Tips gällande alpresa.

Kristofferr

Ny medlem
Tips gällande alpresa.
Hej!

Är 5 stycken grabbar i 30 årsåldern som vill iväg på skidresa i Februari en vecka. Är väl nybörjare hela bunten typ. Har kikat på Saalbach och st anton. Spelar egentligen ingen större roll vart. Tror vi kommer bli nöjda med det mesta då vi enbart varit i Sälen innan! Verkar dock som vi är lite sent ute nu när jag kikar runt?

Helst egen stuga med typ bastu och bra läge. Afterski är något vi är sugna på också.

Men går bet när jag letar, antingen kostar det multum eller så ser boendena riktigt tråkiga ut. Vi hade velat lägga runt 15 tusen per person för resa, liftkort/skidhyra och boende. Är det görbart?

Vart ska man leta? Någon som har något tips som ni själva varit nöjda med?

Slopestar

Ny medlem
Tips gällande alpresa.
Hej Kristoffer!

Både Saalbach och St. Anton har fantastisk afterski. Men om ni är nybörjare så rekommenderar jag Saalbach framför St. Anton.

Om ni är öppna för Italien så kan jag rekommendera Livigno som också har en skön afterski och kul nattliv. Skidområdet passar också nybörjare.

Nej, ni är inte sent ute och det är möjligt att hitta en bra skidresa till Alperna för 15 000 kr/person inkl. allt (med flyg)!

Behöver ni mer hjälp så rekommenderar jag att ni tar kontakt med en resebyrå som har skidresor till Alperna som kan hjälpa er att skräddarsy er skidresa.

Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:

pd

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Hej Kristoffer!

Både Saalbach och St. Anton har fantastisk afterski. Men om ni är nybörjare så rekommenderar jag Saalbach framför St. Anton.

Om ni är öppna för Italien så kan jag rekommendera Livigno som också har en skön afterski och kul nattliv. Skidområdet passar också nybörjare.

Nej, ni är inte sent ute och det är möjligt att hitta en bra skidresa till Alperna för 15 000 kr/person inkl. allt (med flyg)!

Behöver ni mer hjälp så rekommenderar jag att ni tar kontakt med en resebyrå som har skidresor till Alperna som kan hjälpa er att skräddarsy er skidresa.

Lycka till!

Undrar vilken resebyrå som kan dölja sig bakom den här pseudonymen?

Inget ont att här finns professionella användare, eller vad vi nu skall kalla dem, på forumet. Tvärtom, det tillför oftast ett mervärde tycker jag. Men att försöka vara anonym blir bara löjligt. Var öppna med vilka ni är så blir det så mycket enklare och tillför mer.

Senast redigerad av en moderator:

Slopestar

Ny medlem
Tips gällande alpresa.
Undrar vilken resebyrå som kan dölja sig bakom den här pseudonymen?

Inget ont att här finns professionella användare, eller vad vi nu skall kalla dem, på forumet. Tvärtom, det tillför oftast ett mervärde tycker jag. Men att försöka vara anonym blir bara löjligt. Var öppna med vilka ni är så blir det så mycket enklare och tillför mer.
Hej Pd,

Mitt namn är Denise och jag jobbar för resebyrån Slopestar (som vårt användarnamn) som är en ny resebyrå.

Jag försökte endast att respektera reglerna i forumet. Och det är vårt första inlägg så försöker att hitta rätt i forumet utan att bryta några regler. Men tack för feedback, vi ska vara mer öppna i framtiden :)

Tips gällande alpresa.
Kika på snowtrex.se, de har bra och prisvärda lösningar (Har själv köpt resa därigenom, smidigt och prisvärt). Efter en lite snabb sökning så hittade jag en resa till Val Thorens 22/2 och 7 nätter framåt (fanns mycket ledigt). Priset för en lgh (Chalet) är ca 7500 och då ingår en veckas liftkort. Skidhyra 1500 kr, transfer till Val Thorens 1 000 kr. Då har du 5000 kr kvar till en flygbiljett för att hamna inom budget.

Val thorens är rätt snösäkert, ligger på hög höjd, har mycket rolig after ski samt viktigast av allt:), bra skidåkning.

Minus är att byn kanske inte är så pittoresk, likt flera ställlen i Österrike.

Lycka till!

Ps. Snowtrex erbjuder även Österrike, Schweiz och Italien Ds.

Ivo del Scandi

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Hej Pd,

Mitt namn är Denise och jag jobbar för resebyrån Slopestar (som vårt användarnamn) som är en ny resebyrå.

Jag försökte endast att respektera reglerna i forumet. Och det är vårt första inlägg så försöker att hitta rätt i forumet utan att bryta några regler. Men tack för feedback, vi ska vara mer öppna i framtiden :)
Så både @Kristofferr och @Slopestar är alltså Denise som jobbar på Slopestar..? (och försöker ställa en fejkfråga som du besvarar själv..)

Mitt råd: radera hela tråden OMG för att inte sänka er trovärdighet ännu mer...

Tips gällande alpresa.
Så både @Kristofferr och @Slopestar är alltså Denise som jobbar på Slopestar..? (och försöker ställa en fejkfråga som du besvarar själv..)

Mitt råd: radera hela tråden OMG för att inte sänka er trovärdighet ännu mer...
Rackarns! Här försöker man hjälpa till och så har man eventuellt hamnat i en fejktråd:). Bra detektivarbete

PisteCarver

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Hur svårt är det att själv boka ett boende (hotell eller semesterlägenhet) och transport (tåg, buss, flyg eller bil)?

Gör så och betala bara för dig själv och inte för någon annan som lever på dina resekostnader.
Om man inte tvunget måste vara med på den ”obligatoriska pistvisningen” första dagen förstås….
Alla skidorter bjuder på gratis pistkartor.:)

Kristofferr

Ny medlem
Tips gällande alpresa.
Hur svårt är det att själv boka ett boende (hotell eller semesterlägenhet) och transport (tåg, buss, flyg eller bil)?

Gör så och betala bara för dig själv och inte för någon annan som lever på dina resekostnader.
Om man inte tvunget måste vara med på den ”obligatoriska pistvisningen” första dagen förstås….
Alla skidorter bjuder på gratis pistkartor.:)
Därav min tråd och att jag efterfrågar tips =)
Tycker det är svårt att hitta boende i just Saalbach när jag letat.

pd

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.

Mer uppriktigt än så blir det ju inte, bara jag som har dålig koll på vilka resebyråer som finns. Trodde det var en av era konkurrenter som har ett ganska snarlikt namn.

Tycker det är svårt att hitta boende i just Saalbach när jag letat.

Snöa inte in på en viss ort. Har ni bara åkt i Sälen tidigare så kommer ni att bli mer än nöjda i princip vart som helst i Alperna eller Dolomiterna.

Visst kan man sno ihop billigare resor själv, men det är också rätt gött att någon annan tar hand om allt det praktiska. I synnerhet när man är en grupp där någon annars kommer att bli de facto reseledare. Om inte annat så är det skönt att slippa vara arg på kompisen när något skiter sig. Och som erfaren ger kanske inte pistvisningen och andra aktiviteter så mycket men är referensramen någon svensk kulle så är de inte så dumma.

Kristofferr

Ny medlem
Tips gällande alpresa.
Mer uppriktigt än så blir det ju inte, bara jag som har dålig koll på vilka resebyråer som finns. Trodde det var en av era konkurrenter som har ett ganska snarlikt namn.

Snöa inte in på en viss ort. Har ni bara åkt i Sälen tidigare så kommer ni att bli mer än nöjda i princip vart som helst i Alperna eller Dolomiterna.

Visst kan man sno ihop billigare resor själv, men det är också rätt gött att någon annan tar hand om allt det praktiska. I synnerhet när man är en grupp där någon annars kommer att bli de facto reseledare. Om inte annat så är det skönt att slippa vara arg på kompisen när något skiter sig. Och som erfaren ger kanske inte pistvisningen och andra aktiviteter så mycket men är referensramen någon svensk kulle så är de inte så dumma.

Har börjat förstå det nu när man tittar runt på andra områden. Har väl mest snöat in på typ saalbach och st anton då de ofta nämns i afterski sammanhang. men lär väl finnas bra utbud på övriga också. Får kika vidare! =)

KaitsuH

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Du får ju såklart tro vad du vill. Förövrigt så skrev jag ett pm till resebyrån som nämndes och de hade inte ens resor till Saalbach. Men tack för din input.
1. Försök först här: https://www.saalbach.com/saalbach-booking/MasterReq?AR=1&FL=100&LG=1&RA=2&AM=1&MB=0
Om inte, så försök att skicka email för alla möjliga pensioner: https://www.saalbach.com/saalbach-booking/Query?AR=1&FL=100&LG=1&RA=2&AM=1

2. Kolla ebookers osv. för billiga flyg till München. Hyra bil därifrån, och absolut på efterhand, och kör till Saalbach.

3. Göra liksom jag sade!

Tips gällande alpresa.
Först och främst:
St Anton är ganska mycket bättre skidåkning än Saalbach (varit i båda). St Anton är ett gigantiskt system, bättre höjd osv. Saalbach är okej, sidosystemet Fieberbrunn var fint.

Bastu i alperna är inte alls så vanligt som svenska fjällen, släpp det och ni hittar många fler boendealternativ.

I mitt gäng (liknande ert, 5 pers) hittade vi boende på bookings. Flygresor googlade vi runt till vi hittade något som passade okej.

Boendet kostade ca 2500 kr per person (en vecka i Zillertal/Mayrhofen). Och flyg kostade ca 2300 kr. Tillkommer sen transfer (blir nog taxi), och liftkort. Förmodligen landar vi runt 10 000 per skaft.

fredw

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Först och främst:
St Anton är ganska mycket bättre skidåkning än Saalbach (varit i båda). St Anton är ett gigantiskt system, bättre höjd osv. Saalbach är okej, sidosystemet Fieberbrunn var fint.
Ok men… För en grupp som beskriver sig själva som ”nybörjare hela bunten typ”, även om de har åkt litet i Sälen, skulle jag ändå inte rekommendera just St Anton när det finns så många andra alporter att välja på. Som är litet ”vänligare” åkmässigt än St Anton.

En bra nybörjarort (liksom en lämplig ort för ett ”blandat gäng”) bör t ex ha en stor andel stora breda pister som inte lutar alltför mycket, och som är lätt tillgängliga nära huvudorten. Tycker jag.
I St Anton passar Rendl hyggligt (men ej perfekt) in på detta medan de nedre delarna av systemet på huvudsidan lätt blir ganska trångt och uppåkt för en nybörjare. Vilket man kanske inte tänker på om man är litet vanare åkare.

Anzom

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Alla ska till samma orter.. St Anton, finns mycket att säga. Men jag måste ärligt säga att jag tycker det mest är en stor hajp. Åkningen är inte särskilt bra, att det sticker ut, och det är så vansinnigt mycket folk. Snön faller ofta som plus.

Skulle titta på detta ställer. Flachau. Breda backar och många km pist att utforska.

5e3d56e7666cf_skisport_dk.jpg

PisteCarver

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Alla ska till samma orter.. St Anton, finns mycket att säga. Men jag måste ärligt säga att jag tycker det mest är en stor hajp. Åkningen är inte särskilt bra, att det sticker ut, och det är så vansinnigt mycket folk. Snön faller ofta som plus.

Skulle titta på detta ställer. Flachau. Breda backar och många km pist att utforska.

5e3d56e7666cf_skisport_dk.jpg
Flachau = låg höjd och risk för dålig snötillgång.
Kan vara bra, men det finns snösäkrare orter.

Anzom

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Flachau = låg höjd och risk för dålig snötillgång.
Kan vara bra, men det finns snösäkrare orter.
Oftare ett par grader kallare i de delarna av alperna jmft med liknande höjd i ex italienska och franska alperna. Zauchensee ligger hoplänkat med om det är sämre där nere. Väldigt bra backar. Sen finns det alltid mer snö, högre berg eller vad det nu än kan vara på andra ställen.. :)

fredw

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Ja, om man är en sådan som håller sig inom pisterna så är St Anton ingen höjdare ens för en bättre åkare. Off-piste är ju en helt annan femma. Eller om man vill ha den speciella miljön (säsongare, klassisk ort, after ski, "bucket list" etc etc)
Men liftsystemet är ju numera gigantiskt med goda förbindelser ända bort till Warth, och den sammanlagda åkningen inom Arlberg-systemet är jättefin. Det är nog ingen slump att t ex Zürs är extremt dyrt att bo i.

Tips gällande alpresa.
Anledningen till att jag rekommenderade St Anton var främst som var på den direkta frågan mellan St Anton och Saalbach.

Instämmer i kören att det finns så många andra orter att utforska, där det är färre turister osv.

Personligen åker jag i vinter till Mayrhofen (bor där) med smidig tillgång till Hintertux, Zell am Ziller m.m..

PisteCarver

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
@Anzom hoppas du inte tog mitt inlägg som negativt menat (det var det inte). Flachau-backen på din bild ser fantastiskt fin ut för de som vill lära sig åka skidor, jag hade också tyckt att den skulle vara kul att åka (om den är tom på folk ;)).

Emmis

Medlem
Tips gällande alpresa.
Altså med er budget skall det inte vara ett problem att få en resa. Själv brukar jag räkna ung 10000 för en vecka men allt beror ju på vad man är ute efter. Ju mer man fixar själv destu billigare men i ert fall med noll erfarenhet kunde kanske en researrangör vara helt på sin plats. Gällande boende så är inte alphyddorna som hurhusen i sälen. Många lägenheter är gjorda enligt principen så mycket som möjligt på så få m2 som möjligt. Om man kan omfatta det eller öppna plånboken inga problem. Själv har vi bokat mycket via airbnb

Tips gällande alpresa.
Utbudet av stugor i alperna är inte riktigt som i våra fjäll. De flesta boenden är lägenheter och hotell. Åker man till alperna för förstagången tycker jag att man ska satsa på Österrike för att få den rätta alpkänslan. Saalbach är grymt om man vill ha riktig tyrolerkänsla. Afterski på Hinterhag Alm slår det mesta. Snötillgången är inte alltid den bästa då det ligger på ganska låg höjd. Livigno som nämns ovan är dock motsattsen, där är det alltid stora mängder snö, gemytligt och bra afterski. Mitt favoritställe i alperna är dock St Anton, här finns allt man kan önska och afterskin på Krazy Kanguruh håller toppklass. Sölden och Ischgl är två andra pårlor i Österrike som jag kan rekomendera.

Senast ändrad:

fredw

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Man kanske ska nämna Bad Gastein i denna tråd? Har inte själv varit där, men fått uppfattningen att det är en bra ort för ”första alpresan” för svenskar. Kanske viss ”Mallorca-varning”.. med många svenskar och engelsmän? Men Mallorca är ju fint.

PisteCarver

Aktiv medlem
Tips gällande alpresa.
Man kanske ska nämna Bad Gastein i denna tråd? Har inte själv varit där, men fått uppfattningen att det är en bra ort för ”första alpresan” för svenskar. Kanske viss ”Mallorca-varning”.. med många svenskar och engelsmän? Men Mallorca är ju fint.
Har funderat lite på det också, ett ganska stort skidsystem och så ett högalpint område (Sportgastein) bara en liten bit in i dalen.
De där horderna av svenska sportlovsungdomar som åkte i busskolonner till Badgastein och Zell am See på 80-talet, och härjade på nätterna där, är nog en hyfsat utdöd företeelse.
Och "engelsmännen" träffar man väl inte så ofta på uppe i skidsystemet.
Och Mallorca har ju blivit "fint" på gamla dar.;)

Kungpulan

Medlem
Tips gällande alpresa.
St Anton har allt man kan drömma om i skidväg/apresski. Men om ni alla är nybörjare så finns det mer nybörjarvänliga orter.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp