Tips angående pjäxor ?

Vurpaan

Ny medlem
Blev ett nytt besök i butiken för att prata pjäxor och spänning. Slutade med att jag sitter i soffan och testar Nordica sportmachine 130

Sergeant

Medlem
Det är absolut viktigare att hitta en pjäxa som passar din for och sitter bra, flexet skiljer sig rejält mellan olika tillverkare och är verkligen ingen exakt vetenskap..... och då har vi inte ens kommit in på hur sjukt mjuk en pjäxa blir en varmare vårdag.......

Så stirra dig verkligen inte blind på vad det är för flex 120 eller 130 tomäjto - tomaato.....

Bon ski
/C
Kan bara hålla med. Kört med allt från 80 till 130 och visst är det skillnad men så länge de sitter bra så är det mest åkbart. Och visst gör temperaturen skillnad. I plusgrader känns ju även 130 pjäxorna väldigt mjuka.

Sergeant

Medlem
hej! gå till någon butik som är duktiga på alpint så får du bästa hjälpen, jag kör med rossignol world cup 130 och har dom spända på första spåret på spännet.
du ska ju kunna ha pjäxan spänd på foten en hel skiddag+afterski utan att det gör ont i fötterna. så ta hjälp av kunnig personal. pjäxan är det viktigaste i skidutrutningen
Instämmer även i detta! En bra pjäxa sitter ju som gjuten utan att man dragit åt spännena. Sedan kan man ju dra åt dessa något ”hack”. Viktigast är ju nästan den övre remmen.

Min känsla är att ju bättre jag åker desto mindre spänner jag pjäxorna. Belastningen kommer ju under stortån och fotvalvet samt mot smalbenet.

Är det uppåkt eller mycket folk så att man måste sladda liten kan man kanske behöva spänna lite extra.

pd

Aktiv medlem
Kan bara hålla med. Kört med allt från 80 till 130 och visst är det skillnad men så länge de sitter bra så är det mest åkbart.
Har gå-läge på mina pjäxor och det händer flera gånger i veckan att jag glömmer bort låset eller att de inte låser ordentligt så att de går upp och då blir förstås flexet väldigt lågt. Om det ens går att betrakta som mätbart. I takt med att min åkteknik har förbättrats så har de tillfällena gått från att köra slut helt på benen till att det går att göra några åk så länge det går att undvika allt för frekvent sladdande.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp