Tips angående pjäxor ?

Vurpaan

Ny medlem
Har kört med för mjuka pjäxor under flera års tid vilket har varit smidigt med barn som ska lära sig åka.
Men nu tänkte jag uppgradera mig, var å testade pjäxor igår, slutade med atomic hawx magna 130 s.
Har lite bredare fot och högre vrist.

Men ju mer ja tänker på dom, ju mer osäker blir jag.
Hur vet jag vilken flex jag ska ha ?
Är det en bra pjäxa jag hittat ?
Finns de någon annan som jag borde prova ?

Ja vad som helst som kan göra att jag hittar "rätt" pjäxa, har ju inte köpt pjäxor på över 15 år :LOL:

Tottek

Aktiv medlem
Flexen e ju olika från pjäxa till pjäxa, när du hänger fram i åkpostition ska du inte överflexa pjäxan så den deformeras vid sidorna eller vristen, men det ska heller inte va helt stumt så att det inte händer något alls, dom i butiken bör ha sett om det va lagom styv pjäxa för dig eller inte
De är en kalas pjäxa, om den passar dig o sitter thight men inte ont så är det ju egentligen ingen idé att testa någon annan pjäxa

Vurpaan

Ny medlem
Jodå han kollade på pjäxorna när jag provade. Blev osäker när jag kom pga han frågade vilken flex jag va ute efter.

Japp, den sitter skönt på foten inget obehag nånstans.

Tack för dina kommentarer

carl_couloir

Aktiv medlem
Det är absolut viktigare att hitta en pjäxa som passar din for och sitter bra, flexet skiljer sig rejält mellan olika tillverkare och är verkligen ingen exakt vetenskap..... och då har vi inte ens kommit in på hur sjukt mjuk en pjäxa blir en varmare vårdag.......

Så stirra dig verkligen inte blind på vad det är för flex 120 eller 130 tomäjto - tomaato.....

Bon ski
/C

Vurpaan

Ny medlem
Å de gör den. Provade 3 andra märken å dom klämde direkt över vristen. Har nu haft denna ett par timmar hemma utan att vara obekväm nånstans.

Tack boys

Pillard

Aktiv medlem
Å de gör den. Provade 3 andra märken å dom klämde direkt över vristen. Har nu haft denna ett par timmar hemma utan att vara obekväm nånstans.

Tack boys
Var dock beredd på att det är stor skillnad på att ha dem hemma inomhus och att åka skidor i dem i -10. Så om du får ont i fötterna när du åker behöver du inte bli orolig. Det går att fixa ganska mycket med pjäxor i efterhand.

Tottek

Aktiv medlem
Kan du ha på en pjäxa i flera timmar är frågan nästan om den är för stor ;D annars ett sjukt bra betyg 😊

KaitsuH

Aktiv medlem
Kan du ha på en pjäxa i flera timmar är frågan nästan om den är för stor ;D annars ett sjukt bra betyg 😊
Hur klarar ni era Alpresor med sådana allt för små pjäxor? Vi startar varje dag ca. klockan 8, till skidbussen eller direkt till berget, skidåkning och hiking kanske till klockan 4, några timmar i afterskin, sen till Spar-market för öl, vin, ost etc, och med skidbus till lägenheten eller hotellet kanske på klockan 6-7 på kvällen. Hela tiden pjäxorna på, en eller två veckor varje dag. I vintras hittade jag mig några Dalbello Panterra 3-dels pjäxor, och de är tillräckligt med bekväma för sådana dagar. Frun har ännu Dynafit TLT-5:r. Om pjäxorna är så obekväma, att man inte kan använda dem långa dagar, så kan man inte använda sådana pjäxor alls.

Tottek

Aktiv medlem
Hur klarar ni era Alpresor med sådana allt för små pjäxor? Vi startar varje dag ca. klockan 8, till skidbussen eller direkt till berget, skidåkning och hiking kanske till klockan 4, några timmar i afterskin, sen till Spar-market för öl, vin, ost etc, och med skidbus till lägenheten eller hotellet kanske på klockan 6-7 på kvällen. Hela tiden pjäxorna på, en eller två veckor varje dag. I vintras hittade jag mig några Dalbello Panterra 3-dels pjäxor, och de är tillräckligt mad bekväma för sådana dagar. Frun har ännu Dynafit TLT-5:eek:r. Om pjäxorna är så obekväma, att man inte kan använda dem långa dagar, så kan man inte använda sådana pjäxor alls.
Jo jag kan ha på mina en hel dag absolut, men inte knäppta, då måste alla spännena va öppna och gåläge i 😊

Pillard

Aktiv medlem
Hur klarar ni era Alpresor med sådana allt för små pjäxor? Vi startar varje dag ca. klockan 8, till skidbussen eller direkt till berget, skidåkning och hiking kanske till klockan 4, några timmar i afterskin, sen till Spar-market för öl, vin, ost etc, och med skidbus till lägenheten eller hotellet kanske på klockan 6-7 på kvällen. Hela tiden pjäxorna på, en eller två veckor varje dag. I vintras hittade jag mig några Dalbello Panterra 3-dels pjäxor, och de är tillräckligt med bekväma för sådana dagar. Frun har ännu Dynafit TLT-5:r. Om pjäxorna är så obekväma, att man inte kan använda dem långa dagar, så kan man inte använda sådana pjäxor alls.
Efter att jag skaffade Intuition-innerskor funkar det för mig. Då kan jag åka några timmar utan att behöva knäppa upp. In på lunchen behöver jag dock knäppa upp och köra gå-läge. Förr behövde jag knäppa upp åtminstone i varje lift. Med tidigare pjäxor behövde jag knäppa upp vid varje paus. Nu ska också tilläggas att TS pratar om helt nya pjäxor, där innerskon inte tryckts ihop ännu. De borde alltså sitta rätt rejält tight nu

Vurpaan

Ny medlem
Tack för all input, väldigt uppskattat.
Men en fråga till, jag kan knäppa pjäxan till näst sista läget ä, är de något jag ska oroa mig för?
Pjäxan känns inte stor över foten trots att jag kan ha den nån timme, dock har foten somnat nån gång men de tror jag beror på att jag inte rör fötterna.

Ni skrev ett par gånger gåläge, är de speciella pjäxor som har detta?

//Jimmy

Racer

Ny medlem
Det är många som köper sina pjäxor när de provar i butik och sitter skönt. Mät foten och köp rätt storlek, skon kommer formas efter foten, en bekväm brukar efter några veckor bli för stor och det är inte roligt. Värma innerskon brukar påskynda inåkningen. Trycker det nånstans så går ju oftast det lösa i efterhand, men en för stor är ju svårt att göra något åt. Åker själv med K2 Pinnacle 130 vilket är marknadens fulaste pjäxa men intuitionskon är gudomlig.

Pillard

Aktiv medlem
Det enkla svaret, ja!

Pjäxor gjorda för turande har ett gåläge vilket egentligen innebär att skaftet "släpper" från själva skon och gör det enklare att flexa skaftet både framåt och bakåt. Förr var detta en funktion som bara finns på renodlade turpjäxor, som knappt gick att åka utför på. Numera händer det massor på den här fronten och gålägena blir mycket bättre, även på pjäxor som är fullgoda utför. Hur som helst, i gåläge kan du helt enkelt röra på benen lite friare.

GoranC

Aktiv medlem
Men en fråga till, jag kan knäppa pjäxan till näst sista läget ä, är de något jag ska oroa mig för?
Pjäxan känns inte stor över foten trots att jag kan ha den nån timme, dock har foten somnat nån gång men de tror jag beror på att jag inte rör fötterna.

//Jimmy
Hej
Knäpper du pjäxorna till näst sista läge och du inte har åkt på dom ännu ? Men det kanske finns hål så att spännena går att flytta. Brukar finnas på skaftet i alla fall.
Men om det inte finns så är dom oroväckande stora. Knäppta på första hacket så bör dom sitta åt ordentligt. När innerskon komprimerats så kommer du behöva knäppa både ett och två hack till.

Pillard

Aktiv medlem
Hej
Knäpper du pjäxorna till näst sista läge och du inte har åkt på dom ännu ? Men det kanske finns hål så att spännena går att flytta. Brukar finnas på skaftet i alla fall.
Men om det inte finns så är dom oroväckande stora. Knäppta på första hacket så bör dom sitta åt ordentligt. När innerskon komprimerats så kommer du behöva knäppa både ett och två hack till.
Och om man behöver knäppa väldigt hårt så ökar risken för att det kommer klämma just där. En pjäxa som passar perfekt behöver du ju knappt spänna alls

Pillard

Aktiv medlem
Spännen går att flytta.
Ja, men om du behöver flytta dem kommer spännet att klämma åt väldigt mycket på just den punkten. Har man pjäxor man gillar i övrigt är det förstås en lösning men om man redan från början måste göra det kan man ju fundera på om pjäxan är rätt för dig.

Ja, men om du behöver flytta dem kommer spännet att klämma åt väldigt mycket på just den punkten. Har man pjäxor man gillar i övrigt är det förstås en lösning men om man redan från början måste göra det kan man ju fundera på om pjäxan är rätt för dig.
Förstår inte riktigt vad du menar med "klämma åt väldigt mycket på den punkten"? De flesta (alla) pjäxor jag har sett har flera olika fästpunkter för spännena. Påverkar inte hur mycket det klämmer förutsatt att man inte är i en extremände av passformen, t ex maxspänt på det tajtaste läget.

Pillard

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt vad du menar med "klämma åt väldigt mycket på den punkten"? De flesta (alla) pjäxor jag har sett har flera olika fästpunkter för spännena. Påverkar inte hur mycket det klämmer förutsatt att man inte är i en extremände av passformen, t ex maxspänt på det tajtaste läget.
Om pjäxan inte behöver spännas åt så hårt så får du ju hela "panelen" med ett jämnt tryck. Om du behöver spänna ett spänna i botten så kommer ju trycket på just den delen av "panelen" bli högre och inte spridas ut över hela ytan

Om pjäxan inte behöver spännas åt så hårt så får du ju hela "panelen" med ett jämnt tryck. Om du behöver spänna ett spänna i botten så kommer ju trycket på just den delen av "panelen" bli högre och inte spridas ut över hela ytan
Hänger inte riktigt med hur du menar. Det blir inte nödvändigtvis ”hårdare” spänt på ett spänne som ”är i botten”. Men ett spänne som är på ”max” kan ju flyttas bakåt så att det är lika ”hårt spänt” fast i mitten eller på något av de första hacken. Inga konstigheter.

Pillard

Aktiv medlem
Hänger inte riktigt med hur du menar. Det blir inte nödvändigtvis ”hårdare” spänt på ett spänne som ”är i botten”. Men ett spänne som är på ”max” kan ju flyttas bakåt så att det är lika ”hårt spänt” fast i mitten eller på något av de första hacken. Inga konstigheter.
Ja jo, men om ett spänne måste flyttas brukar det ju vara för att man redan nått max. Har man nått max är det ju hårt spänt

pd

Aktiv medlem
Ja jo, men om ett spänne måste flyttas brukar det ju vara för att man redan nått max. Har man nått max är det ju hårt spänt
Eh, nä. Man vill ju i så fall spänna åt mer just eftersom det inte är hårt spänt.
Jag blir ju inte smal som en sticka bara för att jag är på innersta hålet på livremmen - av size XXXL.

Pillard

Aktiv medlem
Eh, nä. Man vill ju i så fall spänna åt mer just eftersom det inte är hårt spänt.
Jag blir ju inte smal som en sticka bara för att jag är på innersta hålet på livremmen - av size XXXL.
Jo, spännet är hårt spänt relativt pjäxans normalläge. Om vi tar din byxanalogi vidare kan man fråga sig; vad är skönast, ett par byxor som passar i sin helhet och knappt behöver spännas i midjan eller ett par som är för stora och måste dras åt rejält med skärp?

pd

Aktiv medlem
Vi kanske skall lämna byxanalogin därhän för det kommer att sluta med mysbrallor och tofflor.

Ja, panelerna kommer att överlappa aningens mer. Har dock svårt att se att det skulle göra någon märkbar skillnad att de överlappar ytterligare en halv till en centimeter , men jag antar att du har studerat passform på pjäxor mer ingående än de flesta och märkt en skillnad. Själv kan jag i alla fall inte märkt någon märkbar skillnad av att ha lyft ut det översta spännet för att få plats med vaden i pjäxan. Men där borde förstås bli en liten skevhet i skalet.

//Jimmy
hej! gå till någon butik som är duktiga på alpint så får du bästa hjälpen, jag kör med rossignol world cup 130 och har dom spända på första spåret på spännet.
du ska ju kunna ha pjäxan spänd på foten en hel skiddag+afterski utan att det gör ont i fötterna. så ta hjälp av kunnig personal. pjäxan är det viktigaste i skidutrutningen

Pillard

Aktiv medlem
Vi kanske skall lämna byxanalogin därhän för det kommer att sluta med mysbrallor och tofflor.

Ja, panelerna kommer att överlappa aningens mer. Har dock svårt att se att det skulle göra någon märkbar skillnad att de överlappar ytterligare en halv till en centimeter , men jag antar att du har studerat passform på pjäxor mer ingående än de flesta och märkt en skillnad. Själv kan jag i alla fall inte märkt någon märkbar skillnad av att ha lyft ut det översta spännet för att få plats med vaden i pjäxan. Men där borde förstås bli en liten skevhet i skalet.
Nu pratar vi väl dock om olika saker? Du pratar om att flytta spännet så att du får mer plats. Jag pratade om att flytta spännet så att du kan spänna hårdare. Och ja, det översta spännet (om vi pratar överlappspjäxa) borde inte vara så farligt att dra extra hårt. Men de övriga ökar ju risken för märkligt tryck

Vurpaan

Ny medlem
Ja detta är innan jag åkt med pjäxan. Köpte på Udéns sport i Göteborg, och tog hem för att testa. Men då jag kan knäppa dom såpass mycket blir jag osäker. Har även flyttat båda fästena på skaftet för att det inte räckte till innan.

Efter att läst era kommentarer så får de nog bli ett återbesök till butiken.

• Gilla
Reactions: pd

bootfitta

Medlem
Ja detta är innan jag åkt med pjäxan. Köpte på Udéns sport i Göteborg, och tog hem för att testa. Men då jag kan knäppa dom såpass mycket blir jag osäker. Har även flyttat båda fästena på skaftet för att det inte räckte till innan.

Efter att läst era kommentarer så får de nog bli ett återbesök till butiken.
Så vanligt att folk överskattar bredden/höjden på sina fötter, är du säker på att det är rätt storlek? Pjäxan du köpt är ju alltså både bred och hög över vristen - Vilket kan vara helt rätt om din fot är bred och hög över vristen.

Se till att de mäter din fot i butiken, och kommer det något snack om ta en större storlek så är det ju den rödaste flagga du kan tänka dig.

Edit: När det kommer till att flytta spännen på skaftet så är det ju helt rimligt att göra, men om du behöver dra spännen kring foten i botten så är pjäxan nästan säkert för stor eller fel modell eller båda.

Vurpaan

Ny medlem
Foten är mätt, provade andra modeller som klämde över vristen. Så dom sållades bort direkt eftersom den kändes bra till en början. Men nu när jag haft den hemma i 2 veckor och kanske haft den på foten i 6-7 timmar blir jag osäker med tanke på att jag behöver spänna såpass mycket på skaftet. Över foten spänner jag till hälften å då sitter foten "lagom" fast utan att göra ont

Tottek

Aktiv medlem
Men det är helt okej, bara det funkar för dig! Se till att inte krympa bara, pusha mer vader på gymmet så löser det sig 👌

Pillard

Aktiv medlem
Foten är mätt, provade andra modeller som klämde över vristen. Så dom sållades bort direkt eftersom den kändes bra till en början. Men nu när jag haft den hemma i 2 veckor och kanske haft den på foten i 6-7 timmar blir jag osäker med tanke på att jag behöver spänna såpass mycket på skaftet. Över foten spänner jag till hälften å då sitter foten "lagom" fast utan att göra ont
Jag hade ett par gamla pjäxor som när de provades inomhus behövde spännas massor för att sitta tight, en nivå som var helt omöjlig att ha utomhus. När det blir kallare så förändras känslan helt. Är det så att du har väldigt smala vader? Kanske att en annan innersko, t.ex. Intuitions wrap-modeller skulle kunna hjälpa? Med en sådan så löser du antagligen trycket över fotryggen också. Mina senaste pjäxor var problematiska över foten iom att jag inte ens kunde knäppa dem på första hacket utan att klämma. Med nya innerskor försvann problemet helt. Nu kan jag knäppa dem, men bara på läge ett iof :)

För att minska volym i pjäxan kan det ibland fungera att lägga en tunn (typ 3 mm), jämntjock sula mellan innerskon och skalet. Det kan vara ett "trick" som fungerar om man efter en tids åkning fått mer volym pga att man tryck till innerskon något och kanske börja känna att foten inte riktigt sitter fast i pjäxan.

Always-Sunny

Aktiv medlem
Jag hade ett par gamla pjäxor som när de provades inomhus behövde spännas massor för att sitta tight, en nivå som var helt omöjlig att ha utomhus. När det blir kallare så förändras känslan helt. Är det så att du har väldigt smala vader? Kanske att en annan innersko, t.ex. Intuitions wrap-modeller skulle kunna hjälpa? Med en sådan så löser du antagligen trycket över fotryggen också. Mina senaste pjäxor var problematiska över foten iom att jag inte ens kunde knäppa dem på första hacket utan att klämma. Med nya innerskor försvann problemet helt. Nu kan jag knäppa dem, men bara på läge ett iof :)
Hur är Intutions gjorda för att inte trycka på fotryggen, ingen hårdplast i plösen eller?

Pillard

Aktiv medlem
Hur är Intutions gjorda för att inte trycka på fotryggen, ingen hårdplast i plösen eller?
Det vågar jag inte svara på men plösen formas ju också en del. Men sen i takt med att foten får mer plats i sidled så kan den ju också sjunka ner en del tänker jag mig. Jag kan dock konstatera att det funkade för min del iaf

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp