Tips om skidlärare Åre

bliparne

Medlem
Behöver lära mig åka skidor. Står och åker som en kvast. Funkar inte när pucklarna kommer på eftermiddagarna i alperna. Tar mig ner men blir trött och tröttnar.

Finns det någon/några att rekommendera i Åre? Skistar har en del "paket" men hemsidan säger inte mycket. Ni som kan och vet vad gäller? Min fru vill också ta lektioner och är på samma nivå fast "annorlunda".

bootfitta

Medlem
Om du bokar privatlektioner genom Skistar så kan du nog räkna med att du får en erfaren instruktör. Det tar i allmänhet ett bra antal vintrar innan skidlärare får hålla privatlektioner med vuxna.

pd

Aktiv medlem
bliparne sa:
Behöver lära mig åka skidor. Står och åker som en kvast. Funkar inte när pucklarna kommer på eftermiddagarna i alperna. Tar mig ner men blir trött och tröttnar.
Mycket klokt beslut! Låter som att det är grundtekniken du behöver få rätsida på. Fördelen med det är att det krävs ingen guru för det utan vilken seriös skidskola som helst fungerar. Första lektionen jag tog som "erfaren" började med att jag fick visa hur jag åkte, fick ett "ok, you ski well" och sedan började vi med grundläggande carving-övningar. Jo tjena för "ski well" tänkte jag. Men det gick ganska fort att få rätsida på tekniken och jag ångrar att jag inte gjorde det långt tidigare. Efter bara någon eller några enstaka lektioner kommer ni att orka åka både intensivare, färre stopp per åk och fler åk per timma, och längre, fler timmar per dag. Och eftermiddagens puckelpister kommer ni snart att se fram emot.

bliparne

Medlem
Kanon! Fick meddelande från en motiverad skistarlärare så det blir att försöka lära sig spektaklet.

Jag tror att det är grundtekniken precis som du säger pd som är problemet. Hoppas på bättring!

Skidsuge-Erik

Ny medlem
bootfitta sa:
Om du bokar privatlektioner genom Skistar så kan du nog räkna med att du får en erfaren instruktör. Det tar i allmänhet ett bra antal vintrar innan skidlärare får hålla privatlektioner med vuxna.
Vill man bli garanterad en av de mer utbildade skidlärarna så kan man lösa det genom att ange åknivån till svart. Då är man garanterad en steg 4 eller examinerad lärare. Anger du blå har man tidigare kunnat få just en blå skidlärare med allt vad det kan innebära. Du kan också helt enkelt fråga efter någon som är erfaren och kanske gått steg 4 te.x. Känns mer ärligt än att ange en för hög åknivå för en själv. Men om du tvivlar, ange ett snäpp upp så att du är garanterad en som kan ta dig till nästa nivå.

Pudernallen

Ny medlem
bliparne sa:

Finns det någon/några att rekommendera i Åre? Skistar har en del "paket" men hemsidan säger inte mycket. Ni som kan och vet vad gäller? Min fru vill också ta lektioner och är på samma nivå fast "annorlunda".
Både jag och min flickvän har åkt med Johanna Nygård, mail: hej@modigajohanna.se. Hälsa från Jesper och Nata.

Lycka till!

Senast ändrad:

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp