Tips för komplement till RTM84?

dala68

Ny medlem
Hej på er,

Har lagt en bra stund på att läsa skidtips och suga åt mig en del av den kunskap som finns här i forumen. Fantastiskt med alla eldsjälar som delar med sig :)

Då jag inte hittade någon tråd där förutsättningarna och behoven var snarlika spawnar jag igång ytterligare en på temat skidtips. Jag är 53 år, 185cm/77kg och pigg i kroppen. Har aldrig ägt något annat än skidor som gör sig bäst i pist. Åker nu på ett par Völkl RTM84 (17/18) och tycker rätt bra om dem. Har åkt utför hela livet, en hel del i alperna, och pistmässigt kör jag allt med bra fart och utan tvekan.

Nu när barnen blivit stora nog för att klara sig själva så har intresset för offpist och lössnöåkning kommit tillbaka. Tänker främst inte på toppturer som innebär långa promenader till fots utan snarare lift + kort promenad och sedan skråa ut i orörd terräng och hitta en egen väg ned till dalen. Här känner jag att något bredare än RTM84'an nog skulle kunna göra turerna både roligare och enklare. Har kört lite med guide och även med vänner som har fetare skidor och där jag "går igenom" far de vidare framåt med en helt annan bärighet.

Är på jakt efter en skida som kompletterar RTM84'an och främst kommer användas till den typ av offpist-åkning som beskrevs ovan, det är prio 1. Om den även funkar fint och biter vid högfartsåkning i pist så är det givet ett plus.

Nordicas Enforcer ser jag dyker upp rätt ofta i tipstrådar med liknande behov. Får en känsla, kanske helt fel?, att det kan vara freerideskidornas Volvo V70, typ bra på det mesta. Är det ett bra val eller finns andra bra alternativ som komplement till RTM84?

Val av bredd är ju även det en relevant fråga. 90'ish vs 100'ish, vad är för- och nackdelarna för mina behov som inte är så hard core?

Tacksam för alla typer av svar :)
Daniel

erik_lagg

Aktiv medlem
Då RTM:en är 84 och du är ute efter bättre bärighet i en kompletterande offpistskida skulle jag gå på minst 100 i bredd och kanske ännu bredare. Själv har jag ett par pistskidor på 85 i bredd (extrem frontier) och sedan ett par völkl revolt på hela 121 i bredd. De flesta vill nog inte ha en så stor variation, och inte så breda skidor, men jag tycker att det är kul att ha såpass olika skidor. Denna völkl går ändå bra att carva med i pisten och är kanonbra i lössnön. Kör 90% med revolten skulle jag gissa. Mitt tips är dock mest att köpa en skida som avviker ordentligt från den du har. Kanske en Salomon QST blank 112 eller liknande?

Bgn

Aktiv medlem
Jag skulle sikta på en skida runt 105 mm i midjan, den kommer funka i både pist och offpist. Finns väldigt många freeride skidor i den kategorin.
Här är en bra översikt på många av dem

Andra som kan nämnas är Extrem Fusion 105, SGN Rakkar eller Norse

zerode

Aktiv medlem
Jag kastar in ett tips på Völkl Blaze106. Man får en lätt skida som funkar riktigt bra utanför och det är inga problem att ha den som topptursskida tillsammans med en DukePT om det verkligen inte är gram man jagar
Men i pist funkar den som en bred storslalomskida som svänger på rätt bra om man vill
Framförallt så har den det karaktäristiska Völkl känslan, hyffsat pigg och rolig, men framförallt stabil och grymt isgrepp.

Har till I år testat att gå ner i längd på dem faktiskt, från 186 till 177cm, och efter att bara testat en dag, så känns det förvånsvärt bra, var rädd att förlora fartstabilitet men tycker som sagt att det funkar

Sarastro

Medlem
Bortsett från att jag är drygt 10 är äldre än TS, så är min situation nästan identisk. Detta inkl vad/hur jag kör nu, ambition, samt att jag t o m åker på ett par RTM 84 i backen (vilka jag är otroligt nöjd med).

Ser verkligen fram mot ytterligsre goda råd från er åkare med större off-pist erfarenhet.

Marboh

Aktiv medlem
min det up är fischer one gt 86. Och line vision 108.
Har resonerat att jag inte vill ha för stort överlapp på skidorna. Utan de ska ha olika sweetspot. Hög pistpotential eller dunderkul i puder.

Vision funkar bra pisten (så länge det inte är blåis men då har jag andra skidor). Är inte bäst på broccolisnö. Men det är ju inte det jag vill optimera offpistskidan mot.
MEN! Den är lekfull, flyter fint i puder. Går att köra hårt men kräver inte att man gör det och den är hyfsat lätt.

Hävdar inte att vision behöver vara skidan för dig, men jag tycker den presterar bra.
Det har nämnts en del skidor som verkar populära ovan som också kan vara bra.

Tänkte mest bjuda på lite resonemang för vad man vill ha ut av sitt andra par (eller n+1 skida). Personligen tycker jag att det blir lite poänglöst när de ligger för nära varandra. Ex tunga, stabila, väldämpade men i lite olika bredd. Då tycker jag man ska ha en pistsmiskare som käkar is och vallar sen nåt som glänser i björkskogen eller i lössnön som man kan knata en bit på utan att göra det onödigt jobbigt för sig själv.

Så frågan är väl egentligen vad är det för nåt du vill åt när du inte kör RTM?

För glöm aldrig att den som har roligast vinner!

farsan56

Aktiv medlem
Det där med offpist och högfart i pist blir lite motsatser. Du har ju en väldigt bra pistskida, då ska du gå på offpistegenskaper på din andra. Så du får ut det göttaste av den åkningen. 110 och uppåt, långa för bärighet, rockade för manöver. Det finns ju ett gäng i den kategorin men satsa på något lättåkt istället för något storbergslok.
Själv kör jag DPS Wailer 112 i den typ av åkning. Så jäkla kul.
Nått åt det hållet i egenskaper håller jag på.
Om vi ska vara ärliga: pist åker man ju bara i brist på offpist.
Lycka till!

lainenR

Aktiv medlem
Jag håller med @Bgn, sikta på något runt 105mm i midja för att få en skida som fixar puder bra. Jag tror du blir förvånad av hur bra det även kommer gå i pisten.
Som jag ser det går det att gå åt två håll, antingen komma så nära Rtm känslan som går med bredare skidor eller gå åt andra hållet och köra på något mer lekfullt.
Völkl Mantra 102 kan vara ett alternativ i första kategorin. I den senare kategorin så kan jag inte annat än lovorda Black Crows Atris (mitt val), grymma gör det allt skidor.

Runt 105mm i bredd så finns hur mycket som helst att välja mellan, så listan kan göras lång.

e18

Medlem
Som @erik_lagg hadde jag en smala+breda kombo: Elan Magfire 82 Xti och Völkl Two (123mm). Efter jag fick Armada ARV JJ (116mm) har jag knappast tittat på dom.

Et fynd?
Men läs på forum om Shift och broms innan du köper - är den lite bred?
Ski reviews:

Sarastro

Medlem
Vad tror ärade offpistkunniga om lämplig längd på offpistskida för mig? Jag är 177 cm och väger runt 78 kg. I pisten kör jag 177 cm Völkl RTM84, dvs måhända aningen längre än "standardrekommendation" (men trivs med det). I pisten kör jag dessutom, liksom TS, "allt" utan tvekan, men offpist är jag nybörjare.

lainenR

Aktiv medlem
Finns olika aspekter även här rörande bärighet och åktyp. Personligen så skulle jag titta på 185-ish.

Jag kör också RTM84 i pist (och är i typ samma ålder…). Som komplement har jag black crows corvus freebird med shift bindning. Funkar kanon 😊

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Topp