Telisåkare som sladdar.

somebody

Ny medlem
De flesta telemarksåkarna jag ser i backen verkar ha en stor kärlek till att sladda sig ner för backen istället för att åka på skär. Även om farten är lite högre tycker jag att det är väldigt mycket sladdande. Är det någon som kan informera mig om vad detta beror på och vad är det som gör det så trevligt att sladda runt bara för att man släpper lös hälen? Det tjatas ju väldigt mycket om skärande svängar på den alpina sidan så varför ska det inte vara lika när man åker telis?

Senast ändrad:

Gurra_ski

Ny medlem
Enligt min farsa går det inte att åka på riktigt rent skär med telisar. Men det är i och för sig kanske bara en dum ursäkt från hans sida. Förstår inte varför det inte skulle gå.

welle

Ny medlem
Gurra_ski sa:
Enligt min farsa går det inte att åka på riktigt rent skär med telisar. Men det är i och för sig kanske bara en dum ursäkt från hans sida. Förstår inte varför det inte skulle gå.
de blir ju svårt o sätta tryck på den ena skidan

somebody

Ny medlem
Jag har sett telisåkare åka på rent skär och jag upplever även att jag själv åker med ett hyffsat rent skär. Eller jag tror att jag gör det, jag har aldrig sett mig själva åka.

Jo_wel: Har du inte tryck på bakskidan så går det ju inte att åka annat än nypistatt.

Senast ändrad:

MedlemJapaner

Ny medlem
det kan ju vara så att det är svårt att att få bra skär med telisar, att man måste träna mycket på det och att det är många som inte är så duktiga än.
Själv har jag aldrig åkt telemark så jag kan inte göra ett korrekt uttalande om detta, men det är en möjlighet som jag tycker verkar ganska logisk.
Tycker detta känns lite som en "trycka-ner-sämre-åkare"-tråd.

somebody

Ny medlem
Jag trycker inte ner någon, skidåkning handlar väl om att ha roligt och då spelar det mindre roll hur man tar sig ner för berget. Men eftersom att det är ett populärt ämne på alpinsidan så bör det väl vara lika värt att ta upp det när det kommer till telemark?

Senast ändrad:

rabbit

Aktiv medlem
somebody sa:
Är det någon som kan informera mig om vad detta beror på och vad är det som gör det så trevligt att sladda runt bara för att man släpper lös hälen?
Bara för att inte bli felciterad senare så börjar jag med att definiera;
"carving"(C) = skärande sväng med egenbestämd radie
"raila"(R) = "skidans form"

1. Carving (C) upplever jag vara ett större ämne på "alpinsidan" eftersom alpint lämpar sig så mycket bättre för hårt underlag och "modern teknik" än telisar.
Betänk bara vikten, och de positiva effekterna, av parallella underben och inse att detta är omöjligt med telisar.

2. De flesta skid och snowboard åkare åker med sladd. Till viss del pga fokus på offpistskidåkning. Till viss del pga att backen inte är avspärrad och ett fall eller felskär i hög fart kan få ödesdigra konsekvenser.

3. Raila (R) är vanligare i våra backar än C. Detta oavsett utrustning. R har, liksom C, den effekten att farten blir hög. Farten kontrolleras meddelst sladd.

-peace
/r

God Jul och Gott Nytt År!

Tomtefar

Ny medlem
Om man bara åker på rent skär bromsar man väl inte något?!
Således tror jag det är för at hålla ner farten, det är iaf därför jag sladdar ibland.

MSt

Ny medlem
Att det inte går att åka på skär med telemarkare är bluff och båg! Jag har själv åkt telis ett antal gånger och då åkt med rena skär. Tror dock att dom som åker telis många ggr är äldre och inte uppvuxna med carvingskidor under fötterna och att det är därför dom åker på sladd.

Åka på rent skär med telis är en fråga om kompetens eller vilja. Det är som med vanliga skidor att där kunnandet eller lusten att åka på skär tar slut där tar sladdandet vid.
Detta sagt med lite självironi, men eftersom även duktiga telisåkare väljer att lägga in en kontrollerad sladd i bland så kan jag också göra det när lutet blir övermäktigt eller lusten att sladda faller på.
Men för att svara på frågan så kan jag säga att det enligt min erfarenhet är betydligt svårare att ligga på skär med telis än med alpina skidor när det lutar på lite mer.

mingusrude

Ny medlem
Det är rätt ovanligt att man ser telisåkare med bra skär men det beror nog på att det är så få telisåkare. Här är ett räkne-exempel:

Andel telisåkare i backen: ca 2% (jag har för mig att SLAO för den här statistiken och att det är snarare strax under 2%).
Andel åkare oavsett teknik som kan åka med skärande svängar: 10%.

Det beyder att om tusen åkare passerar dig så kommer du att se 2 åkare på telis som kan skära svängar. Frågan är om de gör det just då.

Att det går att skära svängar på telis är lika självklart som att jorden är rund men det är lite känsligare med underlaget än med aplinskidor. Gurra, hälsa din farsa att han har en helt ny värld av skidåkning runt hörnet om han lägger manken till.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Självklart går det att köra telisar på rent skär! Med dagens styva plastpjäxor och alpina skidor är det en barnlek för en duktig skidåkare. Kör man i pist kan man med fördel skippa knäböjet och köra med parallella skidor vilket gör det hela enklare och kraftbesparande.

Anledningen till att man idag ser få telemarksåkare som kör på med bra fart och rent skär är att de flesta har insett det totalt meningslösa med knäböj och konverterat till fast häl. Idag finns det en handfull duktiga telemarksåkare med någon form av obestämd psykisk defekt som gör att de fortsätter knäböja resten är en en bredsladdande skara muppar som faktiskt tror de presterar något unikt, unikt dumt enligt mig.

För övrigt hänvisar jag till HitMes utmärkta telemarksskola. http://members.fortunecity.com/hhitme/telemark.html

;-) / MM

Rabbit: Du har presterat det värsta svammel på år och dag! Byt blöja! DS.

TeleMartin

Medlem
Telemark är för töntar!!!

Gura ski - Klart det går!

Jo_wel - Inte svårare än med fast häl!

Somebody - Fråga nån som du åker med för fan!

Rabbit - Vad snackar du om???????

Tomtefar - Bra där! Dom sladdar ju för fan i världscupen i störtlopp med..

Mst - Man är inte äldre än den yngsta tjej man har legat med!!

Michael Thomasson - Allt går bara man är dum nog. Krävs ju en hel del fler benmuskler för att kanta hårt med telisar.

Minusgrade - Hur ser det ut i norge då?

Mountain Man - Yepp, telemark är för töntar...

Jag kör telemark pga av fördelarna när man surfar i offpisten! En helt annan känsla en med fast häl. Visst funkar mina Line Mothership fint i preparerat med, men varför ska man fjanta omkring i pisten när det är mjukt utanför?? Klart det är bättre att cruisa omkring med ett par pistracers med alpinbindning när solen skiner och pudret är slut, men då dricker jag sprit istället. ;)
Började köra lös häl för nio år sen och var på väg att skifta tillbaka för fem år sen men kom fram till att det är mer enformigt med fast! Telisar underlättar förövrigt mycket när man turar och man får ligga mycket mer....

Free your heel and loose your friends...

Pillard

Aktiv medlem
Klart som fasen det går att carva med telisar. Kolla den här killen sen skulle jag vilja påstå att han har renare skär än de flesta av oss har på alpina skidor...

ArWin

Ny medlem
Inga problem att köra på rent skär med telisar som nämts ovan! Problemet de flesta gör är att de först o främst står för upprätt med nästan all vikt på dalskidan, dvs den främre skidan. flyttar man bak vikten o lägger vikten 50/50 mellan skidorna är de verkligen inga problem! tack o hej

Tror det helt enkelt handlar om ens egen fysik o uthållighet. När man blir lite trött efter en två bra svängar, eftersom man åker så sällan, så börjar man chilla o sladda istället.

Telisar är helt klart det jobbigaste man kan åka på och därför coolast :)

ShredTed

Ny medlem
Mountain_Man sa:
Självklart går det att köra telisar på rent skär! Med dagens styva plastpjäxor och alpina skidor är det en barnlek för en duktig skidåkare. Kör man i pist kan man med fördel skippa knäböjet och köra med parallella skidor vilket gör det hela enklare och kraftbesparande.

Anledningen till att man idag ser få telemarksåkare som kör på med bra fart och rent skär är att de flesta har insett det totalt meningslösa med knäböj och konverterat till fast häl. Idag finns det en handfull duktiga telemarksåkare med någon form av obestämd psykisk defekt som gör att de fortsätter knäböja resten är en en bredsladdande skara muppar som faktiskt tror de presterar något unikt, unikt dumt enligt mig.

För övrigt hänvisar jag till HitMes utmärkta telemarksskola. http://members.fortunecity.com/hhitme/telemark.html

;-) / MM

sen finns det även de som tycker att deras unika sladdande är en skön åkstil, om man lessnat på backen med fast häl eller vad som helst? kör du telisar fort och inte svänger supermycket kan det ju vara skönt att lägga på lite knäböj med skär!

qoutar dig om rabbit. hans inlägg luktade pung genom skärmen! :O

Mountain_Man sa:

Gahnis

Aktiv medlem
Jisses..

För det första går det absolut att köra Telisar på skär. Det handlar bara om lite vilja, styrka och rätt fördelad tyngd. (tryck på bakre skidan..)
Finns faktiskt en hel hop Telisåkare som tävlar på precis samma sätt som våra alpina åkare gör. Och då är det på skär som gäller.
Dock är det ganska vanligt att Telisåkare (och även merparten av alpina åkare) sladdar sig ner för pister pga av bristande teknik, styrka eller annat. Carving, eller att åka på skär är ju dock ingen "lag" vad jag vet..

Att personer sedan tycker att Telemark är strunt eller som den allsvetande "MountainMan" skriver "menigslöst", är bara rent struntprat och antagligen beroende på avundsjuka eller liknande!!
Telemark är ett fint och roligt sätt att ta sig ner för backar/pister och inte i någon form meningslöst!
Det finns både för och nackdelar med både lös eller fast häl. Det är upp till var och en att bestämma.

Placera de tvivelaktiga bredvid Frode Grønvold eller Per Jonsson så får de nog svar på tal!!

/G

Vildand

Ny medlem
Det går utmärkt att åka med rent skär med telisar, problemet är att man måste bromsa om det inte ska gå alltför fort. Redan i backackar med måttlig lutning får man upp högre fart än vad jag själv våger åka med, jag vill ha kontroll så man inte kör på någon och en nödbromsning är mycket mer kraftkrävande än med slalomskidor

OstMats

Ny medlem
klart som fan det går att åka på skär med telisar. och som nån sa så är det nog inte större procent av telisåkarna som sladdar än de med bräda eller fast häl.
det är inte bara en fråga om man kan eller inte. man behöver inte ha "bristande teknik eller styrka" för att åka på sladd. man kanske vill ha det så bara. jag åker oftast inte på skär även om jag kan, jag finner mycket nöja i att sladda runt och böja knäna.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Bäste Rabbit ... jag kan ha totalt fel, men jag fattar helt enkelt inte vad du snackar om.

1. Finns inget hinder för att köra med parallella ben med telisar, inte heller något hinder för varken knä- eller höftkantning. Däremot är det betydligt mer kraftkrävande att köra telisar eftersom du arbetar mer vertikalt. Helt enkelt en ineffektiv skidåkning.

2. Javisst, de flesta i backen åker på sladd ... men inte beror det på att de är offpistfokuserade eller att de behöver en avspärrad pist för skär. Nej de allra flesta åker utför någon enstaka vecka om året och kan helt enkelt inte köra på skär!

3. Ähum ... jag måste erkänna att jag inte har en aning om vad du menar. Jag trodde att raila var att köra på tvären på ett räcke eller liknande "hinder" ...

Gahnis ... OK. Jag ändrar mig till i stort sett meningslöst. Knäböj ger en alldeles speciell känsla i lössnö som varken bräda eller fasthäl erbjuder. Men i pisten ... nääää!

;-) / MM

Mountain_Man sa:
1. Finns inget hinder för att köra med parallella ben med telisar, inte heller något hinder för varken knä- eller höftkantning. Däremot är det betydligt mer kraftkrävande att köra telisar eftersom du arbetar mer vertikalt. Helt enkelt en ineffektiv skidåkning.

;-) / MM
En stilla undran är då, om man nu kör parallella ben med telisar är det att köra telemark eller inte? Men att köra alpina svängar med telemarksutrustning är väl också lite korkat.

Detta börjar bli en diskussion om telemarkens vara eller inte vara. Jag hävdar fortfarande att telemark kör man för knäböjandets skull och behöver man kontrollera farten med en sladd ibland så är det OK för mig.

Telemark är och förblir en annan känsla att ta sig ner för ett berg...

T-son

Senast ändrad:

Mountain_Man

Aktiv medlem
Med parallella underben menar jag att man vinklar båda benen lika mycket sett framifrån! Typ // eller \\ inte sett från sidan. Tveklöst är det ju så att innerskidan gör en snävare sväng än ytterskidan och bör kantas minst lika mycket som ytterskidan och att parallella underben är eftersträvansvärt (dock inte alldeles lätt i praktiken)!

Det finns ju en och annan knäböjare som inte kör så illa ... och ser man dem (nedifrån) i pisten kan det på långt håll många gånger vara svårt att se att de kör telisar eftersom de nyttjar skidorna på samma sätt som en alpin åkare.

Rabbit! Jag väntar på din förklaring på min mer konstruktiva kritik av ditt inägg. Är det kanske så att det är jag som är ute och sladdar och du som kör med knivskarpt skär?

/MM

TeleMartin

Medlem
Testade köra switch på skär igår med knäböj och det gick bättre än att stompa 5-meters dropp med plattlandning iaf!!

JockeSki

Medlem
Svammel, svammel, svammel... kan vi inte bara konstatera att det inte finns nån anledning att knäböja mer än möjligen vid frieri. Så snälla, sluta åk runt och se ut som kärringar. Det är inte speciellt, tufft eller kul med telemark (och ja, jag har testat).

Peace ;)

TeleMartin

Medlem
JockeSki sa:
Svammel, svammel, svammel... kan vi inte bara konstatera att det inte finns nån anledning att knäböja mer än möjligen vid frieri. Så snälla, sluta åk runt och se ut som kärringar. Det är inte speciellt, tufft eller kul med telemark (och ja, jag har testat).

Peace ;)
Ganska kul att se ut som en kärring när man drar ifrån "riktiga" skidåkare...

Peas ;)

H

husky

Guest
Jeg sladdar ofte i pisten, men åker hællst ikke telemark der, telemark er best offpist spesielt når man har gått opp sjelv;) derfor som telemark er sååå bra! lættere å gå da, lifter er for pyser!

Axl

Ny medlem
Mountain_Man sa:

;-) / MM

Du åker alltså på dina alpinskidor till jobbet eftersom det är ett energieffektivare sätt att ta sig fram än buss? eller kan det vara så att du åker för att det är kul?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Till jobbet tar jag bilen eftersom det är det bekvämaste, skönaste och mest effektiva sättet att färdas (nu bortser jag helt och hållet från miljöaspekten och är totalt egoistisk).

Vad det nu har med saken att göra?

;-) / MM

PS! Läs HitMes Telemarksskola, där framgå med största möjliga tydlighet hur kul telemarksåkare egentligen har ... :-D DS.

Axl

Ny medlem
Jag tycker det är ett dåligt argument att det är dumt att åka telemark eftersom det är mer praktiskt att åka alpint... Man åker ju inte skidor för att det är ett praktiskt sätt att transportera sig på.

Mountain_Man

Aktiv medlem
Ockidocki ...

Seriöst då!

När telemarksåkningen återuppfanns i mitten av åttiotalet var det låga skinnskor (upp till fotknölarna) och smala turskidor (55 mm i midjan) med en längd på 205 eller 210 som gällde. Då var det en sport för seriösa sportkillar och tjejer som ville visa sig på styva linan. Att dra utför Hummelns megapucklar med denna utrustning var inte en barnlek ... men förbannat tillfredställande när det lyckades! Då fanns inget som fångade upp vid bakåtvikt utan det gällde att ha benmuskler av stål och stå absolut rätt på skidorna!Denna utrustning var också riktigt bra för traditionell turåkning (jo, det var ju turåkningsutrustning) och med ett par stighudar i bagaget var man oslagbar. Poängen var helt enkelt att man med knäböj kunde köra utför med turutrustning.

Sen började utvecklingen, eller ska vi kanske säga avvecklingen. Början till slutet var enligt mig Rossignol Black Widow och Scarpa Terminator. I dagens mått är dessa skidor ett par smala stickor och skorna ett par hopplöst mjuka plastskor. Men då var det fatskis och stenhårda skor. Den här utrustningen gjorde att man som telisåkare plötsligt kunde börja köra på de alpina åkarnas villkor ...

Och idag ... ja idag kör man telemark på feta alpina skidor och med skor som är lika höga och styva som ett par alpina dito. Att ge sig ut på turåkning med den här utrustningen är mer som ett hårt styrketräningspass än en njutbar fjälltur. Tekniken har förändrats så att man nyttjar skidan på samma sätt som om man kört med fasthäl och knäböjet är i de flesta fall inte på något sätt tekniskt befogat. De flesta telemarksåkare skulle helt enkelt åka bättre om de lät bli att lyfta hälen! Frågan är om det ens ska kallas Telemarksåkning? Alpint med lös häl är en mer rättvis beskrivning.

Men missförstå mig rätt, jag tycker det är skitkul med telemarksåkare. De ger en hemtrevlig stämning i backen och är extremt tacksamma att driva med ...

;-) / MM

PS! Häromåret såg jag en kille i Bjursås som jibbade med längdåkningsutrustning ... då snackar vi utmaning. Mycket imponerande! DS.

Peter_K

Ny medlem
Pillard sa:
Klart som fasen det går att carva med telisar. Kolla den här killen sen skulle jag vilja påstå att han har renare skär än de flesta av oss har på alpina skidor...
För att vara en video som heter "Telemark carving" var det väldigt mycket sladdande... Dock håller jag med dig om att det går att lägga skärande svängar med telisar. Den videon är däremot ett rätt dåligt exempel på det...

Gahnis sa:
För det första går det absolut att köra Telisar på skär. Det handlar bara om lite vilja, styrka och rätt fördelad tyngd. (tryck på bakre skidan..)
Finns faktiskt en hel hop Telisåkare som tävlar på precis samma sätt som våra alpina åkare gör.
Förra gången det här var på tal ställde jag den här frågan utan att egentligen få nåt svar:

Hur många telisåkare såg du starta Hahnenkamm i Kitzbühel förra säsongen? Hur många tror du står på startlinjen i år?

Effektivt turande: I de rando-race som går i Alperna lite då och då verkar så gott som alla som är någorlunda snabba köra på Dynafit-bindningar. Är de bara korkade eller?

Angående hur effektivt det är att åka så kan jag hålla med om att det är ett fånigt argument i fjällen i Sverige. Om man däremot råkar befinna sig på nåt ställe med lite mer fallhöjd och det bjuds bra snö första 500 fallhöjdsmetrarna och skräpsnö resterande 500. Då blir det plötsligt rätt viktigt att kunna bränna på effektivt, snabbt och kraftbesparande (och snyggt!) sista biten för att hinna med mer åkning där det är bra.

Sen finns det såklart folk som är grymt duktiga på telisar. Jag hade nöjet att åka med två sådana åkare i vintras och blev lika imponerad båda gångerna. Tyvärr verkar det som att för varje sådan åkare finns det åtminstone nio andra telisåkare som troligen skulle ha roligare om de låste fast hälen.

Vildand

Ny medlem
Vad tusan håller ni på med??? Alla får väl åka som dom vill! Jag har åkt utförs i 30 år och dom 10 senaste åren mest telemark! jag väljer varje dag vilka skidor jag ska ta och det blir för det mesta telisarna för det ger MIG en härligare känsla men jag rackar inte ner på dom som går på tur, åker slalom/bräda/blades eller skärmflygare låt alla göra det som dom vill. Dessutom kan inte alla vara experter oavsett vilka skidor som sitter på fötterna. Jag hade lika kul när jag tog dom första kanckiga telemarksvängarna som jag har idag med telemarkskidorna och jag inbillar mig att jag tar mig ner för backarna bättre än de flesta slalomåkare. Men visst det är jobbigare att åka med lös häl än med fast, men om allt ska vara lätt och energibesparande tycker jag att alla som klagar kan sitta hemma i soffan inne i värmen och äta godis!

D_B

Ny medlem
Telis åker man väl bara för att man vill känna sig lite bättre än dom flesta andra i backen? För alla som åker telis är ju lite coolare och bättre än dom "vanliga" skid/snowboardåkarna...

Slitna northface kläder lagade med silvertejp är mer regel än undantag också =)

(edit: tog bort onödigt påhopp)

Senast ändrad:
L

Liberg

Guest
TeleMartin sa:
JockeSki sa:

Peace ;)
Ganska kul att se ut som en kärring när man drar ifrån "riktiga" skidåkare...

Peas ;)
Håller totalt med om att det är kul att dra ifrån alla "riktiga" skidåkare när man skär bättre på telis än vad dom gör på alpint. Särskilt 40+ män som sitter och skryter om sin utrustning och kanske lägger en kommentar om ens "fjolliga" åkning när dom ser ens telisar i liftkön.

Till tråden:
Det går att carva på telisar. Det går väldigt fort så man sladdar ibland för att sakta ner.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp