Test av Duke PT!

steglund

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
Blister har publicerat sitt första test av Marker Duke PT, i 16-versionen.
De verkar vara genomgående nöjda och tycker att det är en pålitlig bindning, som fungerar som den ska. Ingen AFD som tappar sitt läge eller skistopper som krånglar i gåläget, än så länge. De enda sakerna de anmärker lite på är vikten, tiden det tar att byta mellan åk- och gåläge och att det bara finns en nivå på hälhöjaren. I det stora hela verkar de anse att det är en robust och pålitlig bindning för den som inte prioriterar låg vikt.
De första recensionerna av Salomon Shift var genomgående positiva och uppmärksammade inte bristerna med skistoppern och AFD:n, så vi får väl se om det dyker upp något annat här.

zerode

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
Jag går med Duke bindningen, är typ världenssämsta på att tura, och kan inte jämföra med Shiften som jag inte testat, men en liten reflektion kommer iallafall

Den är otroligt enkel att använda, man har samma problem med den som med alla andra PT-bindningar, det är krångligt i början att komma i tådelen, men när man vant sig så är det lugnt.
Däremot är det smidigt med att det är en helt vanlig bakdel på bindningen, så inget vridande eller liknande, bara klicka i.
Har mest tagit bort tådelen, och lagt den i ryggan på vägen upp, det har inte varit något problem att få tillbaka dem när man väl skall åka neråt igen, skrapade bort snön som fastnat på fram med hjälp utan tådelen innan jag satt ihop allt, sjukt smidigt och känns som man inte kan göra något fel, utan när det klickat ihop, så är det safe.
Testade idag att låta tådelen vara kvar på skidan, reagerade inte på viktökningen, men när jag skulle åka ner så var det sjukt smidigt, bara klicka tillbaka den, släppa skistoppern och av med hudarna, sen var allt klart.
En kompis lånade skidorna i våras och turade en hel del på dem, och han gillade mer att ha tådelen kvar, då han tyckte balansen blev bättre. Men han är norsk, så man kanske inte kan lita allt för mycket på honom...

Jag är som sagt kass på turande, så är som sagt inte den som skall uttala mig för mycket, känner oxå att jag inte kommer bli hardcore turkille, utan kommer gå när tillfälle ges, och gillar tanken på att ha möjlighet till det.
Skulle jag bara tura, köpa lätt lätta saker, så skulle jag inte gå på Duke, men för min del, då jag kommer gå kortare turer från liften, för att kunna utnyttja berget mer, och även ha möjlighet att komma ifrån de värsta veckorna med mycket folk, så känner jag att det är en grym lösning. Känns bra mycket skönare att ha en riktig bindning när jag åker som vanligt.

steglund

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
Är det för övrigt någon som vet vad det är som skiljer häldelarna på PT 16 och PT 12, mer än fjädrarnas hårdhet? De är uppenbarligen något olika, medan tådelarna verkar vara i princip identiska. På PT 16 kallas häldelen Inter Pivot 3 och på PT 12 har den namnet Hollow Linkage 2. Är det några betydande skillnader?

STE-77

Medlem
Test av Duke PT!
Häldelarna är hämtade från olika bindningar:
Inter Pivot 3 = Griffon 13 ID och Jester 16 ID
Hollow Linkage 2 = Squire 11 ID
Misstänker att häldelen på Squire är lite klenare i alla avseenden då den är lättare. Kan det även vara så att den består av lite mer plats/komposit?

erik_lagg

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
Tycker Squire är en ganska värdelös bindning men det kanske beror på hur man kör. Har varit med tre gånger om att skistoppern har sönder bakbindingen på mina barns och kusiners skidor. Om man landar/åker baklänges och skistoppern går i backen bryter den sönder bakbindningen. Om man håller sig till framlänges kanske det håller men rätt klen konstruktion. Men kanske annan skistopper på pt.

cagr

Medlem
Test av Duke PT!
Tack för infon @zerode

Någon som testat 12an och har någon känsla för häldelen? Har inget behov av DIN 16 då jag mestadels har mina bindingar runt 8. Med tanke på historierna om F12an och squirehälen har jag dock ingen lust att gå på en binding som jag måste vara rädd för ska tjuvlösa

zerode

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
Tack för infon @zerode

Någon som testat 12an och har någon känsla för häldelen? Har inget behov av DIN 16 då jag mestadels har mina bindingar runt 8. Med tanke på historierna om F12an och squirehälen har jag dock ingen lust att gå på en binding som jag måste vara rädd för ska tjuvlösa

Tyvärr har jag inte testat den, inte ens sett den monterad mer än på displayer.
Men har inte hört något negativt, vilket jag snabbt brukar få om det är något som är fel.

cagr

Medlem
Test av Duke PT!
Körde på PT16, ska bli kul att testa dom. Har egentligen inte nytta av DIN 16 men värdesätter en stabil bindning nedför framför den extra vikten vs PT12 som är ett lite osäkert kort med "Squire-hälen" (även om den sägs skall vara omgjord). Kommer kanske tura 10% av tiden så den extra vikten känns sekundär.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
En polare bröt av "flärpen" på frambindningen, alltså den lilla spaken för att skifta till gåläge. Han greppade bara med pekfingret så ingen större kraft.
Verkar inte vara ett helt ovanligt problem heller då skidshoppen hade en påse med dessa och bytt ett flertal under säsongen.
Fler som råkat ut för detta?

steglund

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
På tal om den där "flärpen" för att skifta till gåläge - är det någon som vet om det har betydelse om den är låst eller öppen i utförsläge?

cagr

Medlem
Test av Duke PT!
Har ca 20 åkdagar på mina utan problem så här långt. Otroligt nöjd över valet framför Shift. För min åkning där fokus är på ca 80-90% liftburen åkning tar jag gärna den extra vikten med Duke framför osäkerheten med tjuvsläpp och pill med inställningar med shift.

Senast ändrad:

Anzom

Aktiv medlem
Test av Duke PT!
Har ca 20 åkdagar på mina utan problem så här långt. Otroligt nöjd över valet framför Shift. För min åkning där fokus är på ca 80-90% liftburen åkning tar jag gärna den extra vikten med Duke framför osäkerheten med tjuvsläpp och pill med inställningar.
Intressant. Hade själv 5 olika typer av problem med min gamla shift på 3 veckors åkning. Kasserades såklart. Ingen som upplevt några bekymmer med PT:n?

cagr

Medlem
Test av Duke PT!
Ingenting så här långt. Jag kör på PT16, vet inte hur erfarenheterna ser ut med PT12.

Ur ett DIN perspektiv hade jag klarat mig med PT12 men valde bort den pga att den är baserad på den gamla Squire-häldelen vilken lider av tjuvsläpps problematik. Vet inte huruvida Marker lyckats åtgärda det med den nya versionen som dom kallar Hollow Link 2 men ville inte chansa när det gäller en binding som kostar över 5000kr och extra vikten med jester-häldelen tar jag alla dagar då jag kan lita helt på bindningen 😀

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp