Om det är lockande kan du ha betydligt bättre möjligheter att fynda begagnade pjäxor för 75 mm bindning, i likhet med Gallys förslag.

Det finns väldigt många som svär trohet till 75 mm (och en hel del som ser NTN som fuskigt alpinlika bindningar). Så det är inte en hopplöst övergiven teknik.

Jag kände mig till slut tvungen att köpa telemarksutrustning då det inte alltid finns att hyra. Siktade på NTN då jag haft flera dåliga erfarenheter av gamla kabelbindningar jag hyrt, skidbroms då visat sig vara användbart, samt att det verkade smidigt att kliva i/ur utan fångremmar, i synnerhet i alp-anläggningar med större andel gondoler/kabinbanor.

Om jag råkat hitta begagnade välpassande 75 mm när det begav sig hade det dock mycket väl kunnat bli sådana istället.

Om mina slitna stackars pjäxor ger upp skulle jag spana efter NTN-pjäxor som dessutom har "tech-inserts", som Imk30 nämner ovan. De känns igen på små metallgrejer på sidan av pjäxans nos. Den typen av infästningar tycks bli allt vanligare, är absolut inget måste och kanske i första hand för turande, men det kan vara fint att ha alla möjligheter öppna framöver.

Skall du köpa NTN behöver du vara uppmärksam på att det finns två olika storlekar på bindningen. Annars kan ett hastigt fyndköp (eller byte av pjäxstorlek) blir en inkompatibel besvikelse. Gränsen går vid 26 eller 26.5 cm, för att det inte skall vara alldeles för enkelt är det olika beroende på pjäxtillverkare.

Med önskan om många fina svängar!

Senast ändrad:

norrsken76

Medlem
Jag har åkt sen slutet av 80-talet (så kan inte stolta med lika många år som @esbeng men ändå en hel del)
Har alltid varit snabb att byta, först från läder till plast och sen från 75mm till NTN och har aldrig ångrat mig.
Jag har tom första generationen Scrapa NTN pjäxor OCH gillar dem fortfarande, även om de är lite moddade genom åren

Det har ju hänt en hel del genom åren och skulle jag köpa idag hade jag lagt lite tid på att hitta pjäxa och kanske inte hoppa på första bästa (som jag kanske gjort) och sen hade jag köpt ett par begade NTN bindningar, kanske ink skidor men inte helt nödvändigt.
Helt klart är det annorlunda mot att åka 75mm men man anpassar sig snabbt och ser man till vilken effekt man kan få ut så är NTN överlägset, jag ser inga fördelar med ett par 75mm pjäxor och bortsett från att tillverkarna fortfarande har formar kvar och kan tillverka så förstår jag inte varför de fortfarande säljs :)

Jag har ett par bindningar som jag flyttar mellan ett par olika skidor, ett par Ross WC FIS GS damskidor för pist och ett par Salomon QST 85 för lite mer allround åkning, olika höjd på monteringsplattorna.

Thats all folks - an

Får jag fråga hur du gör för att kunna flytta bindningar mellan olika skidor?

norrsken76

Medlem
Det enkla, ekonomiska och kanske rent av miljövänliga men lite tråkiga svaret kan vara att om du är nöjd och det fungerar bra finns kanske inget större skäl att byta innan du har testat?
Om det är lockande kan du ha betydligt bättre möjligheter att fynda begagnade pjäxor för 75 mm bindning, i likhet med Gallys förslag.

Det finns väldigt många som svär trohet till 75 mm (och en hel del som ser NTN som fuskigt alpinlika bindningar). Så det är inte en hopplöst övergiven teknik.

Jag kände mig till slut tvungen att köpa telemarksutrustning då det inte alltid finns att hyra. Siktade på NTN då jag haft flera dåliga erfarenheter av gamla kabelbindningar jag hyrt, skidbroms då visat sig vara användbart, samt att det verkade smidigt att kliva i/ur utan fångremmar, i synnerhet i alp-anläggningar med större andel gondoler/kabinbanor.

Om jag råkat hitta begagnade välpassande 75 mm när det begav sig hade det dock mycket väl kunnat bli sådana istället.

Om mina slitna stackars pjäxor ger upp skulle jag spana efter NTN-pjäxor som dessutom har "tech-inserts", som Imk30 nämner ovan. De känns igen på små metallgrejer på sidan av pjäxans nos. Den typen av infästningar tycks bli allt vanligare, är absolut inget måste och kanske i första hand för turande, men det kan vara fint att ha alla möjligheter öppna framöver.

Skall du köpa NTN behöver du vara uppmärksam på att det finns två olika storlekar på bindningen. Annars kan ett hastigt fyndköp (eller byte av pjäxstorlek) blir en inkompatibel besvikelse. Gränsen går vid 26 eller 26.5 cm, för att det inte skall vara alldeles för enkelt är det olika beroende på pjäxtillverkare.

Tack för tänkvärt svar! Klurar på om jag ändå ska ge mina gamla O1:or och ännu äldre T2:or en chans till. Vill ju inte köpa på mig dyr utrustning utan att veta om jag gillar den och det verkar vara omöjligt att hyra moderna telisgrejor. I Björkliden hyr de ut skidor med Cobrabindning, i Abisko har de ingen telisutrustning alls för uthyrning... Någon som vet om det överhuvudtaget går att testa skidor med NTN-bindning någonstans i detta land? :)

lmk30

Aktiv medlem
Tack för tänkvärt svar! Klurar på om jag ändå ska ge mina gamla O1:or och ännu äldre T2:or en chans till. Vill ju inte köpa på mig dyr utrustning utan att veta om jag gillar den och det verkar vara omöjligt att hyra moderna telisgrejor. I Björkliden hyr de ut skidor med Cobrabindning, i Abisko har de ingen telisutrustning alls för uthyrning... Någon som vet om det överhuvudtaget går att testa skidor med NTN-bindning någonstans i detta land? :)
Åre Skidsport hade åtminstone tidigare NTN på hyran.

Anders_Nilson

Aktiv medlem

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Antingen de plattor som förut fanns till Rottefella freeride som man kunde montera på olika skidor och sen flytta bindningen mellan dem. Eller quiver killers.
Hade faktiskt quiver killer på ett par men då med kombinationen alpinbindning/NTN men det slutade lite olyckligt med efter en krasch och en utryckt NTN binding (lite hård puckelåkning på telisar i Hemsedal la grunden till det)

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Tror också att Romme har NTN på hyran

norrsken76

Medlem
Det har nog alltid fungerat klanderfritt med framförallt i kombination med lite vridning och inte helt säkert att det var det i just det här falle

Någon som kan uttala sig om huruvida Freeride eller Freedom är bästa valet när man är en 70-kilos åkare som sällan pushar alltför hårt utan mer njutåker - i och utanför pisten? Samt turar lite.

skidmannen

Aktiv medlem
Någon som kan uttala sig om huruvida Freeride eller Freedom är bästa valet när man är en 70-kilos åkare som sällan pushar alltför hårt utan mer njutåker - i och utanför pisten? Samt turar lite.
Freedom. Den är lättare och funkar bättre på tur. Gillar den bättre. Men har du budget för det skulle jag köpa Meidjo 3.0 och en broms till den. Den är lättare, lättare att gå med, skönare "böj" (smaksak), löser ut bättre, bättre step in.

Lynx är liknande, också tech tå, men Lynx har lite lite sämre rykte gällande hållbarhet och saknar bra skistopper.

Senast ändrad:

lmk30

Aktiv medlem
Freedom. Den är lättare och funkar bättre på tur. Gillar den bättre. Men har du budget för det skulle jag köpa Meidjo 3.0 och en broms till den. Den är lättare, lättare att gå med, skönare "böj" (smaksak), löser ut bättre, bättre step in.

Lynx är liknande, också tech tå, men Lynx har lite lite sämre rykte gällande hållbarhet och saknar bra skistopper.
Meidjo har en fin åkkänsla, men även den har haft problem med hållbarheten. Lynx har i sin nuvarande iteration fått förbättrad hållbarhet, dock finns inte bromsar som nämnts ovan. Själv åker jag på Lynx, där jag är jättenöjd med en äldre variant, men jag har haft lite problem med flexen i den nyaste, vilken känns för hård om man har strl S i bindningen.

Om du inte ska köra tech skulle jag slå ett slag för 22designs outlaw, den har en riktigt bra åkkänsla, bromsar och ett bra gåläge för att inte vara tech. Viktmässigt ligger den mellan freeride (tyngst) och freedom (marginellt lättare). Personligen tycker jag att funktionen inkl gåläget är helt överlägsen jämfört med rottefellas bindningar.

norrsken76

Medlem
Meidjo har en fin åkkänsla, men även den har haft problem med hållbarheten. Lynx har i sin nuvarande iteration fått förbättrad hållbarhet, dock finns inte bromsar som nämnts ovan. Själv åker jag på Lynx, där jag är jättenöjd med en äldre variant, men jag har haft lite problem med flexen i den nyaste, vilken känns för hård om man har strl S i bindningen.

Om du inte ska köra tech skulle jag slå ett slag för 22designs outlaw, den har en riktigt bra åkkänsla, bromsar och ett bra gåläge för att inte vara tech. Viktmässigt ligger den mellan freeride (tyngst) och freedom (marginellt lättare). Personligen tycker jag att funktionen inkl gåläget är helt överlägsen jämfört med rottefellas bindningar.
Fråga från en icke-insatt: vad menas ”för att inte vara tech”? :)

skidmannen

Aktiv medlem
Fråga från en icke-insatt: vad menas ”för att inte vara tech”? :)
Med Tech lyfter man inte bindningarna och gångjärnen sitter (oftast) lite längre bak så dom känns lättast att gå med. Rottefella har gåläge, men fortfarande visst motstånd när man går, själv känner jag det knappt på Freedom. Outlaw har inget motstånd alls, bara läget på gångjärnet och att man lyfter bindningarna gör dom teoretiskt sämre än Tech.

Personligen tycker jag att Rottefella Freedom är tillräckligt bra att gå med för att jag ska vara nöjd, så jag skulle nog vara nöjd med allt som är bättre. Jag valde mellan Medjo, Lynx och Outlaw, Lynx gick bort pga ingen broms. Tog Meidjo pga vikten och att det i vart fall ser ut som att dom har större chans att lösa ut vid ett fall. Att dom är lite lättare och lite bättre att gå med är bonus, men inte det som avgjorde. Jag hade nog varit nöjd även med Outlaw.

PalmS

Medlem
Tack för all hjälp! Blev ett par Scarpa TX Pro och ett par 22 Designs Outlaw-bindningar. Ser fram emot att inviga nästa vecka :)
Kul, jag hoppas och tror att du kommer bli nöjd!
Rapportera gärna hur du upplever skillnaden NTN-75 mm. Jag minns knappt.
Det kan givetvis vara en vanesak och en liten inkörningsperiod.

På tal om precis just det kan Outlaw upplevas lite meckiga att komma i.
Jag kämpade ett bra tag första gångerna (dock med slitna pjäxor av en modell som enligt testare rapporterats vara knepigare till just de bindningarna).
Om du inte redan gjort det, testa några gånger innan du står vid backen ivrig att kasta dig ut. ;)

norrsken76

Medlem
Kul, jag hoppas och tror att du kommer bli nöjd!
Rapportera gärna hur du upplever skillnaden NTN-75 mm. Jag minns knappt.
Det kan givetvis vara en vanesak och en liten inkörningsperiod.

På tal om precis just det kan Outlaw upplevas lite meckiga att komma i.
Jag kämpade ett bra tag första gångerna (dock med slitna pjäxor av en modell som enligt testare rapporterats vara knepigare till just de bindningarna).
Om du inte redan gjort det, testa några gånger innan du står vid backen ivrig att kasta dig ut. ;)
Tack för tips, tänker att jag börjar lite lugnt i barnbacken och känner på det hela. Förhoppningsvis blir man varmare i kläderna efter någon dag :)

Återkommer med rapport sen!

norrsken76

Medlem
Ville bara återkomma med utvärdering av 22 Designs Outlaw-bindningen ihop med Scarpa TX Pro-pjäxa. Först och främst hade jag STORA problem att få på mig skidorna, krävdes 10-20 försök per skida innan de satt kvar. Tills jag upptäckte att har man bindningen i Touring Mode så var det busenkelt att få på sig skidorna. Så det är ett hett tips. Efter 8 skiddagar med utrustningen tycker jag fortfarande att jag litegrann saknar mina gamla 75 mm-pjäxor och BD01-bindningen. Där kunde jag böja främre benet mycket mer och upplevde det hela som mer stabilt och flexigt. Troligtvis en vanesak, för den här nya utrustningen är ju betydligt mer stabil och knäcker jag bara koden för hur jag ska anpassa tekniken till den så kommer det säkert bli kanon. Så jag kämpar på ;-) Tack till alla här för bra råd och tips kring köp av nya telisgrejor!

lmk30

Aktiv medlem
Ville bara återkomma med utvärdering av 22 Designs Outlaw-bindningen ihop med Scarpa TX Pro-pjäxa. Först och främst hade jag STORA problem att få på mig skidorna, krävdes 10-20 försök per skida innan de satt kvar. Tills jag upptäckte att har man bindningen i Touring Mode så var det busenkelt att få på sig skidorna. Så det är ett hett tips. Efter 8 skiddagar med utrustningen tycker jag fortfarande att jag litegrann saknar mina gamla 75 mm-pjäxor och BD01-bindningen. Där kunde jag böja främre benet mycket mer och upplevde det hela som mer stabilt och flexigt. Troligtvis en vanesak, för den här nya utrustningen är ju betydligt mer stabil och knäcker jag bara koden för hur jag ska anpassa tekniken till den så kommer det säkert bli kanon. Så jag kämpar på ;-) Tack till alla här för bra råd och tips kring köp av nya telisgrejor!
Du kan lätta på förspänningen genom att skruva bakom framfotsinfästningen, finns där två cylindrar som man kan snurra på. Antar att du har OutlawX? Om så är det definitivt möjligt att lätta upp spänningen så att den blir riktigt "slapp". Då borde det kännas mer som din gamla O1a.

norrsken76

Medlem
Du kan lätta på förspänningen genom att skruva bakom framfotsinfästningen, finns där två cylindrar som man kan snurra på. Antar att du har OutlawX? Om så är det definitivt möjligt att lätta upp spänningen så att den blir riktigt "slapp". Då borde det kännas mer som din gamla O1a.
Aha, borde ha tänkt på det såklart! Yes, OutlawX har jag. Gud så glad jag blir, då ska jag göra det nästa gång och njuta av ”den gamla känslan”! Tack för tips!

rabbit

Aktiv medlem
...
Efter 8 skiddagar med utrustningen tycker jag fortfarande att jag litegrann saknar mina gamla 75 mm-pjäxor och BD01-bindningen. Där kunde jag böja främre benet mycket mer och upplevde det hela som mer stabilt och flexigt. Troligtvis en vanesak, för den här nya utrustningen är ju betydligt mer stabil och knäcker jag bara koden för hur jag ska anpassa tekniken till den så kommer det säkert bli kanon. Så jag kämpar på ;-)
...

Man kan anpassa sig till nästan vad som helst i ivern att få shoppa nya grejer som marknadsföringen säger är automatiskt bättre för att dom är nya... ;)

#planned.obsolesence #shopping.is.life #stålförstärktalinkenbindningarärannustabilaremendåfårmaninteshoppanyaläckragrejer

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp