Teleskopstavar för toppturer - skönt, nödvändigt eller överskattat?

Hendrix

Medlem
Övriga tips/synpunkter? Material? Märke?

Christiam

Aktiv medlem
Aldrig haft, dom som jag gått med som haft har knappt ställt om dom heller. Bortsett från splitboard åkare såklart.

larchii

Aktiv medlem
Jag skulle säga att det är riktigt nice att ha. Jag brukar t.ex ha de på 140cm när jag går uppför, 145cm (max på mina) om man behöver skate:a på platten. Nerför vill jag ha kortare, 120-130 beroende på hur brant man ska köra.

Men såklart går det att gå med fast stav också, men då hade jag nog valt en längd 5-10cm längre än man brukar ha vid vanlig utförsåkning.

En bra teleskopstav är t.ex G3 Via. Inte lättaste men stabil och stryktålig.

Edit: Carbon är ju lättare men jag har aluminium. Billigare och håller bättre om man kraschar.

packåsna

Ny medlem
Jag skulle säga att det är riktigt nice att ha. Jag brukar t.ex ha de på 140cm när jag går uppför, 145cm (max på mina) om man behöver skate:a på platten. Nerför vill jag ha kortare, 120-130 beroende på hur brant man ska köra.

Men såklart går det att gå med fast stav också, men då hade jag nog valt en längd 5-10cm längre än man brukar ha vid vanlig utförsåkning.

En bra teleskopstav är t.ex G3 Via. Inte lättaste men stabil och stryktålig.

Edit: Carbon är ju lättare men jag har aluminium. Billigare och håller bättre om man kraschar.
+1 på detta. Jag ställer om mina stavar ett antal gånger per tur. Skulle hata att gå på platten eller skejta med samma längd som jag har när jag åker nerför.

termons

Aktiv medlem
Hade tidigare teleskop men märkte att jag inte justerade längden annat än om det var lång skate eller platt anmarsch. Skidar inte gärna på sådana ställen så kör nu med enkel ,stark, lätt aluminium stav med långt gripp tejp. Gillar det. Mindre möjlighet för strul med stavarna också.

Har teleskopstavarna kvar om det skulle bli mycket platt turande någongång.

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Kört BD Traverse (helt idiotsäker konstruktion, går inte sönder med mindre än att du knäcker dem. Och vid det våldet hade du knäckt en vanlig också) i typ 10 år, som enda stav. Jag ändrar längd jätteofta, även vid vanliga traverser osv. Uppför drar jag upp dem till 145cm ungefär och sen växlar jag mellan handtag och att hålla nere på staven när jag går på skrå. Då orkar jag inte ändra längd mellan varje kickturn direkt.

jaksu

Aktiv medlem
Jag har BD Boundary och Salomon MTN Carbon S3. Jag justerar dem väldigt sällan, 130 cm uppför och utför. Dock är det praktiskt att ha dem kortare när man packar bilen :)

En ovan toppturare pillar med sina grejer alldeles för mycket: heel lifters måste justeras varannan minut, stavarna ska längas och kortas, cheat sheets fladdrar i vinden, dun- eller skaljackan ska av och på hela tiden.

Hnrk

Medlem
Jag skulle snarare säga att det är underskattat med teleskopstavar, inte bara på toppturer utan också i liftnära offpist. Typexempel i Hundfjället: långa stavar när man stakar sig bortåt på toppen av fjället, korta ner de när man åker neråt, förläng de igen när man stakar sig tillbaks till liften...

För att inte tala om t.ex. Niseko där man får staka ihjäl sig.

Kör bara teleskopstavar, även till barnen (bra när dom växer)
Kör mina kort när jag åker, 110 cm, turar på 135 cm.
Föredrar riktigt långa handtag, när man tex går på skrå.

Använder Scott Aluguide & Black Crows Duos Freebird.

Hawk100

Aktiv medlem
Har båda sorterna men föredrar vanliga. Av alla prylar man kan köpa när man ska börja tura är teleskopstavar sist på priolistan enligt min mening.....
Men jag respekterar att andra kan vara av annan åsikt (även om den åsikten då är FEL...!!!.😉)

Spark900

Medlem
För egen del säger jag överskattat, har BC Oxus, Furtis och Duos Freebird, ser fördelarna med långa grips som alla tre har, använder mest den enklare Oxus,

fafner

Medlem
Kör man telis är det nästan ett måste tycker jag eftersom jag kör mycket kortare stavar än när jag kör alpint!

Hendrix

Medlem
Kör man telis är det nästan ett måste tycker jag eftersom jag kör mycket kortare stavar än när jag kör alpint!
Jag har börjat åka telemark i våras. Varför har du mycket kortare stavar när du åker telemark? Har inte funderat på det, utan bara tagit de stavar jag redan haft.

Hendrix

Medlem
En ovan toppturare pillar med sina grejer alldeles för mycket: heel lifters måste justeras varannan minut, stavarna ska längas och kortas, cheat sheets fladdrar i vinden, dun- eller skaljackan ska av och på hela tiden.
:ROFLMAO: Kommer säkert att vara jag i början.

fafner

Medlem
Jag har börjat åka telemark i våras. Varför har du mycket kortare stavar när du åker telemark? Har inte funderat på det, utan bara tagit de stavar jag redan haft.
Jag står mer upprätt när jag åker alpint, och står mest i utfallställning när jag kör telis, men jag kör rätt old school telis.

marks

Medlem
Jag har BD Boundary och Salomon MTN Carbon S3. Jag justerar dem väldigt sällan, 130 cm uppför och utför. Dock är det praktiskt att ha dem kortare när man packar bilen :)

Japp, det där känner jag igen mig i. Dag 1 var ett jäkla fixande med allt. Dag 4 orkade jag inte jag inte ens sätta pjäxorna i gåläge. Dock skönt att förlänga stavarna på sega och flacka transportsträckor.

RandoRugge

Ny medlem
Hade tidigare teleskop men märkte att jag inte justerade längden annat än om det var lång skate eller platt anmarsch. Skidar inte gärna på sådana ställen så kör nu med enkel ,stark, lätt aluminium stav med långt gripp tejp. Gillar det. Mindre möjlighet för strul med stavarna också.

Har teleskopstavarna kvar om det skulle bli mycket platt turande någongång.
Delar termons upplevelse och instämmer till fullo. Teleskopisar kan va bra att ha ngn gång, men allra oftast klarar man sig med vanliga stavar, gärna tejpade en bit ned under handtagen, för bättre hållgrepp. Sporttejp ger kanske bästa greppet, men jag kör med silvertejp, då jag kan använda den för att nödfixa grejer som ev.går sönder då också.

En sak som är bra med teleskopstavar, är att det oftast är större trugor som funkar bättre i lössnö/offpist. Men det går ju att byta trugor på vanliga stavar också.

RandoRugge

Ny medlem
Delar termons upplevelse och instämmer till fullo. Teleskopisar kan va bra att ha ngn gång, men allra oftast klarar man sig med vanliga stavar, gärna tejpade en bit ned under handtagen, för bättre hållgrepp. Sporttejp ger kanske bästa greppet, men jag kör med silvertejp, då jag kan använda den för att nödfixa grejer som ev.går sönder då också.

En sak som är bra med teleskopstavar, är att det oftast är större trugor som funkar bättre i lössnö/offpist. Men det går ju att byta trugor på vanliga stavar också.
Sen ska jag erkänna att jag rätt ofta faktiskt använder mina teleskopstavar. Inte för att jag håller på o justerar fram o tillbaka, utan för att jag kan justera dem till exakt den längd jag tycker passar. (Är iofs inte optimal längd hela tiden då jag som sagt har dem på samma längd, både upp o ner) Och för att jag gillat trugorna bättre på dem. Men även om jag kör teleskop, så orkar jag inte hålla på o korta o förlänga. Har dem inställda på längd som funkar för utförsåkning ned. Så håller jag ofta lite längte ned på staven, när jag turar på vägen upp.

Hawk100

Aktiv medlem
Jag har prövat att byta grepp o hålla längre ner på ”övre staven” men har insett att jag föredrar att alltid hålla i handtaget eller lägga handen ”ovanpå” handtaget. Jag känner ingen fördel av att hålla längre ner på staven. Snarare skönt med omväxlingen att ibland behöva lyfta armen lite högre än normalt.....
Men jag har ju sett att guiderna ofta håller en bra bit ner på övre staven så nu är det väl jag som gör FEL!!! 🤣

Köp bra stavar så strular det inte. Så är min erfarenhet. Teleskop givetvis!
Max längd upp så kan man hjälpa till extra med armar/överkropp i branta och tunga partier. Lång skrå framför dig, ändra till olika längd.
Sen kan man sänka lite nerför och pressa ihop dom max när man packar och gömmer dom i slutet av säsongen.
Armada carbon kör jag med mest nu och är nöjd.

marks

Medlem
Jag antar att det är lite skämt över detta eller menar du allvar? Att gå flera timmar utan gåläge låter ju bara jättedumt.
Det var skämt, skulle kanske använt någon typ av smiley 😊 Men det var väldigt mycket fixande dag 1 jämfört med dag 4. Hälhöjare som åkte upp och ner stup i kvart, av och på med kläder etc. Uppskattade justeringsmöjligheten på stavarna, tog inte många sekunder på BD Traverse

gubbfan

Aktiv medlem
När man turar med en bra guide lär man sej mycket. Undvik armarna ovanför hjärtat, gå inte för fort, gå inte för brant.
Högsta hälhöjaren aldrig. Är det så brant boota.
Btr stavar snurra en kraftig gummisodd på lämplig höjd. Bra grepp vid skrå. Är dej djävligt hårt och exponerat använd skarjärn. Dessa tips kommer från en fransk guide jag åkt en hel del med.

Måste bara fråga en icke helt seriös fråga, turar du med blades? Tänker att skidorna lär ju annars vara längre än stavarna så de borde ju gå att smyga in stavarna utan problem : )
Även fast man ej har blades så gör det ju inte saken svårare om stavarna blir hälften så långa. Man kan smyga in dom på betydligt fler ställen då. Och om man reser med dom i sin skidväska.
Det tänkte du inte på?(;

skidmannen

Aktiv medlem
Jag använder bara teleskopstavar när jag ska staka på plattan, då är det riktigt nice att ha. Turer i Sverige med andra ord. Det ska vara trugor som inte är helt runda, dom ska bara sticka ut bakåt.

När jag hudar uppåt eller åker utförs spelar det ingen roll, jag kör med samma korta längd oavsett, även brant på skrå uppåt, är det brant på riktigt når man inte ner på dalsidan ändå.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp