Tips och råd inför skidköp önskas!

Pilsnerperra

Ny medlem
Hej!

Nu när jag äntligen avslutat min universitetsutbildning och börjat tjäna lite kosing tänker jag att det är hög tid att investera i (minst) ett par nya skidor. Min kunskap på området är dock mycket begränsad, och även om jag tittat runt på nätet och läst på i många timmar de senaste dagarna känner jag mig inte direkt visare eller närmare ett beslut kring vad jag ska köpa. Tänker därför att det inte skadar att rådfråga lite mer rutinerade herrar och damer med mer erfarenhet av olika typer av skidor.

Jag är 28 år, 195 cm lång och väger ca 84 kg. De senaste 10-11 åren har jag åkt på mina Head Peak 78, 177 cm långa, utan att reflektera särskilt mycket över vad jag har haft under fötterna. Jag har åkt ca 1 vecka/år i snitt sen jag kunde stå upp, så vill ändå beskriva mig som en åtminstone medelgod åkare. Uppskattar starkt att ligga och pressa större carvingsvängar i halvbranta backar utan is. Föredrar oftast en röd pist framför en svart, då jag i de senare ofta upplever att jag inte vågar trycka på utan snarare får kämpa för att bromsa eller t.o.m. sladda något i branten. Tycker även om att leka lite utanför pisten och skulle vilja åka betydligt mer offpist än jag gör. Känner mig dock ofta ganska begränsad i offpist och att det blir tungt, svårsvängt och bökigt, vilket jag antar till stor del har att göra med vilka skidor jag har i nuläget. I den bästa av världar skulle jag dessutom vilja topptura litegrann, och även någon gång säsonga i alperna, förstås.

Så: tycker ni att jag bör satsa på en schysst all mountain-skida (ev. med shift-bindning) och göra mig av med mina nuvarande skidor, alternativt behålla dem för renare piståkning? Eller borde jag bara acceptera att jag behöver två nya par och satsa på ett par mer renodlade pistskidor och ett par fetare typ freeride-lagg? Och hur bör jag tänka kring längd på skidorna? Förstår att det är mycket personlig preferens osv, men vad jag förstår är mina nuvarande skidor väl korta för min gängliga figur. Jag skulle gärna köpa nya nu när det är reor, men borde jag istället vänta till i vinter och då försöka provåka lite olika skidor innan jag köper? Finns det möjlighet att göra så i våra fjäll, och är det vanligt?

Många frågor jag vet, men är mycket tacksam för alla tips och råd jag kan få :)

/A

Pilsnerperra

Ny medlem
Har du egna pjäxor som du trivs med? Börja där.
Fattar att det är viktigt med pjäxor som sitter bra, men utveckla gärna vad du menar! Mina pjäxor är säkert lika gamla som mina skidor och har därmed inte så mycket att jämföra med, men har inte direkt tänkt att jag inte trivs med dem så det är väl ett hyfsat gott omdöme.

Emmis

Aktiv medlem
Pjäxorna du har borde ju med fördel matcha de lagg du köper. I annat fall fundera på vad för pjäxor som fyller dina behov, behövs nya?
Skulle slå ett slag för ett par pist/slalom skidor att pressa på i pisten med de dagar du vill carva och sedan ett par allmountain till.
I min värld behöver man inte köpa nya lagg utan ta dig stället till valfri större skidort, testa vad de har och köp loss ett par bättre begagnade hyrskidor. Då får du ett par lagg som du kan utvecklas på och inte behöver vara rädd om

fredw

Aktiv medlem
Om du trivs med dina pjäxor så behåll dem. Hyr ett par litet bredare allmountain-skidor, kanske runt 85-95 mm breda i midjan och känn dig för hur du trivs med dem. Jämför dels hur de känns i kall hård pist dels litet mer slabbigt, uppkört och puckligt. Testa hur det fungerar med carving.

TrulleN

Aktiv medlem
Ett alternativ är kanske att köpa en av varje fast begagnat, åker nästan bara begagnade skidor då de är billigare och man kan hitta "nya" skidor mycket billigt. Då kan man få toppmodeller för 2k :D

SaintX

Medlem
Om du trivs med dina pjäxor så behåll dem. Hyr ett par litet bredare allmountain-skidor, kanske runt 85-95 mm breda i midjan och känn dig för hur du trivs med dem. Jämför dels hur de känns i kall hård pist dels litet mer slabbigt, uppkört och puckligt. Testa hur det fungerar med carving.
Håller med till 100%. Rena pistskidor kan säkert vara trevligt på morgonen i hårt nypist. När det blir uppåkt och ibland slaskigt så är de totalt värdelösa. Allmountain är som de heter....för hela berget...hela tiden. Åker på 100mm och det är inga som helst problem att carva i normal halvuppkörd pist. 85-95mm är nog lite mer pistiga så det blir perfekt. Testade K2 Disruption i Åre och det var så obehagligt. Kommer aldrig att bli pistskidor för mig, heller lite smalare AM. Slår ett slag för Mantra M5/M6 som väldigt pistiga AM. Testa ordentlig olika längder på skidorna. 177cm känns lite snuttigt för dina 195cm. Jag är 180cm och åker på 185cm. Testade kortare med det kändes fladdrigare. Lycka till...verkligen läge nu när alla har rea. QST, Enforcer, Mantra, Ranger, Kore....välj och vraka

Pillard

Aktiv medlem
Jag delar egentligen @SaintX och @fredw s inspel här. MEN, du skriver att du vill ta dig mer mot offpisten men du upplever att det blir tungt och svårsvängt. När jag började åka offpist hade jag liknande besvär och kruxet är att skidan du vill ha för att bränna runt i pisten med kommer antagligen inte hjälpa dig i rätt riktning i offpisten. I pisten skulle jag lätt följa tipset med typ Mantra, Enforcer osv. Runt 95mm i midjan funkar finfint i pisten och även i en uppkörd sådan. Men de skidor du vill ha där är ändå ganska styva skidor som kan ge feedback på din längd/vikt. Samma skida kommer du antagligen uppleva som rejält bångstyriga bredvid pisten. Min egen utveckling bredvid pisten tog fart när jag skaffade dessa https://blisterreview.com/gear-reviews/moment-bibby-pro-190cm/3 De är snälla mot tekniska missar men styva och stadiga när offpisten är uppkörd. För mig gjorde de att jag blev trygg och vågade stå på mer. På så sätt kom sen också tekniken så idag kan jag åka på andra skidor i offpisten. Det är dock ingen skida du kommer njuta av i pisten... ;)

Emilk

Medlem
Jag skall bespara dig hundratals timmar av research och test. Köp två par:

- Stöckli Laser AX eller AR för pist/allmountain för icke puderdagar. De förra lite livligare, de senare något stabilare men i stort samma funktion

- DPS Wailer 100 med Shift. Grymt lättåkt offpistskida som även går på räls när du råkar hamna i pisten eller du bara kan ta med dig ett par skidor på resa.

Varsågod - löp och köp, tacka mig senare.

//Emil

fredw

Aktiv medlem

//Emil

Hmmm… totalt drygt 30 kSEK? Låter mer som ”Bäst i test” än ”Bästa budgetval”! 😄 Emil följer devisen ”Buy once, cry once”… 😉

Pillard

Aktiv medlem

- Stöckli Laser AX eller AR för pist/allmountain för icke puderdagar. De förra lite livligare, de senare något stabilare men i stort samma funktion

- DPS Wailer 100 med Shift. Grymt lättåkt offpistskida som även går på räls när du råkar hamna i pisten eller du bara kan ta med dig ett par skidor på resa.

//Emil
Kör du Wailern så kan du nog klara dig på en skida faktiskt.

TrulleN

Aktiv medlem

//Emil
Har kört samma strategi:

Ross Hero elite short turn

Salomon QST 99 (shift)

Pilsnerperra

Ny medlem
Tack för många bra, och varierade (smaken är som baken!) tips. Kanske får bli att avvakta för att istället hyra och testa några olika nästa säsong ändå, för att få lite känsla för vad som kan passa mig bäst :)

Claes_H

Medlem

//Emil
Bumpar en gammal tråd här. Men grymt tips angående Stöckli Laser AX/AR. Ser att den numer heter Montero AR och är lite omgjord, men verkar vara en perfekt skida för försäsongsuppvärmningen ett par helger i Åre eller Sälen i december-januari, eller om man bara känner för att bränna pist en dag i Alperna. Hade tidigare Stöckli Laser WRT som pistskida, men tycker den var för smal i midjan när backen blev uppåkt och även lite för kort för mig. En Montero AR på 185 cm med midja på 83-84mm låter klockrent.

Har någon här provat Montero AR? https://www.stoeckli.ch/inten/ski/ski/allround/montero-ar

Edit: jag hade dock bytt ut DPS Wailer 100 mot en 112:a eller en RPC 115 ;)

Edit 2: Är Völkl Deacon 84 en liknande skida och är den i närheten så bra? Verkar gå att få tag i betydligt billigare än Stöckli-skidan.

Senast ändrad:
Topp