Till Hjärntrusten; nya storlagg ?

VincentHanna

Ny medlem
Sorry boys and girls men måste starta en ny tråd för det bara snurrar i huvudet.

Måste ha nya lagg för "de stora dagarna", typ de man drömmer om men som nästan aldrig händer. De lagg som ska utrangeras är ett par Q115 med Guardian. Fy helvete vad tungt och känner dessutom inte att jag utvecklas mer i dem. De har gjort många mil bör tilläggas - jättebra för vad jag köpte dem för.

Ser min quiver som:
1. K2 104 comeback med beast 14 som daily drivers- just love them
2. K2 88 coomback med radical ft hyggligt korta för lite toppturer (mest vår- och sommaråkning)
3. ??? för stora dagar, typ 120 midja, go rocker och bombar-kapacitet även om jag inte hoppar stora klippor. Inser att de kommer att bli tunga men det får bli så.

Väger drygt 70 kg och är rimligt vältränad. Har typ 25 skiddagar per år. Säsongen som kommer blir det nog både Japan och Kanada. Alltid offpist och nästan alltid liftacess + hike. Kan nog bli lite heli.

Skidan ska vara lekfull men tåla att gå fort i fallinjen.

Säg nu inte Katana. Sneglar lite på Shreditor, Candide 4.0 och Rhino Chaser men ja ni hör ju själva hur förvirrat det blivit.... Tänker köra ett par Beast 14 på dem orkar inte mecka med Quiver killers längre. Freedomo SL.

Släpp fångarna lös!

Knuta

Medlem
Vad tror du om ett par Scrapper?
Scott Scrapper
Har bara åkt dem i Tandå i november men gillade känslan och misstänker att de går riktigt bra i löst.
Fick ju riktigt bra omdöme i MnO och Cos skidtest med om jag inte minns fel.

waxoff

Aktiv medlem
Black Crows Nocta var det första som poppade upp i min knopp. Är väl dessutom lättade till i år, Nocta Air...

bootfitta

Medlem
Sjukt kul med stora skidor, typ det roligaste att köpa!

Du skriver lekfull med bra kontroll och stabil i fart - Ganska luddiga termer, men varför inte droppa lite schyssta förslag?

4frnt Renegade - Stor skida, relativt styv men behåller ett ganska schysst mått av lekfullhet pga av fullt omvänt spann.

Moment Ghost Train - Shape och vikt gör den lekfull, flexprofilen gör den stabil. Skitsnygg.

k2 Annex 118 - En "k2-charger". Inte så jävlig chargig i sammanhanget, men riktigt rolig skida för den skull. Carvar fint som tusan om man skulle finna sig en mellan-till-mjuk pist. Enkel att styra i puder, inger gott självförtroende så länge man inte bara lägger elvor.

Counterpart

Ny medlem
Om du vill ha en skida med mycket midja som trots allt inte väger så mycket ska väl Line Magnum Opus vara bra. Har själv inte provat dock så kan tyvärr inte uttala mig om hur den presterar på berget.

Dekadent

Aktiv medlem
Har glidit runt bra på mina Bent Chetlers (2013, de blåa), 123mm i midja i 183:an i snart 30 åkdagar i varierande före över 2 säsonger. Har innan det en helsäsong(150-ish skiddagar) på allt ifrån 90-parklagg, Salomon Rocker 2010(den med fishtail!), Hellbents och allting däremellan (polare med skiduthyrarna). Mina Bent Chetlers är iaf sjukt roliga, lagom mjuka och lekfulla men går samtidigt väldigt bra i fallinjen i båda uppkört och midjedjupt!
Har kört ett par dagar på BC Noctas som nämnts i tråden, och även fast de var roliga och går som tåget så var de enligt mig en aning för styva för att ge det där lekfulla som man letar efter hos en bred skida.

Om du nån gång kört på ett par 120+mm skidor så tänk efter hur du kände och vad du tyckte var viktigt. Tänk också på terrängen - om du ska köra i japan och kanada så blir det en hel del träd, så förslagsvis vill du ha ett par skidor som är snabba att slänga runt på små ytor ifall det behövs.

JohanSundstrom

Aktiv medlem
Dekadent sa:
Har glidit runt bra på mina Bent Chetlers (2013, de blåa), 123mm i midja i 183:an i snart 30 åkdagar i varierande före över 2 säsonger. Har innan det en helsäsong(150-ish skiddagar) på allt ifrån 90-parklagg, Salomon Rocker 2010(den med fishtail!), Hellbents och allting däremellan (polare med skiduthyrarna). Mina Bent Chetlers är iaf sjukt roliga, lagom mjuka och lekfulla men går samtidigt väldigt bra i fallinjen i båda uppkört och midjedjupt!
Har kört ett par dagar på BC Noctas som nämnts i tråden, och även fast de var roliga och går som tåget så var de enligt mig en aning för styva för att ge det där lekfulla som man letar efter hos en bred skida.

Om du nån gång kört på ett par 120+mm skidor så tänk efter hur du kände och vad du tyckte var viktigt. Tänk också på terrängen - om du ska köra i japan och kanada så blir det en hel del träd, så förslagsvis vill du ha ett par skidor som är snabba att slänga runt på små ytor ifall det behövs.
Bent Chetlers är väldigt mjuka och inget att rekommendera vid hårdare åkning IMO!

PNyberg

Aktiv medlem
JohanSundstrom sa:
Dekadent sa:

Bent Chetlers är väldigt mjuka och inget att rekommendera vid hårdare åkning IMO!
För att spinna vidare lite:
Noctan har jag testat (dock inte årets som är lättare tack vare ny kärna...Nocta Air som någon redan har nämnt) och tyckte att det var en otroligt rolig skida med massa stabilitet just för att den var tung och dämpad. Vi snackar 5,2kg paret utan bindning!!! Fint och jämnt flex och massa grepp på hårt underlag. Det ända är att jag har ca 15kg på dig och kanske inte blir helt rätt som referens :/ ?
Bent Chetlers skulle visst kunna vara ett fint alternativ när det flex och lekfullhet (nog ett bättre alternativ än Nocta i detta fall....kanske Nocta Air är bättre?? Vem vet?). Den blev ju styvare för året efter att 192an introducerades men att bomba fallinje i annat än fluffmjuk nysnö är nog mer spännande än vad man vill.

Du söker en skida för de stora dagarna som ska kunna lekas med och åkas fort med. Det första som slår mig är 2 saker:
1. Svårt att veta vad du menar med att den ska vara lekfull. Snackar vi Baklängesåkning/landningar och flippy-spinny. Eller snackar lättåkta som man kan forma vilken sväng man vill. En slash här och en powerslide där? SLARVING [Slaahr-ving] (sladd-carve för den oinvigde)!!!!!
2. Du gillade inte dina Q115 för att du tyckte vikten var för hög. För bindningen du hade på är ju den tyngsta som finns (som går att gå med iaf) och gör en god del för upplevelsen....har iaf jag upplevt.
Var det något mer som inte var bra eftersom du inte kunde utvecklas mer.....med tanke på att många av salomons team har kört sin beskärda del på Q115...? Är låg vikt prioriterat? Eller är låg svingvikt mer relevant...för lekfullheten dvs.

mmarcus

Medlem
Rullar vidare på Bents:

Jag väger ungefär som dig, (~68) och tycker om att både ladda på när det är öppet, och lattja bland pillows/drops när det är lite trängre. Som det sägs ovan så är den jäkligt lekfull både i uppkört och i midjedjupt. Kanske aningen mjuk om du ska hålla samma tempo som Mr.Windstedt nerför. Dock inget jag personligen märkt av eller tycker är någon nackdel. Det är svårt att få en skida som ska gå som ett ånglok när du vill åka fort och samtidigt vara mjuk och lekfull. Jag kan absolut rekommendera ett par Bent Chetlers till det du ska använda den till, utan tvekan.

EDIT

Kan även tillägga att jag turat litegrann med dessa + guardian 16. Slutade med att Conrad fick sälja ett par Radical FT istället pga vikten. Så skippa allt som ser ut som en vanlig alpin bindning om du ska tura med dem.

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp