Tips för köp av nya skidor!

Elias99

Ny medlem
Hej!

Jag går i tankar på att uppdatera utrustning då jag nu känner att jag vill ha lite mer utmanande skidor för att fortsätta utvecklas i min skidåkning. Jag kan inte speciellt mycket om skidor så jag hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Jag är 190 cm lång och väger ungefär 95 kg. I dagsläget åker jag på ett par gamla skidor jag lånat av farsan som inte åker alls. Vet inte ens vad det är för modell, men det är en pistskida som är smal under foten, från Rossignol.

Tidigare har det funkat då jag inte åkt speciellt mycket, men nu har jag spenderat säsongen i Lofsdalen och känner att jag skulle vilja uppgradera. Åker till 95% i pisten, mest för att jag inte vågat ge mig ut i någon offpist på de skidor jag har just nu.

Offpist är något jag skulle vilja prova på lite mer, så det är förmodligen en lite bredare skida jag vill ha. Längden tänker jag bör vara någonstans runt 180 cm.

Har ni några tips för en medelgod åkare som vill fortsätta utvecklas och bredda sin skidåkning ytterligare? Tacksam för svar.

/Elias

fredw

Aktiv medlem
Hej! Välkommen, alltid roligt med någon som vill utvecklas och ta sin skidåkning ett steg till!
Med dina mått och ambitioner bör du hoppa över "nybörjar/medel" och sikta direkt på sådana som klassas för ”medel/avancerade åkare”.
Och med midjemått på skidorna runt 80-95 mm (ofta kallat "allmountain")så hittar du skidor som funkar utmärkt i pisterna men också passar bra för att testa svängar i lösare snö. De blir också bra när det är slaskigt, ojämnt och uppkört i pisterna. Det går också att gå ännu bredare men då offrar du mer påtagligt kantgrepp och carvingegenskaper i pisterna, särskilt när det är litet kallare och pisterna är hårdare.

I detta segment finns hur mycket som helst att välja på, och de flesta skidor är "bra", men kan ha ganska olika karaktär. Därför om du har möjlighet, är alltid grundtipset att försöka testa sig fram. Smaken är som baken. Man kan t ex "hyrtesta" en vecka, du får betala litet mer men hos en bra uthyrare kan du då byta mellan olika skidor varje dag och få en känsla för vad du gillar och inte. Du kanske också annars kan få kontakt med en lokal återförsäljare/representant som låter dig låna skidor för testning. Även om det inte blir exakt den modell som du gillar och kanske sedan köper så är det en mycket värdefull erfarenhet att provåka på olika typer av skidor. Dessutom kul!

Det finns en del storsäljande standardtips som t.ex. Blizzard Rustler 9, Nordica Navigator 85, Line Sick Day 88, Nordica Enforcer 94, Völkl Kanjo och Kendo, Salomon QST 92, K2 Mindbender 90, Fischer Ranger 94 FR mm mm. Beroende på åkstil, benstyrka, teknik, fartpreferens etc kan en del av dessa kanske kännas litet tunga och plankiga, alternativt för sladdriga och mjuka, så som sagt, prova gärna. Å andra sidan - när man väl har köpt ett par så anpassar man sig ofta till dem på ett bra sätt.

PS ett annat grundtips - lägg i första hand energi/tid/pengar på att hitta ett par pjäxor som du verkligen trivs med. Samma sak där - med dina mått och ambitioner bör du inte ha för mjuka pjäxor, och de ska sitta rejält tajt och ändå bekvämt.

Senast ändrad:

SaintX

Aktiv medlem
Bra skrivet fredw. Skulle vilja lägga till Völkl Mantra M5, riktigt fina i pisten och nog breda för att leka utanför. Sedan behöver inte Elias vara rädd att prova skidor upp till 100mm. Kör Enforcer 100 i 90% pist. Fungerar perfekt. Men som sagt, testa, testa, testa

Elias99

Ny medlem
Stort tack för svar till er båda!

Pjäxor köpte jag nya inför säsongen, ett par Fischer RC One 110 med gjutformad sula som jag verkligen trivs med. Det är skidorna som behöver uppdateras!

Får kolla runt lite efter möjligheter att testa några olika skidor. Bör ju ha några alternativ att prova på uthyrningen här i Lofsdalen.

SaintX

Aktiv medlem
Stort tack för svar till er båda!

Pjäxor köpte jag nya inför säsongen, ett par Fischer RC One 110 med gjutformad sula som jag verkligen trivs med. Det är skidorna som behöver uppdateras!

Får kolla runt lite efter möjligheter att testa några olika skidor. Bör ju ha några alternativ att prova på uthyrningen här i Lofsdalen.
Glömde lägga till att inte heller vara rädd för lite längd. Jag är 180cm och mina skidor är 185cm. Provade 178cm men det var helt fel, kändes ostabilt och sladdrigt

fredw

Aktiv medlem
Glömde lägga till att inte heller vara rädd för lite längd. Jag är 180cm och mina skidor är 185cm. Provade 178cm men det var helt fel, kändes ostabilt och sladdrigt
Instämmer delvis, men det där är lurigt. En del skidor ändrar karaktär påtagligt i olika längd (dvs mer än vad skillnaden i längd förklarar) medan andra inte alls är lika känsliga för vilken längd man väljer.
Där gjorde jag ett misstag en gång, testade ett par Salomon Sentinel som jag gillade, blev övermodig och gick upp i längd när jag köpte och de blev då för tungrodda.
Och faktiskt, det går att göra förvånansvärt fartstabila skidor även i kortare längder. Som någon påpekade här åker de flesta slalom i världscupen på 165 cm men det är ju iofs mkt speciella skidor.

Senast ändrad:
Topp