Teleobjektiv till foto och film

jcca

Medlem
Tjena allesammans!

Jag är mitt i beslutet om att köpa ett tele till min 60D men är inte riktigt säker på vilket jag vill ha.
Använder mest kameran till fotografering, men hade tänkt börja filma mer nu, speciellt till sommaren och även nästa vinter.
Jag undrar om det är någonting jag bör tänka på när jag köper ett objektiv som ska användas till filmning.

Är det några speciella egenskaper hos ett objektiv man behöver för film? Tänkte på om t.ex bildstabilisator blir viktigare för att få kvalitet på filmerna eller om det är något annat man hellre prioriterar?

Kollar för tillfället på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=62203
Canon EF 70-300/4,0-5,6 IS USM

eller, om jag skrapar ihop tillräckligt för denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=31834
Canon EF 70-200/4,0 L USM

Är det någon som har erfarenhet av dessa objektiv och använder dem till film och vill ge lite input?
Nackdel är ju att L-objektivet inte har IS, men byggkvaliteten och skärpan i L-serien är något utöver det vanliga har jag hört.
Tack!

edit: typo

Senast ändrad:

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Jag har inte någon erfarenhet av filmning, men för foto skulle jag utan tvekan välja L-linsen. Om du ändå fotar mycket sport kommer du inte ha någon större nytta av IS och det är helt enkelt en annan byggkvalitet på L-objektiven. Plus att de är sjukt skarpa. Och snabba. Och lättarbetade.

Hej,

Jag har ägt båda dessa objektiv och haft dem på min 50d och jag upplevde väldigt stor skillnad i kvalité. Om du går in på fotosidan.se eller blocket så bör du dessutom kunna hitta L objektivet till helt ok pris. Jag har dock inte filmat men för foto hade jag valt L objektivet alla dagar i veckan. Mycket nöje!

// Fredrik

Sonite

Medlem
Kör på ett 70-200L du. Fantastisk byggkvalite/bildkvalite och fungerar väldigt smooth zoomring för filmande :)
IS, kommer du inte sakna.

Kan precis som Freddaa rekomendera att gå in på Fotosidan.se och deras annonsmarknad och hitta ett bra begagnat. finns lite pengar att tjäna där. lycka till!

FF

Aktiv medlem
Jag kör ett 70-200/4l till foto och det är helt grymt. Men jag har svårt att se hur man skulle kunna få ut nån vettig film med det? Jag filmar inte, men när man är inzommad är sökaren väldigt skakig och det är ju så filmen kommer bli.

jcca

Medlem
Tack för alla åsikter, lutar nog till att vänta in en extra lön och möjligtvis slå till på ett beg L-objektiv. Det ser ju så jävla läckert ut också! :D

FF sa:
Jag kör ett 70-200/4l till foto och det är helt grymt. Men jag har svårt att se hur man skulle kunna få ut nån vettig film med det? Jag filmar inte, men när man är inzommad är sökaren väldigt skakig och det är ju så filmen kommer bli.
Kommer ju använda stativ så mycket som möjligt (både för film & foto), så det borde väl lösa problemet med skakigheten. Eller är det någonting annat som skakar vid så hög brännvidd som du tänker på? (har hört begreppet rolling shutter men har inte riktigt kläm på innebörden).

FF

Aktiv medlem
Men ja verkar ju som folk filmar med det med goda resultat så det är väl bara att köpa ett och testa själv. För foto är det kanon så där kommer du inte bli missnöjd, men skulle avsaknaden av is visa sig vara ett för stort problem vid film är det ju bara att sälja det igen. God omsättning på dessa objektiv på beg. marknaden.

Sonite

Medlem
FF sa:
Jag har faktiskt filmat en del med det till min 7D och det funkar fint även på frihand. du behöver ju inte köra på 200mm jämt lixom. Skakreducerar du i efterhand i nått program dessutom så blir det ju ännu bättre. Byggkvaliten är i HELT annan klass än dem vanliga objektiven så spar på du :)

FF

Aktiv medlem
Sen finns det förstås också en IS modell också... dock till typ dubbla priset :(

jcca

Medlem
Tack för alla svar!

Slog till på ett 70-200/4.0 L direkt istället så lever jag lite snålare den här månaden! Bara att vänta på att den ska komma nu då:)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp