The Douchebag vs Dakine Concourse Double bag skibag.

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Köpte den billigaste skidbagen med hjul från sport-conrad för ungefär 3 år sedan. Den gick, som man kanske kunde förväntat sig, sönder efter enbart några resor. Hjulen har lossnat, hål lite överallt.
Har tejpat och försökt få den att fungera någorlunda , men har helt enkelt tröttnat på det eviga slitet.

Nu fan ska jag köpa en ordentlig skidbag som jag kan ha en längre tid.

Vill få plats med minst 2 skidor och så mycket annat som möjligt.

Har kommit fram till att de potentiella alternativen är The Douchebag och Dakine Concourse Double. Har jag missat någon grym skidbag här?

Hade varit grymt med lite input!

Tack

Senast ändrad:

christopherlarsson

Aktiv medlem
Den låga vikten är enligt mig den stora fördelen med Db, 3.4kg vs 5.9kg. Kan bara tala för Dbn men volymen kommer inte vara ditt problem utan vikten. När du kommer upp i 23kg finns det bra med plats kvar. Funktionerna talar också för Dbn som att rulla ihop den och axelremmen. Kvalitén på Dbn överlag känns lite sämre än t.ex. Dakine Split Roller men tror också att man ska ha lite otur om den går sönder direkt.

Jag hade alla dagar i veckan valt en Douchebag om du har möjlighet.

Tancoll

Medlem
JohanSundstrom sa:
Köpte den billigaste skidbagen med hjul från sport-conrad för ungefär 3 år sedan. Den gick, som man kanske kunde förväntat sig, sönder efter enbart några resor. Hjulen har lossnat, hål lite överallt.
Har tejpat och försökt få den att fungera någorlunda , men har helt enkelt tröttnat på det eviga slitet.

Nu fan ska jag köpa en ordentlig skidbag som jag kan ha en längre tid.

Vill få plats med minst 2 skidor och så mycket annat som möjligt.

Har kommit fram till att de potentiella alternativen är The Douchebag och Dakine Concourse Double. Har jag missat någon grym skidbag här?

Hade varit grymt med lite input!

Tack
Jag har en douchebag och får plats med 2 par + spade, sond, rep, klätterutrustnig, kläder, lavinsäck med mera under 23kg.

Köp!

LawndartGustav

Aktiv medlem
Tancoll, får man se en packlista på vad du får plats däri? =) jag har lite mer problem med min och vikt ;)

bootfitta

Medlem
Jag rockade douchebag till NZ förra sommaren, vissa slitningar, men den har rullat väldigt många kilometer och har enkelt rymmt 1 par skidor, 1 par stavar, pjäxor, hjälm, gogglar, alla skalplagg, lavinutrustning, blandade underställ och vanliga kläder. Förvisso på en större bagagekvot, men jag var ändå borta i nästan ett halvår, samt att jag hade med mig en duffel med typ 8kg kläder.

All in all, riktigt nöjd.

PNyberg

Aktiv medlem
Har haft båda. DB är MYCKET bättre eftersom man rullar den och inte släpar som det blir att man gör med Concoursen (eftersom den böjer sig precis vid handtaget..som en ledsen banan)

JohanSundstrom

Aktiv medlem
PNyberg sa:
Har haft båda. DB är MYCKET bättre eftersom man rullar den och inte släpar som det blir att man gör med Concoursen (eftersom den böjer sig precis vid handtaget..som en ledsen banan)
Tack! Precis det jag vill undvika!

Tancoll

Medlem
LawndartGustav sa:
Tancoll, får man se en packlista på vad du får plats däri? =) jag har lite mer problem med min och vikt ;)
Oj, det var iof 2 skidor med dynafit+stighudar, skidkläder(skal+underställ), liggunderlag+sovsäck, ryggsäck, säkerhetsutrustning med mera.
Kommer inte ihåg allt men det var en hel del, fattar inte hur jag klarade vikten men det var strax under 23kg till Kanada och runt 25kg hem. :)

Antar att jag sparade ganska mycket vikt genom att köra med tech bindningar.

macmac

Medlem
Dakine Fall Line Double tycker jag är bättre än Concoursen. Betydligt lättare, 3.6 kg, dock som längst 190 cm.

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Tack för all input!

Har lagt en order och är förväntansfull! Om någon vill ha en snabb utvärdering om hur den känns vid en första anblick så kan jag bumpa tråden när den har landat hos mig!

christopherlarsson

Aktiv medlem
JohanSundstrom sa:
Tack för all input!

Har lagt en order och är förväntansfull! Om någon vill ha en snabb utvärdering om hur den känns vid en första anblick så kan jag bumpa tråden när den har landat hos mig!
Hoppas du tog Crimson Red? Fulsnygg men samtidigt riktigt vågat!

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Fan, gjorde inte det.. kanske borde.. ska maila dem och höra om man kan byta..

Nu gjorde du det hela svårt för mig! Jobbigt! hahah

KRS

Ny medlem
Måste säga att Douchebag är verkligen det bästa som hänt sista tiden inom skidväskor. Så enormt nöjd med http://black-snow.se/vaskor/913-the-douchebag.html .

Rymlig och det är så jäkla gott att kunna stuva undan den smidigt när du kommit fram på resan.. Det brukar inte vara sjukt mycket plats i alpstugorna där man kan förvara allt som inte används under veckan, så det är verkligen ett plus.

JohanSundstrom

Aktiv medlem
christopherlarsson sa:
JohanSundstrom sa:
Fan, gjorde inte det.. kanske borde.. ska maila dem och höra om man kan byta..

Nu gjorde du det hela svårt för mig! Jobbigt! hahah
Hahah, ta nu Crimson Red. Svart, grå eller vit kan du ha på bilen istället.
Hehe, japp! Har mailat om det nu! Ringer imorgon också för säkerhetsskull! :D

chrillelille

Aktiv medlem

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Jag har Haglöfs väska. Tycker den funkar kanon och till skillnad från DBn så är den vaderad.

Nu reser aldrig jag med två skidor men har man långa lagg så stjäl "hjulhusen" lite plats i väskan.Enda sättet att få plats med mina 194 cm långa opinion är att lägga dom i mitten av väskan. Två par skulle alltså bli svårt om det andra paret inte är kortare (läs flickvännens).

chrillelille

Aktiv medlem
PatrickSthlm sa:
Jag har Haglöfs väska. Tycker den funkar kanon och till skillnad från DBn så är den vaderad.

Nu reser aldrig jag med två skidor men har man långa lagg så stjäl "hjulhusen" lite plats i väskan.Enda sättet att få plats med mina 194 cm långa opinion är att lägga dom i mitten av väskan. Två par skulle alltså bli svårt om det andra paret inte är kortare (läs flickvännens).
Grymt, kommer framförallt köra ett par skidor på 189cm, men vill ha plats för resten av packningen så jag slipper flyga med Swiss Air (tänker att jag tjänar in väskan på 1-2 flygresor).

Tack!

NILSMAN

Ny medlem
Själv har jag just dissat en DB pga den gick sönder efter en gång. Tyget släpades mot marken och det var gissningsvis en
Isbit som gjorde sönder den.
På andra bagar finns det lite mer skyddande material men då
Går de inte att rulla ihop som DB.

la_grave

Aktiv medlem
PatrickSthlm sa:

Jag brukar lösa den sortens problem med att "para ihop" skidorna omaka. Alltså istället för AA och BB så AB och BA. Skiljer sig bredden mycket kan man skruva av bromsarna på smalaste paret. Tar 30 sekunder med Salomonbindningar.

PatrickSthlm

Aktiv medlem
Har ny bytt ut Haglöfs väskan och valet stod mellan en Douchebag och en rullväska från Salomon.

Fördelen med Höglöfsväskan var den ordentliga vadderingen och flera förvaringsfack för spade, sond och annat som ska med på resan. Nackdelen var att den inte gick att vika ihop och tog mkt plats.

En douchbag inhandlades på XXL men ratades pga att den kräver att man packar den full med packning för att den ska ge något skydd till skidorna. Eftersom det bara är plastribbor på undersidan och sidorna så faller hela väskan ihop om man bara lägger skidor och stavar i den.

Valet föll istället på Salomons rullväska som är lite mindre än Haglöfs. Ska rymma två par men då blir det väldigt tajt för annan utrustning. För mig som bara reser med ett par så får jag ner skidor, stavar och lite packning. Nackdelen är att det inte finns några förvaringsfack i fodralet utan allt åker runt om man inte packar tajt/fullt. Den stora fördelen är att den går att vika ihop till en ok storlek. Betydligt mindre än haglöfs.

Till Salomon väskan kan man även köpa en pjäxbag som likt douchebag går att fästa på rullväskan.

Nosskire

Medlem
Köpte en Douchbag från XXL för 800 kr (Undrar hur mycket marginal de har emot inköp). Använde den nyligen och på en flygresa då fick jag 2 st 4-5 cm hål. Kändes sådär och tycker inte den skyddar skidorna pga tunt material.

Väger förvisso mindre än min Dakine Concourse bag men den känns klart stabilare och skyddar bättre.

Jag skulle inte rekommendera någon att köpa Douchbagen över Dakine Concourse om man absolut inte behöver kapa 2.5 kg. Och framförallt inte för ordnare pris 2189 (!).

Terixon

Ny medlem
Dum fråga möjligen...

Eftersom DBn går att rulla ihop, är det skidorna i sig som utgör "ryggraden" i fodralet? Om det är så, "flexar" inte hela fodralet om man lastar lite grejer ovanpå skidorna?

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd
Terixon sa:
Dum fråga möjligen...

Eftersom DBn går att rulla ihop, är det skidorna i sig som utgör "ryggraden" i fodralet? Om det är så, "flexar" inte hela fodralet om man lastar lite grejer ovanpå skidorna?
Ja, men det är samma med alla multifodral, i alla fall de jag testat.

karlj86

Medlem
Terixon sa:
Dum fråga möjligen...

nja, då får du allt ha mjuka skidor. Funkar fint med hjälm, pjäxor, skalplaggen, stavar m.m så länge du packar rätt :)

Terixon

Ny medlem
Ok, tack för svar.

Nästa fråga, är det någon har erfarenhet av DBs Slim Jim, dvs deras fodrar för bara ett par skidor. Hur "litet" är det, kan man få in grejer utöver skidorna?

la_grave

Aktiv medlem
Nosskire sa:
Köpte en Douchbag från XXL för 800 kr (Undrar hur mycket marginal de har emot inköp). Använde den nyligen och på en flygresa då fick jag 2 st 4-5 cm hål. Kändes sådär och tycker inte den skyddar skidorna pga tunt material.
Fast det kan lika gärna beror på hur bagagepersonalen hanterar ditt skidfodral. Två gånger när jag flugit till Alaska med helt nya fodral har det bara varit att skrota dem vid hemkomst. Och det var "traditionella" fodral utan några "bells and whistles" som gör dem onödigt sköra.

Reklamerade du till flygbolaget?

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp