Tinder

tallialli

Aktiv medlem
Hej!!

Jag satt och funderade på hur smart det hade varit med en tinder liknande app som endast är riktad till skid- och snowboardåkare.

Hur intressant är det inte att prata med en person som man vet älskar snö och skidåkning lika mycket som en själv?

Någon som vet om det finns någon sådan app eller rentav skulle kunna utveckla en?

tallialli

Aktiv medlem
Vet inte riktigt hur du ser sambandet mellan skidportföljen och en tinder-app?

Senast ändrad:

Bertan

Ny medlem
Låter som en knasig idé men den skulle nog vara riktigt rolig om många skulle vara aktiva på den

Heddious

Aktiv medlem
Finns det en tillräckligt stor målgrupp för att det ska bli intressant? Jag tror att den stora massan av folk som åker skidor/snowboard ägnar sig åt det mellan 1-3 veckor om året, och övrig tid har det mer som en tanke på standby i hjärnan. När folk är i "standby-läget" är frågan om de har intresse av en så specifik app.

Det finns ju förvisso en hel del "helårsnördar" också (vilket detta forums existens är en produkt av) men min gissning är att poolen av nya människor skulle tömmas ganska fort då de flesta är deltidsnördar..

Men visst vore det en kul tanke att swipa höger på någons quiverbild, haha :D
Eller vänster för den delen.

(Sidospår: Vilka quiverbilder skulle ni swipa vänster på? Marker Kexchoklad känns spontant inte så hett, men de har ju tack och lov i princip försvunnit nuförtiden. Jag skulle även kunna känna en viss oro vid överdriven märkeslojalitet om inte synnerliga skäl (läs: spons) förelåg.)

Plingar in lite folk här, tror det kan bli en kul tråd. :D
@Vattendroppe
@xviggenx
@PNyberg @gabstract
@Jeppenator
@Jibberisch
@charliethon
@Jarle

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Spontant känns det som att det är relativt enkelt att uppnå samma effekt genom att använda Tinder på en skidort. Jag har svårt att tänka mig att gruppen skidnördar på hemmaplan är en stor nog målgrupp för det ska gå att få bärighet i det utanför Stockholm och möjligen Göteborg.

Att vara på skidort och sålla bland veckisarna görs enkelt genom att helt enkelt sälja sig till den målgrupp som en vill locka till sig (detta är f ö ett fundamentalt fel i princip alla användare på Tinder gör, att försöka sälja sig till en allmän målgrupp istället för den målgruppen är intresserad av). Rent konkret, istället för att skriva att du gillar att åka skidor och ha nån porträttbild, nån skidbild och nån festbild, förklara som det är. "Jag är en skidnörd, spenderar helst 7 av 5 veckors semester med att göra det (eller säsong för den delen). Jag festar inte mycket utan är här för att åka.". Komplettera sedan med bild av din bästa gogglebränna, din bästa puderbilden och den bästa soluppgången när du gjort alpinstart. När jag tänker efter funkar det nog oavsett du är på en skidort eller inte.

Vad gäller sidospåret så är jag osäker på vilken taktik jag skulle gå på. Å ena sidan kan det ju vara värt att satsa på ett quiver som är likt mitt eget, dvs nån turskida, nån storbergsskida och en puderleksak, det maxar ju rimligen sannolikheten att hitta någon liksinnad. Å andra sidan kan det ju vara värt att sikta på någon som kompletterar ens eget quiver, dvs nån pisträcer, nån parkskida och nån toklätt skimoskida, personen har ju uppenbarligen tillgångar jag saknar!

Men allt detta är ju bara spekulationer, jag har ju tant redan, så vem bryr sig om mina åsikter? Träffade dock tanten på Tinder, så min input kanske är något värt?

Ps. Jag är inte bland berg längre *sad panda*

Pps. Skrivit den här skiten på en mobiltelefon, kudos ska jag ha!

Senast ändrad:

jeppenator

Aktiv medlem
vad hände med att ragga på PM här på freeride? duger inte det? Funkade ju svinbra innan facebook blev en grej!

Edebo

Aktiv medlem
Eller så tar man mod till sig i sittliften istället! för vem har tid för tinder nuförtiden egentligen?!

ang
@Heddious sidospår: ett par tvättäkta racerlagg + synligt väl använda bredplank (skinande topsheets och orepade belag får man inte låta sig luras av!!) skulle kunna locka fram ett högerdrag!

charliethon

Ny medlem
Jag håller med
@vattendroppe (kudos!) till viss del - de gånger jag slänger till med ett högerdrag och faktiskt pratar med personen i fråga är när de har skidbilder i sin profil. Och här är jag pinsamt kritisk till skidbilden. Om personen har någon dassig pistbild, med turistglipa och för liten jacka blir det ett vänsterdrag upphöjt till någon miljon.

Svaret på frågan är egentligen, enligt mig, att Tinder redan har den funktionen till viss del. Jag söker mig till skidnördar, och tänker att användningsområdet för en renodlad skiddejt-app är relativt liten. Om appen nu skulle lanseras, hur bestämmer man vilka som får vara med i den? Jag menar, Hasse, 31, med turistglipa och förliten skidjacka kanske älskar skidtjejer och bestämmer sig för att han platsar? Han åker ju trots allt jävligt aggressivt, 80% pist och 70% offpist i Lindvallen en vecka per år.

Angående quiver:
Jag vet mycket mer vad jag inte vill ha - och alla selfiebilder in i en spegel går bort på två röda. Oavsett om världens fetaste lagg skulle skymta med i bilden eller inte.

@gabstract, Raggning i liftkön funkar alltid! Hur folk beter sig i en liftkö säger rätt mycket om det är någon att hänga i julgranen eller inte;)

linder

Ny medlem
Man får helt enkelt betala för tinder och sen hitta ett ställe där alla som är intresserade av just denna idén kan swipea på! :D

Anzom

Aktiv medlem
Hade det inte varit en stor majoritet killar på en sån app? 70-30?

Edit
80-20

Senast ändrad:

linder

Ny medlem
Fördelen är ju att du som kille slipper kolla på alla andra killar så den där majoriteten känns inte som en korvfest på valfri krog med samma ratio killar/tjejer

tallialli

Aktiv medlem
Kul med all denna respons!

Jag gick även i tankarna på att målgruppen inte skulle vara så stor. Dock tror jag att man hade kommit åt en hel del rävar som väljer att inte ha tinder.

Ditt inlägg gör att jag genast ska se över min tinderprofil och strukturera upp den så att den ser ut som den borde sett ut från start! Du som har erfarenhet, hur såg din profil ut? Är damen din likartad?
@Vattendroppe

Pratar nog med de allra flesta i sittliften(ankarliften för den delen med), tyvärr har inte kvinnan i mitt liv åkt samma lift som mig. En lång tvåstolslift anpassad för dating kanske hade varit något? Man väljer en speciell kö anpassad efter kön och vilket kön man är intresserad av. @gabstract

Det går ju självklart inte att reglera vilka som ska vara med i appen. Ett litet test för att se om man är kvalificerad och klarar man inte testet får man aldrig göra det igen skulle nog selektera bort några hehe. Iofs skulle det ju kunna gå och ljuga där.. Det jag vill komma fram till är att det troligtivs procentuellt hade varit ett större urval av den arten man vill åt i den nya appen.
@charliethon

Freeride tycker jag borde ta på sig ansvaret att utveckla något som fungerar i hela Sverige för alla deras medlemmar här på deras sida!

Senast ändrad:

charliethon

Ny medlem

@anzom
Här sitter jag och pluggar kvalitetsstatistik och började genast tänka på vår käre mentor herr Pareto. Enligt det diagrammet är ju 20 procent absolut tillräckligt för att få ett bra utfall på det hela;)

#sistpåbollen Finns det en betalfunktion på Tinder?
@linder

Edit:
@tallialli Jag älskar idén med med en förbaskat seg rackare till tvåstolslift som dating-potential! Frågan kvarstår ju isådanafall dock hur man undviker turistglipan om han står först i kön :)

PS. Ber om ursäkt om jag hittar probemområden i dina geniala förslag!

Senast ändrad:

tallialli

Aktiv medlem
Yes, det finns en betalfunktion som gör att du kan välja vilken plats på jorden du vill swipea, du har oändligt med likes och så finns det några till funktioner.
@charliethon

Har aldrig provat den, eftersom att jag aldrig har sett någon vits med den förrän nu. Att swipea runt i alla Sveriges skidorter kanske vore något!

Senast ändrad:

charliethon

Ny medlem
Har man begränsat antal med likes annars?

Någonstans falerar väl hela poägen med att man ska vara såpass nära varandra attt det faktiskt är fysiskt möjligt att ta en öl ihop, alternativt sitta och dingla med benen i en tvåstolslift?
@tallialli

tallialli

Aktiv medlem
Ja, i gratisversionen har man begränsat antal likes som fylls på lite då och då (tror det kan vara 12 eller 24 timmar), men man ska sitta och swipea riktigt mycket för att få slut på likes.

Det går ju alltid att skriva med folk från andra skidorter i förväg innan man sticker dit så har man det lite förberett(om man nu skulle fixa betalversionen). Sedan om människan skulle vara perfekt och bo i Åre medan man själv bor i sthlm så skulle jag inte ha problem med att åka 7 timmar till Åre fler gånger.
@charliethon

Senast ändrad:

Heddious

Aktiv medlem
jeppenator sa:
vad hände med att ragga på PM här på freeride? duger inte det? Funkade ju svinbra innan facebook blev en grej!
Seriöst, har folk gjort det?! Det har helt gått mig förbi.

gabstract sa:
Eller så tar man mod till sig i sittliften istället! för vem har tid för tinder nuförtiden egentligen?
Nackdelen med sittliften är ju som nämnts att man kanske trots idoga försök till undanmanöver hamnar jämte turistglipan, och då kan det bli en stel uppfärd. (Hur undvika turistglipan – det måste ju finnas något sätt som inte innebär att skippa till nästa liftstol?)
Handen på hjärtat så misstänker jag faktiskt att det där med liftragg är en myt sprungen ur ensamma själars förhoppningar, eller något.. hur ofta händer det? Och det må ju vara ännu mer sällan som raggaren och föremålet för uppmärksamheten faktiskt har intresse för varandra och det de facto leder till något.

Vid närmare eftertanke är nog det närmaste ett liftragg jag kommit den där gången när
@charliethon och jag hamnade i samma lift och jag blev erbjuden extrajobb som picknickmedhjälpare. Det var goda tider det.

Men jag funderar faktiskt på att skaffa Tinder i undersökningssyfte nu.. jag vill se hur bra
@Vattendroppe s råd för en perfekt pimpad Tinderprofil funkar jämfört med en inte helt optimaliserad. Lika bra att passa på nu när jag ändå är på en skidort tänker jag.

Betalfunktionen skulle ju kunna fylla en funktion för veckisar som ska iväg.. då kan de ju swipa igenom säsongarutbudet redan innan ankomst till ort. Enda kruxet där är väl att det också borde dyka upp veckisar som kommer ha åkt därifrån samtidigt som de nya veckisarna anländer.
Komplicerat det här alltså.

la_grave

Ny medlem
Heddious sa:
jeppenator sa:
Seriöst, har folk gjort det?! Det har helt gått mig förbi.

gabstract sa:
Eller så tar man mod till sig i sittliften istället! för vem har tid för tinder nuförtiden egentligen?
Nackdelen med sittliften är ju som nämnts att man kanske trots idoga försök till undanmanöver hamnar jämte turistglipan, och då kan det bli en stel uppfärd. (Hur undvika turistglipan – det måste ju finnas något sätt som inte innebär att skippa till nästa liftstol?)
Åker du bara ett åk om dagen?

tallialli

Aktiv medlem
Veckisarna som ska åka till en skidort kan ju alltid göra ett tappert försökt att ge sig på säsongsfolket med denna tinderfunktion, problem solved.
@heddious

charliethon

Ny medlem

@heddious
Det var nog faktiskt en av de få raggningarna som jag lyckats med jag också, med ett otroligt lyckat utfall om jag får säga det själv (de där hamburgarna alltså).
Hungrig bummare+ihjälstressad guide= "Raggaren och föremålet för uppmärksamheten faktiskt har intresse för varandra och det de facto leder till något" - YES!.

Lyckades även halvt med en liftraggning i Val Thorens där båda två lite smått kryptiskt bestämde för att ses på Tango efteråt. Blev lite stelt dock när pappa satt i samma stolslift. :lol:

Turistglipan är uppenbarligen ett åtekommande problem - har du några tips i rockärmen att dela med dig även på den här fronten
@vattendroppe? (och hur var Japow?)

tallialli

Aktiv medlem
Det är alltid bra att komma med kritik så slutprodukten blir så bra som möjligt!

I detta fall kommer jag på två lösningar. Ser man att man kommer hamna i en turistglipa får man bita i det sura äpplet och vara trevlig under turen upp och sedan ge sig av ner för backen så fort som möjligt. Förhoppningsvis möter man sin drömprins redan andra turen upp. Det kan ju inte vara allt för lätt att träffa mr. eller mrs. perfect.

Det andra alternativet är att komma på en undanflykt som gör att man hoppar ur kön, t.ex. kan skidorna behövas justeras. Sedan är det bara att hoppa in i liftkön igen.

charliethon

Ny medlem
@lagrave
Om
@Heddious nu enbart åker ett åk om dagen, så måste man komma på ett optimalt sätt att lyckas få till en bra liftgranne (om man nu inte föredrar turistglipor). Om hon åker fler åk än ett per dag är det ju högst fördelsaktigt om man kan optimera liftvalmöjligheterna ytterligare - alltså samma lösning som på det tidigare problemet.

@tallialli - Det här börjar lika något!

Senast ändrad:

tallialli

Aktiv medlem
Får mig ett gott skratt här ang.
@heddious enda åk per dag. Skulle fallet vara så, får man hoppas på att turen är med henne eller att hennes vänner hjälper henne med winga en fin liftgranne.

bootfitta

Medlem
charliethon sa:
Heddious sa:
bootfitta sa:
Är det inte det här singelkön är till för? Eller har jag helt missförstått?
Det borde vara det, men tyvärr verkar så inte vara fallet.
Med tanke på hur hetsig singelkön är känns det som att det kan gå lite hursomhelst.
Äsch, jag tänker att man spanar in någon i den breda kön, som har schyssta lagg, feta gogglar (utan glipa) och som ser lite ensam ut, och så är det ju bara att glida in bredvid, vissa hur välvällad man är när grindarna öppnas, sen är det väl bara att bjussa på ett bra(läs: hyfsat) puderåk.

Jibberisch

Ny medlem
1. Om folk är folk och folk är idioter, är det så jävla lysande att ragga på folk då?

2. Alltså, en app kan ju iofs avhjälpa "the male/female ratio" på skidorter lite. Som någon nämnde ovan ligger det väl runt 80-20 någonstans. Med en app går det ju att snärja någon kanske på eftermiddagen när liften stängt, skicka lite lika delar manipulativa och charmiga sms, för att sedan ses på kvällen. Och efter några öl få ner offret i säcken så att säga. Detta utan att personen ifråga sett en åka skidor. Vilket väl kan ses som fördelaktigt i undertecknads fall.

3. Sambon har en så kallad turistglipa när hon åker skidor. Och vägrar göra något åt den under parrollen: "Jag vill inte bli en sådan som bryr sig om en glipa mellan glasögonen och hjälmen."

4. Det vore förbannat jobbigt om singelkön bara bestod av småsugna singlar i ordets rätta bemärkelse. Speciellt som undertecknad numera har lite "former" under gortexen så att säga. #kontorsmullig

Heddious

Aktiv medlem
bootfitta sa:
charliethon sa:
Heddious sa:
Det borde vara det, men tyvärr verkar så inte vara fallet.
Med tanke på hur hetsig singelkön är känns det som att det kan gå lite hursomhelst.
Äsch, jag tänker att man spanar in någon i den breda kön, som har schyssta lagg, feta gogglar (utan glipa) och som ser lite ensam ut, och så är det ju bara att glida in bredvid, vissa hur välvällad man är när grindarna öppnas, sen är det väl bara att bjussa på ett bra(läs: hyfsat) puderåk.
Om det vore så enkelt..

Mvh "Åker i ett liftsystem där de i princip aldrig jobbar med systemet singelkö". :D

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Hela helveteshavet vad det här tog skruv! Jag ska göra mitt bästa för att ge någon slags strukturerad korrespondens. Men ha i åtanke att jag är ingenjör, jag har licens på att vara förvirrad.

@tallialli Damen är likartad på många vis, jo. Min profil var en snyggt sammanfattande text där jag förklarade att jag åker skidor och klättrar, inte definierar mig själv utifrån mitt jobb (i nuläget i alla fall) och att jag vill flytta från Stockholm till någon stans bergigare på sikt. Mitt råd att är att tänka kreativt med bilderna. Det är fascinerande hur folk kan säga sig tycka att "en bild säger mer än tusen ord" och samtidigt tycka att Tinder är ytligt. Det är ytligt om du gör det till ytligt. Jag hade nån bild på mitt face, nån riktig pudersolkande bild, en bild när jag svettas sönder på långtur, en bild när jag dummar mig inför en klätterled och en bild på min fot när jag löper genom en riktig lerpöl. Att försöka se polerad ut är överskattat. Vem fan vill ha någon som förväntar sig att en är polerad liksom? Kanske skulle starta en tinderprofilfixartjänst. Betala en hundring och få 30 minuter personlig coaching i tinerprofilering?

@Heddious Skaffa Tinder! Om inte annat kan det vara förbannat underhållande på dagar med dåligt väder. Nu räknar jag kallt med att få swipe:a höger på bleka brittiska boyband-snygga snubbar åt dig v. 11! Bara så du är förberedd.

@charliethon Japow var blött. Tyvärr. Fick mer japow i Serre än i Japan i år, men sådant är livet. Hur var det förresten, skulle du med de coola barnen ner till kontinenten? Då skulle vi kunna kontemplera turistglipans övervinnande i ett smidigare format. Men spontant ställer jag följdfrågan - menar du turistglipan på potentiellt påträngande dating-appar, eller turistglipan som sitter bredvid dig i tvåsitsstolen/liftkön?

@bootfitta Singelkön? Har det något med det här moderna HBTQIA att göra?

@la_grave Ceterum censeo Carthaginem esse delendam.

Men ja, det där med att träffa folk med gemensamma intressen är ett ständigt aber. Men jag vet inte heller, måste en potentiell partner åka skidor? Min nuvarande gör det inte, eller inte på det sättet jag gör i alla fall. På sätt och vis är det rätt skönt, jag slipper känna någon press att åka med någon direkt, jag kan göra min grej. Så länge det finns en acceptans och respekt för att det kommer göras rejäla mängder av det så kanske det inte spelar någon roll? Det finns ju andra saker som är viktiga också. Till exempel vill hon bo i subarktiskt klimat och gärna bland eller i anslutning till fjäll/berg, Kanada och Norge har kommit på tal. Det rimmar ju relativt bra med min intressen. Sen har vi ju klättringen gemensamt också i och för sig. Och friluftsliv i allmänhet. Och andra saker jag inte bör yppa bland er ungdomar här på forat.

Ps. Sluta skriva när jag skriver för fan! Jag har inte en chans att hänga med! Speciellt du
@jibberisch!

Senast ändrad:

bootfitta

Medlem
Heddious sa:
bootfitta sa:
charliethon sa:
Om det vore så enkelt..

Mvh "Åker i ett liftsystem där de i princip aldrig jobbar med systemet singelkö". :D
Kom till Vemdalen så lovar jag att glida ikapp dig i liftkön. Mvh "Här finns det singelkö i barnliften"

bootfitta

Medlem
tallialli sa:
Yes, det finns en betalfunktion som gör att du kan välja vilken plats på jorden du vill swipea, du har oändligt med likes och så finns det några till funktioner.
@charliethon

Har aldrig provat den, eftersom att jag aldrig har sett någon vits med den förrän nu. Att swipea runt i alla Sveriges skidorter kanske vore något!
Detta måste jag prova! Har bara swipat lite i närområdet, och där är det ingen risk att få slut på likes..

KaitsuH

Aktiv medlem
Hur i helvete kan det vara så svårt för nuförtidens barn att hitta nån kul ok sltt flikka/pojke att knulla med? Sluta skiddagen litet tidiga, dricka litet mera och gå till afterskin. Inte borde det vara så hemskt svårt.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp