Telemarksdilemma – hjälp efterlyses!

karlbolin

Medlem
Det kan nog ta tid att vänja sig vid nya pjäxor, skidor och bindningar. Jag har åkt två säsonger på NTN och de första svängarna känns alltid underliga men när jag spänner på mig de gamla grejerna känns de ännu mer udda så man vänjer sig, kanske. Några tankar om åkteknik på NTN ges på denna länk
Jag har ännu inte implementerat testen men provar tipsen nästa vecka.

Lycka till med skidåkningen, det viktigaste är ju att man kommer ut och har trevligt.

Arfvid

Medlem
En grej som jag själv känt men som jag aldrig läst nåt om är att NTN funkar sämre och sämre ju större fötter du har. Såklart ett problem ffa för oss i den minimala grupp personer som a) fortfarande åker telisar och b) har 47 i skostorlek. Men NTN har ju till skillnad från 75mm ett fast avstånd för fjädringen (ok två, small o large). Och det betyder att med större fot så blir det relativt sett kortare spännvidd för fjädern under foten = sämre åkkänsla. Jag körde ett antal dagar på NTN men har nu bytt tillbaka till 75mm. Och eftersom det numera inte finns nån anledning alls att åka telisar utom för den överlägsna känslan så var valet enkelt för mig :)

skidmannen

Aktiv medlem
En grej som jag själv känt men som jag aldrig läst nåt om är att NTN funkar sämre och sämre ju större fötter du har. Såklart ett problem ffa för oss i den minimala grupp personer som a) fortfarande åker telisar och b) har 47 i skostorlek. Men NTN har ju till skillnad från 75mm ett fast avstånd för fjädringen (ok två, small o large). Och det betyder att med större fot så blir det relativt sett kortare spännvidd för fjädern under foten = sämre åkkänsla. Jag körde ett antal dagar på NTN men har nu bytt tillbaka till 75mm. Och eftersom det numera inte finns nån anledning alls att åka telisar utom för den överlägsna känslan så var valet enkelt för mig :)
Är det inte så att det finns en övre storleksgräns för att åka Telemark med plastpjäxor över huvud taget och att den är ganska låg, typ 47?

Anders_Nilson

Aktiv medlem
Alltså jag håller inte med, tycker allt blev bättre med NTN men det tog ju helt klart några dagar att vänja sig.
Sen är det kanske så att om man står högt i sin åkning så känns det nog inte lika mycket som om man normalt är låg.
Klart att det kan bero på att jag åker på första generationen TX som är ganska hård i böjen

skidmannen

Aktiv medlem
Alltså jag håller inte med, tycker allt blev bättre med NTN men det tog ju helt klart några dagar att vänja sig.
Sen är det kanske så att om man står högt i sin åkning så känns det nog inte lika mycket som om man normalt är låg.
Klart att det kan bero på att jag åker på första generationen TX som är ganska hård i böjen
Jag håller inte riktigt med. Jag tycker det är större skillnad på NTN och 75 mm om man står högt än riktigt djupt. Ju stelare och mer kantstyva grejor, desto mer kan man "fuska" och knappt sära på fötterna. Om jag "fisåker" i pist med nästan raka ben känns NTN jättekonstigt och stelt, mer tryck men inte så djupt är NTN mycket bättre än 75, lättare att få grepp, och köra snabba svängar med carv. Full charge med mycket böj och tryck, ingen skillnad mellan de två. Men det är bara så jag upplever det.

Realmode

Aktiv medlem
Jag åker lågt, går ner förhållandevis djupt. en del tekniska skillnader på 75mm och ntn naturligtvis. annars ser jag inga problem eller nackdelar med ntn, inget som försvårar alltså, om man nu tvunget ska åka med låg profil :)

den skilland jag ser är om det slår igenom ordentlig, jag orkar inte hålla emot tex om man lättat en smula och landar bökigt eller platt med förhållandevis hög fart, är att med ntn och fel skor kan man klämma tårna alldeles rejält mycket när allt framme vid tåbygeln knölas ihop och tårna kläms under denna. med 75mm fanns inte det bekymret, då flög man troligtvis ur bindningen.

Arfvid

Medlem
Är det inte så att det finns en övre storleksgräns för att åka Telemark med plastpjäxor över huvud taget och att den är ganska låg, typ 47?
Jo för NTN går gränsen där, Crispi Evo 30,5 är största pjäxan som finns på marknaden. Kör du 75 mm kan man köpa Scarpa T2 upp till 32cm, där kan man nog klämma ner en stl 49 med lite vilja.
Gött att höra att så många trivs med NTN, det är ju toppen. Men min grej är det inte. Intressant det som @Realmode skriver med tåpress! Låter helt klart oskönt 😄

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp