Tips på boende i Åre med tillgång till tvättmaskin?

KarinLager

Aktiv medlem
Sugen på att cykla i Åre i sommar och eftersom vi kompinerar Åreresan med vistelse i spartansk sommarstuga så vore de thimla fint med et boende där man har tillgång till tvättmaskin. Någon som vet om det finns något? Antingen i lägenheten eller i gemensam tvättstuga eller dylikt. Finns inte att välja i Skistars urvalskriterier... Tack på förhand :)

fredw

Aktiv medlem
Kolla här kanske? Skriv ett meddelande på deras anslagstavla? Om man hyr direkt från en andelsinnehavare så kan man få en bra deal. Inte spartanskt och nog inte allra billigast men gemensam tvättmaskin finns.

klassy

Aktiv medlem
Finns ju gott om boenden på AirBnb med både tvättmaskin och torktumlare! Så ett tips är att kika där!

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Kolla här kanske? Skriv ett meddelande på deras anslagstavla? Om man hyr direkt från en andelsinnehavare så kan man få en bra deal. Inte spartanskt och nog inte allra billigast men gemensam tvättmaskin finns.
Jätte-OT, men jag stör mig alltid på det där stället när man åker i liften.
Verkligen AAA-läge så har de något slags rosa-beigt 80-talskomplex.
Om någon fastighetsägare köpte det och bytte ut mot något mer bildskönare så skulle jag inte säga emot. :D

zerode

Aktiv medlem
Jätte-OT, men jag stör mig alltid på det där stället när man åker i liften.
Verkligen AAA-läge så har de något slags rosa-beigt 80-talskomplex.
Om någon fastighetsägare köpte det och bytte ut mot något mer bildskönare så skulle jag inte säga emot. :D
Björn Borg ägde en lägenhet där på 80talet, bara en sån sak

zerode

Aktiv medlem
Förövrigt så skulle jag nog lägga lite energi på att få ta på en lägenhet med tillräckligt med utrymme för cykelförvaring.
Ett problem är att det kan vara svårt ibland att hitta ett boende där man enkelt kan förvara sina cyklar, tyvärr så har det under förra året försvunnit allt för många cyklar för att det skall vara okej, så se till att kunna förvara cyklarna inlåsta innomhus nattetid.
Tror även de flesta större lägenheter har tvättmöjligheter numer, de allra minsta skippar det av utrymmesskäl, men de större brukar erbjuda det.

Kolla med AGO i Åre, de är bra, även Åre Travel är värda att kolla upp.

Sen är tipset att ha hyffsat centralt, skönt att kunna låta bilen stå och bara cykla till allt man vill göra.
Är man ute i tid med bokningarna så brukar det vara lugnt med centralt boende.
Annars är Björnenområdet tipset om man inte hittar något bra inne i byn, där har det blivit riktigt bra cykling runt om.

fredw

Aktiv medlem
Ja Belwobyn... Både namnet, färgskalan typ Rhode Island-sås och inredningen andas 1980-tal. Fast allt det kan de ju fixa och läget är som sagt inte dumt. Börjar dock bli litet väl mycket brunsvart nere i byn. Svårt att hitta något mer tidlöst kanske.

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Ja Belwobyn... Både namnet, färgskalan typ Rhode Island-sås och inredningen andas 1980-tal. Fast allt det kan de ju fixa och läget är som sagt inte dumt. Börjar dock bli litet väl mycket brunsvart nere i byn. Svårt att hitta något mer tidlöst kanske.
Arkitekturen i Åre är ganska lustig. Det är ganska simpelt med mycket som byggs i byn (brunsvart som du nämner), men ser man på Sadeln och Björnen så byggs väldigt fina hus. Ser ut som gamla fina fjällbyar fast med fina panormafönster.
De kommer inte se gräsliga ut om några år, till skillnad från Belwobyn. :D

Nåväl, slut på OT från mig.

KarinLager

Aktiv medlem
Ett nytt kriterium är att boendet gärna får vara i Björnen... hade iofs mycket hellre bott i byn men vi tänkte skicka barnen på teen camp kl 10 och de flesta i famlijen är morgontrötta så för husfriden så... eller vet nån hur långt det är att cykla mellan byn och björnen? blir väl i alla fall rejält uppför.

Och tack för tips om cykelförvaring, ska tänka på det

KarinLager

Aktiv medlem
För övrigt tycker jag inte Skistar är så dåliga, de har tydliga avbokninsgregler, städade boenden... hyggligt prisvärt för det mesta...

zerode

Aktiv medlem
Ett nytt kriterium är att boendet gärna får vara i Björnen... hade iofs mycket hellre bott i byn men vi tänkte skicka barnen på teen camp kl 10 och de flesta i famlijen är morgontrötta så för husfriden så... eller vet nån hur långt det är att cykla mellan byn och björnen? blir väl i alla fall rejält uppför.

Och tack för tips om cykelförvaring, ska tänka på det

Björnen är numer ganska stort, det innefattar både Sadeln och Copperhill vilket gör att man måste kolla lite vart man hittar boendet om man tänker ta sig runt med cykel.
Hamnar man i övre delen utav Copperhill, så är det istortsätt en mil ganske brant uppförsbacke om dit, många kör den som träning vilket den är lämpad som, men att vara tvungen att cykla den varje dag bara för att är inte lika kul.
Så sikta på att försöka hitta ett boende i anslutning till Skistars gästcentrum, är mitt tips.
Det går som sagt att cykla till och från björnen, men det är ca 6 km, och mer än hälften är uppför, rätt brant dessutom. Men ingenting är omöjligt

Skistar är inte alls dumma, visst, står inte bakom allt de gör, men de är som alla andra stora bolag, bra på vissa saker, och dåliga på andra. Men generellt så är de bra, så kolla med dem, de som jobbar på gästservice är rutinerade och som alla andra servicemänniskor så får man bra service om man är bra mot dem. Så slå en signal och förklara eran situation, så skulle jag tro att de löser allt så ni blir mer än nöjda

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Går Bergsbanan, Fjällgårdsexpressen och Sadelliften på somrarna?
Isåfall kan man ju bo i byn och ta dessa så är man ju nästan i Björnen.
Ja, man är i Sadeln, men Sadelnbacken är ju flack som tusan (man åker ju nästan bakåt när man åker skidor där när det blåser).

zerode

Aktiv medlem
Går Bergsbanan, Fjällgårdsexpressen och Sadelliften på somrarna?
Isåfall kan man ju bo i byn och ta dessa så är man ju nästan i Björnen.
Ja, man är i Sadeln, men Sadelnbacken är ju flack som tusan (man åker ju nästan bakåt när man åker skidor där när det blåser).

Tyvärr går inte Fjällgårdsexpressen och Sadelliften på sommaren än så länge, hoppas de kommer gå framöver då de skulle göra mycket för utvecklingen utav sommaren.
Så Bergbanan blir den man kan ta, vilket inte hjälper så mycket om man skall till Björnen området

KarinLager

Aktiv medlem
Man verkar inte kunna ta sig emellan på något annat sätt än bilvägen... såg på karatn att det fanns en vandringsled, blev först glad men såg sedan att där stod "cykling förbjuden". Känns ju inte helt välplanerat det här. Precis som man vill åka skidor järnet medan barnen är i skidskola på vintern skulle man ju vilja cykla downhill efter att man lämnat ungarna nu... å andra sidan löser det sig någ för oss just i år efterosm jag kanske inte ens kan cykla alls på grund av korsbandsskada så jag kan ta hela barnskiftet :)

Kolla på www.mittiare.se
Lägenhet 641 i "Mitt i Åre 1" har en tvättmaskin som fungerar skapligt.

Ligger centralt med schysst utsikt. Internet till mamma och smart tv för småtrollen

Senast ändrad:
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp